Pentru că nu vrem să fim ca părinții care la fiecare masă de Crăciun întreabă „Când îți găsești și tu, mamă, un loc de muncă adevărat?”, am pornit în căutarea celor mai noi & neauzite joburi din industrie. Și am găsit câteva job description-uri interesante. I-am întrebat pe cei care deschid acum drumuri noi în comunicare cu se se mânâncă un job al viitorului. Poate se lasă cu inspirație de înnoire și pentru alte agenții sau cu noi posibilități de răspuns la întrebarea Tu ce-ai vrea să fii când te faci mare?
Cum e să fii plătit să stai toată ziua pe telefon ar intitula tatăl Geaninei Rădulescu, de la Le Squad, articolul ăsta. În fișa postului are scris Influential Marketing Manager și e omul care se asigură că creatorul de conținut potrivit lucrează cu brandul potrivit pentru a spune povestea potrivită. Toate astea în efortul de a vorbi cât mai pe limba consumatorului, deci, a crea campanii eficiente. Și da, să stea pe Instagram e parte din job, dar o face cu un ochi care anticipează trenduri și coagulează comunități, în căutarea inspirației pentru următorul hashtag care să ajungă în trending.
Visuri din copilărie
Mi-am tot schimbat visurile pe măsură ce am crescut: pe la 4 ani mă visam Tinker Bell, iar la 8 ani am venit foaaarte entuziasmată acasă, povestind pe nerăsuflate cum, în urma activităților pro bono desfășurate în clasă, învătătoarea m-a făcut responsabilă de buna desfășurare a lucrurilor pentru toți cei 26 de colegi. La auzirea acestei vești, mama „m-a ajutat” să-mi doresc să devin avocat. În liceu eram convinsă că psihologia este ce îmi doresc.
Câțiva ani mai târziu, Instagram m-a adus aici.
Pregătirea & joburile din spate
Sunt un non-exemplu, din acest punct de vedere, în sensul că n-a existat niciun fel de strategie, n-am avut niciun plan. Am căutat acel job care să mă facă să zâmbesc dimineața, când plec spre birou.
Am studiat liceul de matematică-informatică, apoi am mers la ASE, unde am ales Facultatea de Economie și programul de Master Comunicare în Afaceri.
Aventura mea în comunicare a început în vara anului 2017, când am aterizat la Golin, într-un internship unde am testat și PR-ul și digitalul. Nu aveam nici cea mai vagă idee despre ce înseamnă comunicarea, însă o vedeam ca pe ceva mereu de actualitate, care mi-ar menține atenția mai mult de 2-3 ani. Apoi a venit primul job – am luat contact cu brandurile mari pe care le urmăream, cu strategii de comunicare și implementări de campanii de social media.
Ușor-ușor am realizat că partea de influential marketing și strategia din spatele lor mă atrag foarte mult. Așa am ajuns în Le Squad. Am înţeles rapid cum stau lucrurile într-o agenţie de influential marketing şi, la fel de rapid, am conștientizat că aici îmi este locul şi că asta vreau să fac mai departe.
Cum îmi văd părinții jobul
Tata are deja o descriere clară a jobului meu: sunt platită pentru a sta toată ziua cu nasul în telefon. M-am gândit de multe ori să îi explic mai clar ce fac, dar cred că îmi convine așa. E mult mai simplu să evit discuțiile lungi în timpul întâlnirilor în familie, când toată lumea crede că lucrez. Checking Instagram Insights, for them, looks like I don’t want to talk to anyone.
Mama: “Dacă ție îți place...”
Cum îmi văd colegii jobul
Pentru colegi nu este, desigur, un mister – Le Squad cu asta se ocupă, deci ne știm bine job description-ul fiecăruia, atribuțiile pe proiecte și campanii.
Cum îmi văd eu jobul
Influential Marketing Manager și mă ocup cu planificarea și dezvoltarea campaniilor de social media pentru un număr considerabil de clienți și branduri.
Campanii cu: Pepco, Henkel, E! Entertainment, ING, Jacobs, The Iconic Estate.
Ce fac, mai exact, este ceea ce și-a propus Le Squad să facă pentru branduri: să le umanizăm prin intermediul social media și să le facem cât mai relevante pentru publicul lor țintă, apelând la comunități bine închegate și foarte responsive. Marketingul prin influenceri este un hibrid între vechile și noile instrumente de marketing și este focusat pe content. Principala diferență este faptul că rezultatele campaniei sunt colaborările dintre branduri și content creators, ca vectori de imagine.
În timp, aceștia au devenit importanți prin conținut și mai ales prin comunități loiale. În multe cazuri, un consumator dintr-o anumită nișă va avea mai multă încredere într-un creator de conținut decât într-un produs promovat prin canalele clasice. Folosind acest tip de marketing, brandurile pot evita o mare parte din cinism și scepticism care se îndreaptă către mesajele de marketing directe.
La răscrucea dintre clienți și influenceri
Pentru clienți, acolo unde este nevoie de concept, venim cu el, identificăm platformele performante potrivite, unde ar trebui să fie focusul în comunicare, oamenii, implementarea, gestionarea și raportarea campaniei.
Pentru influenceri asigurăm briefing, suport și consultanță pentru fiecare proiect și nu numai - îi ajutăm să își crească vizibilitatea, să aibă rezultate din ce în ce mai bune și să fie cât mai relevanți.
