[România pe YouTube] Paul Trifan: Pe YouTube trebuie să fii foarte talentat, ori foarte norocos, ori foarte muncitor

[România pe YouTube] Paul Trifan: Pe YouTube trebuie să fii foarte talentat, ori foarte norocos, ori foarte muncitor

Paul Trifan face parte din a treia categorie. Dar munca, oricat de multa, nu genereaza mereu rezultatele dorite, spune el: Mai e nevoie si de factori externi prielnici, nu tine doar de "tine". In primul an, dupa 100 de video-uri postate pe YouTube, Paul nu ajunsese la 1000 de abonati. Nu s-a descurajat si a continuat, iar primul boom a aparut din intamplare, cand a reactionat la un video cu o fetita care se juca cu papusi. Video-ul s-a transformat intr-o serie, si in paralel a incercat vloguri cu analize satirice si reactii la subiectele zilei. Si-a dat seama ca putea sa posteze reactii zilnic, iar numarul abonatilor crestea. Dar a vrut sa pastreze un echilibru intre vizualizari si continutul bun:

Daca urci prea repede un deal, la fel de repede te rostogolesti si la vale. Mai conteaza si respectul oamenilor pe care il castigi pe parcurs, pentru ca una e sa rada oamenii cu tine, si alta e sa rada oamenii de tine

E nevoie de rabdare pe YouTube, crede Paul. Sigur, mai exista si varianta in care te poti face de ras, sochezi lumea sau renunti la stima de sine, depinde de calea spre popularitate pe care o alegi.

 

Începutul

Am inceput proiectul The Show in 2015. Inceputul a fost, trebuie sa recunosc, ciudat, in ideea in care eu deja faceam toate lucrurile pe care voiam sa le pun pe YouTube, in viata reala. Faceam teatru, eram o persoana vesela si glumeata, si simteam ca poate trebuie sa fac mai mult. Simteam ca dintr-o simpla pasiune, as putea sa transform asta intr-un job ideal, la care sa merg cu drag si sa fiu in permanenta motivat.

YouTube-ul romanesc, cel putin in opinia mea, incepe sa se alinieze la nivel cu cel international, insa nu din punct de vedere al complexitatii proiectelor, ci al ilustrarii cat mai in detaliu a societatii in care traim.

Primele mele videoclipuri au fost ciudate. Sigur, multe au fost slabe, dar sunt foarte multe de care sunt intr-o oarecare masura, inca mandru. Sunt mandru pentru ca eram foarte motivat si eram plin de energie si creativitate. Din pacate, acele videoclipuri nu au atins cifrele dorite iar asta nu era placut. Stiu ca dupa primul an depasisem 100 de videoclipuri si nu stiu daca aveam 1000 de abonati. Ar trebui sa bag gluma aceea cu 9 dentisti din 10 acum, pentru ca probabil 9 vloggeri din 10 ar fi renuntat. Mi se pare ca in ideea asta cu YouTube-ul, trebuie ori sa fii foarte talentat, ori foarte norocos, ori foarte muncitor. Eu fac parte din a treia categorie. Acum cand ma reuit la ele, imi dau seama ca nu erau atat de rele, insa nici nu exista vreo presiune a timpului pentru ca postam efectiv cand simteam, nu aveam un program stabilit.

Sursa: YouTube

Schimbări, evoluție

Principalele etape de evolutie, cred ca primul "boom" de care am avut parte, a fost cand am reactionat, din greseala, pentru ca nu imi propuneam sa fac o serie sau ceva, la un clip cu o fetita care se juca si facea o poveste cu papusi. Mi s-a parut foarte amuzant de privit, pentru mine, ca adult, si am avut un feedback foarte bun, asa ca am mai incercat, iar clipurile acelea au prins foarte bine.

Sigur, desi clipurile nu se adresau initial si copiilor, acestia au inceput sa apara pe canal cu timpul intr-un numar cat mai mare si am inceput sa imi adaptez limbajul, pentru ca mereu am considerat ca desi nu sunt raspunzator de educatia nimanui, nu pot sa fiu indiferent la faptul ca pot deveni si o influenta rea, daca nu am grija la anumite lucruri.

Toate acele videoclipuri urmau sa se transforme intr-o serie, insa pentru mine nu era suficient, pentru ca era destul de usor sa realizez acele videoclipuri intrucat nu era nevoie de scenariu sau cine stie ce montaj, pentru ca totul venea facut spontan, ma bazam pe improvizatie, ca sa fie mai natural. Sigur, asta nu a fost tot timpul o idee buna pentru ca unele videoclipuri nu ieseau la fel de amuzant ca altele, si le stergeam inainte sa le uploadez.

In paralel am facut mereu si vloguri cu analize satirice despre videoclipurile din trending, sau alte proiecte, insa nu am simtit ca oamenii le urmareau chiar atat de tare precum urmareau reactiile. Aici a fost un moment interesant pentru mine, cand am realizat asta, pentru ca puteam sa postez reactii zilnic, si sa ajung la cateva sute de mii de abonati intr-un timp scurt, insa am considerat ca trebuie sa existe un echilibru si ca numarul de abonati sau de vizualizari nu inseamna totul.

