[Povești de bine] Larisa Popescu: Creativitatea se dezvoltă ușor la copii prin educație non-formală

[Povești de bine] Larisa Popescu: Creativitatea se dezvoltă ușor la copii prin educație non-formală

Inspirata de fiica sa si avand dorinta de a oferi copiilor accesul la educatia non-formala prin bucurie si joc, Larisa Popescu a decis sa paraseasca jobul pe care il avea in turism si sa se alature unui ONG in domeniul educatiei. A preluat asociatia Lume Buna, prin programele careia si-a propus sa construiasca pentru copii un mediu unde fiecare sa se poata exprima liber dezvoltandu-si creativitatea si fiind incurajat sa creada in propria imaginatie.

Sunt 9 ani de la acel moment, timp in care, toate proiectele realizate de Larisa Popescu alaturi de echipa asociatiei au pus accentul pe impactul pozitiv pe care il are stimularea creativitatii unui copil in dezvoltarea emotionala ulterioara a acestuia. In toata aceasta perioada, desi finantarile pentru sectorul negurvernamental se obtin foarte greu, preoiectele Lume Buna au continuat si au atins vietile a peste 4000 de copii, care au descoperit lumea satului, au fost in tabere educative sau in atelierele creative organizate de asociatie.

Larisa Popescu povesteste cum a inceput totul, cum este comunitatea stransa in jurul proiectelor Lume Buna si care sunt incercarile carora a trebuit sa le faca fata pentru ca misiunea asociatiei sa continue.

 

Pe scurt, despre presedintele Asociatiei Lume Buna

Povestea vietii mele este plina de culoare, simt recunostinta pentru oamenii dragi din aceasta poveste si pentru calea pe care am ales sa merg. Am copilarit intr-un sat de munte absolut fantastic si am avut libertatea sa descopar lumea prin joc, dragoste neconditionata, care au devenit "radacina" proiectelor pe care le fac in mediul rural. Misiunea mea este de a aduce bucurie si sens in educatie prin proiectele pe care le initiez si pe care le dezvolt alaturi de oameni care imi sunt alaturi.

Momentul in care am devenit mama a fost si momentul in care povestea mea a capatat un nou sens, a devenit mai colorata si mai vie. Fiica mea este cea care m-a inspirat sa ma implic in educatie non-formala, iar acum sunt incantata sa daruiesc din propria experienta cat mai multor oameni, am avut prilejul sa tin ateliere si traininguri atat copiilor 6-12 ani, adolescentilor cat si publicului adult.

 

Inceputul

Totul a inceput in 2010. A fost un an plin de schimbari si descoperiri. Am descoperit aceasta lume fantastica a educatiei non-formale, era anul in care ma interesam la ce scoala sa o inscriu pe fiica mea si gandeam ca nu sunt foarte incantata de sistemul de educatie, dar ca ar fi mai bine sa fac ceva decat sa ma lamentez. A fost anul in care am plecat din turism, un domeniu in care am fost angajata timp de 9 ani, si am inceput sa ma implic in proiecte de educatie non-formala ca freelancer.

Ideea de la care am pornit Lume Buna a fost: „Mi-ar placea sa vad mai multa bucurie si motivatie in procesul de invatare”. Si aici ma refer la bucuria de a invata a copiilor, la motivatia lor, dar si la motivatia profesorilor, la dorinta lor de a-si face profesia din pasiune si cu daruire, nu doar pentru ca este o meserie. Cred ca a fi cadru didactic este o arta, o dedicare, o daruire de zi cu zi, si necesita multa pasiune pentru ca ai un rol atat de fabulos in viata unor copii-suflete in formare.

Pornind de la aceasta idee de a aduce bucurie si motivare in procesul de invatare, am facut proiectul „Calatorie educativa in lumea satului”- CELS, finantat printr-un program care se numeste Tineret in Actiune, al Agenției naționale pentru programe comunitare in domeniul educatiei si formării profesionale.

Proiectul a avut ca beneficiari 60 copii, 30 de copii de la o scoala din Bucuresti si 30 de la scoala din satul Varasti judetul Giurgiu. Am organizat excursii pentru copiii din oras pentru a descoperi lumea satului si pentru a se bucura de activitati recreative in natura, intr-o gospodarie din sat. Multi copii din Bucuresti nu stiu cum arata viata la sat. Am facut mai multe ateliere si activitati de educatie nonformala pentru copiii din Varasti. La finalul proiectului am organizat un carnaval la care cei 60 de copii au fost impreuna si au realizat ca a invata prin activitati ludice le aduce bucurie.

Aceast proiect a fost „samanta” din care, in ultimii 9 ani, am dezvoltat proiectele de educatie nonformala ce au ajuns la peste 4000 de copii din 24 de judete.

