Criza generată de pandemie se simte de la mic la mare. De la întreprinzătorii individuali până la corporații internaționale. Pierderi înregistrează (aproape) fiecare. Și așa, stând acasă, facem un bine țării și strivim corola de economii a lumii. Alina Andriuță, consultant în afaceri și business trainer, zice că acesta e un fenomen economic care era așteptat în 2020 - 2021, însă nicio prognoză nu spunea că va fi cauzat de-un virus. Se adaptează afacerile, cu măria sa WWW. Dar nu toți înțeleg, până la urmă, cum să facă această conexiune.
„Majoritatea companiilor sunt puse în situația de a migra spre online foarte repede, iar pentru asta nu au competențele necesare”.
Și chiar dacă nimic nu va mai fi la fel, soluții de a ieși cu bine din această perioadă sunt. Despre câteva dintre ele vorbește Alina Andriuță mai jos.
Criza în mediul de afaceri din RM
A dispărut ea oare vreodată? :) Sunt foarte bine cunoscute ciclurile economice. Odată în 10 ani avem o criză economică neuniformă globală. Datele preconizau o criză în 2020-2021, dar, desigur nu o corelau cu o criză medicală uniformă globală. Era clar că va fi simțită o recesiune, dar, până la sfârșitul lui 2019, nu era clar de unde va începe, speculații erau multe la acest subiect, iată că nu s-a adeverit nicio variantă.
Reacția companiilor
Cred că 99% din companii s-au trezit cu criza peste noapte. Noi, fiind obișnuiți să trăim în criză, nu am simțit diferența, or am simțit-o doar atunci când efectiv ne-am închis business-urile în carantină.
Majoritatea companiilor sunt puse în situația de a migra spre online foarte repede, iar pentru asta nu au competențele necesare. Managementul la distanță al angajaților pentru majoritatea este dificil, noi încă nu suntem obișnuiți să utilizăm tehnologiile rapid și eficient.
Din acest considerent, mai mulți antreprenori, din păcate, și-au lăsat acasă angajații neantrenați în activități, astfel creând un spațiu gol de eficiență. Sunt sigură că în multe business-uri este foarte mult de lucru, inclusiv de acasă: scriere proceduri, regulamente, inventariere etc.
Tehnic. Ce facem în următoarele 90 de zile
E clar, unii vor fi striviți, alții afectați, ceilalți speriați:
1. Nu negați realitatea. Din păcate, mulți antreprenori încă se amăgesc că totul va reveni la normal și că va continua după „carantină” ca înainte. Nu va fi.
2. Descrieți cel mai prost scenariu, continuați cu reducerea drastică a cheltuielilor fixe, tot ce e posibil migrați spre cheltuieli variabile. Un checklist de cheltuieli, pix și foaie – ștergeți tot ce nu aduce valoare firmei.
3. Investiți. Da. Corect investiți.
4. Bugetul de marketing nu-l atingeți, dar schimbați mesajele pentru a fi relevanți, nu comunicați exact așa ca până acum, pentru că nu veți fi auzit de public. Schimbați tonalitatea și conținutul reclamelor.
5. Sistemul de vânzări. Urgent – controlul calității angajaților la distanță.
6. Dezvoltare profesională-personală. Acum, ca niciodată, investiți resurse în skill-uri hard și soft. Tot ce vă va ajuta să rămâneți pe linia de plutire sunt deciziile care le veți lua în business. Pentru a lua decizii bune, hrăniți-vă mintea.
7. Loialitatea angajaților. Treceți împreună prin timpuri grele, dacă îi veți ajuta - psihologic, material, emoțional, vizionar etc, etc - angajații vă vor compensa cu o loialitate permanentă. Nu toți, nu fiți naivi.
8. Calendarul priorităților de plată. În primul rând, tot ceea ce permite companiei să trăiască.
9. Demite toți angajații care nu produc, care consumă resurse, energie de management, bani, emoția consumatorului.
10. Management dur. Sunt „vremuri de război”, de aceea: planificare, delegare și control, plus organizare și raportare. Doar așa. Nu vă amăgiți că angajații se vor responsabiliza. Poate că da. Dar nu m-aș lăsa pe asta.
11. Plan dimineața, fact seara. Nu-i lăsați acasă să stea degeaba. Veți consuma multe resurse ca „să resuscitați” creierul după.
12. Analizează concurența. Cei care lucrează știu ceva ce tu nu știi.
13. Niciun fel de victime în companie. Victimizarea e mai infecțioasă decât Covid19.
14. Dacă calul a murit, dă-te jos de pe el.
15. Criza se va sfârși, acționează etic, nu minți, nu fura (nu despre bani vorbesc aici), nu gândi că furnizorii, partenerii, clienții nu știu că tu știi că ei știu.
Antreprenorii
Majoritatea nepregătiți, fără economii substanțiale, fără activizarea canalelor de vânzare online, fără viziune de task management la distanță, fără eficiență operațională etc.
Fapt care afectează moralitatea și starea lor de spirit. Cel mai ușor este să ne victimizăm. Mulți, din păcate, asta fac. Sau să credem ca totul va reveni la normal. Nu va reveni.
Companiile afectate
Imobiliarele, HORECA, Turism, Logistica, Transportatori – foarte afectați, se vor reabilita greu, 6-12 luni.
Consumul curent de alimente crește. Stăm acasă, consumăm mult. Tot ce înseamnă online comerț, online instruire este în ascensiune.
Oportunitățile majore sunt regândirea business modelului, în sensul vânzărilor online, marketing-ului online, adaptarea business proceselor și structurii de management pentru digitalizare.
Producătorii locali
În perioade de criză economică s-ar putea să se devalorizeze valuta națională, ceea ce impactează importul, astfel crește volumul de vânzări a produselor locale. Așa ar trebui să fie. Doar că producătorul local trebuie să fie pregătit cu un produs împachetat, livrat și foarte bun, la cele mai înalte standarde.
Ce ar trebui ei să întreprindă? Să eficientizeze ciclul de producere. Să se ducă online, dezvoltând canale de vânzări proprii, atât cât e posibil. Și să aibă un produs la cele mai înalte standarde.
Comunicarea pe timp de criză
Ceea ce recomand acum companiilor este să comunice relevant perioadei în care ne aflăm. Din păcate, încă funcționează reclame „neancorate”, gen: veniți la training offline pe data de 10 aprilie. :)
Focusul acum trebuie să fie pe capitalul de brand care va rezulta după criză, are sens de făcut marketing educațional și nu recomand acum de mers pe campanii promoționale.
Depinde și ce tip de produs vindeți, dacă este vorba de un produs util acum, necesar, atunci dublați bugetul, mai mult decât atât și costul leadului în online va deveni mai mic pentru că multe companii și-au sistat bugetele de marketing.
Dacă produsul este din categoria „good to have” - mențineți bugetul.
Oricum, nu recomand să dispăreți din vizorul consumatorului, pentru că va trebui să începeți de la zero după criză.
Ce facem acum, ca să fie bine după
- Să menținem angajații activi acasă.
- Plan dimineața - fact seara.
- Să elaborăm strategii de comunicare și marketing.
- Să testăm noi metode, canale de vânzare.
De luat aminte
Nu e nimic mai nesigur decât siguranța și nimic mai sigur decât schimbarea.