Plătește chiria unui #ActorIndependent. Arta nu ar trebui să fie un lux în vremuri de criză

Plătește chiria unui #ActorIndependent. Arta nu ar trebui să fie un lux în vremuri de criză

Stăm acasă, gătim și mâncăm mult, consumăm griji și frici online, antrenăm disciplina și încercăm să ne menținem echilibrul. Iar filmele, serialele, cărțile, muzica sunt aproape. Și lărgesc granițele strâmte ale izolării. Ne ajută sa facem iar parte din lume. Paradoxal cum, în vremuri de criză, arta știe cel mai bine să ne aline, dar artiștii rămân fără venituri. Așa a apărut campania #ActorIndependent: din dorința actorilor cu contract de a-i sprijini pe cei independenți.

Atunci când nu joaca, un actor independent nu câștigă. Nu doar în timpul unei pandemii, ci oricând. Dacă e răcit, operat de apendicită, dacă a născut, a avut un accident sau a plecat la țară să-și îngroape un părinte, un actor independent nu câștigă, explică Șerban Pavlu

În cadrul campaniei, artiștii spun povești reale. S-au implicat până acum Marius Manole, Oana Pellea, Mihai Călin, István Téglás, Chris Simion-Mercurian, Șerban Pavlu și Vlad Zamfirescu (îi puteți vedea pe toți aici). Campania a fost creată pro-bono de Screen Native, Storywood Studio și Trubaduro, prin Fundația Calea Griviței, cu parteneriatul Bilet.ro. 

Actorii Șerban Pavlu și Mihai Călin povestesc mai jos, alături Paul Cioc, Cristina Ceaușu și Ana Bărăităreanu, parte din echipa care a realizat campania, ce înseamnă necesitatea, unde e locul artei și cum se manifestă solidaritatea în noua realitate la care suntem forțați să ne adaptăm cu toții.

 

Situația actorilor independenți

Șerban Pavlu: În acest moment, toate activitățile actorilor independenți sunt blocate. Cred că e nevoie de câteva precizări pentru cititorii mai puțin familiarizați cu zona independentă.

Actorii independenți (cu foarte rare excepții) nu sunt actori amatori. Sunt absolvenți ai acelorași instituții de învățământ artistic ca și actorii angajați în instituțiile bugetare. Facultățile produc anual un număr foarte mare de absolvenți dintre care doar un număr infim își găsesc loc în schema teatrelor cu buget de la stat. 

Restul, pentru a putea lucra, ajung în sectorul independent. De ani buni, acest sector produce spectacole care depășesc adeseori performanțele teatrelor de stat. Câștigurile acestor actori provin exclusiv din vânzarea spectacolelor pe care le produc. Pe scurt, atunci când nu joaca, un actor independent nu câștigă.
Nu doar în timpul unei pandemii, ci oricând.

Dacă e răcit, operat de apendicită, dacă a născut, a avut un accident sau a plecat la țară să-și îngroape un părinte, un actor independent nu câștigă. El nu are pensie, nu are asigurare de sănătate nu are niciun fel de plasa de siguranță. Din punctul de vedere al statului actorii independenți sunt ca niște actori amatori. Ca și cum niște profesioniști din alte domenii s-ar aduna după program și în loc sa se plimbe prin parc ar face teatru.

 

Efectele crizei

Șerban Pavlu: În acest moment, așa cum am scris și mai sus, acești artiști nu câștigă nimic. Nu își pot plăti chiria și dacă lucrurile continuă așa nu își vor putea cumpăra mâncare. Pe termen lung, puținele teatre independente care există vor sucomba. Este complet imposibil să plătești chiria unui spațiu în condițiile în care nu încasezi nimic. Eforturile pe care le făceau aceste teatre pentru a produce spectacole pe cheltuiala proprie erau imense. Acum, lucrurile vor deveni imposibile. Prin urmare aceste teatre vor dispărea. 

Mihai Călin: Sectorul independent de artă este în general, foarte slab finanțat. Mai mult, în acest moment, toate instituțiile de spectacol fiind închise, artiștii independenți nu mai au nicio sursă de finanțare. ZERO.  

 

Campania

Paul Cioc: Miercuri 11.03, undeva pe la prânz, Bogdan Amarfi îmi spune „Tu ai văzut story-ul lui Marius Manole?” și acesta a fost începutul. Marius postase un gând, cum că actorii angajați ar trebui să facă ceva pentru colegii din segmentul independent.  În timp ce Bogdan îl suna pe Marius Manole să-i spună că vrem să ne alăturăm gândului și să-l facem „big”, eu le-am sunat repede pe Ana Bărăităreanu și pe Cristina Ceaușu.  

În mai puțin de o oră toți eram on bord și stabilisem deja să ne vedem joi pentru a pune cap la cap detaliile.  

Cristina Ceaușu: Cunoșteam foarte bine situația actorilor independenți oricum vulnerabilă. Lucrând deja cu o parte din ei, pe seturile de filmare pentru film sau reclame, am înțeles foarte bine provocările pe care ei le depășesc zi de zi. În momentul în care teatrele s-au închis, pentru noi a fost clară situația lor – sunt în reală imposibilitate de a-și genera venituri.  