 

Vizualizari

Consider ca daca urci prea repede un deal, la fel de repede te rostogolesti si la vale, si mai conteaza si respectul oamenilor pe care il castigi pe parcurs, pentru ca una e sa rada oamenii cu tine, si alta e sa rada oamenii de tine.

Cele mai importante lucruri pentru a face vizualizari sunt sa vii cu ceva nou, interesant, sa te aliniezi trendurilor si sa generezi continut care sa poata fi consumat de o masa mare de oameni.

Sursa: SocialBlade

Frecventa conteaza, insa nu e critica. Din experienta mea, si am invatat asta foarte greu, este mai bine sa postezi mai rar si de calitate, decat des si la repezeala.

Schimbarea mea in timp, consider ca a fost buna, din anumite puncte de vedere. Ca om, am devenit mai pozitiv, pentru ca oamenii iti ofera inapoi o energie foarte frumoasa, cand faci ceva de calitate, iar asta te incarca incredibil. Sincer, mi-a fost frica de cum ar urma sa ma schimb, insa a ajutat si faptul ca tot acest "succes" a venit pas cu pas, s-a intamplat in ani, nu peste noapte. Cred ca un pic de tot conteaza si experientele anterioare ale fiecarui om.

Daca simt presiunea vizualizarilor? Nu o simt, insa recunsoc ca este frustrant cand nu generezi suficiente vizualizari la proiectele pentru care pui suflet, stiind ca poate altcandva, generai. Aici nu e vorba neaparat de interesul oamenilor, mai tine si de faptul ca Youtube nu trimite notificari multora. De aceea e important sa ai un program cand postezi, daca e posibil, ca oamenii sa stie cand sa intre si fara sa ii anunte Youtube.

 

Logistica

Cat de mare este echipa mea? Sunt eu singur. Ma mai ajuta prietenii cu sfaturi. De la scenarii, la regie, la montaj, la thumbnailuri, la descrieri, la alegerea muzicii pentru clipuri, la materiale promo pentru social media si alte lucruri care apar pe parcurs, sunt doar eu.

Realizarea unui video variaza foarte mult, in functie de complexitate. Pentru acele emisiuni in care faceam o analiza a trendingului, pentru 10 minute de material, munceam cam 30 de ore, pentru ca era necesar sa pun multe inserturi, sa editez pe greenscreen, sa ajutez nivelul sonor al fiecarui material si sa fac multe corectii de culoare. Sunt insa videoclipuri unde nu am scenariu si vorbesc spontan timp de 10 minute cu camera, iar acolo totul dureaza mai putin de 2-3 ore pentru editare, montaj. Mai mult dureaza thumbnailurile, mai ales daca nu esti un as in photoshop, cum sunt eu.

Efortul este mare, pentru ca toata pasiunea trebuie intretinuta din alte doua job-uri, insa imi place. Imi place ce fac si cand vad ca oamenii zambesc si imi spun ca ii fac sa rada sau ca le schimb ziua, imi dau seama ca poate chiar asta imi e "chemarea".

Intre cel mai minimalist si cel mai complex, oricat de mult mi-as dori, nici macar eu nu stiu care sunt acelea, pentru ca pun mult suflet in majoritatea clipurilor. Adaugandu-le si pe cele deja puse pe privat din diverse motive, am peste 600 de clipuri puse pe youtube.

In general cele "muzicale" care necesita cate un videoclip, versuri, inregistrare de studio, acelea sunt mai complexe si dureaza mai mult. La parodia asta stiu ca am muncit vreo 3 saptamani

Cu timpul am invatat totusi ca e bine sa lucrezi smart, nu sa lucrezi mult. Acum petrec mult mai putin timp la editare pentru ca ma organizez si stiu mai bine cum sa fac anumite lucruri, lucruri pe care le-am invatat incercand si lovindu-ma de ele. Daca este vreun sfat pe care il pot da, acela e ca toate proiectele sa fie gandite destept, ca sa aiba succes fara sa necesite multa munca. Munca multa nu genereaza mereu rezultatele dorite. Mai e nevoie si de factori externi prielnici uneori, nu tot timpul tine de "tine", asa ca ii sfatuiesc pe cei care sunt la inceput sa nu se descurajeze daca un proiect nu devine "viral" asa cum si-au propus.

 

Promovare

Cum ma fac remarcat pe youtube? N-as putea sa raspund la asta. Nu consider ca sunt un youtuber foarte cunoscut, chiar daca am peste 100 de mii de abonati. Atentia publicului e atrasa in general de subiecte de scandal, subiecte de actualitate sau lucruri socante. Sa atragi atentia nu e foarte greu, insa daca ceea ce faci nu este de calitate, publicul nu ramane, iar aici e partea cea mai grea.

Promovarea mea pentru youtube se desfasoara pe mai multe canale, atat online (instagram, facebook si anumite giveawayuri) cat si offline prin tricouri, stickere, hanorace pe care oamenii le pot cumpara, si pe care chiar si eu le port aproape la fiecare eveniment unde sunt chemat.

