În anii de formare a industriei de comunicare de la noi, dezvoltarea profesională se făcea în special prin trainingurile interne ale companiilor sau prin evenimente și conferințe de specialitate. În contextul crizei de personal cu care se confrunta industria (și) la acele momente și al nevoii de a ridica per total standardele industriei, a apărut Școala IAA.
Pornind cu modulul Fundamentele Marketingului și Comunicării, astăzi programul cuprinde alte 3 module pentru juniori și seniori deopotrivă: Media Strategy and Planning, Strategic Marketing & Communication și Digital Marketing & Communication Strategy.
Modulul Digital, de pildă, are în focus integrarea strategică a digitalului în business (și nu comunicarea digitală), fiind gândit pentru mid-managerii din companii și agenții.
Școala se bazează pe învățarea experiențială (60-70% din timp e alocat exercițiilor de grup și dezbaterilor aplicate), astfel că dincolo de abordări, tools & tactics care evoluează o dată cu tehnologia, twist-ul școlii este să dezvolte și competențe soft, precum gândirea critică, argumentarea sau rolul empatiei în business. Totul, într-un cadru informal, cu profesori deschiși la dezbateri și ieșiri după cursuri.
Seria școlilor alternative ajunge astfel la Școala IAA, despre care am stat de vorbă cu Laura Tampa, Executive Director.
Punct de start
La începutul anului 2006, boardul IAA Romania a făcut o analiză a ceea ce se întâmpla atunci în piață. La momentul respectiv, Felix Tătaru și Alexandra Olaru, care era vice-președinte al asociației, au înțeles că una dintre problemele cele mai mari ale pieței de marketing și comunicare era lipsa forței de muncă.
Era anul de dinaintea aderării României la Uniunea Europeană, toate companiile voiau în România, era un El Dorado, dar nu era suficientă forță de muncă. În acest context, a apărut ideea de a face o școală intensivă pentru a ridica standardul industriei. O școală pentru juniorii și mid-seniorii din industrie, care să le completeze acestora studiile și experiența cu lucruri practice, reale și fundamentate.
Apoi, ideea școlii a fost dezvoltată și implementată cu ajutorul unor oameni entuziaști: Dan Petre (D&D Research), Afrodita Blasius (Marcomia), Victor Dobre (IAA) și Cristina Gheorghe (The Network).
Am pornit acest proiect pentru juniorii din marketing și comunicare, cu modulul de training intensiv – Fundamentele Marketingului și Comunicării - cu intenția de a-i pregăti pe parcursul a 18 zile de cursuri, pentru provocările unui job într-un departament de marketing, de client service sau planning dintr-o agenție.
Module
Structura modulelor Școlii IAA este în mare masură stabilă, principalele teme nu se schimbă foarte des, pentru că vorbim despre principii de marketing, comunicare și strategice care sunt valabile de la Kotler, Porter sau Aaker, însă fiecare profesor aduce cursului experiența lui practică și viziunea proprie despre subiect.
Astăzi rulăm în mod constant 4 module – Fundamentele Marketingului și Comunicării și Modulul Media Strategy and Planning adresate juniorilor și studenților, Modulul Strategic Marketing & Communication și Modulul Digital Marketing & Communication Strategy, adresate mid-managerilor și seniorilor din companii și agenții.
Modulele Fundamente și Strategic au pornit de la o cercetare de piață în care am încercat să înțelegem ce așteaptă angajatorii (clienți și agenții) de la un angajat, rezultând o matrice a cunoștințelor și competențelor ce trebuiau abordate.
Modulul Digital Marketing & Communications Strategy a apărut din nevoia de a da o perspectivă strategică asupra modului în care digitalul poate fi integrat în business, în contextul dezvoltării accelerate a mediului și a creșterii exponențiale a investițiilor. Nu vorbim despre digital ca mediu de comunicare, pornim de la cum a schimbat comportamentul oamenilor și vedem cum brandurile pot răspunde relevant unor nevoi umane în digital, printr-un demers strategic pe termen mediu și lung.