Ana Bărăităreanu: Actorii ne vor fi mereu oglinzi, vor exprima pe scenă ce noi simțim și nu știm cum să spunem și vor da mereu exemple de umanitate și emoție celor pierduți în viața pragmatică de zi cu zi. Mi-aș dori să nu își piardă această sensibilitate și să revină pe scenă ca dintr-o pauză, nu dintr-un război. Nu cred că a consuma arta, în orice formă a ei, e un lux, cred că e o condiție necesară supraviețuirii și evoluției umane.

Așa că la întrebarea: “Avem o idee pentru o campanie socială pentru actorii independenți și nevoie de susținere pe tot ce înseamnă digital, te bagi?”, răspunsul a fost pe nerăsuflate: “Da!” A fost un declic instant pentru #proiectdesuflet și de aici până la a te dedica unui proiect, mai e un singur un pas: demararea imediată.

 

De la idee la practică

Paul Cioc: Toată campania s-a născut, a crescut și a apărut în fața oamenilor în mai puțin de o săptămână. Chris Simion-Mercurian s-a înrolat în inițiativă rapid, oferindu-ne Fundația Calea Griviței pentru a putea strânge donații și prietenii de la Bilet.ro au spus DA atunci când le-am propus să inventăm un spectacol virtual la care publicul poate cumpăra bilete care reprezintă donații.  

Cea mai grea parte, culmea a fost logistica implementării donațiilor – contracte, semnături și altele, mai ales acum când toți suntem remote.  

Cristina Ceaușu: Iar când ne-am pus pe treabă, am preconizat că nu vom avea mult timp la dispoziție pentru a surprinde poveștile actorilor pe cameră. Ni s-au alăturat rapid Răzvan Chirilă si Adrian Bîlă și aproape peste noapte, am pus la cale un mic set-up de filmare.  

 Ana Bărăităreanu: Joi am facut harta proiectului, apoi au curs briefurile în creație și programare. Ne-am mișcat foarte repede, peste noapte și peste weekend. Luni seară aveam gata site-ul, conturile de social deschise și gata materialele pentru lansare. 

 

Cum pot ajuta oamenii

Șerban Pavlu: În acest moment, prin donații sau achiziționarea de bilete pentru evenimentele organizate de on-line de către independenți. Pe termen lung, prin susținerea oricăror inițiative legislative care sa asigure o plasă de siguranță în cazuri de să zicem... pandemie.

Mihai Călin: Cred că e de datoria noastră, a tuturor celor care avem contract de munca și suntem protejați acum, să-i susținem. De asemeni, invitam și publicul să ne fie alături și să doneze pentru sprijinirea lor. Probabil aceasta criză va dura destul de mult așa că ajutorul pe care noi, colegii lor dar și publicul, îl acordăm, este esențial. 

 

Reacții

Cristina Ceaușu: Am fost real surprinși de valul de susținere și donații, începând cu ziua lansării campaniei. Pentru noi a fost o confirmare a intențiilor noastre. Mecanismul campaniei funcționează datorită numărului mare de susținători, care pot mai departe ajuta cât mai mulți actori independenți.  

Ana Bărăităreanu: Emoționante. De la actorii contactați să participe în proiect, care au răspuns și s-au implicat cu inima deschisă, la actorii care ne-au scris in privat pe social că se bucură să vadă o astfel de inițiativă fiind mare nevoie de ajutor într-un sistem deficitar, la iubitori de teatru care ne-au confirmat că au donat, au dat share-uri, repost-uri, ne-au scris că vor să ajute și că vor să își revadă actorii dragi pe scenă, după ce se va încheia această “pauză”.  

Mai pragmatic, reacțiile s-au văzut în cifre (vizite pe site, share-uri, views etc) care apoi s-au reflectat în numărul și valoarea donațiilor. Și vorbim de o campanie cu rezultate pur organice, lansarea nefiind susținută de investiție în media.

 

Categoriile vulnerabie 

Paul Cioc: În contextul acestei situații complet atipice, credem că fiecare poate face ceva pentru a-i ajuta pe cei de lângă el. Noi ne-am ales cauza actorilor din teatrul independent. Sunt atâtea povești ce merită spuse încât ne-ar trebui ani poate să le putem acoperi pe toate.  

Ne gândim într-adevăr la o faza 2 a campaniei, dar care va apărea după ce trecem cu bine (sper!) peste aceste momente.  

Sperăm și vedem deja în online tot mai multe astfel de inițiative pentru diferite categorii de profesioniști și ce cred că e foarte important să spunem că acestea nu se exclud între ele.  

E momentul în care trebuie să fim alături unii de ceilalți, sunt multe industrii afectate în aceeași măsură. E momentul în care solidaritatea oamenilor poate ajuta, indiferent de domeniu. Cred că e de menționat importanța supraviețuirii acestor categorii vulnerabile și cum fiecare dintre noi putem ajuta fără a exclude sau limita inițiativele. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune


Comentarii

Aurelian Nicolae
acum 4 ani
Bai voua nu va e rusine? Sunteti ditamai oamenii! Reprofilati-va, adaptati-va. Faceti spectacole online, faceti-va soferi de taxi, inrolati-va ca paramedici sau ceva, sunteti penibili!


Branded


Related