[Romania pe YouTube] Vlad Grigorescu: Incerc sa fac oamenii sa isi puna probleme, sa promovez gandirea critica

[Romania pe YouTube] Vlad Grigorescu: Incerc sa fac oamenii sa isi puna probleme, sa promovez gandirea critica

Acum trei ani, cand Vlad Grigorescu si-a facut aparitia pe Youtube, voia ca prin video-urile sale sa il cunoasca oamenii, dar nu voia clipuri de acelea "Uite cum mananc!", "Uite unde am fost!", "Uite ce mi-am cumparat!". Voia sa ofere ceva folositor.

Subiectele pe care le tratam si felul in care le tratam ma scoteau din spatiul de confort si asta imi placea. Voiam, ca si acum, sa aiba un subiect, sa spuna ceva, sa ofere ceva celor care le urmaresc

 Canalul lui are peste 300.000 de subscriberi si lui Vlad ii place sa spuna ca a fost celebru de trei ori in viata. Este magician, a ajuns in finala Romanii au talent, calatoreste cu show-urile lui peste tot in tara si a petrecut sute de ore pe scena si in studiourile TV. Tocmai de aceea, nu crede in celebritate si trafic, sunt doar o consecinta, si "ce e val ca valul trece". Pe oameni nu ii poti pacali prea mult timp, mai spune Vlad. Nici macar pe YouTube. 

Eu fac clipurile singur de la inceput pana la sfarsit. Ma filmez singur, scriu textul singur, vorbesc la camera singur, montez singur. Sunt tipicar, trag multe duble, ma razgandesc mult si d-aia evit sa scot fire de par alb si altora.

 

Inceputul

Am inceput sa fac clipuri si sa ma joc de-a montajul video inainte sa existe YouTube. Eram in liceu, un coleg avea o camera digitala (abia aparusera) si cu ea filmam si incercam sa fim "haiosi". Am continuat sa ma joc si in primii ani de facultate, mi-am luat si eu o camera, postam tot felul de chestii legate de magie pe tot felul de site-uri, dar apoi a urmat o pauza.

Nu ma satisfacea calitatea "sculelor" pe care le aveam si mi se parea ca nu ma avantajeaza. Mai tarziu, camerele bune au devenit mai accesibile, YouTube-ul a devenit "a thing", am vazut ce si cum abordau chestia asta altii de pe afara si m-au inspirat, am simtit ca revine pasiunea si m-a luat iar creativitatea. Asa am inceput chestia asta cu vlogul care e acum pe YouTube.

Sursa: YouTube 

Asta se intampla acum 3 ani. Initial mi-am propus sa postez saptamanal. Stateam mai bine cu timpul si nu mi se parea greu. Subiectele pe care le tratam si felul in care le tratam ma scoteau din spatiul de confort si asta imi placea. Voiam, ca si acum, sa aiba un subiect, sa spuna ceva, sa ofere ceva celor care le urmaresc. Voiam prin clipuri sa ma cunoasca oamenii, dar nu voiam sa fie doar clipuri d-alea de genul "Uite cum mananc!", "Uite unde am fost!", "Uite ce mi-am cumaprat!". Voiam a ofer ceva folositor.

Imi place si acum ce faceam atunci. Nu neaparat cum le facem pentru ca na, am mai evoluat si ca montaj, si ca imagine, si ca text dar subiectele mi se par in continuare foarte bune.

 

Evolutie

Intre timp s-au schimbat niste lucruri importante pentru evolutia canalului. In primul rand, am devenit foarte cunoscut si imi este din ce in ce mai greu sa filmez in spatii publice. Atrag atentia si asta ma incurca foarte tare, mai ales cand eu incerc sa trec neobservat. De asemenea, mi-e mai greu sa fiu surprinzator cand toti stiu ca trebuie sa se astepte la ce s-ar astepta mai putin. Asta ma impinge sa fiu mai creativ in ciuda limitelor si ma impinge sa fac mai mult continut filmat in studio.

Nu mi-am construit un brand. Eu am incercat sa fiu eu, cat de sincer s-a putut, sa fac ce imi place si cum imi place, fara reguli si retete si astfel brandul s-a construit singur, chiar daca nu sunt sigur care e acela.

