[REC și la podcast] Alex Ciucă (Primii trei ani): Am simţit că aş putea convinge mai mulţi oameni să ia calea antreprenoriatului

[REC și la podcast] Alex Ciucă (Primii trei ani): Am simţit că aş putea convinge mai mulţi oameni să ia calea antreprenoriatului

La fel ca antreprenorii pe care îi intervievează, Alex Ciucă este în Primii trei ani de podcast - cea mai importantă perioadă în dezvoltarea unui produs. Chiar dacă podcastul nu este încă un business, cum este cazul pentru cei mai mulți realizatori din România, Alex este unul dintre pionierii genului. Speră, pe de o parte, să încurajeze antreprenoriatul și, pe de alta, să facă parte dintr-un trend în creștere pe piața audio.

E cool să-ți faci podcast, așa cum pe vremuri era cool să-ți faci blog. Dar avem nevoie de mai multe producții care să acopere o gamă largă de subiecte, și abia atunci poate fi evaluată piața, spune Alex, care are și un al doilea podcast, Digital Recap, făcut în colaborare cu Marian Hurducaş. 

Alex spune că cele mai mari provocări sunt documentarea și managementul timpului, dar că învață multe de la antreprenorii pe care îi intervievează. Are deja planuri și idei pentru următorii 3-4 ani. Așa că puteți să-l ascultați cu încredere de pe acum. După ce citiți interviul, bineînțeles. 

 

Ideea podcastului

Ideea unui podcast a venit înspre mine de la Bogdan Strătulă, ownerul UrbanSunsets.com, care mi-a propus să fac o emisiune despre online. Deja abordez subiectul ăsta suficient pe blog, am simţit că pe audio pot merge într-o altă zonă, aşa că m-am îndreptat spre advertising, o pasiune mai veche. După ce am analizat câteva săptămâni pista asta, mi-am dat seama că nici eu nu mai sunt tânărul absolvent al Şcolii ADC*RO din 2008, şi nici advertisingul nu mai e cel de acum 10 ani.

Însă antreprenoriatul mă atrage în continuare, lucrez în agenţie cu mulţi antreprenori, aşa că am simţit că aş putea convinge mai mulţi oameni să ia calea antreprenoriatului şi, pe lângă asta, să învăţ şi eu o mulţime de lucruri interesante de la invitaţii mei. 

I-am spus Primii trei ani, pentru că asta e cea mai importantă perioadă în dezvoltarea unui business. 

Primele discuţii au avut loc în noiembrie 2018, iar lansarea a avut loc la începutul lui aprilie 2019. Am gândit-o mult şi bine :).

 

Ajutoare și tool-uri

Înregistrez la Infinity Studio, un mic studio foarte drăguţ, care îmi furnizează fişierul audio deja editat, aşa că nu-mi bat deloc capul cu partea tehnică. Ştiu doar că multă lume mi-a spus că se aude foarte bine, aşa că recomand tuturor să exploreze varianta închirierii unui studio dacă vor să se apuce serios de podcast. Cred că e o variantă mai bună pentru cei care doar testează zona asta, decât să investească în echipamente scumpe şi apoi să-şi dea seama că nu vor să continue proiectul.

 

Alegerea interlocutorilor și a temelor

Am ştiut de la început că Primii trei ani va spune poveştile antreprenorilor aflaţi la început de drum, oameni cu care ascultătorii să poată rezona. Am făcut doar câteva excepţii, printre care Cristian Lupşa (DOR), Mircea Căpăţînă (SmartBill) şi Cristian Ciucă (PORC), restul au fost businessuri aflate în primii 3-4 ani de existenţă. 

Cred că numele mari din antreprenoriatul românesc (mă gândesc la Iulian Stanciu, Florin Talpeş sau Radu Georgescu) au altfel de poveşti de spus, care pot fi intimidante pentru oamenii ce cochetează cu ideea de a porni un business.

Ce vreau să transmit cu Primii trei ani e că poţi să ai succes în antreprenoriat chiar dacă n-ai început în anii ‘90, trebuie doar să ai curajul să acţionezi.

În plus, pe nişa marilor antreprenori români, Andreea Roşca face deja o treabă foarte bună cu The Vast and The Curious.

 

Podcasturile în România 

Încă suntem la început cu podcastingul, lipsesc acele 2-3 proiecte pe care să le asculte toată lumea. Pe Bune îndeplineşte parţial acest rol, la fel şi Între Showuri. Ascultătorii de podcast sunt early adopters în România, clar e mult loc de dezvoltare. Momentan e destul de greu să descoperi noi podcasturi, aşa că oamenii n-au de unde să ştie dacă le place sau nu acest tip de conţinut.

Abia când vom avea podcasturi care să acopere majoritatea domeniilor importante (de la health la food până la sport sau advertising) o să vedem exact cum stau lucrurile, deocamdată nu sunt acoperite toate nevoile din piaţă. 