De crescut pe Youtube, cresti prin content de calitate, originalitate, atitudine, multa munca, si mai ales multa rabdare. Sigur, mai exista si varianta in care te poti face de ras, sochezi lumea sau renunti la stima de sine, dar as prefera sa vad ca oamenii nu aleg calea usoara.

 

Teme

Cele mai populare clipuri ale mele, fara indoiala, au fost cele in care reactionez la persoane care se joaca cu papusi. In ce priveste vlogurile, am avut cateva care au prins, cele in care vorbeam despre subiecte sau persoane populare la momentul respectiv, insa foarte putine au depasit 100 de mii, deci nu se compara cu impactul pe care l-au avut clipurile cu reactii. Acelea au functionat pentru ca sunt usor de consumat si pot fi intelese toate glumele fara a fi nevoie sa cunosti anumite detalii despre ceva sau cineva, astfel ca nu prea dai de "insight jokes" care sa te faca sa te simti inconfortabil in cazul in care nu le intelegi. 

In ce priveste temele de interes social, imi spun parerea cand este cazul, insa cel mai mult incerc sa fac comedie. Oamenii de multe ori cauta anumite canale ca sa rada si alte canale ca sa se informeze. Sigur, le poti combina uneori, insa trebuie sa o faci inteligent, pentru ca altfel risti sa se intoarca impotriva ta.

Invataturi trase pana acum de pe YouTube... hmm. Am invatat ca desi intentiile mele sunt mereu bune, am o problema in a comunica exact ce vreau si uneori pot sa par rautacios. Inca lucrez la asta. De asemenea, nu orice mi se pare mie amuzant, e amuzant pentru toata lumea.

 

Bani

Se fac bani din YouTube, da. Se fac din reclame, din parteneriate si din cate si mai cate. Cred, totusi, ca asta stia deja toata lumea. Important este sa ai multe vizualizari, sa ai expunere mare, iar restul lucrurilor vin de la sine.

Personal, inca nu am facut reclame pentru branduri sau agentii, doar pentru anumite proiecte mai micute. Inca nu consider ca sunt atat de cunoscut, iar contentul meu, fiind impartit in mai multe categorii, pornind de la vloguri si reactii, pana la gaming si parodii muzicale, poate fi putin confusing pentru anumite branduri care daca nu te cunosc foarte bine, nu stiu exact ce public ai.

Lucrez insa la asta pentru a ma axa doar pe anumite tipuri de content, mai ales ca bate la usa articolul 13, si atunci multi va trebui sa ne reinventam cumva.

 

YouTube-ul in Romania, cu bune si rele

Youtube-ul din Romania a evoluat. As putea spune ca in rau, dar as fi subiectiv, nu? Multi ar spune ca in bine, pentru ca poate le place ce vad. Nu stiu ce sa spun in privinta asta, pentru ca nu imi doresc sa supar pe nimeni. Nu mi se pare mai rau decat in State, sau stiu eu unde, pentru ca si acolo se promoveaza in mare parte cam aceleasi lucruri. 

Youtube doar e un fel de TV la care se uita oamenii mai tineri. Pastrand proportiile, cam aceleasi lucruri se consuma si pe tv si pe internet.

 

Critici si superficialitatea ”noii generatii YouTube”

Nu stiu daca exista o superficialitate a noii generatii, si eu dansam cand eram mic pe versurile trupei Valahia, sau pe "Jimmy, Jimmy, iti plac fetitele in bikini".

Din punctul meu de vedere exista o superficialitate foarte mare a noii generatii, insa daca as fi avut vreo 12 ani si faceam parte din publicul comercial, poate consumam cu sufletul la gura ce se afla acum pe YouTube.

Asta nu inseamna ca sunt de acord cu acest tip de continut, insa e un cerc vicios. Youtuberii ofera continut indoielnic pentru ca doar asta se consuma de o mare majoritate, iar multi consuma pentru ca doar asta li se ofera. Cei care nu se adapteaza si nu merg cu valul, se pierd.

Eu de multe ori m-am incapatanat sa nu merg cu valul, insa timpul m-a invatat ca uneori trebuie sa faci compromisuri, pentru ca desi mai mergi cu valul, uneori dai pe parcurs de oameni foarte frumosi care sa te urmareasca si sa te sustina. Le atragi atentia prin continut care se consuma, si ii pastrezi prin continut de calitate.

 

Planuri

Ce planuri am. Hmm. O intrebare grea, sincer. Sunt intr-o perioada de tranzitie, articolul 13 ne-a dat pe toti peste cap. Urmeaza sa ne adaptam cu totii, insa nu stiu daca vom supravietui cu totii schimbarilor, pentru ca multe canale se bazeaza foarte mult si pe third-party content, inclusiv eu, iar asta e dificil. Vom vedea. Planuiesc sa mai stau pe aici pentru urmatorii ani. Lucrez deja la un canal alternativ.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related