Acum 13 ani, când Ioana Chicet-Macoveiciuc a început să creeze conținut pe blogul ei, Prințesa Urbană, Facebook nu exista. Chiar și în lipsa lui, a devenit virală cu o pastilă amuzantă. Era o pastilă despre sex care i-a adus 500 de cititori față de 80, câți avea pe vremea aceea.
Ioana este fost jurnalist din presa scrisă, în prezent autor de cărți și blog. Subiectele despre care scrie pe blog sunt legate de viața de familie, educație, stil de viață sănătos și binele societății în care își crește copiii.
La 13 ani de la apariția blogului său, Ioana spune că energia și motivația de a scrie îi vin din dorința de a contribui la o schimbare în bine, de a inspira oamenii din comunitatea ei să acorde mai multă atenție educației și siguranței copiilor. În plus, ca parte a implicării sale active în mersul pozitiv al societății, Prințesa Urbană organizează evenimente gratuite în țară și în diaspora. Comunitatea Prințesei Urbane măsoară aproximativ 150.000 de oameni pe Facebook, iar articolele de pe blog sunt parcurse lunar de sute de mii de cititori.
”Oamenii se implică, vor să ajute. Desigur că mereu apar și voci cârcotașe, dar am învățat în timp că, dacă vreau să-mi îndeplinesc misiunea, aceea de a contribui semnificativ la binele copiilor din țara asta, a pleca urechea la toate nemulțumirile unor oameni, care de fapt nici nu au treabă cu mine personal, ei sunt doar supărați din cauza propriilor nemulțumiri și probleme, e egal cu a-mi stinge singură focul din vatră.”
Ioana Chicet-Macoveiciuc scrie pe platforma sa despre cazuri sociale, campanii umanitare și civice, apelând la oameni să contribuie, în orice fel pot.
Începuturi în social media
Acum 13 ani, când am început să scriu, nu era Facebook. Vă puteți imagina asta? Să fii viral fără Facebook? Nici YouTube nu-mi amintesc să fie fost teribil de popular. Erau câteva bloguri, erau oameni care scriau mult și fain, aveau comunități mici față de ce se întâmplă acum, dar vii. Oamenii se vedeau la evenimente, țineau legătura. Unul dintre primele articole virale a fost o pastilă funny despre sex. :) A fost viral în sensul că a fost citit de 500 de oameni față de 80 câți mă citeau pe atunci în fiecare zi. Asta era prin 2008.
Către influencing, fără un plan anume
Nu am avut niciun fel de strategie sau de plan. Am avut doar dorință mare de a scrie în fiecare zi și de a schimba ceva în bine în jurul meu prin scris. Încet încet, în ani de scris zilnic, fără a vâna în vreun fel succes sau bani, audiența a crescut la 500 de oameni pe zi, apoi am observat că sunt o mie, după care s-au făcut cinci mii, acum sunt zeci de mii în fiecare zi.
Pagina de Facebook a blogului a crescut și ea singură, doar prin conținut, în jurul căruia oamenii s-au adunat organic. Nu am posturi plătite sau adduri, nu am bannere pe alte siteuri și nu am avut niciodată. Stau în banca mea și scriu.
Oameni care te-au inspirat
Sorin Preda, profesorul meu de tehnici de redactare din cadrul Facultății de Jurnalism. El m-a învățat că și cum pot să scriu astfel încât oamenii să vrea să citească în fiecare zi și până la capăt.
Publicul Prințesei Urbane
Cam 90% dintre cititorii mei sunt femei între 25 și 50 de ani, plus soții lor, adolescenți și câțiva bunici. Am făcut mai demult un sondaj în care am invitat oameni să-mi povestească de ce mă citesc. Printre cele mai populare răspunsuri au fost: ca să mă simt mai bine sau mai puțin singur, ca să râd, să aflu lucruri, din curiozitate, pentru că m-am obișnuit cu tine ca și cu un prieten.
Timpul de lucru
Cel mai mult timp îmi ocupă scrisul. Deși fac multe lucruri în fiecare zi, iar programul meu de lucru e de maximum 6 ore, cât copiii sunt la școală, cea mai mare parte a timpului e dedicată scrisului și documentării pentru ce scriu.
