La aproape 40 de ani, Cristian Popa a avut primul sau rol principal intr-un lungmetraj romanesc. A fost Arthur in ”Monstri”, filmul de debut al regizorului Marius Olteanu. O productie cu multa incarcatura emotionala, cu impact la public si premiata international.
Cristian a terminat facultatea de teatru la Iasi si aparut prima oara pe scena ca actor profesionist in ”Ingerul Electric”, un spectacol montat de Radu Afrim la Bucuresti. La scurta vreme, a venit si succesul, dupa ce a fost distribuit in serialul de televiziune ”Secretul Mariei”. Il opreau oamenii pe strada ca sa ii ceara autograf, iar el fugea sau se ascundea de ei de rusine.
Celebritatea in televiziune i-a fost scurta, apoi s-a orientat catre teatru si filme americane. S-a angajat la Ploiesti, unde joaca in prezent in 10 spectacole, dar il gasim si pe scenele teatrelor bucurestene. Cat priveste reclamele, niciodata nu a fugit de ele, atata timp cat au fost convenabile. A facut peste 100 de cand s-a mutat in capitala, la toate felurile de produse si branduri.
In film, pana la prima partitura importanta, a avut roluri in ”Proiecte de trecut”, regie Andrei Zinca, ”Buna Cristina! Pa Cristina!”, de Iulia Rugina si ”Liceenii, in 53 de ore si ceva”, regizat de Adrian Popovici. A aparut, de asemenea, in 2 episoade din Comrad Detective, o mini serie americana produsa de Channing Tatum, in care joaca alaturi de acesta si de colegi romani.
Anul trecut, lungmetrajul ”Monstri”, in care Cristian Popa o are ca partenera pe Judith State, a fost singurul film romanesc de la Berlinale, unde si a obtinut premiul publicului pentru debut.
Istorie personală
Am absolvit facultatea de teatru la Iasi, promotia 2001, alaturi de o echipa grozava. Primul spectacol de teatru l-am vazut dupa ce am intrat la facultate, iar pentru un baiat de 18 ani, de la tara, un spectacol in sala Teatrului ,,Vasile Alecsandri" din Iasi, inseamna ceva. In grupa eram 11, 5 fete si 6 baieti. Ne intalneam la 9 dimineata, cred ca aveam o pauza de pranz si apoi reveneam la facultate si lucram pana seara. La Commedia dell arte lucram chiar si noaptea.
Primul personaj jucat
Dupa facultate, am venit in Bucuresti unde am luat un casting in primul spectacol al lui Afrim din Bucuresti la Teatrul ACT. Spectacolul se numea ”Ingerul Electric” si jucam rolul receptionerul. Trei tipi veneau in hotelul meu sa se sinucida, iar eu ii amuzam. Spectacolul s-a jucat vreo 3-4 ani, fara sa fim platiti. Radu mai ai montase la Green Hours cea mai tare comedie pe care o vazusem pana atunci si pe care nu o intelegeam.
Ce a urmat
Au urmat ani foarte buni: reclame, filme straine, seriale TV, in perioada aia erau multe filme americane care se filmau la noi, asa ca anual prindeai 3,4 rolisoare pe acolo, faceam lunar cate o reclama, iti negociai banii, o experienta foarte interesanta, care incepuse sa-mi placa.
Am jucat in primul serial romanesc ”In familie”, unde regizori erau Radu Jude si Adrian Sitaru, apoi a venit succesul cu ”Secretul Mariei”. Devenisem ,,celebru" si eu nu stiam ce sa fac cu asta. Imi amintesc ca veneau oamenii sa-mi ceara autografe iar eu fugeam sau ma ascundeam. Apoi a trecut totul. Am inceput sa lucrez in teatru.
Peste ani, m-am angajat la ,,Toma Caragiu", Ploiesti, unde tot la Radu Afrim am debutat in ,,And Bjork of course”, asta dupa de jucasem in hitul ”Adam Geist” de la Braila, unde m-am simtit cel mai bine in ceea ce priveste relatia actor-public.
Foto: Adi Bulboacă
A urmat o perioada in care am jucat in multe piese la Ploiesti, au mai fost si ceva colaborari in Bucuresti, unele se mai intampla si acum. Am incercat sa ma angajez in Bucuresti si am constatat ca nu e deajuns sa ai un concurs bun. De ce sa am simtit nevoia sa ma angajez in Bucuresti? Nu mai suport fetele oamenilor cand afla ca nu sunt angajat in Bucuresti. Simt asa un amestec de dezamagire amestecata cu mila si cu o dorinta de a se retrage din discutie. Desi ei nu cunosc nici un spectacol de la Ploiesti. Ah! Poate si asta. Ca nu-ti vine nici un invitat de la Bucuresti, sa vada un spectacol in Ploiesti.
Viața de actor in Romania, o privire de ansamblu
Cred in ceea ce spunea profesoara mea, Cornelia Gheorghiu, ca pe scena suntem protejati si ca e un loc magic, dar nu cred in abureala aia cu ,,sfanta scandura", ca trebuie sa joci chiar daca ,,ai mortul acasa pe masa".
Cred ca e o meserie foarte grea, ca sunt foarte multi actori foarte buni, ca nu toata lumea are sansa, ca multi incearca, dar nu depinde numai de ei, ca putini isi permit sa traiasca bine din actorie. Mai cred ca teatrul independent este o solutie pentru unii, ca sunt spectacole bune si spectacole proaste, ca sunt spectacole bune de care nu se stie mai nimic si spectacole proaste cu sali pline, ca teatrul este exact cum e societatea noastra.
