[Romania pe YouTube] Cristian Dascalu: Am plecat in New York pentru un internship la Google. Documentand experienta de acolo, canalul a crescut foarte rapid

[Romania pe YouTube] Cristian Dascalu: Am plecat in New York pentru un internship la Google. Documentand experienta de acolo, canalul a crescut foarte rapid

In copilarie i-a placut fotbalul. Apoi, matematica. Liceul a insemnat obsesia pentru informatica, obsesie care a continuat la facultate, s-a transformat in internshipuri la Google si Facebook, ocazia de a locui in Anglia, Elvetia si America si o oferta de munca de la Google. Acesta este un bio pe scurt al lui Cristian Dascalu. O istorie mai amanuntita, in episoade video, se poate vedea pe canalul lui, unde povesteste despre munca, viata, scoala, informatica, bani, calatorii si multe altele.

Cristian a inceput vlogul in 2017, cand urma sa mearga in California la un internship Google.

Primele video-uri nu au fost cele mai reusite. Filmate numai cu un telefon, nu stiam sa editez, sa filmez sau sa creez o poveste/scenariu. Toate aceste skill-uri au crescut in timp real, cu fiecare video pe care il postam, povesteste Cristian

A invatat apoi sa filmeze, sa editeze, sa scrie o poveste, sa vorbeasca, sa aiba o structura mai buna in dialog. A invatat ca nu exista un adevar general valabil pe care el poate sa il expuna in video-uri. Ce a mai invatat Cristian Dascalu pe YouTube, cum a ajuns la comunitatea din prezent, care sunt planurile pe care a evoluat si continua sa o faca, cat timp si efort intra realizarea unui video, dar si cum se simte presiunea vizualizarilor, in ce fel se masoara responsabilitatea popularitatii, in randurile de mai jos:

Eu sunt echipa. Realizarea unui video dureaza in jur de 20-30 de ore. E un efort destul de mare. Creare poveste, filmare, editare, postat. O munca creativa care nu se repeta de la un video al altul. 

 

Începutul

Am inceput in toamna lui 2017 cand urma sa merg la un internship la Google in California. Stiam ca YouTube-ul e un trend ascendent insa nu aveam date concrete sau insight-uri din interior sau din industrie. Era mai mult o intuitie bazata pe ce auzeam/vedeam in jur si pe faptul ca ma surprindeam pe mine, un om care se considera ocupat, petrecand mult timp pe YouTube.

Nu m-am apucat de YouTube sperand sa ajung la comunitatea de azi. Am vrut sa pornesc un vlog care sa tina loc de jurnal pentru mine si prietenii mei, sa imi documentez experienta din America si peste ani sa ma uit cu placere la amintirile puse in format video de acolo.

Faptul ca mergeam in State, la Google m-a motivat si prin faptul ca puteam sa creez continut care nu exista pe platforma din Romania la vremea respectiva. Continut pe care eu l-as fi consumat cu placere insa nu aveam de unde.

Pe zona in care ma vedeam eu intrand erau cativa creatori buni de continut insa era suficient loc si in continuare consider ca este loc destul pentru noi creatori de continut. 

Partea mainstream era dominata de trendul “disstrack” din ce imi amintesc.

Sursa: YouTube

 

Primele video-uri

O data cu primele video-uri m-am lovit de realitatea creatorului de continut si am inteles ce inseamna sa fii YouTuber. Initial aveam impresia ca dureaza cam 2-3 ore sa lucrezi la un video de 5-6 minute dar cand am pus osul la treaba, am vazut ca stau de zece ori mai mult ca sa filmez/editez/postez. Respectul pe care il aveam fata de creatorii de continut a crescut considerabil.

