N-ai chef să asculți un album întreg în timp ce citești ceva? Uite, dacă intri pe site-ul ăsta, garantăm că o să ințelegi mai bine și părerea celor de la Rockabella despre single-uri. Trupa care îmbină influențe art-rock, alternative și indie-pop cu inserții de neașteptat. În industria de azi, cel puțin în zona de indie, nu prea mai există manual de utilizare, sunt de părere membrii trupei, iar costurile pot varia destul de mult de la o piesă la alta.
"Noi suntem destul de DIY - tot ce înseamnă social media, conținut de promovare, grafică, texte, etc, le facem in-house, deci eliminăm multe costuri. Bugetul se duce în general pe producția unui videoclip, care în cazul nostru a fost și zero dar și câteva mii de euro", Rockabella.
De menționat că la interviu au participat toți din trupă, în frunte cu Teodora Moroșanu – vocea formației. Rockabella îi mai are în componență pe Andrei Ilie - tobe, Bogdan Diaconeasa - bass și Ștefan Mustață – chitară, iar în noiembrie anul acesta au lansat single-ul "Steagul Alb" feat. Doru Trăscău (The Mono Jacks).
Single-ul anilor 2020
Un single înseamnă un cântec, inclus deja pe un album sau care anunță un viitor material, pe care artistul îl publică și promovează însoțit de o altă formă de comunicare: videoclip, concert de lansare sau orice eveniment public menit să atragă atenția asupra piesei. În trecut, din cauza limitărilor de producție și distribuție artiștii erau obligați să lanseze material puțin și rar - deci alegeau cele mai bune piese din repertoriu pe care le imprimau pe un single. Acum, deși aceste limitări nu mai există - suportul digital permițându-ne să lansăm oricât și oricând dorim - industria pare că se concentrează din nou pe single-uri.
Apetitul publicului a crescut în timp ce răbdarea lui de a asculta muzică s-a redus, iar răspunsul artiștilor a fost să scoată cât mai mult material, cât mai repede, astfel încât să se mențină constant în atenția și în playlistul fanilor. În ce privește formatul, digital all the way, cel puțin pentru single-uri.
Single-uri pe banda rulanta sau album?
Noi credem într-o combinație dintre cele două. Lansăm single-uri care să anunțe un viitor album ori care să susțină prezența albumului existent, dar nu avem de gând să renunțăm la ideea de a crea un album cap-coadă.
Lungul drum al piesei catre clip
Producția unui single depinde foarte mult de context. Pot fi variații mari de la single la single, chiar și la același artist. Pentru noi, etapele sunt cam așa: compoziția cântecului, urmată de producția muzicală - aranjament, înregistrat, mixat și masterizat.
Dacă vrem și un videoclip, scriem scenariul și găsim e o echipa de producție cu ajutorul căreia bugetăm proiectul. Dacă reușim să asigurăm bugetul, ne apucăm de pre-producție, în care se rafinează scenariul, se aleg actorii, se decide locația, recuzita. Apoi urmează producția efectivă, însemnând filmarea și montajul.
În paralel, se lucrează pe partea de comunicare, însemnând strategia de lansare și de promovare. Aici se decide evenimentul prin care se lansează single-ul și modul în care este prezentat publicului. Și toate astea se întâlnesc la deadline. :)
Cam cat mai costa sa faci muzica
Revin cu acest “depinde” dar numai pentru că în industrie regulile jocului se schimbă constant și lucrurile variază în funcție de artist, conceptul single-ului, publicul țintă și așa mai departe.
Spre exemplu, un videoclip poate avea un buget de câteva sute de euro - proiect DIY, guerrilla filmmaking - sau de câteva (zeci de) mii, implicând echipament de filmat, lumini, locație, recuzită plus o echipă completă - regizor, director de imagine, operatori cameră, producători, actori, editor, colorist, makeup-artist etc.
Un range asemănător se aplică și în partea de PR - un artist poate crea o campanie de comunicare DIY pentru care să genereze singur conținut cu resurse minime (poze și clipuri făcute cu telefonul, texte scrise chiar de el, etc.) sau să ceară ajutorul unei agenții, treabă care implică un buget.
Ideea este că nu se poate pune un preț standard pe un single și este posibil să lansezi un single chiar și cu zero buget. În industria de azi, cel puțin în zona de indie, nu prea mai există manual de utilizare.
Noi suntem destul de DIY - tot ce înseamnă social media, conținut de promovare, grafică, texte, etc, le facem in-house, deci eliminăm multe costuri. Bugetul se duce în general pe producția unui videoclip, care în cazul nostru a fost și zero dar și câteva mii de euro.
Principala piedica in lansarea unei piese
Curajul de a face lucrurile altfel. Suntem încă foarte precauți în modul în care lansăm și promovăm muzică. Rar ne abatem de la the beaten path: piesă, videoclip, turneu radio/TV, concert de lansare. Circuitul ăsta e predictibil și funcționează and everybody’s doing it. Dar industria e de nerecunoscut acum față de perioada în care s-a definit acest circuit. Cred că ne-ar prinde bine, să fim mai curajoși când ne promovăm muzica, să ne gândim la moduri noi de a o ambala și transmite publicului. Cum altfel ne putem face văzuți în mulțimea de artiști care fac același lucru?
Ce a prins cel mai bine
Steagul Alb și nu doar pentru că este cel mai recent, sau poate și din cauza asta. E important de zis că pe măsură ce un proiect prinde tracțiune - e din ce în ce mai vizibil, oamenii îl recunosc etc. - și reacțiile la materialul nou devin mai observabile - nu neapărat mai bune, dar mai multe.
