[Obsesii part-time] Diana Tobosaru (Graffiti PR): Cand simti nevoia sa te dai jos din caruselul lumii pentru o clipa de ragaz, arta iti reaminteste ceea ce este important

[Obsesii part-time] Diana Tobosaru (Graffiti PR): Cand simti nevoia sa te dai jos din caruselul lumii pentru o clipa de ragaz, arta iti reaminteste ceea ce este important

Orice forma de creatie este o forma de comunicare, crede Diana Tobosaru, administrator si actionar Graffiti PR si creatoarea brandului Anayd Blu. A inceput sa creeze in teatru, apoi in publicitate, la prima agentie din Romania, si acum creeaza in bijuterie, piese cu mesaj si poveste.

Fiecare colectie de bijuterii are o tema. Prima colectie, “De la gand la foc,” a fost inspirata din legenda Rusaliilor si apoi au urmat Inima Tezaurului, Persona, Amintiri din fericire, The Lost World. Pe langa colectiile extinse, Diana a lansat si doua colectii capsula, “Reveria” si “The Queen’s Dream”. Ambele colectii au fost inspirate de personalitatea Reginei Maria a Romaniei si se afla in prezent in Magazinul Muzeului Palatului Cotroceni. (Piese din aceste colectii si nu numai se pot vedea si pe Instagram)

Colectiile de bijuterii au fost lansate in cadrul expozitiilor nationale si internationale, putand fi astfel vazute la Designblok - Prague Design and Fashion Week, Institutul Cultural Roman Lisabona, Muzeul National de Istorie Bucuresti, EuRoFestCultra 2018 Bozar Bruxelles, New York - sediul ONU, Joya Barcelona, Athena Jewerly week si Legnica Jewerly Festival in Polonia. 

Cum a fost drumul de la publicitate la bijuterie, care au fost obstacolele lui si unde sunt punctele de intersectie, povesteste Diana in randurile ce urmeaza:

 

In marcom

Terminasem facultatea de putin timp si lucram ca scenograf la Teatrul Dramatic din Brasov. O prietena m-a intrebat daca nu vreau sa vin sa coordonez partea de creatie intr-o agentie de publicitate ce urma sa fie infiintata in Bucuresti. Era prima din Romania! (NR – este vorba despre Graffiti BBDO).

Practic, am ajuns acolo din ziua “minus unu”. Eram doar cativa oameni, fiecare dintre noi trebuia sa dezvolte departamentul lui de la zero, sa caute, sa gaseasca oamenii potriviti si sa ii coordoneze, in conditiile in care si noi invatam din mers. Nu exista atunci nici o scoala de specialitate si background-ul meu nu prea ma ajuta.

A fost o provocare si o experienta pe care nu multi o au in viata.

 

Context si inspiratie

Dupa foooarte multi ani de publicitate, ma ocupam mai mult de management. Imi lipsea foarte mult sa ma pot exprima creativ. O prietena a complotat cu colegii si de ziua mea mi-au daruit un sevalet si materiale de pictura, apoi un curs de bijuterie la Assamblage.  Asa m-am reapucat de pictat si, ulterior, de bijuterie de autor.

M-a ajutat si specializarea mea in scenografie, plus ca eram fascinata de costume si de accesorii de cand ma stiu. Ma interesa bijuteria de autor, era un domeniu pe care il urmaream, purtam bijuterii realizate de designerii autohtoni, dar nu ma gandisem insa ca as putea sa le creez eu.

Chiar daca am urmat o facultate de arta, nu aveam experienta in tehnica de realizare a bijuteriilor, dar cursurile de specialitate de la scoala de bijuterie contemporana Assamblage m-au ajutat foarte mult. Ma documentez permanent, citesc carti si albume de specialitate, ma uit pe tutoriale, merg la expozitii, exprimentez. Astazi, in orice domeniu, procesul de invatat nu se termina niciodata.

 

Ce a urmat

Urmatorul pas firesc a fost participarea la expozitii. Prima expozitie in care am prezentat brandul meu, Anayd Blu, a fost organizata de Assamblaje la Institutul Italian de Cultura, unde eu am avut o colectie inspirata din legenda Rusaliilor, “De la gand la foc”.

Au urmat nenumarate expozitii colective in afara tarii organizate de Asociatia de bijuterie contemporana Assamblage din care fac parte, iar anul acesta voi participa la inca doua expozitii, in Barcelona si in Milano.

In tara, particip deja de cativa ani la Autor, singurul targ de bijuterie contemporana din estul Europei. Stacheta Autor este foarte sus, esti selectat de un juriu international de experti si artisti consacrati in domeniu si participa designeri de bijuterie contemporana din toata lumea. Faptul ca esti selectat este in sine o confirmare a muncii tale.

Recent, bijuteriile create de mine se vand si in magazinele dedicate designerilor autohtoni - Molecule F si Albalb Shop.

 

Transformari

As putea spune ca pasiunea mea este mai mult decat un hobby, este un mic business. Desi mi-ar placea sa il cresc, nu ma gandesc niciodata la o productie de masa, vreau in continuare sa gandesc singura colectiile. Eu fac putine bijuterii, marea majoritate unicat sau serii foarte mici. Fiecare piesa este lucrata manual si are o poveste si un mesaj, care urmeaza ideea de Arta la purtator.

Am inceput prin a lucra mai ales in week-end, dar acum reusesc sa am mai mult timp pentru Anayd Blu. Cu cat pasiunea este mai puternica, cu atat greutatea dispare sau devine mai putin vizibila. In cazul meu, pornesc de la o idee, o emotie si imi doresc ca bijuteria mea sa rezoneze cu persoana care o poarta. Este o mare bucurie cand se intampla acest lucru si primesc din partea clientilor acest feedback.

Cred ca atunci cand simti nevoia sa te dai jos din caruselul lumii in care traiesti pentru o clipa de ragaz, arta, creatia, lucrurile frumoase te ajuta sa te reconectezi cu tine, iti reamintesc ceea ce este important.

Daca vrei sa realizezi ceva, trebuie sa investesti. Daca vrei cu adevarat, gasesti timp, informatii, bani si orice altceva ai nevoie. De la un anumit punct, trebuie sa renunti la anumite lucruri daca rasplata este pe masura pasiunii tale.

 

Obstacole

Nu imi amintesc sa fi vrut vreodata sa renunt. Poate am avut perioade cand am avut mai putin timp dedicat realizarii bijuteriilor, dar niciodata nu m-am oprit.

Mi-am dat seama ca barierele sunt doar in mintea noastra, trebuie doar sa ai curajul sa “deschizi usa”. Am avut norocul de a avea prieteni dragi alaturi, ei m-au incurajat si asta a insemnat foarte mult pentru mine. Primele bijuterii realizate de mine au fost cumparate de prietene.

 

Punctul de intersectie

Orice forma de creatie este o forma de comunicare. Regulile invatate in comunicare, in agentie, insa imi sunt foarte utile. De la cum scrii un brief pana la comunicarea mesajului. Sa fii organizat, sa te documentezi, sa respecti termenele. Sa iti cunosti targetul si sa te informezi despre evenimentul sau locul unde vrei sa expui sau sa vinzi.

Practic, sunt o gramada de lucruri pe care nu le-am invatat la Universitate de Arta si de care ai vrea sa faci abstractie ca artist, dar care te ajuta de fapt.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related