 

Temeri și provocări 

Provocarile cele mai mari au fost legate de oameni si de finantarea proiectelor. In acesti ani s-au implicat in proiect peste 30 de voluntari, oameni extraordinari si alaturi de care am crescut proiectele asociatiei, insa este foarte greu sa pastrezi o echipa pe termen lung atata timp cat este 99 % voluntariat. Solutia era sa atragem finantari care sa ne ajute sa platim o parte dintre oameni, sa avem o echipa de baza implicata mai multe ore si platita si cativa voluntari care se implica punctual in anumite activitati.

Partea mai grea ramane atragerea de finantari, cea cu care se confrunta majoritatea ONG-urilor mai mici, dar am convingerea ca vom ajunge si la acei oameni, care doresc sa investeasca in educatie si care au resursele financiare necesare sa ne fie alaturi vazand determinarea noastra si impactul pe care-l avem prin proiectele implementate.

In perioada 2011-2017 proiectele au avut la baza foarte mult voluntariat, toti cei implicati avem si locuri de munca sau alte colaborari din care avem si un venit, iar bugetul proiectului fiind unul foarte mic era acoperit din mici donatii de la cativa parteneri si din redirectionarea a 2%.

In 2018 si 2019 provocarea a fost sa obtinem co-finantari prin Administratia Fondului Cultural National si am reusit. Astfel, am putut sa platim o parte din membrii echipei, facand un mare pas important catre sustenabilitatea asociatiei.

 

Ce ai descoperit in cei 10 ani

In toti acesti aproape 10 ani am descoperit oameni dedicati, echipa proiectului, voluntarii implicati, profesorii coordonatori, partenerii alaturi de care am dezvoltat proietele si copiii de la care continui sa invat atat de multe. Copiii sunt o inepuizabila sursa de inspiratie si cred ca este o sansa pentru noi sa le oferim „radacini” si „aripi” . Prin „radacini” ma refer la valorile pe care le oferim prin aceste activitati si cand spun „aripi” ma refer la incurajarea pe care e importatnt sa le-o oferim pentru a-si exprima creativitatea si tot ceea ce au ei mai bun de oferit acestei lumi.

Pe tot parcursul acestor ani mi-a fost confirmat faptul ca educatia este acea „bagheta magica” prin care putem contribui la a crea o lume mai buna.

Daca ar fi sa o iau de la capat, singurul lucru pe care l-as face diferit ar fi sa gasesc resurse financiare inca de la inceput, cu care sa pot plati o parte dintre cei care au fost voluntari in proiect pentru a ramane si pentru a consolida o echipa cu care sa avem un mai mare impact prin ceea ce realizam.

 

Cum au evoluat lucrurile în timp

Fiecare etapa prin care a trecut organizatia a avut lectiile, provocarile si bucuriile ei.

O etapa decisiva pentru noi a fost cea in care am realizat ca este important sa ajungem la cat mai multi copii pentru ca au mare nevoie de metode alternative atractive de educatie care sa le dezvolte creativitatea, spiritul de echipa si care sa le creasca increderea in sine. Toate acestea ar fi bine sa fie dezvoltate cat mai devreme si sunt utile pe tot parcursul vietii lor.

Incepand cu 2012 am facut inca un pas si organizam anual Caravana Magia Educatiei la sat. Ajungem in fiecare an intr-un sat nou in care tinem un training de educatie nonformala profesorilor din comunitate si organizam Carnavalul Magia Educatiei la Sat pentru copiii din comunitate, in fiecare an avem intre 30 si 80 de copii care participa. 

Pana in prezenta am ajuns in 10 sate din Calarasi, Brasov, Valcea, Dambovita, Suceava, Gorj, Vrancea, Timis, Botosani si Prahova, in care am organizat aceste activitati pentru copii. In 7 dintre ele am tinut si traninguri pentru profesori.

Din 2015 am initiat proiectul Competitia Club activ CELS (Calatorie educativa in lumea satului). Colaboram cu scoli din mediul rural in cadrul carora sunt infiintate CLUBuri CELS in care profesorii ambasadori ai Asociatiei Lume Buna la nivel local, coordoneaza activitatile educative in baza unui ghid si regulament realizat de noi. Acest proiect ce se desfasoara 8 luni pe parcursul anului scolar.

In ultimii ani proiectele noastre au fost recomandate de catre Ministerul Educatiei catre Inspectoratele Scolare Judetene si apoi catre scoli, iar in 2019 am avut 52 scoli inscrise in aceasta competitie.

Am descoperit profesori foarte dedicati care se implica voluntar si au facut din cluburile CELS un loc de poveste in care copiii vin cu bucurie si invata impreuna prin metode atractive, fara a avea presiunea notelor, temelor si testelor.

