[Single de Romania] Doru Puscasu, om la luna: „Cred ca suntem intr-o alta etapa, cea a ascultatorului de tip shuffle”

[Single de Romania] Doru Puscasu, om la luna: „Cred ca suntem intr-o alta etapa, cea a ascultatorului de tip shuffle”

Nici bine nu a inceput anul, ca trupele s-au si apucat de lansat single dupa single. Una din ele e si noua aparitie, om la lună, care tocmai se pregateste de o lansare de videoclip la noul single, in Control, saptamana viitoare.

Muzica incepe sa se faca si la noi mai bine, trupele incep sa se ocupe ceva mai mult de imagine, sunet si show-uri live, crede Doru Pușcașu, liderul trupei. In rest, e loc de prietenii noi cu oamenii din bransa, dupa fiecare colaborare, iar imaginea e buna si ea, atat timp cat e despre tine cel real, nu superstarul de carton care se va dezumfla la primul flop. Si foarte mult online.

„Traim in lumea lui digital star. Mix-ul de media de pe vremuri se reduce acum la foarte multa prezenta in social media, cat mai autentica. In plus, radioul e foarte important, ca intotdeauna. Desi si la capitolul asta muzica a inceput sa se mute din on air in online”.

Pana vine „Linistea”, cu lansare  pe toate platformele de streaming pe 17 ianuarie, are microfonul Doru, om la lună:

 

Single-ul anilor 2020

Single-ul s-a transformat dintr-un portdrapel al albumului intr-un lucru de sine statator. Trupele nu mai lanseaza un disc din care aleg cateva piese pentru promovare, ci dau drumul cantecelor, unul dupa altul. E bine, pentru ca astfel fiecare piesa are sansa ei. E rau, fiindca dispare momentul acela in care se lanseaza albumul, cu asteptarile si emotiile lui.

E o energie anume, o framantare anume in acea perioada, de ambele parti, trupa-fani. Acum piesele care formeaza albumul au fost lansate deja. Evident, totul e digital acum. Muzica exista in general pe platformele de streaming. Restul lucrurilor sunt pentru pasionati si colectionari – CD, vinyl, caseta. Din fericire sunt multi, asa ca rezista si formatele fizice ale muzicii.

 

Single-uri pe banda rulanta sau album?

Desi sunt nostalgic la vremea albumelor, cand ascultam non stop un disc care imi placea si stiam exact ce piesa urmeaza, cred ca suntem intr-o alta etapa, cea a ascultatorului de tip shuffle. Albumul full are un mare sens pentru ca artistul spune o poveste, ordinea pieselor urmeaza un fir. Iar ascultatorul o poate descoperi doar daca asculta piesele in ordinea aceea.

E ca un drum cu indicii, iar finalul il vei gasi, de la un indiciu la altul, rezolvand ghicitoarea. Pe de alta parte, exista atat de multa muzica astazi incat tentatia ascultatorului este sa caute si sa tot caute. intr-un playlist, de exemplu, poti intalni un cantec care sa-ti placa mult si apoi sa cauti tot albumul trupei respective.

Mie mi se intampla asta des, sa descopar in playlisturi piese care ma fac sa opresc ceea ce ascultam si sa caut suplimentar. Asa ca, in discutia single-uri pe banda rulanta versus album, as zice – si tu ai dreptate si tu ai dreptate.

 

Lungul drum al piesei catre clip

Nu cred ca e un tipar anume. Sunt piese pe care le producem la sala de repetitii, apoi intram in studio si le redam intocmai. Altele cresc in studio, productia se dezvolta in timp ce piesa se inregistreaza. Acum depinde de cat timp avem la dispozitie si unde tragem piesa. Daca vorbim despre studioul lui Dragos Strat - chitaristul trupei, locul nostru obisnuit, piesa creste acolo. Pe de-o parte e bine, pentru ca ai la dispozitie cat timp ai nevoie si poti experimenta in voie, pe de alta parte risti sa nu pui niciodata stop. Lucru extrem de pagubos, pentru ca nu lasa loc pentru urmatorul cantec. Ramai prea mult blocat intr-unul singur.

