Marú are o super echipă pe care o activează atunci când își lansează producțiile, de la styling la video si producție audio, vizibile de la primul ei album, “Welcome Love Back”. E mândra de clipul ei, Turning Tables, regizat de Iustin Surpanelu și spune că e sănătos să ai o strategie de lansare când lansezi un single, dacă vrei să ajungi la lume.
“Bugetul alocat lansării unui single variază în funcție de cum este făcut, ce fel de clip are, ce fel de promovare bugetezi. Investiția poate începe de la 1000 euro, dar pe măsură ce proiectul crește, cresc și pretențiile și investițiile”, spune Marú.
Se împacă greu cu ideea că muzica ei trebuie să fie și despre ce mănâncă, cu ce se îmbracă sau ce pune pe Instagram, fără a ține piept schimbărilor digitale care vin peste ea. Altfel, nu prea vede piedici în lansarea unui single, o poți face din garaj sau din dormitor, atât timp cât muzica e puternică.
Single-ul anilor 2020
Un single ar trebui să fie un song reprezentativ pentru trupa sau artistul care îl cântă, indiferent de trend sau influențe. Azi, muzica, oricât de bună, nu e de ajuns - ea trebuie să "stand for something"; un single, pentru a ajunge la oameni, trebuie să vorbească pe limba lor, despre problemele cu care și ei se frământă. Tot ce s-a schimbat este că (1) e mult mai multă muzică, deci e mai greu să stand out și (2) s-au schimbat și problemele cu care se confruntă oamenii (acum le pasă de mediu, dragostea are (și) alte forme, etc.).
Poți să vezi single-ul ca un fel de manifesto, in plain sight, în spațiul online. În vremurile în care trăim, oricărui artist îi este foarte la îndemănă să-și lanseze muzica pe platformele de specialitate: song + artwork + net = single. Cei old school suspină după vremurile în care single-urile se lansau pe CD sau pe vinil, dar esența muzicii a rămas aceeași. Acum avem la dispoziție niște canale de marketing foarte accesibile pe care noi artiștii trebuie doar să învățăm să le folosim eficient, ca să ajungă mesajul nostru la fix acei oameni care "suferă" de ce suferim și noi când scriem un cântec.
Single-uri pe bandă rulantă sau album?
Trăim în era single-urilor lansate pe bandă rulantă, fără dar și poate; ascultătorul este nerăbdător, pe fast-forward, de aceea, aparent, trebuie lansată cât mai multă muzică, constant. Tu abia lansezi și lumea te întreabă: “când lansezi următoarea piesă?”. Însă mie îmi plac albumele. Îmi place când un artist îmi prezintă ceva care e “gata”; e tot o bandă plină cu single-uri, recunosc, doar că, în concepția mea, un album edifică esența unui artist și îți dă ocazia să-l asculți pe îndelete, de la cap la coadă. Tocmai din acest motiv mi-am dorit mult să pun muzica mea și pe CD și pe vinil; vreau să-mi rămână amintirea asta, din această perioadă a vieții mele. Dacă se mai bucură și alții de muzica mea, cu atât mai bine.
Drumul piesei catre clip
Totul este relativ, fiecare proiect e diferit, dar odată ce te-ai hotărât asupra unui single, you better kick it soon. Dacă totul merge smooth, cred că 3-4 săptămâni este un time frame decent pentru producția unui single. În momentul în care am songwriting-ul finalizat, intru în studio pentru înregistrări, iar producția piesei poate fi gata în 2-3 zile. Apoi, împreună cu regizorul, stabilesc detaliile legate de videoclip; mă implic în tot ceea ce înseamnă pre-producția unui clip, adun props-urile necesare, coordonez oamenii implicați în proiect și stabilesc un deadline de 2 săptămâni pentru filmare. Dacă toată lumea se sicronizează, lucrurile se întâmplă la timp. Urmează montajul + modificările de rigoare… înca o săptămână, cel mult. There you have it.