Am dorit sa facem mai mult pentru acesti ambasadori ai programului CELS si ne-am dorit sa le oferim o motivatie in plus asa incat anual selectam 7 profesori dintre cei mai implicati in comunitate, pe care-i premiem in cadrul unui eveniment de sarbatorire si networking la Brasov. Acest eveniment anual la Brasov a devenit un minunat prilej sa se cunoasca intre ei, sa se inspire si sa primeasca apreciere si recunoastere pentru ceea ce realizeaza fiecare pentru comunitatea lui.

Partea cea mai noua din acest program educativ este realizarea primei editii a Taberei urbane CELS in septembrie 2019. Am adus in Bucuresti 12 copii din 4 sate insotiti de 4 cadre didactice si le-am oferit o experienta educativa memorabila. I-am dus la Carturesti Carusel, la Muzeul Antipa, in Oraseslul Copiilor, i-am plimbat cu autocarul City Tour prin Bucuresti si au beneficiat de un atelier de 3D printing prin partenerii nostri de la ECDL Romania.

O fetita a inceput sa planga de emotie atunci cand a intrat in Carturesti Carusel spunand ca „Nu credeam ca voi calca vreodata intr-un loc de poveste ca aici”.

Copiii beneficiari ai acestei tabere sunt sunt copii cu o situatie socio-economica dificila, copii care nu au iesit niciodata din satul lor, copii ai caror parinti sunt plecati de ani sa munceasca in strainatate, copii care muncesc in gospodarii cat un adult, desi au varsta cuprinsa intre 7-13 ani.

 

ECHIPA

Oricat de dedicati au fost unii dintre voluntari la un moment dat renuntau la proiecte pentru ca aveau nevoie sa isi plateasca facturile, sa achite o rata si atunci solutia era un venit constant de la un angajator. Sunt tare incantata ca in prezent le am alaturi de mine pe Irina Satala si Alexandra Zegrean, fiecare avand servici full time si continuand sa contribuie la proietele asociatiei. In prezent, voluntari in echipa sunt Cristiana, Andrei, un elev in clasa a unsprezecea si Ema, fiica mea, care este in clasa a noua.

Simt o mare recunostinta fata de toti acesti oameni minunati- echipa, profesori, parteneri -  care s-au implicat si au crezut in potentialul proietelor, au contribuit fiecare in modul in care s-a priceput mai bine, pornind din pasiune si ajungand la suflete de copii.

 

Comunitatea

Comunitatea Profesorilor CELS – este formata din acei oameni – profesori si bibliotecari- care contribuie constant si dau viata programului educativ creat de noi, doresc sa ofere o alternativa educationala atractiva copiilor din acea comunitate rurala. Sunt oameni dedicati, pasionati de profesia lor, au in comun dorinta sa aduca in comunitatea lor si alte oportunitati educative in beneficiul copiilor prin infiintarea si coordonarea CLUBurilor CELS.

In 2018 am creat si Comunitatea Profesorilor CELS – un grup pe Facebook in care sunt prezenti toti profesorii ce coordoneaza Cluburi CELS in comunitatile lor – fiind un instrument online in care ei „se intalnesc” si se inspira prin postari legate de activitatile realizate la nivel local.

 

Impactul pozitiv

Privind in urma, ne dam seama ca proiectele noastre au doua tipuri de impact. Primul, cel apropiat de suflet, pe care l-am regasit in: experientele de invatare cu bucurie ale copiilor, crearea si coagularea unor comunitati in jurul proiectelor noastre. Iar al doilea tip de impact este unul masurat in cifre. Am ajuns cu proiectele noastre in peste 20 de judete din tara, unde peste 4000 de copii au beneficiat de educatie non-formala prin intermediul Asociatiei Lume Buna.

 

Promovarea

Am alocat mai mult timp si resurse in aceasta directie incepand  cu 2016 cand am realizat site-ul si am inceput sa fim mai prezenti pe Facebook, un loc unde am reusit ne facem cunoscuti.

Am avut cateva aparitii la radio si TV, insa, din pacate nu am avut oportunitatea sa povestim foarte des pe aceste canale despre proiectele noastre pentru ca ni s-a spus ca “educatia nu face rating”.

 

Ce urmează, planurile fundației

Planurile noastre pentru urmatorii ani au in vedere 2 directii principale: sustenabilitatea noastra ca organizatie si sa continuam sa aducem valoare comunitatii pe care am strans-o in jurul proiectelor noastre.

Ne-am propus sa adaugam un nou sat in fiecare an in Caravana Magia Educatiei la Sat in care facem training pentru profesori si carnaval pentru copii. In competitia CLUB ACTIV CELS ne dorim sa putem aduce la evenimentul de la Brasov mai mult de 7 profesori, iar Tabara Urbana am vrea sa fie una anuala, de care sa beneficieze minim 30 de copii. Un plan indraznet pentru noi este introducerea programului CELS in cat mai multe scoli din tara, pentru a schimba vietile copiilor in bine.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related