Virusul pasiunii pentru plante pare că se înmulțeste în noi mai repede decât dăunătorii. Încercări de propagare, bidoane cu apă lăsate la decantat, drumuri până la Hornbach pentru ghivece de ceramică, rețete cu ulei de neem. Există un întreg univers al pasionaților de plante, în care intri odată cu prima plantă cumpărată și din care nu se știe când și dacă mai ieși. Pentru un antropolog care și-ar propune să-l descoasă, terariile probabil că s-ar califica în zona de manifestări artistice. În cazul ăsta, Alexandra Damian ar intra sub eticheta de artist.
În urmă cu doar trei luni s-a hotărât să-și transforme pasiunea pentru suculente în business și a pus bazele a ceea ce astăzi e Crearium - jobul ei part-time, pe lângă cel full-time dintr-o agenție de marketing online. Pe lângă aranjamentele din terarii care sunt mai tot timpul sold out pe pagina de Facebook, Crearium înseamnă și un spațiu virtual în care își dă întâlnire o comunitate de pasionați de suculente, pentru a împărtăți povești de propagare de succes, sfaturi de îngrijire și poze cu plăntuțe aproape extraterestre.
Viața înainte de suculente
Eu n-am avut deloc legătură cu zona asta de handmade până acum 2-3 ani, sunt om de marketing, asociată într-o agenție de marketing online, iar hobby-ul meu era, culmea, tot digitalul, unde în fiecare an inventam câte un proiect de comunitate, pe care îl creșteam și-l întrețineam exact așa cum fac acum cu suculentele de pe pervaz.
Acum aproximativ 2 ani, am descoperit ideea de terariu la un client pe care-l ajutam cu social media în perioada aia și care, pe lângă aranjamentele florale, crea și aceste mici universuri cu suculente în sticlă, care m-au vrăjit complet.
Primul terariu
M-am documentat un pic pe subiect și mi-am făcut curaj să-ncerc și eu primul meu terariu, pe care l-am făcut cumva din intuiție, fără să știu prea multe despre suculente.
A ieșit ce se vede mai sus, un terariu de sacrificiu, prin care au trecut probabil mai mult de 10 aranjamente, până când s-a spart vasul după care, da, am plâns cu lacrimi adevărate. În timp, m-am focusat pe ce-nseamnă grija pentru suculente - cum se udă, cum cresc, ce suculente trăiesc bine împreună într-un ecosistem de tipul ăsta etc. Apoi m-am apucat mai serios să lucrez la terarii, am început să adun tot felul de suculente, cactuși, orice prindeam prin florăriile din oraș și tot ce lucram ofeream prietenilor cadou, chestie care m-a ajutat să observ cum se comportă aranjamentele în condiții diferite.
După etapa asta m-am băgat în niște grupuri de Facebook focusate pe îngrijire de suculente și de-aici a-nceput nebunia, pentru că am învățat să înmulțesc singură suculentele din frunze.
Câteva postări de Instagram și Facebook mai târziu, prietenii m-au încurajat să transform pasiunea asta în ceva mai business-oriented și uite-așa s-a născut Crearium, exact în zona în care se întâlnesc pasiunea mea pentru digital și cea pentru suculente.
Din pasiune în business
Trebuie să recunosc că nu m-am grăbit cu lansarea Crearium-ului. Au trecut vreo 5-6 luni până am pregătit tot ca la carte, exact așa cum aș fi pregătit lansarea unui produs mișto pentru un client de-al meu de agenție.
Mai întâi, am început să strâng plăntuțe cât mai colorate, rare și spectaculoase pentru primele mele aranjamente ”oficiale”, care trebuiau musai să fie wow față de ce prezentasem până atunci. Între timp, am început lucrul la identitatea vizuală, la partea legală, iar apoi a urmat prima sesiune foto, pentru care am fost așa emoționată și nerăbdătoare, că-mi amintesc că n-am dormit aproape deloc în noaptea de dinainte.
A ieșit o treabă foarte mișto, exact așa cum mi-o imaginam, iar confirmarea a venit imediat după lansarea proiectului, când am vândut toate aranjamente din prima serie în mai puțin de 3 zile.
Am rămas și acum, după 3 luni, în aceeași formulă de Powerpuff Girls, cu fetele super-talentate cu care mă mândresc că fac parte din echipa Crearium - Anita pe fotografie și Maria pe design. Terariile le lucrez în continuare singură.
Un part-time, pe lângă un full-time de agenție
Îmi ocupă cam 70% din timpul liber. Cu antreprenoriatul mă împrietenisem de dinainte, deci partea asta am reușit s-o gestionez lejer și la Crearium, iar restul e proces creativ, care nu înseamnă doar crearea produsului în sine, ci și încercarea de a găsi o inovație de la o serie la alta, promovare și căutarea constantă de plante, materiale, vase noi și interesante pentru a le prezenta publicului.
Pentru pasionații de suculente
Pentru că mereu am apreciat puterea unei comunități, mi-am dorit de la început ca proiectul ăsta să fie mai mult decât o serie de produse de decor care arată bine, ci comunicarea să-l ducă și într-o zonă de hub virtual, unde pasionații de suculente pot să învețe lucruri noi, să ceară sfaturi și să se simtă confortabili să întrebe orice le trece prin minte despre subiectul ăsta.
Cred că asta e prima super-putere Crearium, peste produsul în sine - deschiderea către creșterea unei comunități (încă micuță, dar faină și comunicativă), care deja a-nceput să se strângă în jurul proiectului.