Plus organizarea de lansări și evenimente de educație, lecturi în școli, întâlniri, editarea de cărți străine în limba română, interviuri, emailuri, răspund la zeci de mesaje private, contracte facturi etc, ca orice mic antreprenor.
O privire în lumea influencerilor români
Sincer, nu urmăresc foarte atent lumea influencerilor, am foarte putin timp liber si mi-l petrec citind (cărți, the old fashion way). Ce am observat, însă, și mă supără este că sunt considerați influnceri cei care vând multe sticle de parfum și nu cei care influențează cu adevărat viața celor care le ies în cale, prin educație, sprijin, informație.
Responsabiliatea socială
Eu cred ca este obligatoriu să îți folosesti vocea, credibilitatea si puterea pentru a contribui la binele altora. Altfel, ai construit degeaba. Nu e o presiune, e motorul care mă ridică din pat dimineața, e motivația mea principală. Dacă ar fi doar despre mine și nevoia mea de scris sau doar despre a face bani, m-aș fi oprit de mult.
Cauze sociale sustinute
Pentru mine, educația este cea mai mare miză și cred că e singura cale de a ne salva în acest moment. Din păcate, e nevoie de mult timp, multe resurse, multă implicare din partea multora pentru a vedea rezultate. Eu însă sunt optimistă, am foarte mulți părinți în jurul meu care au înțeles pericolul și efectele nefaste ale educației copiilor lor prin umilințe și abuz.
Tot mai mulți părinți își transportă copiii în scaune auto potrivite vârstei lor, mamele înțeleg cât de important este să aibă grijă și de ele, importanța educației sexuale și civice devine tot mai evidentă, cartea își face loc în stilul nostru de viață.
Sunt subiecte despre care scriu de ani de zile, de ce trebuie să avem toleranță zero față de agresiunile împotriva copiilor, femeilor si tuturor fiintelor, iar rezultatele sunt bune, chiar dacă nu spectaculoase!
Cum inspiri comunitatea către schimbare
Concret, scriu articole si carti pe subiectele de mai sus, organizez evenimente gratuite în țară și în diaspora, conectez oameni care au nevoie de sprijin cu cei care îl pot oferi (juriști, psihologi, centre de ajutor, medici). Am fondat și moderez mai multe grupuri mari de educație pentru părinți și de sprijin pentru mame (în total sunt peste 170.000 de persoane alături de mine).
Pe lângă asta, contribui des la campanii de donare de carte către grădinițe, școli și bilbioteci din zone defavorizate, citesc copiilor din centre, tabere, școli, particip la strângerea de fonduri pentru copii bolnavi sau săraci.
Campanii, cauze, de unde apar
Cele legate de educație au pornit din nevoia mea de a-mi crește copiii într-o societate civilizată. Restul, cele umanitare, vin spre mine. Nu e zi să nu primesc o rugăminte de ajutor. E groaznic, iar poziția mea este una ingrată. Nu pot scrie despre toți, pentru că nu ar mai citi nimeni. Nici nu pot alege între cazuri, adică scriu despre copil ars, dar nu scriu despre copil tăiat cu toporul? Cer bani pentru cancer, dar nu cer pentru malformație? Mi se rupe sufletul. Încerc să scriu despre cât mai mulți, de donat donez cât pot tuturor.
Reacția publicului tău
Comunitatea a reacționat mereu foarte bine, oamenii se implică, vor să ajute. Desigur că mereu apar și voci cârcotașe, dar am învățat în timp că, dacă vreau să-mi îndeplinesc misiunea, aceea de a contribui semnificativ la binele copiilor din țara asta, a pleca urechea la toate nemulțumirile unor oameni care de fapt nici nu au treabă cu mine personal, ei sunt doar supărați din cauza propriilor nemulțumiri și probleme, e egal cu a-mi stinge singură focul din vatră. Am învățat să merg mai departe și să fac bine cât de bine pot.
Planuri de implicare
Urmează o caravană de conferințe gratuite de educație blândă în mai multe orașe din România și sper și în diasporă. Voi continua să scriu despre temele care mă preocupă și să fiu alături de familiile care au nevoie de sprijin.
România la capitolul implicare socială
Sunt multe voci puternice care contribuie tot mai mult și asta e grozav! Rezultatele se văd. Ce bine ar fi să facă toți asta! Dar sunt optimistă, puterea exemplului funcționează!