[REC și la podcast] Oana Sandu (mame): Ne-am dorit să facem un obicei din a vorbi mai sincer despre cum ne creștem copiii azi

[REC și la podcast] Oana Sandu (mame): Ne-am dorit să facem un obicei din a vorbi mai sincer despre cum ne creștem copiii azi

Oana Sandu și Ana Maria Ciobanu au lansat mame după ce au luat ele însele drumul maternității și s-au confruntat cu provocări și întrebări care îi macină pe părinți. Cum dozezi timpul și energia între muncă și timpul petrecut acasă? Care sunt presiunile societății și cum se reinventează mamele de azi? Cum abordezi subiectele dificile cu prietenii fără copii, colegii și managerii? 

Oana spune că au primit un feedback încurajator de la ascultătoare, care le-au scris că podcastul le-a ajutat să navigheze mai ușor perioada dificilă de după naștere. Au încercat să aleagă invitați cu personalități și joburi diverse, de la care ele însele au învățat multe lucruri prin interviuri. 

Monetizarea s-a limitat la sprijin de la sponsori pentru primele episoade. Podcastul mame este un produs Decât o Revistă, iar scopul lui a fost să atragă o comunitate care să susțină și celelalte proiecte ale revistei, explică Oana. După două sezoane în format Q&A, cu o medie de 2.000 de ascultări pe episod, Oana și Ana au luat o pauză și plănuiesc să revină cu un sezon valoros, ideal în format narativ, pentru că sunt reporteri și își doresc să spună și povești de pe teren. 

 

Ideea podcastului

Ideea a fost un proiect comun pe care l-am tot rafinat timp de un an. A pornit de la o întrebare a editorului DoR, Cristian Lupșa – cum ar fi să faceți un podcast despre maternitate – către mine, Ana Maria Ciobanu și Ani Sandu, reporteri DoR care deveniserăm de puțină vreme mame. Am tot rafinat ideea asta de-a lungul timpului, timp care era și destul de condensat fiindcă aveam copii tare mici acasă, iar Ana lucra la un alt podcast narativ, Satul Mădălinei. Inițial ne doream să facem povești audio, nu doar interviuri, dar ne-am dat seama că ideal ca să pornim ar fi bine să o facem în structura de interviu. Apoi, pentru că, în acel moment al vieții noastre, și eu și Ana Maria Ciobanu ne luptam cu timpul și energia între muncă și maternitate – un proces care nu e aproape niciodată echilibrat – ne-am gândit ca tema să fie asta: relația dintre muncă și maternitate

Și pentru mine, și pentru Ana Maria, munca de reporter este destul de importantă în economiile vieții noastre și era, cred, mai mult de-atât înainte de a deveni mame, așa că am vrut ca interviurile să devină repere de discuție nu doar pentru mame la început de drum, ci și pentru partenerii și familiile lor, prieteni cu și fără copii, colegi și chiar manageri. Ne-am dorit să facem un obicei din a vorbi mai sincer despre inegalitățile și provocările dintre maternitate și muncă sau despre cum ne creștem copiii azi, pentru ca din ce în ce mai mulți dintre noi, părinții, să nu se mai simtă singuri. Am vrut să punem pe masă întrebări despre cum se împacă maternitatea cu munca, cum putem ajunge la un fel de echilibru și dacă există cu adevărat acest echilibru, ce înseamnă maternitatea în acum și care sunt presiunile societății de acum, cum ne-a format generația de mame din perioada comunismului, ce reinventăm noi, mamele de azi. 

Anul trecut am pus o pauză podcastului mame pentru că, după două sezoane, am decis să ne lăsăm un timp ca să gândim o revitalizare a următorului sezon, să-l facem și mai valoros pentru ascultători, fiindcă sunt multe mame care ne-au scris că ne ascultă, că episoadele le-au ajutat în perioada grea după naștere când pur și simplu viața îți croiește o nouă identitate.

 

Ajutoare și tool-uri

Eu și Ana Maria am lucrat îndeaproape la concept și la deciziile legate de ce invitate aducem în studio. Apoi, fiecare și-a editat propriul episod. Eu am lucrat în radio, ca reporter, la începutul muncii mele de jurnalistă, așa că mi-a fost ușor să editez. Fotografa Maria Negrotă ne-a ajutat și a făcut voluntar portrete multor invitate ale podcastului. Am mai avut ajutor și la editarea de sunet.