Incerc sa fac oamenii sa isi puna probleme, sa promovez gandirea critica, sa ii invat lucruri interesante si, foarte important, sa le deschid apetitul pentru show-urile mele live. Pana la urma, asta e principala mea activitate, vlogul e doar ceva adiacent.

Nu am un format. Nu cred ca doua clipuri seamana intre ele. E pur si simplu ce imi da mie prin cap sa fac. 

 

Vizualizari

Chiar daca postez destul de rar, am avut destul de multe clipuri care au fost virale pentru ca au fost relevante pentru oameni. Chiar contineau ceva, nu era doar gargara. Transmiteau un mesaj pe care oamenii au vrut sa il dea mai departe.

Sursa: SocialBlade

Am crescut destul de repede din doua motive, cred. Unul ar fi ca am inceput vlogul intr-o perioada in care cariera mea de la TV s-a dezvoltat foarte mult si am avut acel mediu in care sa promovez canalul. Al doilea, si probabil asta e motivul pentru care oamenii care au venit au si ramas e ca nu am facut ce faceau altii. Era ceva complet nou, diferit care ii provoca pe oameni, ii facea curiosi si ii facea sa se intrebe oare ce mai urmeaza sa mai fac. Asa e si acum.

Pentru a face vizualizari trebuie sa ai continut relevant pentru un target cat mai mare si subiecte atragatoare reprezentate bine de titlu si thumbnail. Frecventa si durata clipurilor te ajuta la monetizare pentru ca YouTube promoveaza lucrurile care ii fac pe oameni sa se uite cat mai mult.

Cumva trebuie sa gasesti echilibrul perfect dintre toate astea, subiectul sa fie general, sa ma faci sa dau click pe el prin titlu si thumbnail si dupa ce dau click, sa ma tii acolo cat mai mult cu un continut suficient de bun si satisfacator ca sa stiu ca data viitoare cand vad ca ai postat ceva sa dau iar click. Asta nu e usor. Deloc. In ultima vreme au aparut foarte multi creatori de continut foarte bun si bataia este mare pe timpul limitat al oamenilor.

Eu, in schimb nu o tratez asa de tehnic. Nu sunt un creator care vrea vizualizari cu orice pret, dimpotriva. Prefer sa filtrez publicul. Intr-o lume in care toti vor numere foarte mari si atat, eu vreau sa fac ce imi place, cum imi place, cand imi place, fara sa ma las influentat de "regulile" YouTube. Cred ca asta e si ce apreciaza oamenii la mine. Eu nu le spun niciodata sa se aboneze, sa apese pe clopotel, sa dea likeuri, sa comenteze. Stiu si ei cum functioneaza internetul. Daca le place ce fac, vor veni fara sa le spun eu.

Pana la urma, secretul YouTube e sa faci continut bun pentru ca il faci pentru oameni si nu ii poti pacali la nesfarsit.

 

Presiunea vizualizarilor

Pe mine nu cred ca m-a schimbat in nici un fel vizualizarile. Eu nu cred in celebritate si numere mari de moment pentru ca stiu ca ce e val ca valul trece. Cum imi place mie sa spun, am fost celebru de 3 ori in viata mea asa ca nu ma impresioneaza succesul de moment. Pot fi mandru daca ma uit in urma si vad niste realizari constante dar succesul de moment nu ma imbata, dimpotriva.

Nu simt presiunea vizualizarilor pentru ca nu acela este scopul. Vizualizarile sunt doar o consecinta. Scopul trebuie sa fie continutul bun. Mai mult ma intereseaza ce cred oamenii si mai ales cine sunt acei oameni.

 

Logistica

Eu fac clipurile singur de la inceput pana la sfarsit. Ma filmez singur, scriu textul singur, vorbesc la camera singur, montez singur. Uneori mai cer ajutor, sa ma filmeze cienva cand nu pot eu sa fac asta dar in rest, e "one man job". Sunt tipicar, trag multe duble, ma razgandesc mult si d-aia evit sa scot fire de par alb si altora.

Clipurile mai simplu de facut sunt cele in care doar vorbesc in fata camerei, in studio.