Cred ca fiecare cantec are o viata proprie. Unele ies produse mai bine decat ne asteptam la inceput, altele ies diferit de ceea ce aveam noi in minte cand ne-am apucat de ele. Vestea buna e ca fiecare dintre noi vine cu un bagaj zdravan de experiente, iar piesa se produce foarte natural, prin contributia extrem de valoroasa a fiecarui membru al trupei.

 

Cat mai costa sa faci muzica

Marele avantaj al timpurilor in care traim este ca nu ai nevoie de atat de multi bani ca sa ajunga mesajul tau la oameni. De cele mai multe ori conteaza ideea, daca e una buna cu adevarat o ia singura la vale, e purtata de oameni de la unul la altul. Clipurile nu mai sunt atat de importante, din moment ce oamenii asculta muzica pe platforme. Cred ca sunt mai degraba pentru a da o imagine muzicii pe care o asculti. Poate nu ajungi curand la un concert al trupei pe care tocmai ai auzit-o in casti in playlistul recomadat, asa ca o cauti si pe YouTube ca sa vezi cum arata oamenii aia. Cum era “video killed the radio star”, acum cred ca si video star-ul a fost ucis.

Traim in lumea lui digital star. Mix-ul de media de pe vremuri se reduce acum la foarte multa prezenta in social media, cat mai autentica. In plus, radioul e foarte important, ca intotdeauna. Desi si la capitolul asta muzica a inceput sa se mute din on air in online. si sunt niste radiouri foarte bune acolo.

 

Principala piedica in lansarea unei piese

Daca vorbim de muzica de pe radiourile mainstream cred ca nu exista prea multe piedici. S-au gasit niste retete de success, se produc single-uri pe banda rulanta si cele mai multe suna la fel. si oamenii sunt ok cu treaba asta. Ca exercitiu de iesit din bula mea ascult uneori radiourile super mainstream. Pare ca e la nesfarsit aceeasi piesa. Nu rea, dar aceeasi piesa.

Alta reteta e data de colaborarile intre artisti. Mai stam ce mai stam si mai facem un featuring. Dar, intr-adevar, unele suna foarte bine. Cat despre radiouri, mi-ar placea tare mult sa aud si altfel de muzica. Stiu extrem de multe cantece din lumea noastra care sunt absolut convins ca ar prinde la publicul acela. Mi-ar placea ca dupa Carla’s Dreams si Delia feat. The Motans sa ascult si un Jurjak. Si apoi mai intra un Smiley si apoi un Byron, poate. Si apoi om la luna si tot asa, o multime.

Mereu a fost falia asta intre mainstream si underground. Muzica de azi e foarte bine produsa si colo si colo. Stau unele langa celelalte fara probleme. Am auzit odata un cantec de la The Mono Jacks la difuzoarele dintr-un hypermarket. si lumea nu a luat-o la fuga, dimpotriva, am vazut oameni atenti la ce se aude. Nu gasesc nimic elitist in ceea ce facem noi, nu cred ca nu s-ar identifica si alti multi cu ce cantam noi. Mi-a scris un fost coleg de scoala generala, ascultator de muzica din topuri, sa ma intrebe ce fel de muzica e asta de o cantam noi, pentru ca nu a mai auzit asa ceva. si mi-a zis ca ii place pentru ca e frumoasa si linistitoare. Am ajuns la el intr-un fel sau altul, pe un strat sau altul. E suficient daca ii produce o stare.

Radiourile la care se difuzeaza muzica noastra cresc si ele. incet, asa cum crestem si noi, dar cresc. si m-as bucura tare sa ajunga mari-mari, sa dicteze ele trendurile. Eu sunt optimist, cred ca se vor mai schimba lucrurile.

