Inainte de alegerile europarlamentare s-a incurajat votul cu entuziasm de vedete si vloggeri, suparare si exasperare de regizor si tot ce s-a mai gasit prin companii: concurs de vacanta, o bere din partea casei, reduceri la carti sau concerte. Continuam Votul companiilor cu limonada din partea casei, de la Mom O'Clock. Oana Boia, co-founderul cafenelei, spune ca nu a fost vorba despre lamai sau alte unelte de a incuraja votul, ci despre solidaritate si comunitate.
In cele din urma, fiecare brand/companie e fidel/fidela valorilor pe care si le-a asumat. Simtul civic ar trebui sa se regaseasca printre ele la fiecare in parte.
Decizia de a încuraja votul
Ideea ne-a trasnit dintr-o data pe la inceputul lunii mai. Poate ca s-a nascut din naivitatea noastra ca tara asta se mai poate schimba in bine sau din crezul nostru ca putem lasa lumea un asta un loc mai bun decat era atunci cand am sosit in ea. Si pe termen scurt, cea mai rapida unealta pe care o avem la dispozitie este votul.
Brandurile au puterea sa creeze contextul potrivit pentru schimbare, pot modifica mentalitati si comportamente, iar noi ne dorim ca mom o’clock sa fie un astfel de brand. Care sa puna umar de la umar pentru lucruri care conteaza. Si de asemenea, ne place sa credem ca vom aduna in jurul mom o’clock o comunitate de parinti responsabili, implicati, care vor sa-si invete copiii ca au puterea sa schimbe lumea si ca alegerile si deciziile lor au un impact asupra viitorului lor.
Ne-am hotarat sa anuntam initiativa noastra imediat dupa 9 mai, Ziua Europei.
Temeri
Am incurajat votul prin promisiunea de a oferi o limonada gratuit celor care fac dovada ca au trecut pe la urne. Nu am avut nici o temere cu privire la aceasta initiativa, nici cand incepusem se auzim de la unii sau altii ”bai aveti grija… altii si-au furat-o”. Cred ca ultimii doi ani ne-au indarjit si mahnit atat de tare, incat acesta a fost strigatul nostru de “Ne-a ajuns!”
Reacții
Ne-a surprins reach-ul organic si preluarea initiativei noastre alaturi de alte initiative pe paginile anumitor influenceri. Si totodata si multitudinea initiativelor care au incurajat votul.
Rezultate
Speram ca rezultatul final sa fi fost o trezire a noastra si a tuturor celor care au vazut aceasta initiativa. “Un wake-up call” care sa ne tina cat mai mult timp activi din punct de vedere civic, astfel incat sa nu mai lasam indiferenta si nepasarea sa puna stapanire pe noi. Credem ca nu a contat lamaia sau orice alta unealta folosita de altii pentru a incuraja votul. Ce a contat a fost solidaritatea, comunitatea si ce poate sa faca ea atunci cand este unita.
Cat despre riscuri, la anuntarea initiativei noi nu am anticipat niciun fel de risc, deoarece mesajul nostru nu a avut nicidecum vreo culoare politica. A fost un simplu indemn ca oamenii sa-si foloseaca dreptul pe care il au prin constitutie, respectandu-se confidentialitatea votului si alegerii fiecarui votant.
Nu am tinut o socoteala, insa ne-am pregatit cu lamai destule pentru votantii insetati. Si totusi nu am epuizat stocurile, ceea ce ne bucura intr-un fel sa vedem ca, in ciuda numarului mare de oameni care s-au prezentat de aceasta data la vot, acestia nu au nevoie neaparat de “recompense” ca sa voteze. Cred ca a fost vorba mai degraba de energia pe care poate aceste initiative au insuflat-o.
Impresii & concluzii
Ca nu suntem naive sa credem ca mai avem o sansa. Speram ca lumea sa ramana cel putin la fel de implicata si la urmatoarele alegeri. Avem provocari si mai mari de acum!
Poziția companiilor
Din punct de vedere economic, ei sunt cei mai afectati de masurile luate, care pare ca sunt realizate dinadins pentru a nu incuraja dezvoltarea domeniului privat. Si toate masurile politice care au fost vedeta ultimilor doi ani si care au scos oameni in piata, in mod evident, nu conduc catre un viitor transparent, corect, de bun simt si cu potential de crestere pentru domeniul privat. Mai mult decat atat, cred ca majoritatea au fost manati in “lupta votului” de nedreptate, de frica unui viitor sumbru si “de ultima picatura” care mereu gaseste ocazii sa se multiplice.
Si schimbarea va veni, cred eu, din domeniile unde oamenii sunt obisnuiti sa ia taurul de coarne, sa munceasca mult, sa viseze la telul final si sa rabde cu indarjire nu pentru ziua de maine, ci pentru ce ar putea fi peste 2-3 ani.
Cred cu tarie ca brandurile si companiile au o datorie fata consumatorii sai. Au puterea, resursele, capacitatea sa imbunatateasca calitatea vietii in comunitatea in care activeaza. Este un cerc de “a primi” si “a da inpoi”. Iar daca pot avea o voce mai puternica chiar si cand e vorba de chestiuni civice, de ce sa nu o faca? Isi asuma nenumarate proiecte pe partea de educatie, de schimbari comportamentale... de ce nu s-ar implica si in educarea oamenilor sa iasa la vot? In cele din urma, fiecare brand/companie e fidel/fidela valorilor pe care si le-a asumat. Simtul civic ar trebui sa se regaseasca printre ele la fiecare in parte.
Teama de subiecte controversate
In continuare sunt companii care raman neutre caci asta este politica lor, ba chiar in companiile foarte mari, initiative de acest gen trebuie aprobate de Sfintii Imparati. Altfel, in spatele companiilor sunt oameni, care si-au dat seama ca au o putere mult mai mare din pozitia pe care o au si ca o pot folosi pentru scopuri bune. Schimbarea a venit ca urmare a tututor masurilor politice care au fost luate si care nu au avut niciodata ca obiectiv bunastarea, integritatea si siguranta noastra, a cetatenilor acestei tari. S-a adunat multa frustare, mahnire, manie care a generat acest bulgare de zapada si care sper eu sa nu se uite pana la urmatoarele alegeri.
Va urma?
Cu siguranta, da. Ce exemplu am oferi copiilor nostri daca nu le-am demonstra ce inseamna consecventa, determinarea si nelasarea? Este dreptul nostru sa ne facem vocea auzita si daca nici cand ti se ofera ocazia, nu o faci, ce fel de pretentii sa mai ai ca cetatean?