[Votul companiilor] Andrei Aivănoaei: Dacă ne gândim la partea emoțională a acestei campanii, rezultatul a fost unul extraordinar

[Votul companiilor] Andrei Aivănoaei: Dacă ne gândim la partea emoțională a acestei campanii, rezultatul a fost unul extraordinar

Numărul ridicat de votanți din 26 mai are legătură cu siguranță cu efortul colectiv de a încuraja mersul la vot care s-a făcut intens la nivel de societate, crede Andrei Aivănoaei, Director marketing Humanitas. În preajma votului, editura a lansat o campanie pentru toți tinerii cărora vârsta le permitea să participe la primul vot din viața lor. În Alba Iulia, în prima zi de campanie, au primit un telefon de la poliție care îi anunța că s-a înregistrat o plângere pe numele lor din cauza afișului din librărie care anunța campania.

Au fost peste o sută de tineri care au venit cu buletinul în librărie, lucru care ne-a bucurat. Dar, dincolo de asta, faptul că s-au prezentat să obțină reducerea e mai puțin relevant. Miza era să contribuim la încurajarea mersului la vot, ceea ce sperăm că am reușit.

Mai multe despre acest efort civic și reacțiile lui, în rândurile de mai jos:

 

Decizia de a încuraja votul

O editură are, prin natura sa, o latură educațională care se leagă inevitabil și de educația civică. E un aspect pe care ne dorim să-l promovăm prin cât mai multe mijloace, am făcut-o inclusiv prin publicarea de cărți precum cea a lui Cristi Dănileț, Legea pe înțelesul tinerilor. Manual practic de educație juridică și civică sau Cum alegem? a lui Cătălin Avramescu.

Contextul a fost acela că se apropiau alegerile și că exercitarea dreptului la vot ține de o bună practică civică, așa că ne-am hotărât să încurajăm acest lucru în rândul tinerilor unde, mai întotdeauna, prezența la vot a fost scăzută.

Ideea de a încuraja prezența la vot a fost evidentă pe mai toate canalele de comunicare în ultimele săptămâni înaintea alegerilor. Am văzut cu toții cel puțin o campanie pe tema asta, de la partide politice până la societatea civilă care s-a implicat poate mai mult ca oricând în a răspândi acest mesaj.

Noi ne-am gândit că cel mai bine am putea contribui folosindu-ne de rețeaua de librării la nivel național și de canalele noastre online și am creat astfel o campanie de reduceri pentru toți tinerii cărora vârsta le permitea să participe la primul vot din viața lor.

N-au existat temeri cu privire la implementarea ei, cu toate că ne-a trecut prin minte că s-ar putea să existe nemulțumiri de unele părți, ceea ce s-a și întâmplat în Alba Iulia, unde, în prima zi de campanie, am primit un telefon de la poliție potrivit căruia s-a înregistrat o plângere pe numele nostru din cauza afișului din librărie care anunța campania.

 

Reacții

Am avut plăcuta surpriză că mesajul nostru a avut un reach uriaș și s-a viralizat în scurt timp. De exemplu, numai pe pagina de Facebook unde a apărut primul anunț al campaniei, Librăriile Humanitas, postarea a ajuns la peste 313.000 de persoane, au fost peste o mie de reacții, o sută trei comentarii și peste două mii de share-uri.

O surpriză și mai mare a fost să găsim un print screen al campaniei pe Reddit România. Totul a fost organic, semn că exista un interes foarte mare pentru acest prim moment electoral din 2019. Era o așteptare de la procesul politic și de la un exercițiu democratic pe care am trăit-o împreună.

 

Rezultate

Au fost peste o sută de tineri care au venit cu buletinul în librărie, lucru care ne-a bucurat. Dar, dincolo de asta, faptul că s-au prezentat să obțină reducerea e mai puțin relevant. Miza era să contribuim la încurajarea mersului la vot, ceea ce sperăm că am reușit.

 

Impresii & concluzii

Prezența la vot arată o mobilizare record a alegătorilor, situație la care cred că au contribuit și campaniile de acest fel, cel puțin prin crearea unui efect de amplificare a mesajului și de aducere a lui în fața clienților. Nu vom avea o cercetare cantitativă care să ne ofere detaliile despre tot acest proces, dar numărul ridicat de votanți poate fi pus cu siguranță pe seama efortului colectiv de a încuraja mersul la vot care s-a făcut intens la nivel de societate.

Dacă ne gândim la partea emoțională a acestei campanii, din punctul nostru de vedere rezultatul a fost unul extraordinar, pentru că am primit înapoi înzecit încurajarea și motivarea pe care am încercat să le transmitem.

 

Poziția companiilor

Implicare civică crescută din domeniul privat este binevenită. Aș spune chiar că este esențială și că e un semn de normalitate, pentru că nu e suficient ca educația civică să vină doar din partea statului, mai ales în cazul României, unde educația civică venită de la stat este spre zero.

În general, brandurile mari au o foarte clară comunicare referitoare la misiunea și valorile lor și se poziționează atent în raport cu aspectele care țin de etică sau de implicare socială. E posibil să fi contribuit la implicarea lor faptul că în societatea noastră s-a atins un punct critic, în opoziție cu valorile acestor companii, care face să fie din ce în ce mai greu să nu reacționezi.

E important din prisma misiunii și valorilor pe care brandurile și le promovează intens. Companiile, cu cât sunt mai mari, cu atât au o putere de convingere și un reach mai ridicate și un număr de simpatizanți proporțional cu valoarea brandului respectiv. Deci orice formă de implicare din partea lor va avea efecte în rândurile consumatorilor și va putea produce în timp pragmatism și, poate, unele schimbări de mentalitate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Sectiune



Branded


Related