Modulul Media Strategy & Planning a fost relansat de curând, pornind de la Proiectul Școala de Media inițiat de ARMA (Asociația Română de Măsurare a Audiențelor), din nevoia de a instrui intensiv juniorii din industrie, precum și de a atrage forțe noi în această zonă atât de specializată. Modul de Media este deschis și studenților care își doresc la final să acceseze un job sau un internship într-o agenție de media.
Diferențiere
Doar 30-40 % din timp este alocat “predării” teoriei, principiilor și instrumentelor de lucru, restul de timp este dedicat exemplelor, exercițiilor de grup, studiilor de caz și dezbaterilor. Școala este bazată foarte mult pe Experiential Learning și ăsta este un aspect care îi scoate mult pe cursanții noștri din zona de confort.
Acest lucru înseamnă, de fapt, că ceea ce înveți la Școala IAA, la oricare dintre module, este un mod de gândire, nu un pachet de tehnici și instrumente.
Toate modulele sunt gândite în așa fel încât să poți aplica lucrurile învățate imediat după terminarea unei zile de curs, fie că vorbim despre creionarea unei strategii de marketing, a unui brief de cercetare calitativă sau cantitativă, a unui brief de creație, de digital sau de media.
Argumentele înscrierii sunt adesea ale cursanților înșiși, care ne spun frecvent că, deși colegii le povestiseră, nu se așteaptă să găsească „o școală deschisă, ca afară, unde poți fi prieten cu proful”.
Profesorii sunt deschiși, studenții pot glumi, îi pot contrazice, cu argumente pro și contra, și înveți de la toată lumea. Ajungi să înțelegi poziția clientului, dacă lucrezi în agenție, și viceversa, ajungi să lucrezi pe branduri sau proiecte pe care nu ai fi avut ocazia sau chiar să fii coechipier cu cineva de la competiție.
Avem și participanți care vin în căutarea unor rețete și modele care să fie luate cu copy-paste și aplicate la job. Nu oferim astfel de rețete și asta pentru că în marketing, comunicare, media și digital degeaba ai template-uri de lucru dacă nu îți pui creativitatea, curiozitatea, gândirea critică la treabă.
Trainerii
Avem la catedra școlii IAA practicieni de top din marketing, comunicare, digital și media. Profesioniști cu foarte mulți ani de experiență în domeniu, care pe parcursul carierei au contribuit la construirea unor branduri de succes – premiate atât în țară, cât și în străinătate. Dincolo de profesionalism, etica și abilități academice, sunt oameni care știu să inspire și care în ciuda agendelor super-încărcate, înțeleg cât de important este să contribui la educația viitorului industriei și vin cu deschidere și bucurie la Școala IAA.
Punctual, după fiecare weekend de cursuri luăm feedback-ul participanților cu privire la conținut și la profesor și ajustăm în zonele în care simțim că lucrurile nu sunt înțelese sau nu sunt optim abordate.
Diplome, certificări, oportunități
Școala IAA este o școală inițiată de o asociație profesională – IAA România, a fost premiată de către IAA Global cu distincția Golden Tulip Award și este considerată la nivel internațional un best practice. Diploma de absolvire o obțin doar acei participanți care ne demonstrează, prin lucrările individuale și examenul final, că au înțeles, asimilat și pot pune în aplicare principiile, procesele și instrumentele învățate la școală.
Nu suntem o fabrică de diplome și de foarte multe ori participanții nu vin pentru diplomă, ci pentru experiența și lucrurile aplicabile pe care le învață la Școala IAA.
În afară de oportunitățile de internship sau angajare pe care le au studenții participanți la Modulul de Media Strategy & Planning, participanții la celelalte module își identifică singuri oportunitățile de dezvoltare. Am avut absolvenți care au schimbat domeniul, compania, departamentul sau care au prins curaj să o ia pe calea antreprenoriatului sau să-și dezvolte proiecte personale.