Primele video-uri nu au fost cele mai reusite (inca pot fi gasite pe canal). Filmate numai cu un telefon, nu stiam sa editez, sa filmez sau sa creez o poveste/scenariu. Toate aceste skill-uri au crescut in timp real, cu fiecare video pe care il postam. Eram si sunt foarte ambitios, dornic de a ma perfectiona si de a fi mai bun. Daca le-as reface acum, cu siguranta as avea alta abordare dar sunt mandru cand mai uit peste ele pentru ca stiu ca am dat tot ce am avut mai bun la vremea respectiva atat in editare cat si in filmare.

Sursa: SocialBlade

 

Evoluție

Au fost 3 planuri in care am evoluat si am fost nevoit sa evoluez. Productie video, a spune o poveste si realizarea a ceea ce inseamna YouTube. Sunt strans legate intre ele si au o importanta egala deci ordinea este irelevanta. Le iau pe rand.

1. Productie video. Aici intra echipament, filmare, editare. Am filmat cu un telefon Samsung S5 pana cand am ajnuns la 6000 de abonati. Timp de 9 luni, eu am filmat video-uri exclusiv cu telefonul din buzunar (video si audio). Apoi am trecut la urmatorul nivel si am investit intr-o camera cu microfon pentru sunet. Se simtea nevoia unei evolutii.

Cu fiecare video am inceput sa fiu mai atent la cadrele pe care le filmam, la modul in care inregistrez sunetul. La editare, treptat am descoperit mai multe efecte, am facut upgrade la soft-uri de editat, am inteles ca trebuie sa balansez mai bine momentele de pauza cu momentele care dezvolta povestea. Am intrat din ce in ce mai adanc in subtilitati.

2. A spune o poveste. Toate video-urile trebuie sa spuna o poveste. La inceput porneam camera si imi spuneam “hai ca vad eu ce filmez azi”. Mi-am dat seama curand ca nu functioneaza chiar asa. Video-ul trebuie sa aiba o structura, o naratiune.

Dupa cateva luni de YouTube am realizat ca momentele subiectului pe care le invatasem cu ani in urma la ora de romana se aplica extraordinar de bine si in video-uri. De atunci am inceput sa gandesc mai mult video-urile inainte de a da drumul la camera. Scriu idei, scripturi pentru fiecare video. Creierul uman are nevoie de poveste, are nevoie de inceput, cuprins, incheiere, are nevoie de un arc narativ, de un sens, o directie. Sunt elemente esentiale intr-un video. Sigur, se pot face multe combinatii, multe artificii, e o lume intreaga de explorat aici.

3. A intelege ce inseamna YouTube. YouTube e un ecosistem format din 3 parti. Utilizatorul, creatorul de continut si platforma (YouTube). Un creator de continut trebuie sa multumeasca prin creatia lui celelalte doua parti. YouTube-ul vrea “watch time”, sa tina user-ul cat mai mult pe site, utilizatorul vrea un video care sa ii rezolve o problema, o nevoie fie ea chiar si “curiozitatea”.

Creatorul trebuie sa creeze continut bun pentru YouTube si putem atribui calificativul “bun” unui video care satisface cele doua parti (utilizator si youtube). Un video bun va avea intotdeauna o poveste buna si de multe ori va avea si o productie buna. A se observa ca productia video buna este optionala. Povestea este mai importanta pentru un singur video dar in cursa de lunga durata calitatea productiei ajunge pe picior de egalitate.

Ar mai fi mult mai multe detalii de povestit aici. Toate aceste aspecte le-am observat analizand fiecare video pe care l-am uploadat. Am incercat sa invat cate ceva de fiecare data cand lansam un video. De ce nu a prins la oameni? De ce nu s-a viralizat? De ce a mers? De ce?

 

Cum ai construit brandul. Incercari, experimente

Nu am plecat la drum cu scopul de a-mi construi un brand. Cred ca brand-ul s-a creat intr-un mod natural, vlog-ul fiind un mediu propice pentru a facilita asa ceva. Video-urile sunt centrate in jurul vietii mele si automat imbibate cu personalitatea mea. De aici, singurul lucru pe care l-am avut de facut a fost sa nu ma gandesc la un brand si sa las lucrurile sa se construiasca de la sine.

