Vlad și Tudor au lăsat în urmă joburi în telecomunicații și comunicare, pentru a-și investi banii, timpul și energia într-un foodtruck. Dar mai ales prietenia. De atunci, n-a fost petrecere sau vacanță petrecută împreună, în care să nu vorbească despre Barra.
Familia și prietenii i-au ajutat inițial cu logistica și degustările. Startul nu a fost ușor, dar mesajele de mulțumire și încurajare de la primii clienți i-au motivat să meargă mai departe. În timp, au înțeles că rolul de antreprenor presupune îndreptarea atenției către toate aspectele business-ului, nu doar către partea de care ești responsabil când lucrezi pentru altcineva.
Se inspiră din călătorii și emisiuni culinare internaționale. Produsele lor se bazează pe combinații neconvenționale, iar sosul pe bază de ardei iuți fermentați a fost atât de apreciat, încât s-au decis să îl vândă separat, în băcănii. Chiar dacă implică costuri mai mari, preferă să lucreze cu furnizori locali, iar pentru livrări colaborează cu Food Panda.
Cea mai mare provocare este să-și educe publicul să își dorească mai mult de la experiența culinară, dincolo de cantitate mare la preț mic.
Pe Vlad si Tudor îi unesc prietenia și business-ul lor, care a pornit dintr-o simplă idee.
Adevărul e că ideile bune se discută la o bere, iar momentele cool între prieteni pot naște business-uri creative.
De aceea, continuăm seria editorială alături de Ursus, dedicată business-urilor deschise de prieteni. Așa cum e Barra.
Joburi precedente
Tudor: Eu sunt absolvent al Facultății de Electronică și Telecomunicații din Iași, iar începând cu anul 2 de facultate am lucrat timp de 5 ani într-o companie de automotive pe diverse posturi tehnice.
Vlad: Am lucrat în marketing și comunicare vreo 4 ani, iar când m-am hotărât că vreau să fac o afacere în alimentație publică, am petrecut aproape un an în diferite bucătării de prin țară.
Prieteni vechi
Am fost colegi din clasa a 5-a până la terminarea liceului și am rămas prieteni apropiați. La început, Vlad făcea diverse experimente culinare când mergeam în vacanțe sau ne întâlneam acasă la vreunul dintre noi. Făcând parte din același cerc de prieteni, ne-a fost destul de ușor să testăm ideile și produsele.
Ideea de business
Nici nu mai știm ce a fost prima oară, ori am aflat de Start-Up Nation 2017 și am încercat să facem o afacere pentru asta, ori aveam deja ideea de afacere și am încercat să o finanțăm prin proiect.
Ideea noastră inițială a fost una complet diferită, și cu toate că aveam un produs foarte bun, nu reușeam să îl scoatem la un cost de producție care să ne permită să vindem la un preț competitiv, așa că ne-am reorientat și am vrut să transformăm banalul cartof într-un fel principal (de aici și numele Barra - barabulă).
Formula de start
Testele făcute cu familia și prietenii ne-au dat încrederea că avem un produs bun. Venind cu un produs nou, în care am investit timp și atenție, am fost convinși că va fi de succes.
Am început cu doi angajați minunați, pe care suntem bucuroși să spunem că încă-i avem de partea noastră, și destul de multă muncă din partea noastră, plus ajutor cu logistica din partea familiei și a prietenilor.
Așteptări
Am pornit la drum cu ideea că având niște preparate noi, cu gusturi familiare, dar în combinații neconvenționale, produsele se vor vinde de la sine. Am învățat că, totuși, pentru consumator primează costul și cantitatea în detrimentul efortului depus în spate. Am mai învățat că de cele mai multe ori e mai bine să îți asculți instinctul, chiar dacă sunt multe voci care îți spun să faci altfel.
Investiție
Am investit destul de mult în amenajarea și cosmetizarea foodtruck-ului. Am pornit de la o premiză pozitivă, iar asta ne-a motivat să achiziționăm echipamente HoReCa dintre cele mai performante. În costurile de oportunitate am putea include renunțarea la o poziționare centrală a foodtruck-ului datorită chiriei foarte mari și renunțarea (temporară) la anumite echipamente cu un scop specific.
Provocări inițiale
Prima dificultate întâmpinată a fost estimarea realistă a consumului de materie primă. În primele câteva zile, fie rămâneam fără materie primă pentru un preparat încă de la jumătatea zilei, fie eram nevoiți să aruncăm o parte din mâncarea gătită. A fost destul de greu să identificăm și o tipologie de clienți spre care să țintim promovarea.
Am participat și la petreceri sau festivaluri unde am înregistrat pierderi, dar mereu am privit asta ca pe o experiență, mai degrabă, decât ca pe un eșec. Ceea ce ne-a făcut să trecem peste dezamăgiri au fost clienții fericiți și mesajele de mulțumire și apreciere din partea lor.
