Un joc despre boieri, puși pe mișmașuri și căpătuială, care trăiesc într-un sat lovit de Vremuri Grele. Și despre țărani care lucrează pământul, se nasc, se căsătoresc, se despart și mor. Jocul se numește Zestrea și a fost creat de doi designeri români, Alexandru Pațiu și Horațiu Roman, care s-au gândit să îmbine jocurile de societate cu tradițiile și obiceiurile românești din perioada feudalismului. Ulterior, celor doi creatori li s-au alăturat Maria Surducan, ilustratoare, și Laura Bularca, publisher și marketing manager. Iar următorul pas a fost să pornească o campanie pe Kickstarter pentru a-și putea permite să tipărească primele copii comerciale din Zestrea.
Rezultatele atinse în primele zile de campanie le-au întrecut toate așteptările. Deși obiectivul era să strângă 12.476 de dolari, suma colectată până în prezent depășește 18.000 de dolari, iar campania nu s-a încheiat. Creatorii jocului spun că Zestrea este un joc românesc, făcut de români, pentru români și prietenii lor, dar la baza lui nu stă un sentiment naționalist, ci unul nostalgic, amestecat cu umor.
Jocul duce rapid la formarea și ruperea alianțelor între jucători, și apar deseori povești memorabile în jurul țăranilor care se nasc, se căsătoresc, se despart și mor, în cadrul unor diverse povești, ivite natural prin interacțiunile din joc, povestesc creatorii jocului despre Zestrea.
Am stat de vorbă cu ei despre idee, etapele de creație a jocului și impactul pe care Zestrea îl are deja, atât în rândul publicului din România, cât și al celui internațional.
Cum a apărut Zestrea
Zestrea a fost concepută la Clujotronic Game Jam 2018. Acolo, Alex Pațiu și Horațiu Roman, precum și alți oameni pasionați de creația de jocuri, au făcut, în doar 24 de ore, prototipuri, inspirați de tema “Moștenire”. După un brainstorming de câteva ore, târziu în noapte, cei doi designeri puteau să se amuze probabil de orice. Dar, ca norocul, le-a venit ideea unei mecanici de joc unice, cea de negociat nunți, care mai apoi s-a transformat în Zestrea, jocul pe care îl vedeți pe Kickstarter.
Primul prototip de Zestrea era bazat pe catastrofe (Vremuri Grele) care îi sărăceau pe jucători, iar aceștia încercau să facă nunți, plătite cu zestre, ca să nu le moară de foame familiile. În câteva ture jocul lua sfârșit. Un umor tragic, dar numai bun pentru un prototip făcut repede și energizat de ilaritatea specifică orei 3 dimineața. Ideea a adus un premiu II, iar cu banii câștigați băieții au printat încă un prototip să îl joace cu prietenii.
Ce a urmat
După prototipul de 24h de la game jam, ne-am străduit să dezvoltăm mecanismul de nunți și mișmașuri/negocieri între jucători, pentru ca Zestrea să poată fi jucată de mai multe ori și să rămână distractivă.
Cu această variantă intermediară am fost invitați la Zilele Jocurilor în Târgu Mureș, un mare festival de board games care se întâmplă în noiembrie în fiecare an. Prototipul de la Zilele Jocurilor a dat naștere multor idei și relații cu alți creatori de jocuri de societate din România, și astfel treaba a devenit mai serioasă.
În ianuarie 2019 ne-am unit forțele cu Maria Surducan pentru ilustrații, iar în primăvară am început să jucăm jocul și pe engleză, ocazie cu care am întâlnit-o pe Laura Bularca, indie publisher, care ni s-a alăturat în iunie 2019.
Jocul a călătorit prin multe țări și a fost jucat de tot felul oameni. Acesta a fost partea cea mai plăcută, de a îl juca și a îl îmbunătăți, fiindcă cei doi designeri încă îl tratau ca pe un joc de game jam. Cu fiecare variantă schimbau câte ceva și îmbunătățeau experiența jocului. Cea mai grea parte din dezvoltarea Zestrea a fost pregătirea pentru lansarea comercială, când ne-am pus pălăriile de adulți responsabili și am început să trimitem e-mail-uri către tipografii, să negociem cu companiile de transport. Să facem, practice, lucruri care nu au de-a face cu pasiunea noastră inițială, designul de jocuri. Dar, fiindcă jocul ne este foarte drag și are mulți susținători, dragi și ei nouă, suntem foarte motivați și știm că merită, oricât ar fi de greu.
Regulile jocului
În Zestrea, toți jucătorii sunt boieri, puși pe mișmașuri și căpătuială, cu scopul de a deveni cel mai bogat boier la finalul jocului, după ce satul lor a fost lovit de Vremuri Grele. Boierii le poartă de grijă țăranilor, care trăiesc pe pământul boieresc, și îl lucrează, acumulând Zestre. Dar țăranii fac și copii, care trebuie hrăniți, că doar nu-i poți trimite de mici la muncă. Dacă cresc și se căsătoresc, devin cupluri care pot lucra pământul, așa că boierii se străduiesc să îi cupleze ca să îi facă productivi sau cel puțin să scape de grija lor.