Apoi, dacă vine vorba de produsul în sine, cred că elementul diferențiator vine din simplul fapt că, de cele mai multe ori, el nu apelează la alte elemente decorative în afară de plantele în sine, pentru a fi spectaculos. Crearium este despre frumusețea suculentelor, care, în diversitatea lor incredibilă, fie că e vorba de culoare, textură sau formă, sunt capabile, atunci când sunt așezate împreună, să producă design-uri vii, impresionante, fără a fi nevoie de aglomerarea cu decorațiuni suplimentare, care doar distrag atenția de la ce e esențial.
Procesul creativ
Tot suculentele și comunitatea sunt cele două elemente care mă inspiră în crearea terariilor. Pe lângă munca mea de research în a găsi noi specii de plante și noi alăturări de suculente în vasele de sticlă, în așa fel încât produsul finit să fie diferit față de cele anterioare, ”alchimia” se produce și prin ceea ce culeg din tot ce-mi trimite comunitatea la nivel de inspirație.
Produsele le lucrez acasă, într-un atelier pe care mi l-am dotat, în timp, cu ustensile și tot ce am nevoie pentru a lucra curat și corect terariile.
Cine le cumpără
Clienții și cei care urmăresc proiectul în social media sunt cei mai mișto oameni pe care mi i-aș fi putut dori vreodată alături. Sunt curioși, deschiși, și, poate cel mai important, sunt alături de mine atunci când ceva nu funcționează bine.
De curând am avut o situație neplăcută în ultima serie de terarii lansată, unde noutatea pe care am prezentat-o (un tip de nisip fosforescent, care lumina terariul noaptea) s-a dovedit a fi foarte dăunătoare pentru plante, motiv pentru care am fost nevoită să scot din stoc și să refac toate terariile cu probleme. Comunitatea a fost foarte supportive, mi-a trimis mesaje de susținere, m-a încurajat, iar totul a venit ca o confirmare a faptului că ne-am adunat o gașcă faină, în jurul aceleiași pasiuni.
Proiectul cu terariile luminoase a fost și cel mai challenging de până acum, o idee ambițioasă care a venit în urma discuției cu un client, dar care s-a dovedit păguboasă până la urmă, fiindcă deși furnizorul mi-a confirmat că nisipul nu dăunează plantelor, a otrăvit efectiv o parte din suculentele din terarii. Dar a fost și asta o experiență din care am învățat multe.
În rest, încerc să acord aceeași atenție și energie tuturor produselor pe care le creez, uneori le și refac de mai multe ori până ajung la forma finală, în așa fel încât să fiu mulțumită cu tot ce ajunge la vânzare.
Mai puține medii, mai mult conținut
Fac baby steps în promovare și testez pe parcurs (mai ales că proiectul are abia doar 3 luni), în sensul că am început cu o pagină de Facebook și un cont de Instagram care s-au dovedit momentan suficient de eficiente încât să nu fie nevoie să investesc în alte metode. Mă străduiesc, în schimb, să investesc în crearea de conținut variat, atât despre produsele în sine, cât și despre tot ce ține de universul suculentelor, pe care îl public zilnic, pentru a păstra vie relația cu cei care urmăresc proiectul.
Pentru partea de offline, voi începe luna aceasta o colaborare cu Demmers Teehaus din Cluj, pentru a expune și vinde o serie de globuri de Crăciun, care sunt de fapt niște terarii în miniatură, ce se pot agăța în brad. La târguri încă nu am participat, am considerat că proiectul e încă prea tânăr și-am preferat să mă concentrez pe activitatea online, unde am mai multă experiență.
Comunitatea de artizani din România
Deși nu pot spune neapărat că fac parte încă din această comunitate, am remarcat în ultimii ani creșterea interesului pentru crearea și consumul de produse de artizanat în România, lucru pe care l-aș pune pe seama mai multor factori: dorința oamenilor de a-și explora creativitatea la nivel de hobby și-n alte moduri decât au făcut-o până acum, multitudinea de surse de inspirație de pe internet, care ne provoacă și ne deschid noi orizonturi și, în final, satisfacția de-a face și tu, cu mâna ta, ceva ce este apreciat de alții.
Iar dacă această muncă poate fi satisfăcătoare și la nivel de remunerație, de ce să nu-ncercăm să transformăm hobby-ul în business, să vedem ce iese? Așa am început și eu, ca mulți alții, probabil, pornind de la ideea asta.
Mai e un aspect important, cred eu, și anume deschiderea consumatorilor de artizanat de a investi în produse locale, ceea ce e un lucru bun, pentru că le deschide ambelor părți poarta spre un trai mai sustenabil și de ce nu, spre o viață mai împlinită. :)
Un ochi spre viitor
Cred că cel mai mult îmi doresc pentru 2020 să găsesc o metodă să livrez terariile și în țară, pentru că momentan mă limitez la a livra personal toate comenzile doar în Cluj-Napoca. Produsele sunt foarte fragile și cu livrarea convențională risc să nu respect promisiunea de a le oferi clienților exact ce văd în imagini, promisiune la care țin foarte mult. Dar voi continua să explorez idei în sensul ăsta și sper să găsesc ceva care să funcționeze.
Apoi, mi-aș dori să extind gama de produse și în zona de terarii închise, ecosisteme cărora le priește umiditatea, dar încă mai am de învățat în zona asta și când voi fi suficient de pregătită, voi duce proiectul și în această direcție.
În rest, îmi doresc să crească comunitatea din online, care să mă inspire cu noi moduri de-a face cadouri deosebite celor dragi și de-a ne decora cu produse altfel casele. :)