Claudia Tecuceanu a absolvit Arhitectura în 2015, dar în paralel, timpul liber și l-a ocupat cu designul de bijuterie. După ce a terminat facultatea, a creat Maestoso, un brand bazat de design minimalist și geometric.
Sigur ca un designer promoveaza de fapt o viziune personala, insa in momentul in care aceasta nu este conectata in nicio maniera la piata si la oameni, exista riscul ca totul sa se transforme in arta, nu si in business.
Pentru a construi businessul, e nevoie de echilibru între simțul designerului și cel al antreprenorului, spune Claudia Tecuceanu. Apoi, cand brandul va fi deja cunoscut, experimentarea esteticii poate sa aiba intaietate. Cheia consta in a construi treptat, cu multa rabdare si curaj, fara a sari pasi importanti in dezvoltarea brandului.
Inceputul
De mica am inceput sa-mi directionez atentia si talentul catre tot ceea ce insemna design, insa pasiunea pentru creatie, echilibru si frumos am cultivat-o in anii pe care i-am urmat in cadrul Universitatii de Arhitectura si Urbanism "Ion Mincu", pe care am absolvit-o in anul 2015. In timpul anilor de studiu, mi-am ocupat putinul timp liber cu designul de bijuterie, avand si un brand timp de 4 ani de zile.
Toate ideile si dorintele mele de viitor avand un punct comun in zona creativa, am luat decizia ca imediat dupa aceea sa creez brandul Maestoso, care avea sa se diferentieze prin cateva caracteristici unice pentru piata din Romania, avand linii minimaliste si geometrice.
Am considerat din totdeauna ca tot ceea ce tine de creatie nu ar trebui sa fie redus la un singur domeniu, ci trebuie explorate multiple categorii, pentru ca un designer sa isi poata dezvolta cat mai mult viziunea. Astfel ca trecerea de la arhitectura generala la design produs si moda este una extrem de naturala si benefica procesului de creatie.
Invataturi
Daca facem referire la istoria artei si a modei, a regulilor cromatice si de estetica in general, sigur ca studiile in arhitectura si-au pus amprenta in cel mai frumos mod.
Iar in ceea ce priveste organizarea business-ului si directionarea brand-ului, cele mai importante elemente le-am invatat de la oameni de business din domenii similare din jurul meu sau studierea parcursului diversilor designeri internationali.
De ce are nevoie un designer din Romania la inceput
Industria modei este un domeniu de mare subiectivism. Sigur ca un designer promoveaza de fapt o viziune personala, insa in momentul in care aceasta nu este conectata in nicio maniera la piata si la oameni, exista riscul ca totul sa se transforme in arta, nu si in business.
Succesul tine si de un dram de noroc, dar mai ales de talentul de antreprenor, nu numai de cel de designer. Din punctul meu de vedere, pragmatismul, talentul creativ si inovativitatea ar trebui sa aiba proportii egale in maniera de abordare a colectiilor de inceput de drum. Ulterior, cand brandul va fi deja cunoscut, iar baza de clienti suficient de larga, experimentarea esteticii poate sa aiba intaietate. Cheia consta in a construi treptat, cu multa rabdare si curaj, fara a sari pasi importanti in dezvoltarea brandului.
Industria modei este desigur si un domeniu in care relatiile cu oameni din aceeasi specialitate, reviste de moda, editori si oameni din online, sunt foarte importantate, insa nu garanteaza neaparat succesul unui designer. Daca abordarea nu este coerenta, si pe aceeasi linie cu viziunea pe care o propune designerul, este posibil sa fie un esec.
Primul proiect
Primul proiect in directia creatiei de genti, care avea sa anticipeze lansarea brandului Maestoso, a fost reprezentat de proiectarea unei serii de genti multi-functionale pe cea mai mare platforma internationala de crowdfunding. Pe parcusul acestei perioade am studiat indeaproape tipurile de piele naturala, modalitatea de lucru si realizare a prototipurilor, dar si selectia unor furnizori de accesorii si piele naturala din Italia cu care colaboram si in prezent.
Experienta aceasta comprimata intr-o perioada de timp relativ scurta, m-a ajutat foarte mult in lansarea si dezvoltarea imediata a brandului Maestoso.
Businessul
Maestoso a luat nastere la sfarsitul anului 2015 din dorinta de realiza un brand cu caracteristici unice pentru piata din Romania, care sa se diferentieze prin designul minimalist si formele structurate.
De-a lungul multor luni de research si experimentare, am ajuns la varianta finala a produselor care au fost lansate intr-o prima colectie la inceputul anului 2016.
Echipa Maestoso este formata din trei mesteri marochineri care se ocupa de intregul proces de realizare al gentilor, un modelier si un confectioner care se ocupa de colectiile de imbracaminte. In perioadele in care atelierul este prea aglomerat, productia este externalizata catre parteneri cu care avem o lunga colaborare.