Alumni
Avem peste 500 de Alumni și pe multi dintre ei îi vedem pe scena Effie, Cannes, Golden Drum sau Internetics. Ne bucură să vedem absolvenți, colegi de serie care se întâlnesc după ani și ani la diverse evenimente și își aduc aminte cu plăcere de Școala IAA.
Și mă bucură foarte mult că absolvenți ai Școlii IAA sunt acum la catedra noastra – Alexandra Dimitriu, Arina Ureche și Bogdan Nițu.
În cuvintele Inei Alice Dănilă, Account Manager la Kubis Interactive: „Învățătura numărul 1 a acestei școli este că ar trebui să ne străduim mai mult ca munca noastră să aducă valoare consumatorilor. Și asta nu se referă la cele 5.000 de premii din viitoarea promoție, ci la ceva cu adevărat util pe termen lung. Poate fi entertainment, o cauză, educație, a sense of belonging etc. Mulți o să zică că facem deja asta, că avem un insight, deci acoperim o nevoie. Dar cu toții știm în adâncul sufletului nostru că sunt multe lucruri care încep magistral în ppt și se termină mai modest pe teren.” Ina e șefă de promoție a Modulului Digital încheiat în primăvară, iar citatul provine din acest interviu.
Promovare
Motto-ul și sloganul Școlii IAA este Never Stop Learning. Școala și alumnii ei formează o comunitate a profesioniștilor din marcom iar această comunitate apreciază poveștile de succes despre membri săi.
Așadar, interviul este unul din instrumentele de comunicare pe care le preferăm pentru că spune povești autentice, oferă bits & pieces despre spiritul Școlii IAA dar are și atingerea personală a șefului de promoție, profesorului, invitatului pe care îl prindem la discuție. Comunitatea le apreciază, oamenii își amintesc de când au trecut ei prin școală, văd cu ce se mai ocupă foștii colegi și consolidează cumva un spirit de „gașcă digitală”.
În plus, acești oameni au și rolul de model în comunitățile lor și credem că acest gen de conținut chiar ajută: pe de o parte în formarea juniorilor, dar pe de altă parte și în a ne aminti, cu toții, care e menirea noastră în această industrie.
Altfel, o altă zonă de content se concentrează pe festivalurile din industrie – deci pe o altă sursă de #NeverStopLearning. Căutam să devenim parteneri pentru a încuraja participarea comunității la festivaluri cum a fost cazul Rebels & Rulers sau iCEE.Fest : UPGRADE 100 acum. Iar dacă cumva ajungem noi pe la un eveniment internațional relevant, căutăm să împărtășim din ideile de acolo și în comunitatea noastră – a fost cazul Websummit sau D&AD Awards.
Obstacole
Provocările vin din lipsa de timp a celor care își doresc să vină la Școală. Cursurile au loc vinerea și sambătă, din două în două săptămâni – zile full de curs. Asta presupune lipsa de la job o zi și sacrificarea unei zi de weekend pentru dezvoltarea personală / profesională.
Cu toate acestea, foarte mulți oameni realizează că în contextul actual – piața super-dinamică și competitivă, media fragmentata, dinamica exponențială a tehnologiei și digitalului - nu mai e suficientă baza teoretică a învățământului formal. Fără a investi timp în dezvoltarea profesională, riști să te plafonezi și să fii depășit în competențe de alții, care sunt up to date, conectați la dinamica pieței și a domeniului.
Ce urmează?
Focusul va fi pe Modulele tip mini-MBA ale Școlii IAA și eventual, în funcție de nevoi, pe rularea lor în alte regiuni din Romania care au potemțial de dezvoltare și au nevoie de knowledge și know-how în ceea ce privește strategia de marketing, comunicare, digital sau media (ex. Cluj, Iași).
Comentarii
recomand