Anul acesta, Creative Express, competiția organizată de ADC Europe care reunește tineri creativi din mai multe țări de pe continent, s-a desfășurat online. Nicio surpriză aici. 33 de tineri creativi din 16 țări s-au întrecut în competiția #ViralCreativeExpress pentru a găsi soluții de combatere a crizei cauzate de Covid-19. România a fost reprezentată de Robert Ghiță, copywriter la Cheil Centrade. Soluția propusă de echipa lui Robert s-a numit The Newropean Union, o platforma multi-purpose inspirată de trendurile din gaming.
Targetul a fost Uniunea Europeană și toate comunitățile pe care le înglobează, deci a ajutat faptul că suntem diferiți și puteam supune ideile la teste de fezabilitate din diverse perspective.
Am vorbit cu el despre brief, despre mentorii din program și experiența overall, nu înainte de a-l întreba și despre cum petrece timpul în izolare.
Starea de izolare
Izolarea asta a devenit un de-a v-ați ascunselea de nivel global în care ne mai vedem ba la un zoom, ba la o postare sau un story. Nu e ideal, dar nu cred că e cazul să mă plâng.
Pe scurt, am descoperit cât de puțin pot să dorm. A fost o perioadă foarte bună pentru lucruri pe care nu credeam vreodată că o să le fac, dar relativ proastă pentru toate lucrurile pe care le-am tot amânat și voiam să le fac dintotdeauna. E un twist ciudat și ironic, dar pozitiv.
Lucrul de acasă
Deși e de așteptat ca totul să fie puțin mai haotic, simt că dintr-odată e suficient timp să aprofundez fiecare problemă. La capitolul brainstorming e mai dificil - mi-am cunoscut noul art în izolare și ne lipsește caterinca aia de birou prin care faci bonding.
Creative Express 2020
În primul rând, e provocarea obișnuită cu o echipă nouă - chimia. Dacă rezolvi asta și găsești teren comun, o să descoperi oameni care au abordări diferite, care pot fi insightful și pot duce la ceva special. Working over zoom nu e chiar ce trebuie, dar cred că ne-am descurcat bine în ciuda acestui lucru.
Pregătirea
Am crezut că nu m-am pregătit deloc, dar nu a fost foarte diferit de briefurile din agenție. Adevărul e că acum fiecare brief e un brief pe COVID-19, fie că ne asumăm să discutăm despre asta sau dansăm în jurul subiectului. It's the elephant in a room that gets smaller every day.
Brieful
Brieful a fost relativ straightforward - come together in these trying times; targetul a fost Uniunea Europeană și toate comunitățile pe care le înglobează, deci a ajutat faptul că suntem diferiți și puteam supune ideile la teste de fezabilitate din diverse perspective.
Echipa
Echipa a fost coached de Juliana Paracencio, Global Creative Director Ogilvy UK, iar colegele mele au fost designers: Stephanie Renz din Germania, Laura Rocamora din Spania și Lilla Mayer din Finlanda. Cumva am simțit că fiecare a atacat problema din direcții diferite și ne-am întâlnit la jumătate cu ceva ce a plăcut tuturor, ceea ce e important pe un brief care vizează incluziunea. Presupun că a fost puțin distracting pentru unii când rulam un episod din Brooklyn 99 pe fundalul meu de zoom, dar trebuia să simulez atmosfera de birou pentru autenticitate.
Mentorii
Am avut noroc să am chimie din start cu mentorul meu. De-a lungul carierei am avut idei mișto refuzate pentru că s-au mai făcut, iar acum am descoperit că erau câteva făcute chiar de ea. Thanks, Ju. Ceilalți mentori au avut cursuri refreshing și inspiraționale când eram convins că nu mai e loc de așa ceva. Mă bucur că m-am înșelat.
Rezolvarea briefului
Ne-am folosit de context. Trendurile duc spre gaming; încă din martie, recordul Steam de 7 milioane de useri activi a crescut la 23 de milioane. Din activitatea aia care dăunează, gamingul a devenit un medium de interacțiune. Așa că am zis că toate ocaziile ratate din viața reală le putem recrea într-o lume digitală în care oamenii deja aveau puterea de a-și crea propria lume. Așa a apărut Newropean Union - o platformă multi-purpose care funcționează ca terapie pentru un demografic vast și conține programe de incluziune chiar și pentru populația mai în vârstă.
Insighturile
E greu să faci o campanie internațională, mai ales când ești învățat de industria locală să cauți insightul ăla autentic de o neaoșie modernă. Ăsta a fost un context bun să ne aducem aminte că insight-urile alea juicy sunt universale ca muzica, e o limbă pe care oricine o înțelege. Și cred că toată lumea s-a descurcat super la capitolul ăsta.
Concluzii
Și dacă alternativa nu era să petrec Paștele online, tot ar fi fost suficient de fun. E un must pentru orice creativ să interacționeze cu industria la nivel internațional pentru a crește, iar dacă ăsta ar fi un brief, Creative Express ar fi ruta aia bună pe care o pui prima în prezentare, știi de care zic.