[Pro bono în agenții] Paul Kasprovschi: Îți pasă de mine ca individ, îmi pasă de tine ca formațiune politică sau ca brand

[Pro bono în agenții] Paul Kasprovschi: Îți pasă de mine ca individ, îmi pasă de tine ca formațiune politică sau ca brand

Oamenilor nu le-ar păsa dacă mâine ar dispărea 77% din brandurile pe care le cunosc și le folosesc. Sună a declarație controversată, dar e concluzia unui studiu recent. „Îți pasă de mine ca individ, îmi pasă de tine ca formațiune politică sau ca brand”, explică Paul Ioan Kasprovschi, Senior Consultant Strategy & Branding – Graffiti PR.  În 2010, Grafitti PR a gândit un departament de CSR-Sustenabiliate, care s-a ocupat de proiectele pro bono de-a lungul timpului. Digital Zoo, Fabricat în Țara lui Andrei, Tech for România sunt doar câteva dintre cauzele în care oamenii din agenție s-au implicat trup și suflet. Mai mult, oamenii din Grafitti PR își dedică opt ore din timpul lor liber pentru o cauză nobilă, sub coordonarea Fundației Comunitare București. 

Loredana Ianus, Senior CSR & PR Consultant Graffiti PR, și Paul Ioan Kasprovschi povestesc mai jos despre schimbarile prin care trec brandurile și cum se adaptează la societatea lui 2020.

 

Preambul. Despre lumea în care trăim

Paul: În momentul actual, când împăratul apare în pielea goală, copilul nu mai râde, ci îi strigă acestuia în față: ”How dare you?!”. Conform unui studiu cu relevanță globală, realizat de Havas Group în 2019 cu ajutorul a 350 de mii de respondenți din 31 de țări, „oamenilor nu le-ar păsa dacă mâine ar dispărea 77% din brandurile pe care le cunosc și le folosesc.”

Și, conform aceluiași studiu, „77% dintre respondenți ar cumpăra mai degrabă de la branduri care au impact social și care le împărtășesc valorile”. Studiul este suficient de elocvent și de actual încât să ne indice într-o anumită măsură valorile societății actuale și să transmită un mesaj clar către lumea politică și de business: „îți pasă de mine ca individ, îmi pasă de tine ca formațiune politică sau ca brand”.

 

Munca pro bono în agenție

Paul: Mi-am întrebat colegii care au mai mult decât mine în agenție, + 10 ani, când a început povestea noastră pro bono sau poate mai bine spus a muncii noastre pentru impact în comunitate. Și am ajuns în 2010. Atunci am pus bazele departamentului nostru de CSR - Sustenabilitate care, între timp, a devenit centrul de comandă a proiectelor noastre cu componentă socială.

Din 2010 am început să transformăm inițiativele noastre pro bono în parteneriate. De exemplu, inițiativa noastră de a ajuta pro bono ZOO Băneasa s-a transformat, datorită parteneriatului cu clientul nostru de atunci UPC, în Digital ZOO. La momentul acela era un proiect pionier de live streaming ce a schimbat percepția învechită față de Grădina Zoologică, a adus mult mai mulți vizitatori și o performanță de brand mai bună pentru UPC. Și da, premii pentru noi.

Cam în aceeași perioadă, și inițiativa pro bono de suport NESST (ONG care sprijinea formarea și incubarea de întreprinderi sociale) s-a transformat într-un nou parteneriat și un nou proiect pionier: Fabricat în Țara lui Andrei. Fabricat a fost niște ani buni, cel mai mare proiect de sprijinire a afacerilor sociale din țara noastră.

Mai recent, am fost bucuroși să devenim parteneri de comunicare ai Ashoka România, în special pentru anunțul primilor 3 Ashoka Fellows români. Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și susținere a antreprenoriatului social și a inovației sociale, clasată de NGO Advisor în primele 5 ONG-uri din lume. 

Prezentă începând din 2017 și în România, Ashoka își propune să contribuie la crearea unei societăți în care fiecare cetățean este un agent al schimbării, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale.

Și istoria implicării colegilor noștri în proiecte de schimbare socială nu se oprește aici. În ultimii 5 ani, colegi din agenție sunt mereu prezenți, după programul specific agențiilor, “pe persoană fizică” la 8 Hours Overtime for a Good Cause, un eveniment al Fundației Comunitare București care aduce împreună profesioniști din industriile creative și organizații, unde am transformat inițiative pro bono în alte parteneriate.

Cel mai recent proiect rezultat în urma unei nopți de voluntariat din partea colegilor noștri, transformat într-o implicare cu o componentă pro bono din partea agenției este campania de strângere de fonduri pentru Fundația Motivation România. Echipa de voluntari de la 8 Hours Overtime for a Good Cause, coordonată de Loredana Ianuș, Senior CSR & PR Consultant Graffiti PR, este formată din Irina Botezatu, Călin Fodor, Mădălina Săvulescu, Dana Stoica și Cristina Iancu.

Si o invit pe Lore acum să ne spună mai multe despre proiectul realizat pentru Fundația Motivation România.

Loredana“La noi a fost cumva against all ods - ne-am strâns repede (mulțumesc, mulțumesc colegilor care au acceptat) în jurul unei cauze grele - un mix între prejudecăți, discriminare, tabu legat de persoanele cu dizabilități, dar și o cauză din categoria “Mie nu o să mi se întâmple niciodată”, pentru care trebuia să convingem românii să doneze lunar 2 euro.