În cazul nostru, la Steagul Alb, tracțiunea din ultima perioadă plus faptul că videoclipul a ieșit superb - mulțumim regizoarei Leyah, DOP-ului Florin Marica și al său Cadran Film, dansatorilor Alexandra Bălășoiu și Denis Bolborea și desigur, lui Doru Trăscău (The Mono Jacks) - au rezultat în reacții foarte faine din partea publicului. Steagul Alb, deși nu e o piesă care urmează rețeta de hit, are tensiune și nerv și multă emoție în spate, iar oamenii au simțit asta și ne-au zis-o clar și răspicat.
Rockabella - Steagul Alb feat. Doru Trăscău
Cine va inspira
Deși nu e foarte nou, un single care ne-a inspirat a fost Twenty One Pilots - Stressed Out pentru că a fost mai mult decât suma părților.
Twenty One Pilots - Stressed Out
Piesa e foarte bună, mesajul e super relatable și excelent surprins în versuri. Clipul e cinematic deși e foarte simplu și probabil produs cu un buget restrâns. Te duce exact acolo unde trebuie - middle America, niște băieți care s-au trezit adulți într-o lume care nu seamănă cu cea din poveștile pe care și le spuneau când erau copii și dorința de a se întoarce pentru o clipă înapoi în anii ăia simpli. Toate astea așază trupa foarte clar în atenția publicului: asta e muzica pe care o fac, ăsta e mesajul pe care și-l asumă, ăsta e genul de sensibilitate pe care îl transmit, ăștia sunt ei. Excelent!
Inregistrari si colaborari cu oamenii care trebuie
Spuneam că noi suntem destul de DIY, așa că în general producem muzica în studio-ul propriu. Producătorul nostru, Bogdan Moroșanu e destul de geek pe partea de echipamente așa că experimentează mereu cu ultimele produse din zona de producție audio.
Ca studio-uri în București, recomandăm PCON-ul de la Politehnică - e un studio state-of-the-art pus la dispoziție de Facultatea de Electronică pentru studenții Politehnicii care vor să învețe despre producția audio.
De asemenea recomandăm studio-ul UNDA, atât pentru selecția unică de echipamente cât și pentru oamenii super faini care lucrează acolo.
Cat de importanta e imaginea
Imaginea e foarte importantă în comunicare, e prima impresie pe care o lasă produsul tău și trebuie să convingă omul să dea click înainte de a fi auzit o notă din muzica ta.
De imagine, se ocupă în general solista noastră, Teodora. Ideile pentru postere, visuals, cum să arate pozele, cum să fie make-up-ul și costumele, sunt ale ei, dar ne bazăm foarte mult și pe oameni apropiați, prieteni talentați care să le transforme în realitate. Spre exemplu, pentru logo am lucrat cu Lucian Mărgărit - Nevermind, care a luat draftul asimetric al Teodorei și l-a transformat în bestialul nostru logo ultra-minimal.
Teodora: Cu siguranță trupele din zona indie sunt mult mai conștiente acum de imaginea pe care o promovează, decât erau acum 10 sau chiar 5 ani. E adevărat că avem și mai multe unelte la dispoziție prin care să definim această imagine - social media, un mecanism de PR orientat către trupe.
Sunt și cazuri unde imaginea a devenit mai importantă decât muzica - un simptom des întâlnit în mainstream - sau când imaginea nu transmite același mesaj ca muzica, treabă care crează confuzie pentru ascultător.
Totuși, de cele mai multe ori, imaginea unei trupe e dictată de muzica pe care o fac și de personalitățile artiștilor, iar odată cu awareness-ul pentru importanța imaginii, a venit și o mai mare coerență.
Când am făcut prima ședință foto din viața mea, acum o mie de ani, cu trupa Evo, tot ce aveam ca și concept erau hainele de pe noi și ideea strălucită de a sări cu toții în aer. Ultima ședință foto pe care am făcut-o cu Rockabella, a avut concept, costume, recuzită și make-up.
Pentru poze am lucrat cu mulți oameni talentați - Foto & Film 365, Năluca, Miluță Flueraș.
Pe make-up am colaborat recent cu Yona Mogan care e un om minunat și un super make-up artist iar pe hair, suntem loiali Dianei Apostol, omul din spatele under-cut-ului și culorilor nebune din părul Teodorei.
Muzica din Romania in ultimii 5 ani
Principala schimbare pe care o vedem în ultimii ani este atenția pe care au început să o primească trupele indie. Sunt din ce în ce mai multe festuri care aduc trupe rock sau indie pop în fața publicului. Asta în schimb, determină trupele să producă muzică mai bună și show-uri mai închegate.
O altă schimbare majoră este reîntoarcerea la muzica în limba română. Publicul răspunde clar mai bine la versuri în română și asta îi provoacă pe muzicieni să scrie mai mult, mai atent și mai implicat.
Pentru noi, ultimii ani au fost plini de schimbări, pe de-o parte adaptându-ne la industrie și pe de altă parte, transformându-ne noi ca artiști. Credem că suntem acum pe traiectoria aia bună, în care compunem muzica în care credem iar oamenii încep să răspundă pozitiv.
Ce e pe val in momentul asta
Cu mențiunea ca micro-universul indie are alte reguli și alte tendințe decât industria mainstream, ce vedem noi este o tendință spre o muzică mai senzorială, mai puțin structurată care deviază de la rețeta de hit. De asemenea, versurile sunt mai curajoase, despre lucruri incomode, mai acordate la viața noastră interioară. Dar, din nou, e posibil ca așa să se vadă lucrurile doar prin lentila noastră.