Știm că a mai trecut un an. Dar nu știm câți ani de know-how am sărit în față și am comprimat în 2019, în digital. Chiar dacă playerii globali dictează trendurile, Alex Dona consideră că pe piața locală am atins deja punctul în care avem la dispoziție toate tool-urile pentru înțelegerea consumatorului și premisele necesare pentru crearea unor conexiuni emoționale.
(Business-urile mici) aleg să se bată cu playerii mari pe sistemul de joc al acestora, fără să conștientizeze că un business mic are avantajul unei comunități mai mici, cu care poate păstra o legătură mult mai strânsă.
Alex este fondatorul Marketing Mindset și a jurizat lucrările din categoria Interactive Campaigns, în cadrul competitiei Internetics de la finalul lui 2019, cu mentiunea că anul acesta a observat un pic mai mult curaj și un procent mai mare de case study-uri bine formulate, față de anii precedenți.
În viziunea lui, 2020 înseamnă în digital un accent mai pronunțat pe ”lucrurile de finețe și continuitatea între platforme cu o finalizare clară către KPIs.”. Despre ce mai aduce noul an, despre social media și influencer marketing, vorbim în continuare, cu Alex Dona.
Piaţa de digital în 2019
Efervescență. Ca orice piață locală, este în umbra player-ilor globali, dar văd din ce în ce mai multe shop-uri creative și fâșnețe, din ce în ce mai mulți freelanceri și văd și un focus al agențiilor mari pe inovație în comunicare.
Influencer marketing
Ăsta e subiectul porno al zilei. Nu este greșit ca și canal și nu mă pot pronunța asupra eficienței, dar este clar că fie eșți un business mic și atunci te poți focusa pe o campanie punctuală cu influenceri, fie ești un business mare și trebuie să consideri influencerii ca puncte de contact cu publicul țintă, dacă ţi l-ai identificat corespunzător. Ce observ în orice piață cu foarte mulți playeri, sunt o lipsă de concentrare pe eficienţă și o continuare a practicii de a lucra cu aceeași listă de ”prieteni” indiferent de brand și publicul țintă.
Focus în social media
Pe empatie. Pe înțelegerea consumatorului și conexiunea umană. Digitalul ne dă toate tool-urile să facem asta și totuși atât de puțini o fac. Aleg să se bată cu playerii mari pe sistemul de joc al acestora, fără să conștientizeze că un business mic are avantajul unei comunități mai mici cu care poate păstra o legătură mult mai strânsă.
AR/VR
Deocamdată, valoarea este dată preponderent de PR, nu neapărat de eficienţă. Dar cei care folosesc mereu noile tehnologii o fac pentru a se poziționa ca early adopters şi trendsetteri pentru publicul țintă.
Internetics
După atâția ani, nu pot să spun că mă mai surprinde ceva, din păcate. Am observat un trend valoric crescător, am observat un pic mai mult curaj şi o asumare plăcută. Și am mai observat un procent mult mai mare de case study-uri bine formulate, pentru care le mulțumesc, căci ne ușurează munca de juraţi.
Erori în comunicarea digitală
Nu cred în erori. Cred în lecții. Eşec sau eroare este atunci când încerci un proiect din care nu înveți nimic. Mi-aș dori să văd cât mai multe ”erori”, asta mi-ar arăta că lumea devine mai creativă. O evoluție se observă, în mod clar. Mi-aș dori să o văd mai accelerată.
Trenduri pentru 2020
Lucrurile de finețe și continuitatea între platforme cu o finalizare clară către KPIs. Văd datele venind foarte puternic pe turnantă și temerea mea este să nu se meargă doar către eficienţă. Să nu uităm de legătura pe care brandurile pentru care lucrăm trebuie să și-o întărească cu publicul lor și să nu uităm că digitalul este un mediu foarte la îndemână pentru storytelling - asta sper să văd mai mult.