Am aflat și înțeles atunci foarte multe lucruri despre nevoile unei persoane cu dizabilități: faptul că un scaun rulant trebuie schimbat constant, că un scaun performant ajunge și la aprox 2000 euro și că, pentru o persoană cu dizabilități locomotorii, scaunul rulant este la fel de important ca o pereche de pantofi și trebuie să fie adaptat pentru condiția fizică a fiecăruia. De aici și insight-ul și apoi toată campania care a prins viață repede în niște vizual uri minunate, cu mesaje pe măsură – kudos, Călin & Cris! După 8h a fost cumva de la sine că vom colabora, aveam deja o campanie de care ne îndrăgostiserăm, pe care voiam să o vedem lansată și un network format. În toamnă campania a fost ON, printr-o serie de parteneriate media (OOH-uri, radio Rock FM și Kiss FM, cinema, etc) și evenimente dedicate în care susținătorii pot dona 2 euro lunar, la 8844, nr scurt ACTIV (dacă tot ați ajuns aici, ce-ar fi să dați un sms chiar acum?”

Paul: Colaborarea a mers și mai departe, când Fundația Motivation a devenit partener în Tabăra Meseriașilor din Țara lui Andrei, unde viitorii meseriași mecanici au recondiționat scaune rulante pentru persoane cu divizibilități, dintre care o parte au fost donate către Asociația Dăruiește Viața. A fost deci o campanie care a crescut poate neașteptat, pornind de la voluntariatul individual al colegilor noștri, până la o colaborare între agenție și Fundație și apoi proiecte desfășurate alături de alte branduri, cu același scop – să convingem românii să schimbe povestea unei persoane cu dizabilități, oferindu-i perechea de pantofi potrivită

 

Proiecte pro bono 2019

Paul: O altă colaborare importantă care a urmat traseul pro bono work à agency & client work à parteneriat este cu Teach for România. Teach for România este o organizație non-guvernamentală, parte din rețeaua globală Teach for All, care caută și pregătește oameni valoroși, cu sau fără experiență anterioară de predare, pentru a deveni profesori în învățământul de stat, pentru copiii din medii vulnerabile. In plus, le asigură acestora și o bursă suplimentară salariului de stagiar. Cele 130 de cadre didactice Teach au impactat aproximativ 10.000 de copii din comunitățile cu cele mai mari provocări din țară, iar de la an la an numerele cresc.

Pe scurt, de ce ne-am alăturat demersului Teach for România în 2016: să formezi profesori este modalitatea cea mai sustenabilă de a produce impact și schimbare în educație. Credem că educația este probabil singura cale de a produce schimbare în România. Colaborarea a început construind împreună două campanii de fund raising: „Ajută-mă să nu renunț!” și „Ajută copiii din România să scrie. Viitorul.”

În 2018, ne-am implicat în repoziționarea brandului Teach for România și astfel, la sfârșitul unui exercițiu care a cuprins zeci de interviuri în profunzime, grupuri de lucru și audit de comunicare, am obținut direcția strategică de repoziționare a brandului - „Împreună construim modele pentru viitor”.

Anul acesta, am continuat comunicarea misiunii Teach for România printr-un mesaj simplu, „Nu contează de unde pleci, contează unde visezi să ajungi”. Modul de transmitere a acestuia a avut loc prin intermediul unui proiect video cu componentă de experiment social care spune povestea lui George: un băiețel de 11 ani din Ferentari care învață cu ajutorul profei de la Teach să devină arhitect.

 

Criterii proiecte pro bono 

Paul: Cred că exemplele de mai sus ne ajută să ne lămurim și cu privire la criteriile prin care alegem cauzele pentru care muncim și felul în care muncim pentru ele. De ce e important să putem transforma inițiativele punctuale în parteneriate: credem ca impactul în societate nu este despre un sprint, eventual cu flori și medalii imediat după. Impactul este despre consistență. Despre durabilitate. Și ce domenii vorbesc mai bine despre durabilitate ca educația, antreprenoriatul, inovația socială, BINELE social ?

Impactul este și despre suntem aici și vom fi aici și mâine și peste ani și ne pasă. Apoi vor veni și și premiile și medaliile.

Iar ca mod de lucru – parteneriatele de durată pe care le căutăm ne îngăduie să găzduim organizațiile în structurile noastre operaționale pe care le folosim în fiecare zi. Așa ne putem desfășura toate zonele de servicii care sunt necesare pentru proiectele respective – de la sustenabilitate, la strategie de brand și comunicare, de la PR sau PA și soluții creative.

 

Motivația 

Paul: Căutăm parteneriate care să cupleze armonios cu direcțiile noastre de dezvoltare și cu marii noștri clienți pe domenii care produc impact real în comunitate. În plus, pe lângă educație și antreprenoriat, găsim și alte direcții cu care rezonăm profund. Cum ar fi BINELE pentru societate în cadrul proiectului nostru pro bono pentru Crucea Roșie, Bine Boutique, unde am dezvoltat conceptul, naming-ul și identitatea vizuală.

În Graffiti PR, ne implicăm și pe persoană fizică. Fie că este vorba despre voluntariat în taberele cu și pentru copii, la adăposturi de căței, participarea ca observatori independenți la alegeri sau sprijinul direct dat marilor inițiative cetățenești care ne asigură că avem alegeri corecte și apără democrația.

Îmi aduc aminte când am hotărât împreună să sprijinim greva de avertisment și inițiativa #șieu. Nu e vorba de cea mai mare inițiativă civică din care am făcut noi parte. Dar a fost așa un moment în care ne-am adunat ad-hoc, am dezbătut și ne-am asumat deschis să fluierăm în biserică. A fost un moment care mi-a arătat că nouă ne pasă.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Campanii

Sectiune



Branded


Related