De exemplu asta, in care vorebesc despre ochelarii mei: 

Sau asta in care am spus o poveste din viata mea:

Clipurile mai complexe sunt cele in care documentez niste activitati care se desfasoara pe mai multe zile, in mai multe locuri si implica mai multi oameni. De exemplu asta in care am aratat cum am vandut butonul de 100.000 de abonati:

Sau asta in care am fost sa "studiez" jucatorii de alba neagra din Londra ca sa explicam cum functioneaza jocul:

 

Cum te faci remarcat pe YouTube

Nu stiu nici cum sa te faci remarcat, nici cum sa atragi atentia. Nu ma pricep la clickbait-uri pentru ca si cand incerc sa pun niste titluri mai clickbait-ish, nu functioneaza, dovada ca nu ma pricep. Continutul bun si rabdarea, pasiunea si perseverenta sunt "reteta" daca se poate numi asa.

 

Teme populare

Am primit foarte multe aprecieri pentru o serie de clipuri care au avut o tema comuna si anume aceea ca trebuie sa avem grija de unde ne luam informatia pentru ca nu intotdeauna tot ce ni se arata este tot.

Exemplu asta: 

sau asta:

sau asta:

 

Inspiratie si viral

Nu ma simt dator sa fac ceva anume, dimpotriva, evit sa merg cu trendurile si incerc sa ma pastrez diferit. Daca se intampla sa am ceva de zis despre un subiect de actualitate si gasesc un mod deosebit in care pot sa spun acel lucru, da, o fac, dar modul in care o spun e foarte important. E mai bine daca gasesc o metoda sa ii fac pe oameni sa isi spuna singuri lucrul pe care voiam eu sa il spun.

 

Cum te-a influentat experienta YouTube

YouTube m-a ajutat foarte mult in cariera mea de artist de scena in primul rand pentru ca mi-a dat ocazia sa le arat oamenilor cine si cum sunt. Oamenii ma cunosc astfel si vin sa vada spectacolele live. Canalul meu de YouTube e si platforma pe care eu postez show-urile mele, cu acelasi scop, sa ajung cu ele la oameni. Uite: 

 

Bani din YouTube

Stiu creatori care fac bani (posteaza clipuri bune, lungi si constant) si stiu creatori care nu fac prea multi bani(eu). Ma refer aici strict la monetizare. Eu in ultima luna, am facut 147$ de la YouTube. Nu inseamna mare lucru. Intr-adevar, mai apar uneori sponsori sau beneficii, dar e destul de rar la mine. Banuiesc ca trebuie sa fii advertiser friendly (eu nu prea cred ca sunt), sa targetezi o masa mai mare de oameni si sa nu filtrezi deloc sponsorizarile (nu e cazul meu).

Eu colaborez cu agentii pentru campanii daca mi se pare ca se incadreaza in limitele mele si sunt platit corespunzator. Nu ma arunc sa fac reclama la tot ce misca pentru ca nu vreau sa transform canalul in Teleshopping. Ba chiar ma simt prost cand postez un clip in care promovez un produs daca nu am mai postat de mult ceva venit de la mine. Si cand promovez ceva incerc sa fac clipul interesant, adica daca dai reclama la o parte, sa ramana totusi un clip bun.

 

YouTube-ul din Romania, cu bune si cu rele

YouTube-ul, prin conceptul lui, e in continua schimbare. Evolueaza. Nu se mai face atata specula cum se facea acum cativa ani cand nu prea era continut din care sa alegi si oamenii se cam uitau la tot ce era. Acum trebuie sa fii bun, sa dai oamenilor ceva ce vor sa primeasca, cipurile trebuie sa aiba o calitate cat mai buna.

Pentru generatiile noi, YouTube este televiziunea de alta data, naste vedete, creaza trenduri, schimba opinii. Televiziunile palesc acum in fata acestei platforme care nu mai depinde de cativa oameni care dicteaza ci doar de calitatea continutului. Jocul se schimba.

 

Planuri

Avand in vedere ca singurul plan pe care l-am avut vreodata a fost sa postez cand am inspiratie si placere, o sa il pastrez in continuare. Nu vreau sa dezvolt canalul. Vreau sa ma dezvolt pe mine si continutul meu. Cu asta vine si dezvoltarea canalului, natural.

 

YouTube peste 20 de ani

In ciuda faptului ca in spectacole pare ca am abilitatea extraordinara de a prezice lucruri imposibil de prezis, nu am nici cea mai vaga idee unde va fi YouTube-ul in urmatorii cinci ani, cu atat mai putin in urmatorii douazeci.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related