Alina Galeriu, managing partner Galeriu & Partners PR, s-a avântat în pitch-uri, proiecte mari și multă muncă anul trecut. Și a trăit totul în viteză. Pe lângă faptul că este la conducerea unei agenții cu clienți mari, mai are un rol important pe care îl joacă, acela de mamă. Dar asta nu a împiedicat-o să facă față tuturor provocărilor, campaniilor și parteneriatelor.
Într-un domeniu dinamic, în care trendurile se schimbă cu rapiditate, Alina spune că poate ar trebui să ne uităm mai mult la ceea ce rămâne constant: nevoia oamenilor de a comunica, menținerea relațiilor și dialogurile autentice ale brandurilor cu consumatorii lor.
În continuare Alina Galeriu face un bilanț detaliat al anului 2019, în care povestește despre campanii, dar și despre revelații personale.
2019, început și sfârșit
Am început anul 2019 în postura de stay at home mom, înconjurată de scutece și cu multe nopți nedormite la activ, pregătindu-mă în același timp de întoarcerea la birou, cu mult entuziasm, pentru că mi se făcuse foarte dor de agenție, de colege, de adrenalină, dar și de mine cea de dinainte de a deveni mamă. În tot procesul de reașezare emoțională prin care am trecut odată cu nașterea băiețelului meu, o componentă foarte importantă a fost cea legată de nevoia de a păstra elemente de stabilitate din viața mea de dinainte de a fi mamă. Așa că începutul de an a stat sub aceste auspicii, într-un amestec de teamă, entuziasm și forță nebănuită izvorâtă din resorturi cumva uitate sau neștiute până atunci.
Am revenit la birou pe deplin, cu forță, curaj și capacități de multitasking vădit intensificate de lunile în care am stat acasă. M-am avântat în pitch-uri, proiecte mari și multă muncă. Toată viața am fost în viteză, în alergare, probabil că așa mi-e felul și îmi vine firesc să trăiesc pe repede înainte, însă anul acesta mai mult ca oricând parcă am fost într-un slalom continuu pe toate planurile. Uitându-mă în urmă nu pot să spun decât: wow, am făcut tot ce mi-am propus și mai mult decât atât!
Și între, cu bune cu grele
Ca să păstrăm registrul metaforic, pot spune că anul ăsta a fost un rollercoaster. Au fost suișuri și coborâșuri, răsturnări de situație, provocări și momente de impas, dar cel mai frumos lucru a fost să simt că sunt acolo unde trebuie să fiu, că ăsta e locul meu, aici și acum atât în plan personal și cât și profesional: mamă, soție și femeie antreprenor.
A fost mai greu decât mă așteptam să conving partenerii de business (clienți, furnizori) că sunt up and running & full speed ahead în ceea ce privește job-ul, chiar dacă am un copil mic acasă. Priveau cumva circumspect întoarcerea mea la birou relativ rapidă în comparație cu perioada mai extinsă pentru care se optează în general în astfel de cazuri. Dar, până la urmă s-au convins că sunt pe baricade, 100% dedicată atunci când sunt la birou.
Greu nu cred că a fost nimic, sau dacă a fost, l-am uitat deja, pentru că am învățat de-a lungul timpului că nu e sănătos să îmi încarc mintea cu amintiri negative, e o lecție pe care am învățat-o în ultimii ani și care mă ajută să îmi păstrez tonusul.
”Bine că se încheie” sau ”Cel mai bun an de până acum”
Nici una, nici alta. În general, îmi place să mă feresc de extreme și mai ales de generalizări extremiste. De la o vreme nu mă mai bucur exagerat de mult când constat trecerea timpului și tind să prețuiesc din ce în ce mai mult timpul, tocmai pentru că am senzația de multe ori că trece prea repede. Așa că, nu prea răsuflu ușurată că a mai trecut un an, pentru că nu vreau să grăbesc momentul în care voi păși linia de finish. Și nici să-l cataloghez drept ce mai bun an din viața mea nu aș putea, pentru că am alți ani mai încărcați de valoare sentimentală, pe care îi prețuiesc mai mult: anul în care am absolvit facultatea, anul în care m-am căsătorit sau anul în care am devenit mamă.