Primul rol principal intr-un film romanesc
Mi-am dorit sa fac film romanesc (de fapt filmelor datorez faptul ca mi-am ales sa devin actor), dar pentru asta a trebuit sa astept pana la 38 de ani ca sa filmez in ”Monstri” un rol principal. Un film care a aparut anul trecut cand aveam 40 de ani. Iar acum o iau de la capat: repet la Ploiesti, astept de aproximativ doi ani sa prind un rol intr-un film romanesc si nu mai vine etc.
”Monstri” este despre doi oameni care se iubesc, dar nu pot functiona impreuna. Este un film la care s-a lucrat cu mare atentie, pentru ca regizorul Marius Olteanu a stiut ce vrea si asta e foarte important. Un film care are o imagine foarte frumoasa, datorita lui Luchian Ciobanu. Si apoi venim noi actorii, Judith State, Serban Pavlu, Alexandru Potocean, Dorina Lazar, care am lucrat bine impreuna.
Oameni cu care ai colaborat
Am jucat la regizori ca: Radu Afrim (cred ca la el am cele mai multe Ingerul ”Electric”, ”Adam Geist”, ”And Bjork of course”,”Cand ploaia se va opri”, ”Punctul orb”), Cristi Juncu ( ”Omul care a vazut moartea”, ”Iubire isterica”, ”Avarul”, ”A douasprezecea noapte”), Vlad Cristache (”Chip de foc”, ”Vrajitoarele din Salem”, ”The history boys”), Vlad Massaci (”Frumos”, ”A fi sau a nu fi”), Sanziana Stoican (”Menajeria de sticla”, ”Unchiul Vanea”), Cristi Popescu (”Vacutele Domnului coboara pe pamant”), Theo Herghelegiu (”Zidul”, ”Satisfucktion”), Bobi Pricop (”Razboiul nu s-a sfarsit inca”), Alexandr Ivanovski (”Miere salbatica”), Iris Spiridon (”Ziua cand a disparut soarele”).
Filme italiene
Acum vreo 5 ani am facut o ,,mutare" si mi-am gasit un agent italian asa ca am inceput sa joc in Italia. Anul asta o sa-mi mai apara o miniserie politista ,,Petra", care s-a filmat la Roma si Genova timp de 4 luni. Partenera mea e Paola Cortellesi, o actrita celebra in Italia, iar regia este senmnata de Maria Sole Tognazzi, fiica actorului Ugo Tognazzi.
Am mai jucat inainte si in alte proiecte, printre care si un serial foarte cunoscut pe Rai Uno, ”Un passo dal cielo”, care avea o audienta de circa 6-7 milioane de telespectatori.
Reclame și branduri
Din 2001 de cand am venit in Bucuresti, am filmat peste 100 de reclame pentru diferite produse: Lee Cooper, Connex, Vodafone, Orange, Hunday, BMW, ulei, zahar, tampoane, sampon etc.
Inainte lucrurile erau mai simple si mai frumoase: erai chemat la casting, luai, ti se propunea o suma, tu faceai o alta propunere, se negocia, tu il injurai pe ala, ala te injura pe tine. Dar, pana la urma, castigai niste bani cu care puteai sa traiesti chiar si 4,5 luni.
Acum ti se propune o suma din start nenegociabila cu care poti sa traiesti o saptamana, doua, uneori maxim o luna. In ultimii 7 ani am facut o reclama.
Critici si reactii in social media
Legat de critica am ceva amuzant. Am facut un rol foarte misto in spectacolul lui Cristi Popescu, ”Vacutele Domnului se intorc pe pamant”. Iti dai seama ca faci un rol misto pentru ca vezi asta in ochii partenerului de scena. Si cineva a scris o cronica despre spectacol, a scris despre toti actorii, in afara de mine. Radeam de fiecare data cand treceam prin fata avizierului.
Ce ar putea fi mai bine in teatru
Daca s-ar acorda mai mult timp perioadei de productie a unui spectacol, cred eu ca ar fi mai bine.
Dar in cinematografia romaneasca
De la bugete pleaca multe, asa incat cred ca ar fi mult mai bine daca s-ar gasi mai usor banii necesari pentru realizarea filmelor. Ne-am saturat si noi, actorii, de eternul: ,,E un buget mic!".
Planuri, visuri și dorinte
Imi doresc sa fac un rol bun in teatru si un rol bun in film, anual. Este de ajuns pentru mine.
Unde te vedem în 2020
Inca mai poate fi gasit in cinema ”Monstri”. Pe la Cinema Elvira, Union sau Muzeul Taranului Roman, pentru ca in mall-uri e foarte greu sa tii un film romanesc. Iti vin vreo 5 spectatori la o proiectie si nu e rentabil. Este un film care a participat la peste 40 de festivaluri si a luat vreo 7 premii. A fost singurul film romanesc de la Berlinale din 2019 si a obtinut premiul publicului oferit de cotidianul Tagesspiegel. A luat Marele Premiu la Sofia, premiul de debut in Goa, apoi la Tiff si altele.
In martie voi avea premiera cu spectacolul ,,A douasprezecea noapte’’, regia Cristi Juncu, la Teatrul din Ploiesti.
In aprilie va fi miniseria politista in Italia, "Petra", pe Sky Cinema, in care joc cu o actrita celebra italiana Paola Cortellesi.
In teatru, joc in spectacolele de la Ploiesti, vreo 10 la numar, la Excelsior in ”The History Boys”, la Apollo in ”Ziua cand a disparut soarele”, la Teatrul Metropolis in ”Iubire Isterica”, la Teatrul Apropo in ”Casuta din ceata”.