Rolul de antreprenor
Cu siguranță ne-a maturizat. Atunci când lucrezi pentru altcineva te interesează în special aria de care ești responsabil, dar ai un oarecare dezinteres pentru ce fac ceilalți. Când ești antreprenor ai un interes mult mai mare pentru rezolvarea problemelor, chiar dacă sunt independente de tine. Orice deviere de la status-quo te poate da peste cap și este responsabilitatea ta să o remediezi.
Parteneri de business
E greu să delimitezi prietenia de relația profesională. Uneori ne trezim pe la petreceri vorbind despre business. Nu cred că a fost vreo zi de când am devenit parteneri de afaceri în care să ne întâlnim și să nu discutăm nimic despre Barra, iar aici includem și vacanțele.
Entuziasmul pe parcurs
Cel mai bine e să nu lași entuziasmul să moară. În cazul nostru, entuziasmul a fost în valuri.
Fiecare eșec a născut în cele din urmă o oportunitate, care de cele mai multe ori s-a dovedit a fi una mai bună decât planul inițial. Acum suntem mai entuziasmați ca niciodată, pentru că lumea a început să audă cu adevărat de noi și de produsele noastre, și am reușit să ne optimizăm procesele.
Inspirație
Ne-au inspirat foarte mult călătoriile, emisiunile culinare internaționale și familia. De multe ori primim sfaturi de la mamele noastre și de la bunici. Credem că orice opinie merită ascultată.
Momente de respiro
În ultimele câteva luni, da. Avem noroc de Irina și de George, echipa noastră extraordinară, în care avem încredere deplină, așa că ne permitem să mai chiulim 2-3 zile. Am reușit chiar, să mergem într-o vacanță împreună.
Creativitate
De la produse și brand, unde încercăm să ne oferim libertate deplină, până la rezolvarea problemelor de zi cu zi unde, într-o afacere mică, ai nevoie de creativitate.
Produse
Principalele produse din portofoliu sunt: burgerii cu pui prăjit, pulled pork sau dublu-cheeseburger, orezul cu turmeric și rădăcinoase, atât în variante cu carne cât și vegetariene, cartofii prăjiți și cartofii copți umpluți.
Sosurile le facem în casă și le oferim o atenție specială. Sosul nostru din ardei iuți fermentați a fost atât de apreciat de către clienți, încât am început să îl îmbuteliem și să îl vindem în băcănii.
Foodtruck-ul
Al nostru are un aspect mai calm și mai prietenos. Am evitat culorile agresive și uzuale pentru industria alimentară (roșu, galben, negru). Am observat, prin participarea la diferite festivaluri, că avem un timp mult mai mic de pregătire a unei comenzi, deoarece facem mare parte din preparate la bucătăria fixă.
Festivaluri de street food
Momentan am participat doar la evenimentele din Iași, dar intenționăm ca la anul să plecăm într-un mic turneu prin țară.
Clienți
Ne adresăm unui public mai tânăr cu venituri peste medie, dar ne-am bucurat să constatăm că suntem pe placul unui spectru mult mai mare de oameni. Profilul clientului nostru este cel al unei persoane care își dorește o masă consistentă, dar care să îți ofere și o experiență culinară. Principalele canale de promovare sunt Facebook și Instagram. La aceste canale se adaugă și word-of-mouth marketing.
Colaborarea cu Food Panda
Încă de când am început livrările, am colaborat cu Food Panda și este principalul canal de comenzi. Momentan, site-ul nostru este în construcție și redirecționează către pagina noastră de Food Panda.
Furnizorii
Încercăm să colaborăm cât mai mult cu producători locali, chiar dacă uneori asta implică un cost de producție puțin mai mare.
Provocările pieței
E o piață destul de aglomerată, dar nu foarte variată. Multă lume alege în continuare cantitatea și prețul mic, în locul calității. Cea mai mare provocare este să convingem oamenii să încerce produsul nostru, chiar dacă uneori pare o combinație îndrăzneață de gusturi.
Profitul
Business-ul a devenit profitabil de curând, dar am avut încredere că va veni acest moment. Acum vedem o creștere constantă de la o săptămână la alta, iar asta ne dă curaj să încercăm și lucruri noi.
Planuri
Următorul pas va fi deschiderea unei locații fixe, sperăm să fie gata până la sfărșitul anului.
După, în viitorul apropiat, am dori să mărim producția de sos din ardei iuți fermentați și să ne dezvoltăm mai mult pe partea de catering.
Prietenii cunosc foarte bine berea de după. După spectacol, după meci, după muncă. Există însă și berea dinainte, cea care a setat contextul în care tu și prietenii tăi ați venit poate, cu ideea spectacolului. Sau a vizionării meciului direct pe stadion, și nu acasă. Sau a mersului la muncă către propriul business. Pentru Vlad și Tudor, berea de dinainte a însemnat Barra.
Alături de Ursus, urmărim în această serie editorială berile dinainte și după prietenii și business-uri dezvoltate cu creativitate.