Dar a fost un an bun, plin, un an pe care nu l-am irosit, ci dimpotrivă I made the best out of it. Și cred că asta e tot ce contează!
Postarea anului
Din punctul meu de vedere, postarea anului, care rezumă foarte bine provocările noastre din industria de comunicare, de fiecare data când negociem bugete și, practic, trebuie să vindem niște livrabile abstracte, cred că este asta:
România la 30 de ani de libertate
Cred că a câștigat o voce căreia nu îi e frică să își strige crezurile, bune rele, cum or fi ele. însă acest curaj de a spune ceea ce crezi, fără teama că te judecă cineva, fără teama că poți avea de suferit și poți fi persecutat pentru asta, este, cred, un lucru imens. Eu nu aș putea spune că am trait prea multe în regimul comunist.
Aveam 2 ani și un pic la Revoluție, dar am auzit povești de la părinți, bunici și chiar și de la persoane exterioare cercului meu de apropiați, din prisma faptului că am fost, în vremea liceului cursant al Școlii de Vară de la Sighet, desfășurată la Memorialul Victimelor Comunismului de către Fundația Academia civică și Fundația Konrad Adenauer. Am ascultat atunci mărturii care m-au marcat și mi-au dat fiori, mărturii de la foști deținuți politici, reprezentanți ai mișcării dizidente sau istorici de renume. Așa că, dacă ne raportăm la realitatea relatată de ei, cred că da, am făcut pași uriași spre libertate în acești ani. Este loc de mai bine mereu, dar să nu pierdem din vedere toate lucrurile pentru care ar trebui să fim recunoscători.
Unde se vede libertatea în munca ta
Libertate înseamnă să poți spune ceea ce gândești, să poți alege ce crezi că e mai bine pentru tine și să nu îți fie frică nicio clipă făcând aceste alegeri. Cred că și în munca mea se aplică foarte mult această libertate de a alege cu ce clienți lucrez, în ce condiții setăm să se desfășoare colaborarea, care sunt limitele trasate și gradul de implicare în fiecare campanie, care sunt cauzele pe care poate decid să le susțin pro bono și care sunt furnizorii în care pot avea încredere pentru un parteneriat de business sănătos. Zi de zi, îmi exercit această libertate de a alege ce, cât, cum, când și cu cine lucrez, astfel încât să mă simt împăcată la finalul zilei cu deciziile luate.
Iar atunci când drumurile se despart, într-o societate liberă în care avem privilegiul să trăim nu ne rămâne decât să spunem elegant: let’s agree to disagree și putem încheia amiabil orice relație contractuală. Sau, cum spunea Ion Rațiu descriind lupta sa pentru libertate: „Voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca să ai dreptul să nu fii de acord cu mine!“ Avem bucuria de a trăi vremuri în care putem să nu fim de acord unii cu alții. Asta înseamnă libertate.
Cele mai tari proiecte
Toate proiectele noastre au câte ceva special care ne face să le îndrăgim. E greu să fac un top. Dar dacă ar fi totuși să aleg, am să nominalizez două proiecte care au însemnat în primul rând foarte multă muncă și provocări în teren și care ne-au consolidat abilitățile de BTL și consumer activations în a doua jumătate a acestui an: caravana #waterpower by Sephora și un teasing pre-launch pentru Victoria’s Secret.
