În România, unul din doi copii bolnavi de cancer moare, în timp ce în Occident 80% dintre aceștia supraviețuiesc, amintește Ana Sișu, Head of PR & Influence, Ogilvy Romania. Echipa Ogilvy a pus umărul, alături de Asociația Dăruiește Viața, la această problemă a societății românești și a realizat campania pro bono „Viața atârnă de un fir de păr”. Cu banii adunați din donații, a fost construit primul spital de oncologie pediatrică din țară.
Este vital să susținem dreptul la viață, pentru că murim, ca societate, dacă așteptăm la nesfârșit să facă altcineva asta pentru noi.
De altfel, „Bursa de Fericire”, realizat pentru Asociația Dăruiește Viața, este unul din proiectele de suflet ale agenției. Campania a reușit să strângă primul milion de euro din donații, la doar trei luni de la lansare. Nu e singurul, însă. Timp de 15 ani, agenția Ogilvy s-a implicat în numeroase proiecte pro bono atunci când a simțit că acestea sunt relevante în societate și au puterea să schimbe lucrurile în bine.
15 ani de pro bono
Ogilvy este una dintre agențiile care au făcut pionierat în munca pro-bono. Facem campanii de acest gen de vreo 15 ani.
Primul mare client pro bono al agenției a fost WWF (World Wildlife Fund) cu campanii legate de Earth Hour pentru care s-au și luat multe premii la vremea respectivă.
Binecunoscutul festival Anim'Est a fost, de asemenea, o sursa de campanii creative pro bono. Au mai fost campanii de print, campanii de radio – dintre cele mai recente, campania aceasta pentru Vice, cu un shortlist la Cannes.
Unul dintre cele mai importante proiecte probono este Bursa de Fericire, creație 100% Ogilvy România, de asemenea, pe shortlist-ul de la Cannes. Bursa de Fericire a fost gândită ca platfora de strângere de fonduri pentru Asociația Dăruiește Viață. A fost o performanță, adunând primul million de euro din donații, în doar trei luni de la lansare.
Colaborarea cu Asociația Dăruieste Viață a continuat de-a lungul anilor, cea mai recenta campanie dezvoltată, fiind cea de susținere a proiectului de construcție a primului spital de oncologie pediatrică din România.
Motivația
Cred că felul în care o agenție răspunde societății civile și proiectelor pro bono spune ceva despre cât de ancorată este în realitate și cât de asumată.
Suntem o industrie creativă, strigă în noi revolta, nevoia de acțiune, de implicare la nivelul societății în care trăim. Am colegi care s-au implicat în proiecte personale de acest gen, nu doar în proiecte de agenție. Colegi care vor să spună lucruri, care protestează, fiecare în felul său, care fac conturi de Instagram în care explică constituția pe înțelesul tuturor.
Motivația ne vine, deci, din faptul că suntem prezenți și activi și că avem ambiția sau iluzia (cine știe) că putem să mișcăm lucruri. Desigur, există și o nevoie foarte mare de a ne exprima creativitatea, iar proiectele pro bono sunt cele mai permisive, pentru ca acolo ai mai multă libertate de exprimare. Acolo sky is the limit se mai întâmplă să nu fie doar un clișeu.
Relevanța
Criteriul de bază este relevanța pentru societate a cauzei respective, cât de important este ca ea să se facă auzită și să primească sprijin. Ce potențial de schimbare aduce într-un context mai amplu și într-o anumită zonă (educație, sănătate, artă, etc).
Uite, un exemplu concret: susținerea construirii primului spital de oncologie pediatrică din Romania. De ce? Deoarece copiii bolnavi de cancer din România au de 2 ori mai puține șanse la viață decât cei din țările occidentale. În România, 1 din 2 copii bolnavi de cancer moare, în timp ce, în Europa, 80% dintre ei trăiesc.
Am vrut să facem parte din această luptă pe care o duc fondatoarele Asociației Dăruiește Viață pentru că este vital să susținem dreptul la viață, pentru că murim, ca societate, dacă așteptăm la nesfârșit să facă altcineva asta pentru noi. Proiectul acesta este dovada faptului că societatea civilă are o putere mult mai mare decât suntem lăsați (prin manipulare) să credem.
Comercial versus pro bono
Proiectul este proiect, indiferent că e pro bono sau comercial. Nu faci rabat de la calitatea muncii sau de la implicare, cu atât mai puțin de la deadline-uri. Sigur, dacă mă gândesc la factorul emoțional, nu este o surpriză că însuflețirea este mai puternică în cazul proiectelor pro bono. Și este firesc să fie așa, elementul uman este mai profund activat. Dar baza este aceeași: ai un client, un brief, un obiectiv și un plan de acțiune. Și urmărești niște rezultate cât mai eficiente.
Proiecte în 2019
În momentul acesta avem “pe masă” niște inițiative legate de zona de educație.
Cel mai recent proiect pro bono al agenției este campania „Viața atârnă de un fir de păr” realizată împreună cu Asociația Dăruiește Viață. Campania ne-a adus foarte multe satisfacții pentru că am putut să îi vedem impactul în timp real. Ne-am bucurat să fim alături de Carmen Uscatu, Oana Gheorghiu și întreaga echipa Dăruiește Viață în una dintre cele mai puternice mobilizări civice din ultimii ani.
O premieră în România în ultimii 30 de ani, societatea civilă a dovedit că se poate construi primul spital de oncologie pediatrică din țară... fără niciun sprijin din partea statului român. Restul, știți voi mai departe... am văzut cu toții zilele trecute cum au ales diverse personaje publice să își lege numele de acest subiect. Dar, să rămânem la locul nostru. Acest proiect dovedește că nu e totul pierdut în Romania zilelor noastre.