2009 a fost un an fabulos pentru Gabriela Lungu. Fabulos, in sensul de agonie si extaz, sau "ce nu te doboara, te face mai puternic". Din 2006 pornise pe calea antreprenoriatului cu The Practice si, desi oficial lucrurile mergeau bine, era, totusi, primul an serios de criza.
Mi-aduc aminte ca eram din ce in ce mai stresata – nu dormeam noaptea de grija de a putea plati salariile oamenilor buni cu care lucram, de a nu fi nevoita sa ma despart de vreunul.
Pe scena la Romanian PR Award, cand am castigat trofeul Agentia Anului, imi amintesc ca am facut o cerere publica de a primi business. "Sa fii cel mai bun nu inseamna ca suntem si scumpi" - am spus clientilor din sala – "asa ca nu va feriti de noi, si puneti-ne la treaba".
Dupa vreo 5 ani de corporatii, Gabriela e tot antreprenor in prezent. Antreprenor consultant, nu chiar in industrie, ci pentru industrie. Dintre schimbarile majore care au schimbat domeniul in ultimii 10 ani, Gabriela numeste trei: concentrarea pe "purpose" in brand marketing care da mai mult sens muncii noastre, expunerea discriminarii din industrie si importanta acordata de 2-3 ani diversitatii si incluziunii si normalizarea "flexible working" care permite celor din industrie nu doar sa munceasca, dar sa si traiasca si sa-si hraneasca pasiunile si interesele din afara muncii de zi cu zi.
Acum 10 ani
Agonia si extazul antreprenoriatului. 2009 a fost un an fabulos!
Eram inca la inceput de drum cu THE PRACTICE (azi MSLGROUP THE PRACTICE), agentie pe care o lansasem in noiembrie 2006. Oficial ne mergea foarte bine – castigam premii internationale, ieseam Agentia de PR a Anului pentru prima data in Romania (care pentru o agentie asa de tanara era chiar big-deal), dar era si primul an serios de criza economica in tara si deci incepeam sa resimtim efectele bugetelor taiate drastic. Era ca si cum, exact cand incepeam sa zburam cu adevarat, cineva ne taia aripile.
Mi-aduc aminte ca eram din ce in ce mai stresata – nu dormeam noaptea de grija de a putea plati salariile oamenilor buni cu care lucram, de a nu fi nevoita sa ma despart de vreunul. Am avut si ceva probleme de sanatate din cauza asta. Pe scena la Romanian PR Award, cand am castigat trofeul Agentia Anului si oamenii ne-au aplaudat, imi amintesc ca am facut o cerere publica de a primi business. "Sa fii cel mai bun nu inseamna ca suntem si scumpi" - am spus clientilor din sala – "asa ca nu va feriti de noi, si puneti-ne la treaba".
Cu tot stresul, eram insa si foarte fericita in 2009, pentru ca faceam super proiecte creative, de nivel international. Va mai aduceti aminte de lansarea pufuletilor Gusto? Pentru ca tara intreaga era in depresie, am lansat o adevarata miscare nationala Pro-Optimism, inclusiv cu o conferinta tip TED despre Optimism (impreuna cu Evensys si Cristi Manafu). A fost o campanie foarte complexa si creativa care de altfel a si adus in 2010 industriei locale primul leu la PR la Cannes Lions.
Am invatat enorm din acea perioada. Fix pe tipicul "ce nu te doboara, te face mai puternic".
FFW in prezent
Culmea, acum tot antreprenor (dupa vreo 5 ani in corporatii); sau consultant mai bine spus (cred ca te poti numi antreprenor cand ai cel putin un angajat permanent).
Pentru moment nu chiar in industrie, ci pentru industrie – folosindu-mi experienta acumulata in 23 de ani de munca pentru a le da aripi altor profesionisti. Cu Wings Creative Leadership Lab, cu care zbor prin lumea-ntreaga.
Foarte optimista cu privire la viitor – altfel nu m-as stradui sa formez noi generatii.
Trei lucruri bune majore s-au intamplat in ultimii 10 ani si datorita lor e super sa lucrezi in domeniu: concentrarea pe "purpose" in brand marketing care da mai mult sens muncii noastre, dincolo de comercial; expunerea discriminarii din industrie si importanta acordata de 2-3 ani diversitatii si incluziunii, care face sa nu-ti mai fie lehamite sa mergi la birou ca femeie sau ca minoritate de orice fel; si normalizarea "flexible working" care permite celor din industrie nu doar sa munceasca, dar sa si traiasca si sa-si hraneasca pasiunile si interesele din afara muncii de zi cu zi.
Mai sunt multe alte lucruri bune care fac munca mai interesanta: social media, technology si data sunt doar cateva.
Lucrurile bune din industrie
Oameni: cei mai cool, mai deschisi la mine, mai la curent si mai fun
Procese: macar ale noastre sunt procese creative... ceva ce alti oameni fac ca hobby.
Rezultate: influentam atat de multe decizii din viata de zi cu zi. Cati oameni pot spune asta despre munca lor?
Efecte: cateodata, cand ne facem munca foarte bine, reusim sa schimbam un pic lumea.
Ce i-ai spune eului tău de acum 10 ani. Ce îi spui celui de peste 10 ani
Doua lucruri pe care de altfel, intre timp, mi le-am si tatuat pe mana dreapta:
"believe" (in mine insami si in ce-mi spune intuitia; in univers, care lucreaza pentru noi si nu impotriva noastra; in ideea ca daca ceva e sa fie, va fi cu siguranta si deci nu merita sa te stresezi mai mult decat trebuie; in faptul ca orice problema se rezolva pana la urma)
&
I>^v care inseamna "I am bigger than my ups and downs". Nu lua prea in serios niciun succes si niciun esec, nicio bucurie si nicio suparare; adevarul e de fapt pe undeva pe la mijloc si e firesc va viata sa aiba suisuri si coborasuri.