Gabriel Pâslaru: Cei care spun neadevaruri cu lipici la public fac audiente din ce in ce mai mari, sufland in panzele fenomenului fake news

Gabriel Pâslaru: Cei care spun neadevaruri cu lipici la public fac audiente din ce in ce mai mari, sufland in panzele fenomenului fake news

Fake News. Un fenomen vechi de când e lumea, spun unii. Dar care a crescut exponential, spun altii, si fac lumea de nerecunoscut. Problema, crede Gabriel Pâslaru este ca in ultimii ani s-au produs mutatii colosale in comunicare. Preşedinte al Asociaţiei Române de Relaţii Publice (ARRP) din 2014, Gabriel Pâslaru are peste 40 de ani de experienţă în domeniul jurnalismului, comunicării şi relaţiilor publice. Şi-a început cariera în 1978, în cadrul Agerpres, pentru ca mai apoi, în 1989, să se alăture The Associated Press în calitate de Staff Writer.

Anul trecut, ARRP a organizat conferinţa "Fake News – O anatomie a mistificării sociale", un eveniment la care au participat 19 speakeri şi 200 de invitaţi, iar anul acesta urmează ediţia a doua. Gabriel Pâslaru vorbește mai jos despre amploarea știrilor false, cum afectează acestea industria de PR și celelalte industrii, care sunt măsurile care funcționează în combaterea Fake News și ce pot face specialiștii în Relații Publice pentru a gestiona efectele acestui fenomen.

 

PR-ul în nomenclator

Existand din 1995, Asociatia Romana de Relatii Publice - ARRP intelege bine situatia din Romania, avand printre membrii sai agentii de relatii publice, profesori din invatamantul superior, departamente de comunicare din companii si institutii si ONG-uri.

Nu doar ca a introdus in nomenclatorul ocupatiilor din Romania profesia de ‘specialist in relatii publice’, dar si joaca un rol activ in promovarea relatiilor publice ca domeniu bazat pe credibilitate, organizand traininguri, conferinte, seminarii, evenimente open house.

Personalitati recunoscute la nivel european si mondial, cum ar fi Maxim Behar, Presedinte ICCO pana in 2018, si Thomas Achelis, Presedinte CERP, sunt membri de onoare ai ARRP. Ca recunoastere a activitatii sale, asociatia a fost acceptata in mai multe organizatii internationale de specialitate.

O initiativa din 2017 a agentiei BDR Associates/ Hill+Knowlton Romania, membra ARRP, sustinuta de intreaga noastra conducere, a dus la cea mai recenta afiliere, la Organizatia Internationala a firmelor de Consultanta in Comunicare – ICCO, unde reprezint Romania in Board of Management.

Impreuna cu ICCO, desfasuram in momentul de fata proiectul European Agency Finder prin care toate agentiile membre, inclusiv cele din ARRP, isi prezinta serviciile astfel incat sa fie usor de gasit de cele peste 3000 firme de relatii publice partenere din 66 de tari. De ce? Pentru a maximiza sansele de face impreuna afaceri.

 

Amploarea Fake News

Timp de cativa ani buni, ca staff writer al agentiei Associated Press, puteam publica o informatie doar cand aveam cel putin trei surse care sa o confirme. Este abordarea profesionista in jurnalismul din intreage lume, abordarea care construieste si mentine credibilitatea.

Problema este ca in ultimii ani s-au produs mutatii colosale in comunicare. Din pacate, numarul publicatiilor care respecta regula de mai sus si care reprezint puncte de referinta pentru cititori a scazut dramatic.

In acelasi timp, internetul face ca astazi oricine vrea sa spuna ceva o poate face, ceea ce in esenta este foarte bine. Mai putin bine este insa faptul ca doar extrem de putini dintre cei care se exprima pe internet macar au auzit de regula celor trei surse. De aplicat nici nu mai vorbesc! In acest context, cei care spun neadevaruri cu lipici la public fac audiente din ce in ce mai mari, sufland in panzele fenomenului fake news.

 

Cum este afectata industria de PR 

Industria nu este doar afectata, ea pur si simplu trebuie sa se reinventeze si o face. Daca acum vreo cinci ani aveai timp macar de seara pana dimineata ca sa reactionezi la o stire eronata difuzata seara la un post de radio sau de televiziune, acum, cand posturile respective se regasesc si pe internet, trebuie sa poti reactiona in doar cateva minute.

Asta presupune sa fii pregatit cu un nou gen de monitorizare si, in special, cu oameni care inteleg noile canale si publicurile lor. Iar acesta este doar un exemplu.

 

Actiuni anti-Fake News

O masura care se spera ca va contribui la diminuarea amplorii fenomenului este legea protectiei datelor personale. Pana una alta, vad ca sunt extrem de putini cei care chiar inteleg ce presupune aceasta lege. Pe de alta parte, constat ca GDPR a dus la inchistarea comunicarii tocmai din partea celor, de buna credinta, doresc sa respecte legile si care, in acest caz, nu stiu cum sau nu dispun de resursele financiare considerabile pe care le reprezinta conformarea.

 

"Fake News – O anatomie a mistificării sociale"

Conferinta noastra si-a propus sa traga un semnal de alarma cu privire la fenomen si totodata sa aduca la un loc resurse care, intr-un fel sau altul, fac ceva in aceasta privinta. Faptul ca de la reprezentanti ai Uniunii Europene si ICCO, pana la specialisti romani civili si militari din domeniile comunicarii si IT, si pana la firme de avocatura au facut prezentari la eveniment a demonstrat fara dubii capacitatea ARRP de a aborda subiecte importante pentru profesia noastra, in cautarea de solutii. Nu mai putin imbucurator a fost si ca in sala au venit peste 200 de participanti si ca evenimentul a generat un impresionant numar de comentarii si de articole de presa.

De aceea ne propunem sa continuam seria conferintelor si, respectiv, sa extragem de acolo solutii utile pentru membrii nostri si pentru cei care doresc sa ni se alature. Detalii cu privire la aceasta noua conferinta vor veni in curand.

 

Cum s-au schimbat obiceiurile oamenilor de a se informa

Aici lucrurile sunt clare: tot mai multa lume isi ia informatia de pe internet, iar dispozitivele mobile castiga teren in fiecare zi. Avantajulul este ca esti informat aproape in timp real, dar si apare si dezavantajul ca nu ai timp sa parcurgi informatia in amanuntime.

 

Sunt oamenii mai usor de pacalit in era informatiei?

Avand in vedere ca platforme ca Facebook iti ofera informatia structurata dupa preferintele tale, este din ce in ce mai putin probabil sa iti formezi o opinie corecta, lipsit fiind de informatii diverse, eventual contradictorii.

O solutie ar fi sa-si gaseasca timp pentru a parcurge mai multe surse diverse pentru acelasi subiect, dar cine pare sa mai aiba timp astazi?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related