[Noii artizani] Cristiana Cornea spune povești personale prin lumânări sustenabile

[Noii artizani] Cristiana Cornea spune povești personale prin lumânări sustenabile

Artizanatul vine de multe ori ca răspuns la căutările noastre de ALTCEVA. Altceva decât produse de masă. Altceva decât materiale ieftine, care sunt alese doar cu gândul la profit. Altceva decât obiecte care sunt astăzi la modă și mâine uitate. Altceva decât alegerea unui produs din o sută altele care arată la fel. Și altceva-ul ăsta se înnoiește primind valențe noi odată cu fiecare grijă în plus a câte unui artist atent, care vrea să îi insufle o valoare nouă.

În cazul lumânărilor Candelarium Candles, altceva-ul înseamnă un produs mai conștient și un micro-business care funcționează după principiile economiei sustenabile. Cristiana Cornea folosește ceară de soia vegetală în loc de parafină pentru lumânările sale și, în cele mai multe dintre cazuri, le toarnă în recipiente reciclate. Din istoria nescrisă a paharelor și cănilor pictate pe care le folosește își trage și inspirația: oare cine și-a sorbit ceaiul din cana asta? în vitrina cărui dulap a stat paharul ăsta zeci de ani? Sunt mici povești pe care și le spune singură, dar pe care le dă mai departe prin aromele personalizate și prin povestea brandului său, pe care o consolidează în paralel cu jobul său din publicitate.

 

Viața în afara artizanatului

La bază sunt om de comunicare și social media și încă am un job în agenție, zona de artizanat fiind second job, dacă vrei. Am studiat SNSPA-ul, Comunicare și Relații publice, și am lucrat în mai multe agenții de PR și de digital, ocupând pe rând mai multe funcții. Practic, am trecut prin toate, de la social media și copywriting până la account și project management. În prezent, sunt Social Media Specialist la Ogilvy. :)

 

Pasiunea pentru altfel de lumânări

A venit din nevoie și s-a conturat prin îmbinarea mai multor dorințe personale. Prima data mi-am dorit lumânări din ceară de soia vegetală, pentru a elimina produsele nocive din viața mea aka lumânările din parafină. La vremea la care căutam eu, cred că existau 2-3 fete simpatice care făceau asta, dar nu în București.

Apoi mi-am dorit recipiente vintage sau cât mai ieșite din comun, nu clasicele borcănașe pe care le găseam în comerț. Așa am ajuns la lumânările din soia vegetală, în recipiente reciclate în proporție de 80%, cele mai multe dintre ele modele vechi, mai greu de găsit. Spun asta pentru că recunosc că, uneori, mai găsesc recipiente speciale în diferite magazine mass market și nu mă pot abține.

 

Din pasiune în business

Nu a fost nevoie de cursuri sau studii pentru a începe să torn lumânări. Cred mai degrabă că merge pe ideea de „furat meserie” și am urmărit cu ardoare oamenii care fac asta, în țară și în afară. Toate secretele pe care le știu acum au fost descoperite fie prin atenția la detalii și modul în care lucrează cei pe care îi urmăresc de mult timp și care au vechime, dar și prin fiasco-urile personale. Au fost suficiente, ce-i drept.

Nu trăiesc doar din lumânări, dar visez să o fac at some point – mai spre a doua tinerețe maybe. Recunosc că momentan nu aș renunța la job-ul pe care îl am, industria advertising-ului încă mă intrigă și mi-ar plăcea să mai rămân niște ani pe aici. Pe Internet circulă vorba aceea: Find a hobby to make money and one to be creative. Sunt atât de norocoasă încât Candelarium Candles mi le oferă pe amândouă.

 

Antreprenoriatul 

Artizanatul este un potențial business pentru mine în momentul de față. Provocările pe care eu le-am întâmpinat (și nici nu le-am depășit complet) au fost, în ordine mai mult sau mai puțin cronologică, identificarea poveștii Candelarium Candle și a diferențiatorilor pe piață, apoi campania de branding (la care încă lucrez intens), conceperea unui plan de afaceri coerent (la care, de asemenea, lucrez intens) și, în final, simbioza ideală dintre cost și materie primă din surse cât mai naturale și eco-friendly. La cea din urmă, sunt în teste și negocieri cu diferiți furnizori, dar recunosc că nu am găsist încă mix-ul ideal.

 

O afacere crescută în sânul familiei

Nu am o echipă – Candelarium Candles înseamnă doar munca mea, cu ajutor punctual de la familie și prieteni – ba cu transportul, ba la video-ul de prezentare. Mama îmi coase săculeții de protecție pentru lumânări (este pasionată de croitorie) și tot așa. Îmi doresc să rămână un business de familie, am investit atât de mult suflet și cei dragi mie au pus la fel de mult suflet, încât e foarte, foarte greu să mă gândesc acum la ideea de a implica resurse externe. But you never know – vom vedea cum crește și voi încerca să nu fiu o mamă extrem de posesivă.

 

Unde se ascunde inspirația

Întâi văd recipientul, apoi mi se derulează o poveste în cap. Normal, e inventată de mine. Întotdeauna poveștile pe care mi le spun vor fi extrem de personale, de aceea cred cu tărie că lumânările mele îmi poartă amprenta atât de bine. După ce se conturează povestea, mă gândesc ce parfum poate să exprime cât mai bine această poveste et voila! Târguri de vintage sau de vechituri, cămara mamei de unde fur borcane de marmeladă, călătoriile mele – orice poate să reprezinte o poveste specială. Trebuie doar să ai lentila potrivită.