Nunțile în joc costă ”zestre”, plătită la Stat de oricare din boieri, la înțelegere, și ies doar prin a da cu zarul, cu semnificația că țăranii trebuie să se placă, să se înțeleagă la nuntă, încât să devină familie. Dacă nu se înțeleg din prima (nu pică 1 sau 2 la zar), se mai pot organiza încercări de nuntă cu două ”zestre” fiecare, până iese nunta sau boierii rămân fără ”zestre”. Aici intervin Lăutarii, care pot fi folosiți de alți boieri pentru a îmbunătăți șansele de nuntă, cu plată negociabilă. Însă alți boieri invidioși pot folosi cărți de joc care strică șansele de nuntă, cum ar fi Prostul Satului sau Deochiul, sau cărți precum “Se fură mireasa” sau “Bătaie la birt” pentru a produce alte nenorociri.
Jocul duce rapid la formarea și ruperea alianțelor între jucători, și apar deseori povești memorabile în jurul țăranilor, care se nasc, se căsătoresc, se despart și mor, în cadrul unor diverse povești, ivite natural prin interacțiunile din joc.
De unde a venit inspirația
Jocul a fost inițial inspirat din umorul nostru nocturn de la game jam, și ne-am axat pe ce este amuzant și funcționează bine în joc. Practic, dacă o idee ne făcea să râdem, căutam o mecanică prin care să o implementăm, iar dacă nu potrivea bine, renunțam la ea. De-a lungul timpului, jocul a crescut și ne-am dat seama că poate ajunge la un public internațional divers, așa că am introdus elemente culturale inspirate din românism, și am păstrat pe cât posibil tradiții care nu ne fac de râs.
Jocul este despre nunți, deci inevitabil despre datul fetelor la măritiș și plata zestrei cuvenite, ceea ce ni s-a părut un subiect destul de sensibil și care trebuie tratat cu atenție, astfel încât să nu fie de prost-gust. Mecanicile jocului au fost balansate în așa fel încât, prin interacțiune, jucătorii să aibă rol progresiv, prin care încearcă să facă viețile țăranilor de pe domeniu cât mai bune. Vremurile Grele lucrează împotriva acestui scop, așa că jucătorii-boieri devin personaje pozitive. Scopul este ca jocul să te facă să te simți bine, și scopul secundar e să te învețe (sau mai degrabă să îți dea o senzație) despre cum e viața la români.
Jucătorii
Zestrea este un joc românesc, făcut de români, pentru români și prietenii lor. Pregătim două ediții, în română și engleză. La baza Zestrei nu stă un sentiment naționalist, ci unul nostalgic, amestecat cu umor benevolent. Pe noi ne amuză “românismul”, așa cum este el ilustrat în joc, și vrem atât să îi onorăm părțile bune cât și să nu îi uităm părțile rele. Astfel, atunci când e jucat de români, aceștia au ceva care e al lor. Iar când e jucat de străini, sperăm că se îndrăgostesc de cultura și umorul nostru.
Ne-am propus să păstrăm acest umor specific în Zestrea și să nu facem niciun compromis în scop comercial. De exemplu, ni s-a propus să-l facem despre cowboy, să prindă la publicul american. Am zis că nici vorbă - dacă americanii se vor distra luând rolul unor boieri și simțind comunismul pe pielea lor, fie, iar dacă nu, să fie sănătoși. Jocuri cu cowboy au tot fost, dar jocuri cu “La coasă pe arătură” și alte drame la sat, nu.
Echipa
Horațiu este designer și creator de jocuri din 2012, stabilit în Copenhaga, Danemarca. A participat la nenumărate game jam-uri, și a organizat câteva, ocazie cu care l-a introdus pe Alex în industria jocurilor.
Alex este pasionat de jocuri de când era mic, și are experiență cu designul de jocuri din moduri, game jam-uri și certuri pe internet, pe care din când în când le și câștigă, doar el ținând evidența lor.
Maria lucrează ca ilustrator, scenarist și autor de bandă desenată într-un studio din Cluj-Napoca. Se preface că este un om foarte ocupat, dar cumva-cumva Horațiu și Alex au momit-o în proiect. A trebuit doar să joace o tură de Zestrea și a fost convinsă pe loc. Opt luni mai târziu este tot aici, și-i place foarte mult ce-a ieșit.
Laura are o lungă istorie în industria jocurilor, începând cu revista Level la care a contribuit pentru mai bine de o decadă începând din 2000. În prezent, Laura este stabilită în Stockholm, Suedia, unde este co-fondatoarea studioului de dezvoltare și publishing de jocuri Valiant Game Studio AB.
