Punem des intrebarea asta oamenilor cu care vorbim: in ce masura pot campaniile sociale sa faca lumea mai buna? Stefan Chiritescu, Head of Strategy Kubis Interactive, raspunde asa de data asta: in masura in care opresc oamenii din ce fac ei pentru ei si incep sa faca lucruri si pentru cei din jur. Asta vrea si proiectul VotNuTroc, lansat saptamana trecuta cu manifestul urmator: sa convinga oamenii sa fie observatori la alegerile prezidentiale care vor avea loc pe 10 noiembrie.
Stefan povesteste cum a fost creata aceasta campanie si care au fost temerile de care au tinut seama in dezvoltarea ei: au fost atenti sa vorbeasca despre un comportament civic util si sa nu alunece in locuri comune repetate prea mult si care nu fac decat sa neutralizeze un subiect impotant. Stefan vorbeste si despre o anumita vina a industriei creative:
Acel sentiment ca am ignorat lumea reala prea mult timp si acum vine o nota de plata. Totusi, e un mix bun de emotii care poate conduce la o actiune sociala mai consistenta in masura in care produsul binele social are nevoie si de alti P in afara de publicitate.
Votnutroc are in plan si o expozitie cu obiecte reinterpretate ale trocului electoral, care va putea fi vizitata la Nod makerspace pana la finalul lunii octombrie. Vernisajul va avea loc pe data de 21 octombrie, de la ora 18.00.
Ideea
De obicei cand oamenii de creatie au cate o idee smechera, ma duc la Vlad (Popovici, aka seful nostru) sa vedem daca o putem face. De data asta, a fost fix invers. Vlad mi-a zis intr-o zi ca se tot gandeste la subiectul mitei electorale si i se pare incredibil cum un fenomen atat de vizibil este totusi ignorat de majoritatea dintre noi sau, in cel mai bun caz, este un clasic subiect de caterinca.
Si tot el mi-a zis, “bai, cum ar fi sa face un muzeu al trocului electoral?”. Asa s-a nascut idea. Dar ca orice idee avea nevoie sa fie pusa pusa intr-un context si, mai ales, sa fie utila unui scop.
Asa am ajuns la Funky Citizens care aveau un scop foarte tangibil: o campanie de recrutare pentru observatori la alegerile prezidentiale ce stau sa incepa.
Am plecat de la o tensiune reala: trocul electoral nu poate fi oprit de cetateanul de rand, dar poate fi crescut un tip de comportament valoros comunitar si social: participarea ca observator la alegeri ajuta la un vot curat.
Personal, cred foarte mult in teoria binelui mic: daca fiecare dintre noi (realist, daca cat mai multi dintre noi) ar face un bine mic in dreptul lui, atunci cu siguranta un bine mai mare se va intampla.
Despre acest tip de gandire am vrut sa vorbim in campania noastra de recrutare a observatorilor pentru Funky Citizens.
Primul nivel al campaniei este un site dedicat acestei actiuni www.votnutroc.ro pe care se pot gasi toate informatiile legate de acest rol de observator. De asemenea, avem un manifest video care sa vorbeste despre puterea binelui mic, manifest care este core idea pentru campania noastra.
Ne-am gandit mult (dar repede ca deh ideile bune vin mereu tarziu, iar recrutarea are un termen limita) si ne-am dat seama ca avem nevoie de un mix de oameni care fac bine in jurul lor: Carmen Uscatu nu cred ca mai are nevoie de nicio prezentare, Corina Bacanu a schimbat o lege doar pt ca i-a pasat atunci cand putea sa-si vada de viata ei, Elena Calistru are grija ca noua alora de ne certam pe peretii lui Mark sa ne fie un pic mai bine civic vorbind, “Clanul“ Ionescu are grija de propria lor comunitate cum putini influnceri de la noi o fac, Shurubel este un sustinator discret (spre marea lui cinste) al multor actiuni valoroase, iar Omid este un exemplu perfect de om implicat in viata comunitatii.
Ei ne-au adus provestea din ppt intr-un manifesto clar si la obiect. Si spre marea lor cinste au facut-o pro bono.
Expozitia
Urmeaza un plan de amplificare in social media si expozitia trocului electoral in care vom re-intrepreta obiectele mitei intr-o maniera artistica.
