[Trenduri 2020] Allma Somkereki: Prin micro-influenceri putem lua cu usurinta pulsul pietei

[Trenduri 2020] Allma Somkereki: Prin micro-influenceri putem lua cu usurinta pulsul pietei

Am intrebat-o pe Allma Somkereki, Head of Communication Global Records, care este cel mai enervant trend din 2019. Ne-a raspuns ca orice trend isi are rolul sau si, daca a reusit sa devina un trend, atunci inseamna ca are o baza si o comunitate care-l sustine. Există, însă, și trenduri care ar merita mai mult. Cum ar fi folosirea chatbot-urilor. Sau capacitatea de personalizare a mesajelor in online, in detrimentul simplei mutari a unui mesaj din media traditionala in online. Allma ar lasa in 2019 “plafonarea si raportatea la lucruri si forme fara continut”.

In privinta anului 2020, in care se vor desfasura doua tururi de alegeri politice, Allma vede o oportunitate in randul brandurilor de a inlocui modelele si valorile de care publicurile au nevoie, pe care politicul nu poate sa le implineasca. In continuare vorbim despre trendurile care isi vor continua dominatia in 2020, dar si cele care nu au ajuns inca la noi, micro-influenceri, generatia Z, civil media, podcasturi și presiunea eco.

 

Cum se nasc trendurile

E greu de determinat cum se naste un trend, daca am putea face asta, probabil am fi in posesia gainii cu ouale de aur. Aparent, evident ar fi ca trendurile sunt determinate de catre publicul larg, dar si opiniile acestuia sunt influentate de catre ideile unui grup restrans de oameni. Devin universale in momentul in care se pot face meme-uri despre ele. Atunci stim, cu siguranta, ca au patruns in dialogul intercultural. 

Un an conteaza foarte mult, deoarece asa se poate face diferenta dintre un trend, care rezista in timp si devine un punct de reper, si o isterie de scurta durata, care poate crea entuzism de moment si se poate stinge la fel de repede precum a aparut. 

 

Trenduri in 2020

Va continua sa se puna accentul pe online, prin micro-influenceri si prin povestile pe care acestia le spun. Universal, dintotdeauna ne-au placut povestile, iar acest lucru se aplica si in 2020. Influencerii spun o poveste pentru comunitatile carora li se adreseaza. Urmarim influencerii pentru povestea pe care o spun, iar atunci cand reusesti sa-ti inserezi mesajul in povestea lor, ai parte de o comunicare eficienta, directa cu membrii comunitatii respective.

Acest trend s-a dezvoltat din ce in ce mai mult in ultimii ani si va continua si anul acesta. Prin micro-influenceri putem lua cu usurinta pulsul pietei. De asemenea, inca un lucru care confirma ca povestea conteaza este si crestea story-urilor, care, chiar daca au la baza un format efemer, au devenit un tool important de comunicare. Au fost preluate pe Instagram de pe Snapchat, iar acum le gasim si pe Whatsapp, Facebook, dar chiar si pe YouTube. 

La modul in care evolueaza inteligenta artificiala, noi trenduri pot aparea oricand, fara a putea fi prevazute din timp. Tipul de comunicare prin podcasts se va inmulti si se va pune accentul din ce in ce mai mult pe personalizarea mesajului.

In 2020, mi-as dori sa dispara plafonarea si raportatea la lucruri si forme fara continut, la lucrurile facile, pe care oricine le poate accesa. Exista foarte mult potential si putem inova in aceasta zona, astfel incat mesajele sa ajunga rapid acolo unde ne dorim, dar totodata sa fie memorabile, sa poata schimba mentalitati si sa ne impinga sa evoluam.

 

Anul 2020 va fi al… sau nu va mai fi deloc

Va fi al povestilor. Oamenii vor pune mai mult accent pe storytelling si se vor atasa de valori pe care le recunosc, care le sunt familiare.

 

Cel mai enervant trend din 2019

Orice trend isi are rolul sau si, daca a reusit sa devina un trend, atunci inseamna ca are o baza si o comunitate care-l sustine. Insa, cred ca s-a incercat putin fortat folosirea chatbots-ilor. Nu este un trend care ar trebui sa dispara, ci ar trebui folosit mai responsabil si perfectionat totodata. 

De asemenea, mi se pare deranjanta trecerea nealterata a mesajelor de la tv si, in general, din mediile traditionale, in online, faptul ca nu sunt adaptate mediului in care sunt difuzate/publicate. Online-ul ofera o mare putere de individualizare a mesajului si este pacat ca acest lucru sa nu se intample. Ar trebui sa profite de acest lucru si sa nu mai existe mesaje generaliste, ci adaptate in functie de fiecare profil sau cont. Astfel, comunicarea ar fi mai eficienta. 