Au fost cateva etape importante in evolutia vlog-ului. Inceputul, 0 abonati, petreceam mai mult timp editand la un video decat timpul insumat pe care il petreceau oamenii uitandu-se la video-urile mele.

Fiind bun pe informatica, oferind sfaturi mult mai bine racordate la ceea ce se intampla in industrie, sfaturi pe care scoala/facultatea nu ti le da, comunitatea initiala s-a strans in jurul meu si al video-urilor ce ofereau continut valoros pentru industria IT.

Ulterior am inceput sa atac teme mai largi de natura sociala spre exemplu educatia in Romania: 

 Video ce m-a dus in Adevarul.

Am inceput usor, usor sa iau contact cu YouTuberi fiind invitat la Cristi Priza pe canal (canalul lui Priza).

Am continuat sa creez video-uri pe mai multe teme, iesind si din sfera educationala, insa nu aveau o tractiune foarte puternica pentru ca nu aveam o comunitate dornica neaparat pentru astfel de continut.

Urmatorul punct de evolutie a fost cand de nicaieri a aparut o promovare din partea lui Catalin de la BackPackYourLife (care a vorbit despre video-ul cu Vama Veche)

Astfel am primit o baza de oameni care erau insetati dupa continut nou pe youtube. Video-ul in care am povestit despre viata la camin a reprezentat un nou pas inainte de marele “boom”.

Marele boom. Am plecat in New York in data de 10 august, 3 luni de zile, pentru un nou internship la Google. Documentand experienta de acolo, canalul a crescut intr-un ritm foarte rapid.

Video-uri precum “O zi din viata mea la Google”:

sau “ Cat dau pe chirie in New York?” au alaturat comunitatii cateva zeci de mii de oameni.

Video-ul in care George Buhnici, foarte generos, a acceptat sa povesteasca cu mine a ajutat mult in sensul ca a oferit o validare suplimentara in fata comunitatii ajutand la cimentarea ei.

Comunitatea de pe YouTube m-a primit foarte bine si am avut suportul mai multor YouTuberi respectati de comunitate. Marius de la BucharestBikeTraffic care m-a promovat in mai multe randuri. Doza de cultura generala, s.a.m.d.

Sigur, de mentionat ca video-urile, judecand dupa cifre, au fost de o calitate foarte buna. Expunerile sunt egale cu zero daca nu exista un substrat de calitate.

Ultimul pas in evolutie pana in prezent a fost primirea ofertei de munca de la Google si impartasirea acestui lucru cu comunitatea care a rezonat foarte mult cu decizia luata.

 

Ce functioneaza

Pe primul loc este continutul. Continutul, judecand dupa cifre/comentarii, a fost bun. Apoi, toate promovarile/expunerile pe care le-am primit au fost de mare ajutor si au adaugat benzina pe foc. Din nou, e importanta existenta focului.

Cel mai important lucru e sa oferi valoare oamenilor. Sa satisfaci o nevoie pe care oamenii o au. Ma repet, dar nu ma pot repeta de suficiente ori, continutul bun este cel mai valoros lucru. Un rol important il au si titlul/thumbnail-ul. Fac parte din pachetul numit “continut” pentru ca reprezinta poarta de intrare in video. Cel mai bun video din lume fara un titlu/thumbnail bun este sortit esecului.

E important sa fii constant in lumea creatorilor de continut pe YouTube. Minim-minim o data pe saptamana. Foarte recomandat de doua ori pe saptamana. Ideal de 3 ori pe saptamana. Sigur, aici vorbesc despre tipul de continut pe care eu il creez. Numerele pot varia in functie de nisa.

Seriozitatea si continutul serios functioneaza. Continutul din care oamenii invata sau raman cu un plus de valoare. Povestea functioneaza. Nu functioneaza asa mult centrarea excesiva pe o persoana. Cel putin nu pentru mine. Trebuie sa fie o poveste dar trebuie sa fie o poveste interesanta.