 

Alegerea interlocutorilor și a temelor

Am încercat să alegem invitații având în minte o diversitate a lor în funcție de personalități, joburi și modalități de raportare la maternitate și muncă. Nu ne-a ieșit diversitatea asta la fiecare episod, dar am tot încercat. Noi facem de fiecare dată un interviu de predocumentare cu invitații și asta ne ajută ca atunci când ajungem în studio să înregistrăm să urmăm o linie anume a întrebărilor; deci, putem spune că este și temă de acasă, atunci când alegem să punem anumite întrebări. Fiind reporter și lucrând pe teren nu obișnuiesc să am întrebări scrise pe agendă pe care să le pun celor pe care îi intervievez, dar asta devine o măsură de control atunci când intervievezi în studio, fiindcă trebuie să fii atent la mai multe lucruri: sunet, alte zgomote din jur, dar mai ales arcul narativ al conversației.

 

Podcasturile în România 

Cred că din ce în ce mai mulți oameni ascultă podcasturi, cel puțin asta văd în jurul meu. Ar fi important dacă acest obicei din ce în ce mai entuziast ar putea să ajute la crearea cât mai multor produse autohtone, pentru care este nevoie de finanțare; este nevoie de comunități de ascultători sau companii care să vrea să finanțeze astfel de produse. Sigur că astfel piața ar crește și ar aduce mai multe podcasturi narative, o formă care ne lipsește și este valoroasă.

 

Câteva cifre

Am avut mereu în jur de 2.000 de ascultători. Cu excepția unor episoade cu invitați care au comunități online importante sau au abordat teme care „ne ard” pe toți (psihologul Domnica Petrovai despre ce se întâmplă cu relația de cuplu după ce apar copiii) care au avut mult mai multe ascultări, ne-am situat în jurul acestei cifre. E adevărat că am fi putut depune un efort mai mare pentru promovare, dar cu minimul pe care l-am făcut ne-am bucurat mai ales că am strâns o comunitate de ascultătoare care ne-au scris gânduri și întrebări cu care au rămas după fiecare episod. Asta e valoros pentru munca noastră, de gazde.

 

Inspirație și recomandări

Pentru că aș vrea să rămânem în lumea mame, propun:

  • Double Shift – un podcast despre maternitate, care a apărut acum un an, despre greutatea emoțională care vine la pachet cu a fi mamă și a avea în sarcină enorm de multe sarcini, peste noapte. 
  • Story Corps – un podcast unde ascultătorii își pot intervieva oamenii apropiați, adesea parte din familie, despre situații dificile pe care le-au împărțit. E ceva foarte simplu dar care mie îmi aduce multă liniște ascultând.
  • Motherhood Sessions - Conversații complicate despre maternitate pe care cu greu le poți avea în afara cabinetului de terapie. 

 

Provocări și lecții 

Cred că provocarea a fost să îl facem, să-i dăm drumul, să lăsăm deoparte dorința unui produs perfect și să apăsăm butonul publish. Fiindcă mai apoi recompensele sunt incredibile și vin de la ascultători, care îți spun de ce îi ajută produsul să-și navigheze schimbările din viață și să le aducă liniște, confort. Am învățat, și eu și Ana, o grămadă de lucruri de la invitatele noastre care ne-au forțat să ne gândim altfel la cum putem găsi echilibrul dintre muncă și maternitate, la ce lucruri putem renunța și la ce nu, cum putem să ne găsim rețele de suport, cât de importantă este terapia atunci când treci printr-un moment greu.

 

Monetizarea podcastului

mame este un produs al DoR. Ne interesează mai mult cum să strângem o comunitate de ascultători în jurul produsului, astfel încât ei să sprijine DoR și lumea celorlalte produse DoR. Pentru a începe un podcast, e nevoie clar de o finanțare și noi am primit sprijin de la AVON și IKEA în primele două episoade.

 

Planuri

Momentan, podcastul mame este în pauză. Ne dorim să-l redeschidem, încercând să lucrăm la niște povești audio despre maternitate, cu mai multe perspective de la sănătate mentală, la diferența dintre generații, la adopții sau femei care-și doresc copii, dar nu-i pot avea. Credem că episoadele vor avea o putere mai mare dacă folosim forma narațiunii și, pentru că suntem reporteri, ne dorim tare mult să fim acolo pe teren, spunând poveștile cu o lupă narativă, nu doar în forma Q&A.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related