Bem vin, mâncăm plăcinte și așteptăm să treacă furtuna. Cineva în fața calculatorului cu lucrul în online, altcineva cu Netflix-ul în față. Și unii, și alții într-un dress code universal de carantină: pijama. Unii sunt optimiști. Spun că această criză generată de pandemie își va scădea tempoul pe la sfârșitul primăverii. Însă mai scepticii cred că va ține până-n septembrie, cel puțin. Noi nu facem astfel de prognoze, dar vorbim cu oamenii din marcom să ne spună cum au întâlnit criza, cum se adaptează, cum comunică clienții și ce facem acum ca să fie bine după?
Vitalie Condrațchi, managing director BTQ, spune că de lucru este la fel de mult ca înainte, doar că e de altă natură. Lipsește comunicarea tête-à-tête și cafeaua de pe timpuri, dar se adaptează încetul cu încetul, având atâtea aplicații și platforme la îndemână!
„Ne obișnuim clienții că plânsul copilului pe fundal e un lucru normal, creăm noi stickere în Telegram, învățăm să utilizăm e-factura și să amânăm creditorii”.
În continuare, un dialog de carantină despre noul context cu Vitalie Condrațchi.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
De la meme-uri la regândirea sensului vieții
Criza ne-a prins pe nepregătite, cam ca zăpada din fiecare iarnă serviciile primăriei. În schimb, am încercat să reacționăm rapid și am interzis colegilor să vină la birou încă înainte de declararea stării de urgență, ca să evite transportul public și locurile aglomerate. Încă de atunci era clar că mulți nu respectă niciun fel de carantină și sunt un pericol public. Am evacuat acasă peștii din acvariu, ca să nu moară de foame și am lipit pe ușă și pe google maps anunț că ne găsiți online.
În primul rând, au picat toate evenimentele și vizitele cu prezență fizică. Clienții tot amânau să ia decizii și să ne spună acest lucru, a fost o perioadă în care stam toți în prostrație. Așteptam încă o zi, să vedem cum evoluează lucrurile, poate adunăm mai multe date să ne facem ecuația, însă e clar că deciziile toți le aveam deja luate. Făceam schimb de meme-uri la temele zilei. Cu timpul, însă, acestea deveneau tot mai macabre, iar ultimul a fost cu întrebarea dacă ne putem îmbrăca deja ca în Mad Max sau mai așteptăm un an. După asta, am acceptat că lucrurile nu vor mai fi la fel și au apărut întrebările existențiale, „cine e vinovat” și „ce facem”.
Campanii înghețate
În al doilea rând, am început să amânăm și campaniile online, pentru că subiectele lor, de exemplu succesul agricultorilor uniți în cooperative, nu sunt tare relevante în situația de azi, când stau cu frigiderele pline de mere și nu le pot expedia la cumpărători. Mai mult, ele vor trebui regândite ca mesaj și instrumente, iar termenele contractelor prelungite, deocamdată nu e clar cu cât.
Comunicare de criză
Apoi, au început să apară clienți noi, care au de comunicat ceva legat de criză, că au făcut o donație, că nu ei au creat COVIDul, că angajații lor sunt protejați, chiar dacă-i scot la lucru. Oricum, noile lucrări sunt infinit mai mici decât campaniile oprite. Sunt clienți pe care vrei să-i susții acum, pentru că e normal să-i susții. Pe urmă vom vedea, cine va rezista și în ce posturi ne vom întâlni.
Deci, de lucru este la fel de mult ca înainte, doar că e de altă natură. Lipsește, desigur, posibilitatea de a discuta față în față, a face brainstorminguri și a bea o cafea împreună sau cu clientul. Le-am înlocuit pe toate cu chaturi, active și înainte de criză de altfel, cu Trello și Zoom sau noul serviciu de conferințe de la Privesc.eu. Ne obișnuim clienții că plânsul copilului pe fundal e un lucru normal, creăm noi stickere în Telegram, învățăm să utilizăm e-factura și să amânăm creditorii. Ca membru al Alianței Întreprinderilor Mici și Mijlocii (AIM) și COR, am dedicat timp lansării unor produse de consultanță pentru companii, în primul rând juridică și de management.
Monitorizare media
Acum doi ani am avut previziunea de a lansa un serviciu nou, pe care îl vedeam ca o activitate tehnică, ne-creativă, un bonus oferit clienților sub formă de rapoarte de monitorizare media. Cu timpul însă, monitorizarea media s-a dezvoltat într-o direcție aparte și acum e cam singura ce aduce cash. Clienții sunt interesați de ce se întâmplă în jur, cum se vorbește despre ei în presă și în social media, au nevoie de informații pentru a-și regândi intervențiile și a înțelege încotro să o ia.
Va urma
În timp ce clienții comerciali s-au tupilat, apar cu timiditate noi tendere de la organizații internaționale, care ba vor să susțină guvernul în comunicarea cu IMM-urile, ba agricultura, ba vor să monitorizeze presa mai calitativ. Totuși, vedem că oamenii nu au lăsat mâinile în jos și încearcă să-și planifice activitatea de după apocalipsă, mai au speranțe că izolarea se va termina mai degrabă, mai repede, și-și vor putea relua activitatea.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.