 

Presiunea vizualizarilor

Expunerea pe care am primit-o in ultima vreme a actionat ca o lupa asupra anumitor lucruri care nu erau foarte bine asezate in interiorul meu. Astfel vizualizarile, intr-un mod interesant, m-au ajutat sa-mi dau seama ce as putea face pentru a deveni o mai buna persoana in relatia cu mine.

A fost un punct in care s-a resimtit o presiune destul de puternica. Comunitatea crestea cu cateva mii de abonati pe zi si simteam o frica de a nu dezamagi prin urmatorul video pe care il voi posta. Ba mai mult, simteam nevoia de a posta ceva mai calitativ, mai bun. Interesanta experienta. La un moment dat s-a produs un declic si am realizat faptul ca oamenii s-au abonat pt ceeea ce am facut pana atunci deci trebuie sa fiu eu in continuare si sa produc continut ca pana atunci. Sigur, sunt atent si in prezent atunci cand creez video-urile pentru ca vreau sa ofer valoare si automat sa nu dezamagesc increderea pe care oamenii mi-au acordat-o abonandu-se la canalul meu. E o responsabilitate care mi se pare fireasca pe masura ce comunitatea creste.

 

Logistica

Eu sunt echipa. Realizarea unui video dureaza in jur de 20-30 de ore. E un efort destul de mare. Creare poveste, filmare, editare, postat. O munca creativa care nu se repeta de la un video al altul. Tot timpul e ceva nou.

E nevoie de timp, munca, pasiune.

Cel mai minimalist video:

Complex:

*greu de ales “cel mai”

 

Cum te faci remarcat pe YouTube

Probabil suna plictisitor deja dar cel mai bine te faci remarcat printr-un continut bun. Un continut pe care sa il poti respecta.

Daca continutul este bun nu exista “grabit si ocupat”. Oamenii stau in medie 2 ore pe zi pe YouTube. Daca se ofera valoare, daca video-ul rezolva o problema care arde cat de putin acolo, nu exista graba pentru oameni. Oamenii vor savura video-ul, ba mai mult, vor sta chiar si jumatate de ora redactand intr-un comentariu de cateva pagini parerea lor despre un anumit subiect. Parere de multe ori extrem de utila care aduce un plus valoarea comunitatii.

Nu exista scurtatura aici. Algoritmul YouTube e destul de puternic pe partea de promovare si cat timp o sa fac treaba buna in ceea ce priveste crearea de continut algoritmul va promova continutul pentru ca e si interesul lui la mijloc de a oferi continut bun utilizatorilor de pe platforma.

 

Teme

Am un continut destul de variat foarte inspirat din evenimentele si lucrurile pe care le traiesc eu. Fiind om, intr-o societate, din start cu viata mea vor rezona anumite persoane. Cu cat prezint mai bine problema respectiva cu atat se vor regasi mai multi oameni acolo.

 

Inspiratie

Ca vlog si mod de editare/spus povesti sunt 2-3 vloggeri (Casey Neistat, Peter Mckinnon, Dan Mace). Incerc sa “fur” cat mai mult din ceea ce ei stiu sa faca asa bine.

 

Viralitati

Cat timp exista valoare pe care consider ca o pot aduce prin parerea mea transpusa in video atunci voi crea un video prin care sa explic intr-o maniera subiectiva, precizand acest lucru, parerea respectiva.

 

Invataturi

Mi-a oferit expunere si mi-a deschis foarte multe usi si oportunitati. Modul de gandire s-a schimbat datorita flexibilitatii pe care am primit-o facand YouTube.

Mi s-a reconfirmat ca nu exista bine si rau. Nu exista un adevar general valabil pe care eu pot sa il expun in video-uri. Este doar o realitate filtrata prin ochii mei, o pot prezenta dar nu o pot impune nimanui. Pot sa o prezint si atat.