 

Responsabilitate sociala

Vom vedea o confirmare a trendurilor anilor trecuti. Ne vom orienta mai mult catre semnalele care ni se dau din toate partile si vom deveni mai atenti la tot ce ne inconjoara. Incendiile din Australia, de exemplu, care au atras atentia intregii lumi, dar si schimbarile climatice locale din ce in ce mai evidente, iarna aceasta care este atipica, etc. Cu siguranta, brand-urile isi vor indrepta atentia din ce in ce mai mult catre mesaje de tip eco friendy/zero waste si catre campanii care vin in ajutorul planetei. 

 

Implicarea brandurilor in politica

Trecem printr-o perioada de instabilitate politica in Romania si avem de-a face cu mentalitati care par a fi in schimbare, desi una lenta. Brandurile pot capitaliza aceasta dinamica, dar totodata este un pariu, care poate fi castigat sau pierdut. Oamenii isi cauta modele, persoane cu care sa aiba valori comune. Daca clasa politica nu-i poate oferi unei comunitati solutii pentru problemele pe care le are, atunci brandurile pot interveni, pot ajuta comunitatea respectiva, intarindu-si in acelasi timp imaginea, transmitandu-si mai puternic mesajul.

 

Burnout-ul in Romania

Desi este o problema reala si din ce in ce mai prezenta, nu i se acorda importanta cuvenita. In societatea moderna, unde exista foarte multe carti de self-help care invata angajatul sa reziste la cat mai mult stres, poate problema ar trebui adresata si din partea angajatorilor, care ar trebui sa analizeze mai bine volumul de munca sau presiunea la care sunt supusi angajatii.

In acest moment, ne raportam la competitia individuala, ne dorim sa demonstram ca putem mai mult, ca ne putem depasi limitele in orice situatie, fara sa tinem cont de faptul ca orice om are limitele sale de stres, psihice si fizice. Mult mai eficient ar fi sa existe o competitie colectiva, in care sa ne ajutam reciproc pentru un scop comun, in care sa evoluam impreuna, sa invatam sa lucram in echipa si sa ajungem astfel la rezultatul dorit. 

 

Influencers, data, podcast, bugete

Bugetele de online vor creste si orice brand, in momentul in care isi va gandi planul anual de marketing, va lua in calcul tendintele din aceasta zona si se va raporta din ce in ce mai mult la micro-comunitati si la influenceri. Stim de expresia "6 grade de separare", prin care se poate ajunge de la oricine la oricine pe glob. Influencerii contribuie la scaderea acestui numar, prin comunitatile pe care le creeaza si prin usurarea dialogului. Big data/small data se vor folosi din ce in ce mai mult prin prisma behavioral economics, iar componenta AI va avea un rol consolidat in 2020 in comunicare.

 

Trenduri din afara care lipsesc la noi

Trecerea la persoana intai in online si nu numai, adresarea care pare ca vine de la un prieten, mai degraba decat de la un brand/corporatie, o comunicare mult mai prietenoasa, care ia o forma mai jucausa, dar care nu-si pierde esenta, cu potential de a se viraliza. Este extrem de utila o astfel de abordare, iar mesajul ajunge mult mai repede si direct la publicul vizat. De aceea, revin, piata influencerilor este in crestere, deoarece ei se adreseaza in permanenta comunitatilor lor, oamenilor care ii urmaresc si care au incredere in ei. 

 

Civil media (comunitati online mici, conectate si influente)

Exista, insa din acest fenomen fac parte acei influenceri care au avut constanta, care au pus accentul pe continut de calitate si care si-au construit comunitatile pas cu pas. Ei sunt relevanti pentru publicul lor si au reusit sa-si castige credibilitatea in timp, prin mesajele pe care le-au transmis si prin autenticitate. Civil media are influenta in Romania asupra brandurilor atat timp cat acestea nu impun influencerilor un anumit mod de livrare a mesajelor, ci ii lasa sa-si puna amprenta personala. 

 

Generatia Z pe piata muncii

La fel ca in cazul trendurilor, convingerile sunt trecatoare si trebuie sa fii mereu pregatit pentru nou si pentru schimbare. Piata de comunicare este una tanara, care se reinventeaza in permanenta, este dinamica, cu mesaje noi, in medii noi. Membrii generatiei Z vor crea mesaje pentru generatia lor. Ei au crescut cu mediul online si au un limbaj aparte, pe care doar generatia din care fac parte il poate intelege si folosi la potential maxim. Totodata, vor veni si cu o schimbare in ceea ce priveste mentalitatile multora, deoarece vor fi mai atenti la work - life balance, adica vor inclina catre un echilibru intre viata privata si cea profesionala si chiar vor tinde mai mult catre independenta din acest punct de vedere. Aici toti vom avea de invatat de la ei si astfel vom putea evita si burnout-ul despre care vorbeam mai devreme. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related