[Politice 2.0] Raluca Feher: Cind simti ca este prea multa frica sau speranta, atunci e clar ca e vorba de manipulare si minciuna

[Politice 2.0] Raluca Feher: Cind simti ca este prea multa frica sau speranta, atunci e clar ca e vorba de manipulare si minciuna

Pe 12 Octombrie a inceput un show pentru care nu trebuie sa platim bilet, dar pentru care vom deconta in urmatorii cinci ani. Distributia numara profesori, juristi, oameni de afaceri, actori sau medici veterinari. 14 in total. Show-ul se numeste 'It’s morning again', la Cotroceni sau alegerile la romani. Acum este preludiul. Adica deasupra fiecarei intersectii din oras plutesc noxe, zambete si sloganuri.

Fiecare candidat isi asuma mitul salvatorului si niciunul nu se teme de Virginia Woolf. Fiecare isi pretinde votul pentru binele copiilor nostri, numai ca noi nu stim daca nu refera doar la binele copiilor lor. Asa ca le urmarim discursurile prin prisma profesionistilor in comunicare. Incepem cu Raluca Feher, director de strategie si creatie Cap.

Raluca vede aceasta campanie lipsita de miza si din acest motiv anticipeaza o prezenta scazuta la vot. Vorbim cu ea despre cum a evoluat discursul politicienilor in ultimiii ani, despre diferentele dintre politicienii noi si vechi si despre specificul campaniei actuale.

 

Discursul politicienilor

Comunicarea politica este un concurs de plictiseala, fara miza, dupa incarcerarea lui Dragnea parca toata lumea s-a dus sa se culce undeva sub un nuc, toropiti de caldura si ametiti de bazaitul mustelor. 

Discursul a devenit nationalist, mesianic - exceptionalismul romanesc, dar asta se intampla deja de pe vremea lui Ponta. 

Politicienii noi insa ma uimesc prin inadecvare. In ciuda educatiei sau poate tocmai, din cauza educatiei, sunt incapabili sa inteleaga ethosul popular. Nu sa afiseze un discurs populist, nu, ci sa inteleaga omul, sa poata sa coboare de pe cal si sa discute cu prostimea.

Sunt o mana de politicieni in Romania. Unul singur care merita bagat in seama, din punctul meu de vedere in tot USR-PLUS si acela nu este candidatul lor la presedentie. Politicienii cu ștate vechi continua pe linia pe care au invatat-o, cand nu conteaza ce spui pentru ca notorietatea te precede, nu exista consecinte si deci nevoia de schimbare. 

Am spus ca este o singura exceptie si acela este Vlad Voiculescu, nu doar mai articulat ca majoritatea colegilor de alianta ci si empatic. Om. E singurul care stie nu numai sa vorbeasca ci si sa comunice. O mare diferenta.

 

Politicieni vechi si noi

PSD-istii si politicienii vechi sunt imuni la critici, astia tineri sunt megasensibili, sar ca arsi cand ii certi, pai cum iti permiti, tu nu vezi ca ei si-au sacrificat viitorul la Harvard ca sa cladeasca tara pentru tine incapabilul care ai stat pe maini si nu ai schitat un gest in timp ce astia furau tot si acum ii critici pe ei care au venit sa schimbe lucruri?

Politicienii tineri nu au invatat rabdarea, cumpatarea, poate chiar un pic de nesimtire de la politicienii batrani.

In acest timp, astilalti s-au prins ca impunitate nu e un cuvant gol asa ca spun orice, injura, bat, scuipa. Si da, nimic nu se intoarce impotriva lor pentru ca cei care ii voteaza o fac tocmai pentru ca se simt reprezentati de toporismul lor.

 

Specificul campaniei actuale

Lipsa mizei. Istoric, prezidentialele din Romania - cu o singura exceptie, hulitul in 2000 a confruntarii dintre Iliescu si Vadim - a opus cele doua Romanii, ruralul-retrograd urbanului-progresist.

Acum reprezentantul PSD nu are nicio sansa sa intre in turul 2 decat daca se intampla un miracol si Viorica Dancila salveaza de cancer 569 de copii.

Avem deci, pentru prima oara in 30 de ani niste prezidentiale unde se caftesc pentru intaietate oamenii Opozitiei, una de rit vechi, infestata cu obiceiurile talharesti ale Puterii si una de rit nou, infantila, grabita si nepregatita dar care este, macar, curata.

Lipsa de miza cred ca va duce la o prezenta modesta la vot. De data asta electoratul PSD va absenta sau, cred eu, va vota masiv impotriva lui Iohannis pe care il detesta mai mult decat ar putea sa il deteste pe un om pe care doar unii dintre ei l-au recunoscut la frizerie dupa o emisiune la Antena 3. 

 

Sloganuri 

Iohannis si normalitatea sunt pentru mine o intoarcere la linistea pe care o promitea Iliescu. Mizele sunt atat de mici incat iti vine sa vomiti. Romania normala promiti tu unei tari furate, batute si violate 30 de ani, ultimii 5 sub ochii tai. Cum putem careva dintre noi sa fim normali?

Iar Fericiti in Romania este, posibil, cea mai buna gluma din istorie. Desigur, daca esti pe haloperidol esti chiar fericit. Una ar fi sa spui Putin multumit in Romania sau Satisfacut cat de cat in Romania, dar sa promiti Fericirea este semn ca nu vorbesti cu mine ci cu familiile pesedistilor care cred si chiar au experimentat cum e sa fii fericit in Romania.

 

Medii de comunicare

Cu exceptia TV-ului, media traditionala nu mai exista. Multe mesaje din SM se duc in TV si invers, ambele fiind creatoare de content. Cred ca politicienii se folosesc de emisiunile TV ca sa emita mesaje care apoi sunt preluate de SM si amplificate.

 

Implicarea Cambridge Analytica

Hahahaha, sigur. Ati vazut probabil Ukrainegate si scandalul care leaga numele fiului lui Joe Biden de Puiu Popoviciu, fugarul om de afaceri de la Londra. Desi nu sunt jurnalist de profesie, eu am pus cap la cap cateva informatii in acest post.

De curand, am gasit asta.

 

Ce credeti, sunt sau nu implicati Cambridge Analytica la noi?

 

Epoca post-truth

Cind simti ca este prea multa frica (copiii securistilor au infiintat un partid) sau speranta (noi va vom construi casele luate de torenti si va vom mari pensiile) atunci e clar ca e vorba  de manipulare si minciuna.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Sectiune



Branded


Related