În fapt, agențiile muncesc gratis pentru un proiect în care cred și, primesc, în schimb, imagine și vizibilitate. Costin Buta, Managing Partner la WOPA, crede că atunci când te implici într-o campanie pro bono o faci atunci când simți și vrei, nu fiindcă ai ceva de câștigat. Așa că nu se aruncă la pro bono-uri de dragul publicității. Deși nu-i place să se laude, Costin ne spune agenția a ajutat echipe de robotică, lansări de filme și alte evenimente lansate de tineri. De asemena, înțelegând cât de greu este să pui pe picioare un business, Costin consideră că start-up-urile au mare nevoie de ajutor pro bono, mai ales că, conform statisticilor, o afacere din trei eșuează în primul an de existență.
Munca pro bono în agenție
Istoria noastră de pro bono-uri cu care este obișnuită industria de obicei (adică campanii cu vizibilitate care să genereze imagine pentru agenție) începe cu primul proiect și se termină cu al doilea.
Am început cu Hospice pentru că nu cred că există oameni mai tari decât cei de acolo. Din păcate, la a doua campanie ne-au spus că este prea dură și atunci am încetat colaborarea. Pentru că prima regulă a noastră la pro bono-uri este că dacă ne băgăm, o facem doar ca noi.
Cauzele
În ceea ce privește pro bono-ul cum îl înțeleg eu – adică să folosești resursele și banii agenției ajutând inițiative, organizații, ONG-uri, grupuri și oameni că așa crezi, simți și vrei tu – avem câteva inițiative în fiecare an pe criteriul primul venit (și plăcut) și servit. În sensul ăsta am ajutat echipe de robotică, lansări de filme și evenimente organizate de tineri. Nu prea ne lăudăm, să știi. Motivația noastră este să vrei să ajuți necondiționat.
În fiecare zi de lucru facem muncă pro bono când ne credităm clienții acceptând termene de plată din ce în ce mai lungi care de obicei sunt și depășite.
Suntem antreprenori, nu publicitari mondeni
Așa cum ziceam, nu prea ne aruncăm la pro bono-uri de dragul publicității și sincer, nici nu prea facem. Poate de aia nu suntem așa vizibili (ha, ha). Ne-am gândit la un moment dat să facem pro bono-uri pentru business-uri la început de drum pentru că până la urmă asta ne definește: suntem antreprenori, nu publicitari mondeni, promovăm spiritul antreprenorial, nu salvăm pisici din copac, nu căutăm bătrâni să-i trecem strada, muncim, înțelegem dramele prin care trec antreprenorii, muncim iar și asta ne ocupă tot timpul.
Pro bono versus comercial
Vrem să nu existe, dar partea comercială are prioritate evident. De fiecare dată.
Proiecte pro bono 2019
Anul ăsta, Ionuț Datcu (nr. partenerul meu) s-a văzut cu Virgil Stănescu și au decis să facă o campanie pentru Sports Hub. A fost o dublă motivare pentru că ne-am plăcut reciproc cu Virgil, iar în același timp să educi oamenii să respecte valori sociale corecte este crucial. Asta dacă vrei să schimbi ceva în societate.
Ah, și era să uit, anul acesta am fost căutați să facem o campanie pro bono, ne-am văzut, însă după aceea ne-au spus că între timp o altă agenție s-a reactivat și dacă nu dau ăia bine, ne caută ei să mai băgăm o fisă. Joac-o p’asta!