Caravana Sephora s-a axat pe comunicarea unei categorii de produse de skincare exponente ale trendului #Kbeauty (branduri coreene de îngrijire a tenului). Am organizat o caravană în 5 orașe din țară: București, Constanta, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și am prezentat în centrele comerciale această gamă de produse direct către consumatorii finali, oferindu-le acestora posibilitatea de a testa produsele, de a se informa cu privire la beneficiile hidratării tenului și de a se amuza alături de noi cu ajutorul unor tatuaje temporare cu mesaje legate de conceptul #waterpower. A fost un proiect de anvergură cu care ne mândrim și care ne-a adus mai aproape de consumatori și de nevoile lor.
Și în cazul activării din faza pre-launch pentru magazinul Victoria’s Secret din Băneasa am experimentat tot relația directă cu publicul final, putând observa la cald adorația consumatorilor pentru un brand de calibrul acesta, un veritabil lovemark.
Campanii bune
Mi-a plăcut mult campania E #timpulsacitim inițiată de Curtea Veche Publishing & Leo Burnett Bucharest. Cred că e timpul să facem ceva pentru a impulsiona românii să citească, pentru că nu e nimic mai trist ca o minte golită de preocupări intelectuale, care se mulțumește să ronțăie mental snacks-uri și junk food la nivel cultural, limitându-și astfel orizonturile.
Love or hate
Mi-a plăcut și m-a încântat să constat o dată în plus că dictonul pe care l-am învățat de mica de la mama este cât se poate de real: “lasă mereu loc de bună ziua când pleci de undeva”. Așa se face că mereu am lăsat uși deschise în toate întâlnirile profesionale, iar anul acesta a fost o întărire a acelei lecții, pentru că m-am reconectat cu doi clienți la distanță de mulți ani de la prima colaborare. Unul este cel mai vechi client al agenției Galeriu & Partners, Casa Jad, iar celălalt exemplu este colaborarea cu Aurelia Vișinescu Wines.
Cât despre lucruri care te pot enerva, acestea pot fi la ordinea zilei, ca în orice meserie, însă atâta vreme cât conștientizăm că sunt de fapt mărunțișuri care nu merită atenția noastră, cred că cel mai sănătos este să ne focusăm pe lucrurile pozitive, cele de care ne vom aminti peste ani. Eu asta încerc să fac, cel puțin.
Trenduri în 2020
Ultimii ani mi-au demonstrat mai mult decât oricând faptul că domeniul nostru este foarte dinamic, în permanentă schimbare, mereu surprinzător și că ceea ce pare un dat firesc și the coolest thing astăzi poate deveni desuet maine. Așa că mă feresc să nominalizez trenduri, pentru că au valabilitate din ce în ce mai redusă. Astăzi este o isterie cu Tik Tok-ul și conversația pare că migrează către acest nou canal, dar oare cât va dura până se va lansa o nouă platformă mai cool?!
Cred că mai valoros decât să inventariem ceea ce se schimbă permanent este să identificăm tocmai ceea ce rămâne constant: nevoia oamenilor de a comunica, de a clădi și menține relații (indiferent pe ce platformă se desfășoară interacțiunea dintre ei), nevoia brandurilor de a intra în dialog cu acești consumatori, nevoia unor dialoguri autentice, nevoia de a ne exercita libertatea dacă tot au câștigat-o părinții și bunicii noștri acum 30 de ani.
Și cred că din acest motiv o ramură care se va dezvolta mult în domeniul nostru este aceea a activărilor adresate direct consumatorilor, happening-urilor, experiențelor care să creeze legături durabile între branduri și consumatori. Acesta este trendul pe care pariez eu în viitor, pentru că izvorăște dintr-o nevoie umană de interacțiune și dintr-o sete pentru autenticitate în dialogul branduri-consumatori.
Ce ar putea fi mai bine
Mai puțin selfie time, mai puțin “me talk” și mai multă importanță acordată lucrurilor care contează cu adevărat. Mai puțină superficialitate și mai multă umanitate. Mai puțin accent pe cum mă îmbrac și ce branduri cumpăr în postările din social media și mai mult accent pe ce pot să fac eu pentru planeta asta, pentru comunitatea în care trăiesc.