De asemenea, de relatia cu clientii si preluarea comenzilor se ocupa o alta persoana.
In sarcina mea revine directionarea brandului Maestoso din toate punctele de vedere, de la gasirea furnizorilor si negocierile cu acestia, etc, concentrandu-ma in mod special pe directia de creatie.
Targetul
Majoritatea clientilor Maestoso sunt femei, avand varste cuprinse intre 25 ani si 45 ani, cu studii superioare, din mediile corporate si business, pasionate de obiecte cu design emblematic si orientate catre produse de inalta calitate. Clientele sunt orientate catre ideea de slow-fashion si sunt atrase de procesul din spatele unui astfel de brand local, pe care il si inteleg la adevarata sa valoare.
Probabil atractia pentru formele structurale si minimalismul creatiilor noastre sunt si cele care diferentiaza brandul Maestoso de alte produse aflate pe piata de profil din Romania.
Piesa centrala a fiecarei colectii lansata sub semnatura Maestoso a fost reprezentata inca de la inceput de manerul emblematic. In cea mai recenta colectie premium lansata de curand sub numele PLATINUM, manerul capata un design hexagonal, fiind proiectat si executat special pentru aceasta colectie.
Promovarea colectiilor o realizam in mod exclusiv online in Romania, iar pe plan international, prin participarea la targuri de profil, cel mai important fiind cel din Milano, unde am atras deja retaileri importanti din Franta, Belgia, Oman, Malta sau SUA.
Creația
Arhitect fiind de profesie, inspiratia principala vine in mod evident de la volumele si geometria arhitecturala, acest lucru fiind extrem de vizibil in designul futurist si deosebit al gentilor. Inspiratia vine cumva dintr-un manifest care experimenteaza emanciparea fata de formele invechite si care exalta promovarea noului.
Prima etapa in realizarea unei colectii este la nivel teoretic, in care incerci sa iti formezi conceptul produselor, si care sa devina fundamentul pe care sa construiesti mai apoi. Acesta este cel mai important pas in procesul de creatie, care va marca practic fiecare produs al colectiei respective.
Urmatorul pas il reprezinta realizarea schitelor si gasirea elementelor care sa defineasca intreaga colectie. In baza acestora, modelierul se ocupa de realizarea tiparelor si a prototipului. Aceasta faza este de obicei una usor repetitiva, intrucat se fac diferite modificari si imbunatatiri, pana la perfectionarea designului si utilitatii produsului final.
Amprenta stilistica se manifesta prin simplitatea liniilor cu un usor twist, fiecare piesa Maestoso fiind usor identificabila prin design.
Designul in Romania
Trebuie sa recunosc ca urmaresc mai mult domeniul arhitecturii si al designului de interior din tara, caci maturitatea discursului si coerenta vizuala si emotionala este mai adanc exprimata in fiecare proiect. Ii mentionez aici pe Cristian Corvin si ADNBA, care au reusit prin proiectele punctuale din Bucuresti si nu numai, sa dea substanta orasului.
Apreciez de asemenea evolutia unor branduri care si-au creat deja un renume la nivel international, printre care MLH si Murmur. Imi place sa studiez mult modelul de business si pe oamenii care se afla in spatele acestor branduri de success.
Relatia romanilor cu estetica
Imi place sa cred ca societatea romaneasca este intr-o dezvoltare accelerata, si incepe sa isi canalizeze atentia si catre domenii care pana de curand nu prezentau foarte mare interes, cu exceptia unui grup destul de limitat. Un exemplu foarte bun il constituie evolutia designului de interior, oamenii fiind din ce in ce mai preocupati de locul pe care il numesc “acasa”, sau de restaurantele pe care aleg sa le frecventeze datorita emotiilor pe care le starnesc.
Acelasi lucru se intampla si cu moda. Constientizarea ca aceasta este pana la urma o extensie a personalizatii fiecaruia, si ca este prima modalitate de exprimare nonverbala, a condus la o dezvoltare a industriei si in Romania. Desigur ca mai este mult de crescut si educat, insa primii pasi ai fundatiei au fost deja pusi.
Trenduri
Toate colectiile pe le-am lansat sub semnatura Maestoso nu s-au lasat ghidate de tendinte si influente care se evapora de la un sezon la altul. Am incercat sa propunem produse care pe langa gradul de inovativitate estetica, cu elemente usor de asociat brandului, sa atinga si o caracteristica atemporala, astfel incat sa nu intre intr-un proces rapid de perimare.
Frumosul si cliseele lui
Frumosul inseamna lucrul care iti aduce placere, fie ea estetica sau sufleteasca.
Adoptarea imediata a unor tendinte de sezon fara valoare estetica sau morala, si care nu aiba fundament, il consider cel mai mare cliseu, atat pentru un designer, cat si pentru publicul care il imbratisaza. Globalizarea accelerata a condus la uniformizarea notiunii de frumos, notele personale fiind din ce in ce mai rare.