Am invatat sa vorbesc. Sa am o structura mai buna in dialog, sa spun o poveste. E o lume plina de subtilitati aici si sunt constinent ca inca ma aflu la inceput de drum dar e un drum al naibii de promitator.

 

Cum se fac bani pe YouTube

Se fac bani. Variaza. Cam $1.5 - $2 la 1000 de views. Asta din reclamele pe YouTube. Mai exista si posibilitatea de a face parteneriate cu branduri.

 

Conditii pentru colaborari cu branduri

Sa imi placa ideea campaniei si sa pot integra brandul respectiv in continutul meu astfel incat sa ofer un plus valoare comunitatii. Intotdeauna comunitatea trebuie sa fie pe primul loc.

A fost o campanie de curand in care am prezentat viata intr-o autorulota la mare, integrand in mod natural si brand-ul care ne-a ajutat sa avem experienta respectiva.

 

YouTube-ul din România, cu bine și cu rău

Cred ca ideea de YouTube prinde radacini din ce in ce mai solide in societate. Cu siguranta e un fenomen care prinde amploare si nu cred ca a ajuns inca la potential maxim. Sunt foarte multe planuri in care se dezvolta YouTube-ul in Romania si e greu sa spunem bine sau rau, asta fiind doar o perceptie subiectiva proiectata pe o anumita nisa. Exista diversitate si cred ca in ultima vreme s-au mai marit putin optiunile pe care le ai cand vine vorba de continut desi inca nu e suficient si as zice ca e sete de mai mult.

Cel mai mult imi place ca YouTube-ul e inca un mediu care ofera o egalitate a sanselor. Ofera o sansa oricui are o poveste de spus fara sa tina cont de relatii/bani sau alte asemenea lucruri. Eu am inceput sa fac YouTube fara sa cunosc pe nimeni din industrie. Nu aveam vreun prieten vlogger care sa ma promoveze. Nu stiam sa editez, nu aveam echipament profesionist, nu aveam habar de ce e in jurul meu. Cu toate astea, platforma si comunitatea m-au primit si am ajuns intr-un punct pe care nu mi l-as fi imaginat posibil in urma cu un an si jumatate cand filmam primul episod in camera mea de camin cu un telefon destul de invechit pentru vremea respectiva.

Nu vreau sa las impresia ca a fost sau este usor. Fiecare video are zeci de ore de munca in spate.

 

Ce nu iti place 

Creatorii de continut de pe YouTube sunt adeseori pusi toti sub aceeasi umbrela cu anumite exemple ce au devenit virale o singura data lasand o pata asupra tuturor celor care se numesc “YouTuberi”. YouTube e un mediu foarte vast avand creatori de continut din foarte multe categorii fiind greu sa asociezi un clip cu toti creatorii de pe platforma. Aici e un proces de educatie, ceva mai lent, care mi-as dori sa fie putin mai rapid.

 

Critici și superficialitatea ”noii generații YouTube”

E o intrebare foarte buna si pot sa dau dreptate criticilor. Intr-adevar, exista o “degradare a discursului” in spatiul public insa as pune intrebarea si dintr-o alta lumina. Oare aceasta superficialitate nu era deja existenta in societate in generatia actuala si in generatiile anterioare? Sa fie oare o consecinta a YouTube-ului? YouTube a creat-o? Sau YouTube a fost doar mediul in care aceasta voce/continut a putut in sfarsit sa iasa la lumina si sa ne ofere o mai buna perspectiva asupra a ceea ce reprezinta intregul societatatii?

Mergand mai departe, sunt convins ca exista mult continut de calitate pe YouTube. Din nou, nu trebuie generalizat si judecat intregul dupa particularitati. Optiunile sunt acolo, fiecare poate alege.

 

YouTube peste 20 de ani

Prea greu de anticipat. Imi e usor sa vad disparitia televizorului si inlocuirea lui cu YouTube sau alta platforma care sa ofere video.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related