 

Atelierul

Mi-ar plăcea să lucrez într-un adevărat atelier. Să zicem că acesta ar fi un obiectiv pentru 2020. Acum lucrez în bucătărie. Și da, e multă ceară de strâns după ce termin. Am mutat cărțile din bibliotecă în tot soiul de spații – sub pat, în dulapuri -  ca să fac loc lumânărilor. Toate rafturile sunt pline de culori și arome.

Îmi place să fie mult spațiu, să nu intre nimeni peste mine să își bage nasul în treburile mele, să fie foarte curat (nu îmi permit un fir de praf în jurul meu) și să am toate ustensilele la îndemână – ceea ce se întâmplă și acum, dar recunosc că e puțin înghesuit.

 

Super-puterea lumânărilor

Cu riscul de a suna a clișeu – ceea ce le diferențiază este fix unicitatea fiecărei lumânări. Nu există serie, există doar povești unice și speciale. Fiecare recipient este luat dintr-un anumit loc, a avut un anumit rol, iar acum luminează și parfumează vieți.

Totul este eco-friendly – de la materia primă, la modul de funcționare al micro-business-ului. Oamenii pot să se întoarcă pentru refill cu recipientele Candelarium sau pot veni cu recipientele lor și prețul este redus pentru ei, evident. Principiile economiei circulare stau la baza fiecărei decizii.

Orice comandă se transformă într-un chit-chat relaxant cu clienții mei, pentru că întotdeauna încerc să descopăr omul care cumpără. Mă asigur întotdeauna că îi ofer ceea ce își dorește. Nu există „nu avem” sau „nu facem”, există „încercăm” sau „îți ofer o alternativă”. Zona de client service e foarte bine pusă la punct.

 

Clienții

Sunt oamenii care seamănă cu mine. Sună mai puțin incluziv, într-adevăr, dar ca să poți aprecia Candelarium, trebuie să îți pese de mediu, altfel nu ar conta pentru tine diferența dintre ceara de soia vegetală și cea de parafină, să ai interes crescut pentru estetic și clasic, altfel nu ai cum să apreciezi recipientele alese de mine și poate să ai o simpatie pentru artizani, nu pentru produsele de tip mass market.

 

Feedback

Satisfăcător este orice feedback primit de la clienți. Fiecare comandă primită și livrată este un proiect în sine, pentru că necesită implicare de la 0 – multe dintre comenzi sunt personalizate, la nivel de recipient, parfum, împachetare. Multe dintre comenzi sunt cadou pentru persoane dragi, așa că fiecare detaliu contează.

 

Cel mai challenging proiect

Mi se întâmplă as we speak pentru că am decis să particip la un târg de Crăciun – Târgul din Ajun organizat de Kătun  - o comunitate foarte simpatică de artiști. Se va întâmpla în weekend-ul 21-22 (pentru întârziați) la Maison 13. Mai am de turnat în jur de 50 de lumânări diferite și am reușit să adun abia vreo 20 până acum. Dar mă voi descurca, nu îmi fac griji!

 

Promovare

Momentan, având în vedere background-ul meu de digital, Social Media este principalul canal de promovare, cu precădere Instagram. Acolo încerc să contruiesc o identitate pentru Candelarium Candles, acolo vorbesc cu oamenii, acolo se întâmplă comenzile. Nu neg nici importanța word of mouth marketing-ului, care, indiferent de evoluția tehnologiei, rămâne o referință importantă. De aceea, ofer atenție sporită relației cu clienții.

 

Online/vs/offline

E foarte important să le îmbin cât mai bine. Deși frumoase, lumânările trebuie descoperite olfactiv. Acesta este și motivul pentru care am decis să particip cât mai mult la târguri simpatice, pentru ca oamenii să interacționeze cu Candelarium mai mult decât prin pozele frumoase și discuțiile cu mine. Mi-ar plăcea la nebunie ca în anul care vine să deschid un atelier, care să joace și rol de display, unde oamenii să poată veni, unde să îmi țin, poate, propriul târg de Crăciun șamd.

 

Comunitatea de artizani în România

Clar există. E închegată, e puternică, se dezvoltă și primește din ce în ce mai multă atenție. Artiștii sunt mai motivați să facă educație, să se implice în schimbarea percepției potențialilor clienți, să promoveze calitatea, nu cantitatea, să lupte împotriva consumerismului și să acorde mai mare importanță artei și lucrului făcut bine.

Cred că pur și simplu oamenii au început să caute ALTCEVA. Se pune mai mult accent pe individualitate, pe sustenabilitate, pe produse de calitate și atent concepute – aspecte care lipsesc cu desăvârșire în magazinele mari. Interacțiunea cu cel care le face, schimbul de energie, experiența unui astfel de târg nu se compară cu shopping-ul în centrele comerciale.

 

Un ochi spre 2020

Încerc să iau totul etapizat deși, dacă ar fi după mine, le-aș face pe toate ieri.

Vreau să definitivez brand-ul și apoi să mă ocup de construirea unui shop online - oamenilor le este mult mai ușor să aibă o astfel de platformă pentru a cumpăra, desi se va diminua interacțiune dintre mine și ei. Voi rămâne în continuare extrem de prezentă în Social Media.

Next step ar fi găsirea unui spațiu pentru a-l transforma în micul meu atelier – momentan doar pentru mine – și setarea unor parteneriate solide cu furnizori cu viziuni similare brand-ului Candelarium. Wish me luck!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related