Cat mai costa sa faci muzica
Greu de spus, mai ales pentru un artist independent. Bugetul alocat lansării unui single variază în funcție de cum este făcut, ce fel de clip are, ce fel de promovare bugetezi ș.a.m.d. Investiția poate începe de la 1000 euro, dar pe măsură ce proiectul crește, cresc și pretențiile și investițiile.
Principala piedica in lansarea unei piese
Nu cred că există o piedică reală în lansarea unui single. Multe din marile hit-uri ale lumii au fost și sunt înregistrate în basement-uri, garaje, van-uri, dormitoare… și lansate cu un very low buget. Dacă muzica e suficient de puternică, o să doboare orice regulă de PR și promovare. Parcursul poate fi anevoios, într-adevăr, dar soluții se pot găsi întotdeauna. Artistul român suferă pentru că resursele sunt limitate; și-ar dori să-și lanseze muzica în fel și chip…
Ce a prins cel mai bine
Sunt mândră de clipul filmat la “Turning Tables” (de Iustin Șurpănelu) - o piesă care înseamnă foarte mult pentru mine.
În aceeași măsură sunt mândră de “Jungla” pentru feedbackul primit de la public atunci când o cânt în concerte și pentru că a stat 5 săptămâni pe locul I în Top Show la Radio Guerrilla.
Cine te inspira?
Atunci când descopăr un single nou, nu sunt atentă la promo, nu caut să înțeleg strategia de promovare (și asta este o greșeală pentru mine, d.p.d.v. profesional). E din ce în ce mai greu să ajungi la public și de aceea e important, indicat chiar, să ai un plan, o campanie de promovare… dar n-aș ști să-ți numesc o variantă de promo care mă inspiră.
Inregistrari si colaborari cu oamenii care trebuie
Ascult muzica pe:
Pe parte de producție și mix colaborez cu Viky Red, la studioul lui. El folosește un laptop Mac. :)
Cat de importanta e imaginea?
Imaginea e foarte importantă, toată lumea ține cont de acest lucru și își dorește un “produs atractiv”; e frumos atunci când imaginea întregește muzica. La fiecare lansare de single am câteva repere după care mă ghidez, iar cu timpul am reușit să-mi creez o mică echipă de producție: Viky Red este producatorul muzical al primului meu album “Welcome Love Back”. Colaborez cu Iustin Șurpănelu pe video, cu Felicia Simion pe foto/video, cu Cristina Pavelescu (OzInParis) pe styling; pe parte de grafică am lucrat cu Brandbura Productions, Bogdan Tănase-Marinescu fiind cel care s-a ocupat de conceptul și design-ul albumului (CD și vinil) mai sus amintit.
Promovarea a evoluat odată cu rețelele de socializare, tot după modelele din afară; în același timp, agențiile de publicitate au înțeles ca e important să implice artiștii în campanii de endorsement sau CSR - informația/ muzica trebuie să circule și să ajungă la cât mai multă lume, indiferent de metodă. Totul este ok, atâta timp cât promovezi ce trebuie. :)
Muzica din Romania in ultimii 5 ani
Pentru mine cea mai importantă și mare schimbare din ultimii 5 ani o reprezintă puterea pe care o au rețelele de socializare și spațiul virtual asupra modului în care ajungem la muzică. Comunicarea în mediul online este vitală pentru un artist. Nu simt că trebuie să țin piept schimărilor, dar recunosc că mă împac greu cu ideea că muzica mea nu e doar despre muzică… e și despre ce mănânc, cum mă îmbrac, la ce filme mă uit, ce branduri folosesc, unde/ cum / cu cine îmi petrec zilele… :)
Ce e pe val in momentul asta
Cred că vom fi mereu influențați de muzica din afară și de poveștile artiștilor care scriu istorie atunci când scriu muzică. Oricât de autentici am fi noi, nu avem tradiție. E firesc: cei cu mai multă experiență, cei care au reușit să lanseze cele mai multe piese de succes la nivel global, cei care au schimbat mentalități și au influențat generații întregi … vor fi mereu un model și o sursă de inspirație pentru industria muzicii din România.