 

Ce a prins cel mai bine

Pentru ca pana acum am lansat doar single-uri, patru la numar, nu putem vorbi de o relevanta mare a comparatiei. La primul, Timp pentru noi, am stat cu inima stransa daca va placea sau nu, daca il va asculta cineva. si in prima zi de la lansarea pe youtube a avut 200 de ascultari. Acum, dupa un an, se apropie de 20.000. stiu ca pare putin in raport cu milioanele de pe trending-ul YouTube, dar mie mi s-a parut extraordinar. si atunci si acum. In raport cu el, al patrulea single, unul oferit cadou oamenilor inainte de sarbatori, lansat fara niciun fel de campanie, a strans 1000 de vizualizari in 12 ore. Poate pare din nou putin, dar pentru noi e o evolutie care ne bucura foarte mult.

Ne-a ajutat foarte mult si existenta pe platformele de muzica si ne-a ajutat extrem de mult ca trei dintre ele au fost difuzate la radiourile noastre. in continuare mesajele pe youtube cu “v-am ascultat la radio si v-am cautat apoi pe net” ne fac cei mai fericiti si ne dau sentimentul ca radio-ul e in continuare cel care da putere unui single.    

Cel mai bine promovat single, cel de care sper sa fim cei mai mandri de pana acum, este cel pentru care vom lansa videoclip-ul pe 24 ianuarie in Control – ‘Linistea’. Este singurul care are parte de o campanie de promovare ca la carte. Din 17 ianuarie va fi disponibil pe platformele de muzica si la radiouri, iar pe 24 ianuarie, in Control, vom lansa si clipul.

 

Cine te inspira, din afara?

Cred ca din afara poti avea doar exemple pozitive. Sunt extrem de experimentati in domeniu si au o intreaga industrie in spatele oricarui cantec nou. As putea spune ca mi s-a parut inedit felul in care si-au lansat cei de la Coldplay ultimele doua cantece, cum au anuntat albumul si cum a fost concertele din Iordania, cele de la rasarit si de la apus. Tare ideea, foarte frumoase si cantecele. 

 

Inregistrari si colaborari cu oamenii care trebuie

Avem marele noroc ca Dragos are studioul propriu in care putem lucra in voie. Acolo s-au produs si mixat trei dintre cele patru cantece lansate pana acum. Ultimul cantec lansat, Razboiul cu lumea, impreuna cu ‘Linistea’, cantecul ce va fi disponibil din 17 ianuarie si pentru care vom lansa un video-clip pe 24 ianuarie in club Control, au fost inregistrate, mixate si masterizate de Vladimir Ivanov in sudioul REAL SOUND and Vision.

Ne-am bucurat sa descoperim si o alta abordare a muzicii noastre, data de o pereche noua si diferita de urechi. A fost o colaborare care ne-a placut foarte mult. in rest numai de bine. Sunt foarte multi producatori talentati in zona noastra, mai noi sau mai vechi. si lucreaza cu multe studiouri bune. Cred ca ai de unde alege cand vrei sa incerci altceva. si noi o sa mai facem asta, cu siguranta.

 

Cat de importanta e imaginea?

O sa iti vorbesc tot despre lumea noastra, pentru ca la cealalta e prea mult de spus si nu cred ca se aplica aceleasi principii. Daca inainte, ca sa iesi din multime, se gaseau tot felul de retete, artistii avand cate un look sau o tinuta statement, acum cred ca lucrurile s-au relaxat mult. Pe scena oamenii arata cum arata si pe strada sau cand isi duc copiii in parc. Cred ca Lady Gaga nu iese in parc cu pene sau bucati de carne cruda pe corp. :) Dar Dave Grohl cred ca arata la fel si pe scena si pe strada. La fel si ai nostri.

Credits: Adriana Dumitrof

Daca e sa vorbim despre cealalta parte a imaginii unui artist, despre lucrurile in care crede, felul in care gandeste si despre cum influenteaza el oamenii, as spune ca miza, din nou, e sa fii ceea ce esti, indiferent ce inseamna asta. E foarte greu sa fii the great pretender fara sa te dai de gol la un moment dat. si e maxim obositor. Pe de alta parte, lumea in care traim, cu lucruri de genul “nu esti cu noi, esti impotriva noastra”,  cu toti judecatorii din spatele ecranului, cred ca face oamenii sa se abtina, mai degraba, decat sa intre intr-un dialog al surzilor, vorba ceea.