Expozitia are un dublu rol: un spatiu altfel in care te poti inscrie ca observator (vom avea un voluntar prezent permanent), dar si un gift shop in care artisti ca Dan Perjovschi, Wanda Hutira, Diana Papuc, Victor Firan, George Popa (care este si unul dintre cei doi curatori ai expozitiei alaturi de Gabriela Petre) ne-au donat niste obiecte reinterpretate ale trocului electoral asa cum si le inchpuie ei.
Banii obtinuti din vanzarea acestora vor fi donati pentru un minim de confort al observatorilor in zilele alegerilor (hrana, transport etc)
O astfel de colectie avea nevoie de un spatiu in care teoria binelui mic este pusa deja in practica. Si asa am ajuns la Nod makerspace, un spatiu-comunitate in care se intampla multe lucruri bune. Vernisajul va avea loc pe data de 21 octombrie, de la ora 18.00, expozitia urmand sa fie deschisa pana la finalul lunii octombrie.
Targetul
Avem un obiectiv simplu si greu: sa aducem cat mai multi observatori in zilele alegerilor.
Targetul este bula marcomului caci aici avem foarte multi oameni prea preocupati de social media si prea putini prezenti in viata reala a “cetatii”.
Un observator in plus insemna un om castigat in viata comunitatii. Ca sa zic asa, e o campanie om cu om :)
Cea mai grea parte
Sunt niste bariere. Nu multe, dar deloc usoare. Cred ca cel mai complicat e ca intr-un timp extrem de limitat trebuie sa convingi multi oameni sa lase confortul de acasa si ca actiunea lor conteaza si ca e bine sa te implicit si ca si ca si ca…
Adaugam lipsa unui buget care sa te ajute sa construiesti vizibilitatea si contextul nu mai pare simplu. Dar sunt optimist. Be good, do good.
Un mare multumesc pentru cei care ne-au ajutat sa facem proiectul acesta: baietii de la Avanpost si partenerii de la Nod makespace You rulz.
Pe de alta parte, am fost atenti sa vorbim despre un comportament civic util si sa nu alunecam pe panta glumelor usoare. Suma locurilor comune repetate prea mult nu fac decat sa neutralizeze un subiect impotant. Si ar fi pacat.
Cum poate fi sensibilizata noua generatie la situatia politica
Cel mai valoros atribut, din punctul meu de vedere, al acestei tinere generatii este lejeritatea cu care poate sa spuna nu. E un tip de atitudine pe care generatia mea si, cu atat mai putin, cea a prietenilor mei mari nu am avut-o.
Miza cu aceasta generatie nu e sa o bagam in politica, ci sa o facem atenta la politici: sociale, culturale, economice. Iar asta se construieste cu un spatiu civic care acum din pacate este gol sau aproape gol caci intre stat si cetateanul mioritic nu sta nimic.
Spatiul acesta se construieste din forta comunitatilor, se construieste din PARTICIPARE.
Daca ii facem pe tineri sa participe in viata publica fie ca fac voluntariat, fie ca le dai instrumente de asociere, fie ca le dai platforme in care sa-si exprime ideile, o sa avem un spatiu civic mai sanatos, mai viu si mai greu de ignorat de politic.
Poate suna ciudat ca zic asta: Romania are nevoie mai degraba de ONG-uri puternice decat de partide puternice.
Rolul industriei creative
Cred ca exista o suma de oameni maturi si valorosi profesional in zona creativa care au descoperit ca au resurse ce pot fi folosite pentru un mai bine social.
Exista ceva entuziasm, dar si un sentiment de vina pe care il simt in industria creativa. Acel sentiment ca am ignorat lumea reala prea mult timp si acum vine o nota de plata. Totusi, e un mix bun de emotii care poate conduce la o actiune sociala mai consistenta in masura in care produsul binele social are nevoie si de alti P in afara de publicitate.
Eu as pune un E de la empatie. Bine social nu se poate face fara empatie, fara o intelegere a emotiilor celuilat. Bine social nu se poate face fara consistenta. Binele social nu se poate face fara constiinta critica. Binele social nu se poate face fara acel what if I am wrong.
Binele social are nevoie de oameni creativi care sunt insa dispusi sa inteleaga cum functioneaza lumea in realitate. Caci desi sunt foarte multe branduri care salveaza lumea in fiecare zi, in continuare lumea noastra e cam bolnava.
Dar facem pasi, iar MagiCamp este cel bun exemplu.
In ce masura pot campaniile sociale sa faca lumea mai buna
In masura in care opresc oamenii din ce fac ei pentru ei si incep sa faca lucruri si pentru cei din jur.