Inovații în job description-uri
În industria noastră nu te poți baza pe o fișă a postului care să rămână valabilă foarte mult timp. Domeniul evoluează foarte rapid, nevoile brandurilor și ale tuturor stakeholderilor sunt într-o continuă dinamică, iar tendințele schimbă jocul, într-o mica sau mai mare măsură, de la o zi la alta.
Important este să menții ritmul, să aniticipezi și să faci ajustări. Desigur, sunt trasate principiile de bază și schimbările de parametri sunt discutate și aprofundate.O parte importantă a jobului este să fii înaintea trendului și să ajuți și brandurile, dar și influencerii, să fie cu un pas înaintea maselor, ceea ce îți testează puternic capacitatea de adaptare și inspirația.
Deja văd cum în fiecare săptămână flow-ul se modifică, comunitățile cresc, manifestările de brand devin tot mai complexe. Important este să identifici filonul care le oferă tuturor ceea ce își doresc, fără a le diminua din importanță.
Cea mai tare/complicată chestie la job
Cea mai tare, dar și cea mai complicată parte a jobului, este faptul că trebuie să lucrez cu oameni cu formări și obiective diferite. Ca și cum nu ar fi suficient, mai trebuie și ca toată lumea să fie aliniată pe aceleași priorități, să aibă încredere unii în ceilalți și, mai ales, să nu scape din vedere obiectivele campaniilor și ale proiectelor.
Constat că, în România, încă ne adaptăm la social media și influential marketing sau, mai bine zis, încă nu este înțeles sau aprofundat potențialul lor. Asta cred că este și partea provocatoare - să obții încrederea brandurilor în content creators și rezultatele pe care le pot avea colaborarile cu ei, și în același timp în strategia pe care tu, ca specialist, o consideri potrivită și cu potențial mare de performanță.
Un alt avantaj este că îți poți desfășura activitatea de oriunde: de acasă, de la o cafenea, din parc, internet să ai.Ușor complicat poate fi că nu-i un job de la 09:00 la 18:00. Este un mod de viață pe care trebuie să ți-l asumi și apoi să îl echilibrezi. Eu aşa funcţionez, dar e pentru că-mi place ce fac, nu pentru că face parte din fişa postului. Sunt convinsă că nu poţi face asta dacă nu-ţi place la nebunie ceea ce faci, la fel cum nu cred că poţi avea succes dacă nu faci ceva ce-ţi place foarte mult.
Relația cu restul agenției
Le Squad face parte dintr-o structură mai amplă, în care mai multe business-uri interacționează și construiesc împreună. Funcționăm precum un întreg, un ecosistem.
Este destul de simplu. De exemplu, dacă avem un proiect al unui client care se regăsește în portofoliul L2 (agenția de creație și digital), de cele mai multe ori strategia de campanie implică și o componentă de influential. Un eveniment realizat de: PGM! (structura de event planning și BTL) va fi mult mai valoros prin amplificarea dată de storytelling-ul influencerilor potriviți. Tool-urile de AR dezvoltate de Creative VR (studioul de tech) pot fi, la fel, mult mai vizibile prin intermediul Squad sau chiar pot deveni o componentă majoră a unei întregi campanii de influential.
Nu ești pe social media, nu exiști
Cred că sunt puține brandurile sau companiile care se pot dezvolta în continuare izolate de social media. Dacă deschizi Facebook-ul, Instagram-ul, YouTube-ul - deja avem destul de multe în comun, oricine ai fi. Există benzinării, marochinării, zidari, etc. care folosesc social media cu un anumit scop, personal sau profesional.
Consumatorul este din ce în ce mai asertiv, comunitățile din ce în ce mai nișate și în același timp tranșante, timpul de reacție trebuie să fie imediat iar comunicarea relevantă. Suntem într-o etapă în care totul se reinventează, se mixează, paradigmele se schimbă.
Cel mai bun exemplu este TikTok-ul – nicio rețea socială sau aplicație nu a avut o expansiune atât de rapidă și complexă. Acum 10 ani vorbeam despre vedete drept ambasadori de brand sau endorseri, 3-4 ani mai târziu aveam influenceri în rândul bloggerilor, iar în urmă cu 2 ani a început boom-ul influencerilor din Instagram. În mai puțin de jumătate de an am ajuns să dezbatem despre influenceri rezidenți în TikTok, relevanți nu doar la nivel local ci internațional – un fenomen întâlnit doar în industria muzicală, și acolo cu foarte puține exemple.
Joburile viitorului
Clar tendința e de automatizare, dar cred că partea creativă va continua să avantajeze omul și va fi din ce în ce mai importantă.
Cât despre joburile viitorului, probabil că vor apărea specialiști în resurse robotice, pe lângă cei din resurse umane, care să gestioneze relațiile dintre oameni și roboți. Cu siguranță nu vor mai exista curieratul și taximetria. Abia aștept să văd controlori de trafic robotizat pe Autostrada Soarelui (sau poate pe o autostradă nouă, dacă avem noroc în următorii 50 ani). De asemenea, nu mai văd rolul agențiilor de turism - sunt din ce în ce mai multe platforme online performante dedicate pentru călătorii.
Peste 50 ani, totuși, abia aștept să mă vad la pensie pe Marte. Stând pe Instagram și pe Tik Tok, oricum se vor numi ele atunci.