Strategia de promovare
În primul rând, am vrut să înlesnim accesul celor interesați la joc. Am trimis prototipuri Zestrea acolo unde am crezut că vor avea cel mai mare impact - de exemplu, la board game cafes precum Scout House și Oldschool Cafe în Cluj, precum și la Bastard Cafe în Copenhaga. Am folosit pagina oficială de Facebook să ne ținem fanii la curent și am încercat să mergem la cât mai multe evenimente unde putem să jucăm Zestrea cu mulți oameni - la Nordic Game Conference în Malmö, la GamesCom în Cologne, la Essen Spiel Messe și la tot felul de evenimente formale sau informale în țară.
În rest, am construit un website care sperăm să devină o resursă plăcută pentru jucători. Spre exemplu, vor găsi acolo un set de avatare Zestrea pentru social media și o colecție de cântece tradiționale românești strânse de Horațiu într-un playlist oficial Zestrea pe Spotify. Eforturile cele mai mari le-am depus pentru pregătirea campaniei de Kickstarter, care a mers excelent!
Campania de Kickstarter
Am pornit campania pentru Zestrea ca să ne permitem să tipărim primele copii comerciale, după ce am observat cât de multă lume ne întreabă de unde poate cumpăra jocul. Suma inițială de 12.000 de dolari acoperă în esență doar tiparul pentru că vrem să punem jocul în cât mai multe mâini.
Debutul campaniei ne-a întrecut orice așteptări! Am fost foarte fericiți și surprinși când ne-am atins țelul pe Kickstarter în mai puțin de 5 zile - la începutul campaniei, am stat cu toții pe un canal de chat aproape non stop și nu ne venea să credem câtă lume ne susține! În nici 8 ore de la lansare, Zestrea se apropia rapid de 50% finanțare și a primit valorosul semn de Project We Love de la Kickstarter. În plus, au fost scrise deja multe articole despre Zestrea pe plan internațional - inclusiv în Japonia - și în România, iar recepția este extrem de bună. Noi suntem foarte fericiți că lumii îi place așa de mult jocul, și că aspectul tradițional românesc generează curiozitate și interes.
În prezent, am acoperit peste 150% din sumă și mai avem câteva de zile de campanie pe Kickstarter. Focusul nostru rămâne Zestrea și acum lucrăm să obținem cea mai bună calitate de print posibilă. Dacă totul merge bine, sperăm că ne vom recupera și cheltuielile și că vom avea ocazia să plănuim viitorul Zestrei - căci acum vă putem asigura că aventura Zestrea nu se oprește aici!
La târgul din Essen
Essen este cel mai renumit și mai mare târg de board games din lume, iar anul acesta a adunat peste 200.000 de vizitatori. Lumea zice că dacă ești la Essen, ești ”cineva”. Ei bine, noi am fost acolo și rezultatele au fost peste așteptări: taraba noastră cu Zestrea a fost apreciată de toți cei care au vizitat-o, cele trei mese de joc au fost mereu pline de jucători, și am făcut rost de multe contacte din presa internațională, care au scris lucruri bune de joc și au dat ocazia lumii să ne descopere. Mulți dintre vizitatori au susținut jocul pe loc (pe Kickstarter) în timp ce așteptau un loc liber la masă. Am fost încântați să dăm și de români plecați în străinătate care au reușit să ne întâlnească acolo la Essen, neavând ocazia în România sau în țara unde locuiesc ei.
Înainte de Essen Spiel Messe, am purtat jocul cu noi în Copenhaga unde Horațiu locuiește de mai mulți ani, în Germania la Gamescom, un alt mare eveniment de jocuri, și la mici evenimente prin Islanda, Suedia, Norvegia și Marea Britanie, dar abia la târgul de la Essen am putut să îl prezentăm cu așa mare alai, cu trei mese de joc, un banner de cinci metri și o ladă de Zestre reală din anii 1890. Străinii au fost încântați de joc la fel ca și românii, fiind impresionați de subiectul inedit, de interacțiunile distractive, și de umorul românesc.
Ce urmează
Vrem să vedem jocul printat la calitate maximă și ajuns cu bine la susținătorii de pe Kickstarter. Bineînțeles, după asta sperăm să punem Zestrea pe rafturile a cât mai multe magazine, în special în România, dar și în străinătate. Ca stretch goals la Kickstarter am promis un Glossariu digital care va fi un album de artă și cultură, plin de ilustrațiile Mariei, precum și de povești și glume, care oferă o privire plăcută asupra culturii românești - la asta muncim chiar acum. În plus, pregătim și alte surprize.
Visăm să oferim Zestrea în mai multe limbi, fiindcă am observat că există cerere. Jonglăm cu ideea de a face și o versiune digitală, ne gândim și la print on demand - în nici un caz nu ducem lipsă de idei și entuziasm! De aceea încercăm să ne temperăm și să ne concentrăm în primul rând să livrăm la calitate maximă ceea ce am promis și să depășim așteptările suporterilor noștri pe Kickstarter.