Cred ca muzica inseamna mult mai mult decat imaginea celui care o canta. Fara sa consideri ca sunt vorbe mari, cred ca muzica salveaza vieti, cred ca oamenii isi gasesc muzica de care au mare nevoie in niste perioade din vietile lor, asa cum isi gasesc si cartile si alti oameni ca ei si tot asa. Asta ne preocupa cel mai mult. Sa ajunga muzica noastra la oameni. Cu sau fara imagine.

Credits: Shamrockraver PhotographyF

Cred ca imaginea trebuie sa fie cinstita inainte de toate. E despre tine cel real. Nu cred ca se mai vand imagini golite de sens, ci oamenii cauta lucrurile autentice, asa cum sunt ele. Prin urmare, suntem ceea ce suntem. Iar oamenii care ne asculta si care vin la noi la concerte stiu asta foarte bine. Suntem parinti, frati, copii, prieteni, facem lucruri bune, facem tampenii, e foarte reconfortant sa nu-ti ceara cineva sa fii altfel decat esti. Iar lucrurile astea sunt foarte bine ilustrate vizual de oamenii cu care lucram - fotografi, videografi, ilustratori, si tot asa.

Suntem destul de norocosi ca suntem si in cealalta parte a vietii noastre, cea dinafara muzicii, tot in zona artistica. Asa ca ne si pricepem si avem si prieteni talentati care ne ajuta. E aproape totul self made de noi si-ai nostri.  

 

Muzica din Romania in ultimii 5 ani

Ce ma bucura e ca sunt din ce in ce mai multe trupe foarte bune, care suna bine de tot si live. Au aparut multe festivaluri de muzica sau altele stradale in care si muzica e parte integranta. Au aparut multi organizatori seriosi si dedicati, vara e plina de evenimente frumoase.

La ce stam mai prost e partea de cluburi. Sunt atat de putine cluburile unde poti canta in Bucuresti si in tara incat poti sa le numeri pe degete. Si am mai observat un lucru care ma bucura foarte mult: trupele au inceput sa nu mai concureze intre ele, ci sa colaboreze, sa puna laolalta stiinta fiecaruia, priceperea fiecaruia, pentru a gasi drumul cel mai bun. Drumul ala comun. Am legat in ultimul an o multime de prietenii neasteptate, dar extrem de pretioase. Am inceput sa vorbesc cu oameni pe care ii admir, am inceput sa le spun asta, mi s-a spus si mie de catre altii. Am inceput sa ne cunoastem, sa ne bucuram de muzica si de-o parte si de cealalta a scenei. si sa ne gasim pe scena si in afara ei prieteni, camarazi.

Si am mai observat ceva care ma bucura, nu imi dau seama daca e trend sau nu, dar din ce in ce mai multe trupe fac piese in romana. Mi se pare un exercitiu foarte bun de vulnerabilizare. Muzica suna altfel in romana, mesajul e mai personal, iar apropierea de public e si mai mare. Unora le iese din prima, pentru altii se vede ca e ceva la inceput si ca mai are nevoie sa creasca. Dar demersul e cinstit si binevenit.

 

Ce e pe val in momentul asta

Iar, nu stiu daca e un trend sau suntem noi mai sensibili la acest lucru, dar cred ca s-a schimbat relatia artist-public. Cred ca artistii au inceput sa se dea jos de pe piedestal si sa coboare in iarba, sa se cunoasca unii cu altii cu adevarat. Doar le place aceeasi muzica. :)

Pe de alta parte, cred ca in lumea in care ne invartim noi nu exista cu adevarat trenduri. Sunt mai degraba niste modele de urmat. in afara de autenticitatea discursului si faptul ca aparitiile live sunt din ce in ce mai bine produse – de la calitatea actului artistic, la productia propriu-zisa, mai vad ca trupele sunt mai atente la tot ceea ce inseamna comunicare vizuala. E mai curata, mai moderna, mai bibilita. E de bine.   

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related