 

Câteva cifre

Primii trei ani are un model de distribuţie atipic, fiind mai întâi o emisiune difuzată în fiecare miercuri de la 22:00 la UrbanSunsets.com. Înregistrările apar a doua zi pe site-ul UrbanSunsets, iar abia la finalul sezonului publicăm toate episoadele pe Anchor.fm, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts şi celelalte aplicaţii de podcasting. E un model asemănător cu cel în care îşi publică BBC serialele pe Netflix, la finalul sezonului (Peaky Blinders este primul exemplu care îmi vine în minte acum).

Cred că media per episod e pe la 300 de ascultători, dar sunt convins că e mult loc de creştere. Din acest motiv, urmează să mutăm toată arhiva UrbanSunsets pe un site dedicat, construit ca UX pentru podcasting şi consumul de conţinut audio. Momentan, paginile emisiunilor de pe UrbanSunsets sunt mai mult arhive de emisiuni radio.

 

Inspirație și recomandări

Podcastul după care m-am ghidat de la început a fost Pe Bune. Îmi place foarte mult cum abordează Andreea Vrabie interviurile, iar la început trebuie să recunosc că mi-am pus problema “ce-ar face Andreea aici?”. Pentru mine a fost un etalon.

Mi-a plăcut foarte mult şi Satul Mădălinei, chiar dacă l-am descoperit foarte târziu. Cred că am gătit în zilele alea o grămadă şi am făcut curat prin casă în timp ce treceam de la un episod la altul.

Îmi place foarte mult şi podcastul The Crown. Cred că ceea ce face Netflix pe partea de content marketing este excelent, practic continuă povestea serialului după ce ai terminat de vizionat.

 

Provocări

Chiar dacă scapi de partea tehnică, aşa cum am avut eu norocul, să faci un podcast rămâne o provocare interesantă. În săptămânile din timpul sezonului am un program destul de încărcat, în care trebuie să înregistrez, să stabilesc următoarele înregistrări, să documentez interviurile, apoi să le ascult şi să fac promo-urile. Probabil că sunt 6-8 ore pe săptămână pe care le dedic podcastului.

Cred că cel mai greu este să mă documentez în privinţa invitatului, să ascult sau să citesc interviurile pe care le-a mai dat, astfel încât să vin cu o abordare diferită.

Ca să rezum, vorbim de 2 provocări mari: time management şi research.

 

Lecții învățate

În primul rând am învăţat cum să iau un interviu :). Neavând background de jurnalist, făceam lucrurile după ureche, însă am început să mă documentez imediat ce am pornit proiectul. Am citit, printre altele, Arta Interviului de Lawrence Grobel şi am aflat o câteva trucuri utile legate de modul în care să abordezi întrebările dificile. De asemenea, am făcut un curs de dicţie cu Melania Medeleanu şi am analizat o serie de podcasturi româneşti și din afară.

Pe lângă asta, am mai învăţat o mulţime de lucruri despre antreprenoriat, din sfaturile pe care le dau invitaţii mei. E o mare plăcere să pot discuta cu oameni care au construit un business sau care se lovesc de aceleaşi probleme ca mine.

 

Monetizarea podcastului

Momentan nu monetizez, nici nu e o prioritate. Avem un plan legat de asta, dar mai durează puţin până ajungem acolo.

 

Promovare

Principala platformă de promovare este blogul meu, hoinaru.ro, pe care public în fiecare miercuri un articol cu promo şi detalii despre invitatul din acea săptămână. Desigur, public promo-ul şi pe Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram şi conturile de de social media ale UrbanSunsets. Cred că depinde de la invitat la invitat, unele emisiuni prind mai multă tracţiune pe LinkedIn, în timp ce altele sunt mai vizibile pe Facebook. Depinde şi de tipul de invitat, de reţeaua de socializare pe care au comunităţi mai mari.

 

Planuri

Am început deja lucrul la sezonul 3, care va debuta la mijlocul lunii februarie. Am făcut o listă provizorie, am discutat cu primii invitaţi, am stabilit o parte din calendarul de înregistrare.

Pe lângă asta, am două idei pentru sezoane speciale, legate tot de Primii trei ani, însă nu din antreprenoriat. Sunt nişte gânduri la care trebuie să mai lucrez, însă cu siguranţă am planuri pentru următorii 3-4 ani cu acest proiect.

Pe termen lung, mi-aş dori ca Primii trei ani să convingă cât mai mulţi oameni să ia calea antreprenoriatului, să aibă curajul să încerce asta, pentru că e o experienţă foarte valoroasă.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


ADC*RO

Art Directors Club Romania (ADC*RO) a fost infiintat in 2008 si reprezinta o asociatie non-profit, al carei obiectiv este acela de a promova si de a recunoaste excelenta in creativitate. Art Directors Club Romania... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related