Le-am adresat celor de la Local Hosts o întrebare de business tipică - care e misiunea lor? Au răspuns simplu și atipic, spunând că nu au o misiune atât de serios asumată. Un răspuns ca o plimbare personală și prietenoasă prin București, și nu ca un tur oficial. Pur și simplu, Local Hosts transformă turiștii în localnici și localnicii în turiști.
Fondatorii, Mircea Constantin și Sergiu Mihăescu, s-au întâlnit prima oară în anul 1999 pe scările Facultății de Turism din București. Totuși, a fost nevoie de 20 de ani pentru a declanșa ceva în această direcție. Mircea a avut o carieră mai complicată în aviație, după care a ales să se implice în diverse proiecte ce țin de activism în zona drepturilor omului și a dumpingului social.
Sergiu este și fondatorul Film Scotch, un studio de producție video independent, prin intermediul căruia s-a realizat un clip util (mai jos) pentru cei care vin pentru prima oară în București și din care află foarte simplu cum ajung de la aeroport în centrul orașului și cum să folosească mijloacele de transport în comun. Iată povestea Local Hosts pe larg.
Context
Proiectul s-a legat din mers. Poate că am intrat târziu in joc, dar ne-am dorit dintotdeauna să facem ceva pentru turismul din România, să contribuim cu o poveste locală, onestă și simpatică.
Am realizat că cel mai bun mod de a explora o destinație este cu ajutorul unui localnic care, pe de-o parte, te poate scuti de timpul dedicat documentării și te ajută să eviți ”tourist traps”, iar pe de altă parte, îți poate oferi acea conectare cu mediul local după care majoritatea tânjim. De aici și motto-ul nostru: ”Get lost with a host!”.
Primii pași
Cel mai important lucru a fost să ne poziționăm și să găsim identitatea vizuală. Și așa am ajuns să colaborăm cu Alex Munteanu de la Namogo Design, care a fost foarte inspirat să creeze pentru noi ilustrațiile și pachetul vizual cu care sperăm să ne diferențiem.
Cum arată un tur
Grupurile sunt limitate la maxim 10 persoane, astfel garantăm o interacțiune plăcută. Toate tururile noastre includ snackuri locale, prânzul, transportul și intrările în obiectivele de pe traseu. Am hotărât să nu avem un singur tur dedicat experiențelor culinare (așa-numitul ”food tour” care apare în portofoliul obișnuit), ci dimpotrivă, să avem mereu ocazia să ne așezăm la masă cu turiștii noștri și să stăm la un pahar de vorbă.
Traseele
Am gândit câteva trasee care să întrepătrundă spiritul real al orașului, fără perdea dacă se poate. Nu suntem focusați pe datele istorice (deși nu lipsesc), cât pe aportul personal al ghidului de a transmite cât mai multe detalii despre comunitatea locală. Căutăm calea autentică de a forma o amintire pe care turiștii o pot accesa ușor mai târziu.
Tururile speciale
Tururile speciale se întind pe distanțe mai lungi în timp și spațiu pentru grupuri organizate și confirmate în prealabil datorită faptului că necesită o logistică mai complexă. Mergem, spre exemplu, și vizităm câteva crame din Dealu Mare, unde degustăm vinuri românești foarte bune, le aflăm poveștile și vedem efectiv care este procesul lor tehnologic.
Apoi, mai avem un tur dedicat perioadei comuniste care se poate întinde pe o zi întreagă, strabătând Calea Victoriei, Ferentari și până la Fortul 13 Jilava. Pe lângă acestea, organizăm și pop-up tours pentru localnici și expați, cel mai nou fiind cel în care explorăm studiourile TVR. Pentru companii gândim tururi speciale, în funcție de brief.
Povești
Surprinzător sau nu, țara noastră este vizitată de mulți americani. Pentru că sunt destul de interesați de perioada comunistă, am ajuns cu un tur privat în preajma obiectivului turistic numărul unu din București. Doi americani din grup, destul de rezervați, au reacționat mirați când au auzit că Palatul Parlamentului (Casa Poporului) este a doua clădire ca dimenisiune după Pentagon, replicând scurt: ”We work at the Pentagon... (n.r. and this doesn’t look smaller)”
Am avut un grup de belgieni care doreau să vadă Bucureștiul nevăzut de turiști. Am creat special pentru aceștia un itinerariu care să pătrundă și in Bronxul nostru, aka Ferentari. Povestea îmi este una de suflet pentru că am copilărit în zonă, de acolo am și pornit în 22 decembrie 1989 la vârsta de 8 ani spre TVR împreună cu tatăl meu. Și în timp ce explicam toate aceste amănunte, ne-am trezit cu o farfurie plină de cornulețe cu gem delicioase de la patiseria locală de lângă noi care ascultaseră conversația în limba engleză și au reacționat în cel mai pur și romănesc mod. Am rămas toți fără cuvinte.
Bucătaria locală
Bucataria noastră este complexă, de la carnivori până la raw vegani, toți au fost mulțumiți până acum. Ne mândrim că am reușit să schimbăm în bine felul în care unii dintre oaspeții noștri priveau anumite alimente precum salata noastră de vinete și zacusca. Și, să fim sinceri, nu are cum să nu îți placă un mic perpelit pe grătar și învelit în muștarul ăla subțiat cu apă sau o bere craft produsă chiar aici în România.
Bucureștiul
Orașul devine rapid una dintre cele mai atrăgătoare capitale europene. Turiștii și expații sunt impresionați de nivelul scăzut de criminalitate. Deseori, comparând Bucureștiul cu Londra sau Paris, unde nu întotdeauna ești confortabil să te plimbi singur pe stradă, mai ales noaptea. Pe de altă parte, localnicii au fost influențați, în diverse perioade, să privească Bucureștiul ca un oraș mizerabil și dezorganizat.
Da, sunt multe probleme la nivel de administrație și încă multe de rezolvat, dar nu trebuie să uităm că orașul nostru este unul viu și creativ.
Orașul păstrează multe din influențele istorice prin care a trecut, iar asta îl face fascinant prin diversitatea arhitecturală așezată pe acea structură veche și haotică a mahalalelor.
Practic, am împărțit istoria arhitecturală a orașului în patru perioade distincte. Prima este bazată pe influența orientală a mahalalelor care durează până la instaurarea monarhiei. A doua este legată de aducerea arhitecților străini de către Regele Carol I, și care continuă și în perioada interbelică prin curentul ArtDeco și prin Modernism, dar și prin curentul identității locale, adică Neoromânescul arhiectului Ion Mincu.
Urmează perioada realismului socialist care devine modernism socialist. Iar perioada recentă la care ne referim este cea de după Revoluție, cu acel je ne sais quoi, unde ferestrele din lemn sunt înlocuite cu cele din PVC, clădirile sunt vopsite în așa-zisul portocaliu-de-pensiune și încep să fie văduvite de orice detalii arhitecturale prin anvelopare, iar oamenii locuiesc în case tot mai pestrițe, perfect etanșate.
Ce îi lipsește Bucureștiului?
Pe parcursul tururilor exprimăm faptul că Bucureștiului îi lipsesc locuitorii care au făcut pace cu parcursul istoric al acestui oraș și îi acceptă atât virtuțile, cât și defectele moștenite de-a lungul anilor.
Am vinde Bucureștiul ca acel oraș de la intersecția imperiilor, de la care am adunat un capital istoric și cultural special.
Public
Ne adresăm în principal turiștilor străini, dar am creat și tururi pentru companii la care au participat localnici și expați. Recenziile primite până acum confirmă că i-am surprins pe toți plăcut cu alegerea incluziunilor și a obiectivelor de pe traseu.
Tururile noastre cu localnici au ca scop și dezbaterea unor probleme în timp real și nu avem un script pentru așa ceva. Chiar încercăm să-i convingem pe-ai noștri că avem un oraș intrigant și captivant în felul lui unic. De cele mai multe ori, am reușit să schimbăm percepția și să transmitem o undă de speranță destul de necesară.
Este deosebit de plăcut să-ți redescoperi orașul în care ai locuit toată viața, dar pe care poate l-ai subestimat din oficiu doar pentru că este la capătul Europei.
Turiștii străini rămân cu siguranță surpinși de povestea și culorile acestui oraș. Vor să împărtășească din descoperirile locale cu familia și prietenii lor și să-i convingă să ne viziteze, motiv pentru care am rămas în relații de prietenie cu mulți dintre aceștia și ținem legătura.
Dificultăți
Este destul de greu să ajungem la turiștii străini care vizitează România. Cu toată munca din acest an, am reușit să atingem locul 9 la categoria Food and Drinks pe Tripadvisor. Dar, suntem încrezători că trebuie să avem răbdare, iar lucrurile se vor așeza dacă lucrăm în direcția lor.
Promovare
Micile afaceri locale trebuie să străbată un drum mai greu pentru că sunt într-o competiție inegală cu corporațiile gigant care dispun de bugete serioase pentru promovarea online.
Încercăm să avem un conținut original foto-video, atingând subiecte de interes precum folosirea transportului comun în București. Suntem prezenți pe toate platformele internaționale de distribuție și în social media.
Planuri
Ne dorim să ne extindem și spre alte zone geografice unde vedem potențial turistic. Sunt multe voci care indică nevoia unei schimbări profunde a turismului din România, noi sperăm să fim un model în acest sens.