Misterul de la Castelul Bran. Un joc de societate cu Dracula in rolul principal

Misterul de la Castelul Bran. Un joc de societate cu Dracula in rolul principal

Prin 2012, Iulia Soare, sotul ei, Cristi, si fratele lui, Victor, au pornit un magazin online, iar doi ani mai tarziu renuntau la joburile lor, dedicandu-se jocurilor de societate. La inceput, Giftology distribuia jocuri, dar apoi a inceput sa puna amprenta romaneasca asupra lor. Sa descopere, traduca, adapteze jocuri de societate pentru publicul din Romania. Asa a aparut ideea unui Cluedo Dracula, dezvoltat in parteneriat cu Castelul Bran. Apoi, au urmat etapele de dezvoltare, povesteste Iulia Soare, Marketing Manager Giftology: un designer care sa inteleaga ideea si sa nu treaca intr-o zona prea „dark”, selectia personajelor, a povestii si a camerelor.

Povestea si modul in care este transpusa sunt inspirate din opera lui Bram Stoker. Chiar daca este un joc de perspicacitate, chiar matematic as spune, am dorit ca jucatorul sa aiba impresia ca citeste o poveste palpitanta.

De la Dracula, am continuat discutia cu jocurile de societate din Romania. Ce se joaca romanii (au timp sa se joace?), care sunt titlurile populare, cum s-a dezvoltat acest domeniu? Vestile sunt bune, crede Iulia Soare: romanii au inceput sa prinda gustul socializarii prin jos, titlurile se inmultesc si exista foarte multe persoane care organizeaza evenimente la care participa si se „joaca” pasionatii de jocuri de societate.

 

Povestea Giftology

Povestea Giftology a inceput in anul 2012, ca un side business pentru sotul meu, Cristi, si fratele lui, Victor, amandoi fiind angajati full time, la vremea respectiva, in alte companii. In 2014, m-am alaturat si eu, eu si Cristi renuntand la joburile noastre si dedicandu-ne complet acestui proiect.

In 2012, afacerea a pornit ca un magazin online www.geekfun.ro, rebranduit in 2015 in www.giftology.ro (termenul de „geek” nu a fost atat de bine primit de clienti, plus ca ne nisa destul de mult piata tinta), iar afacerea s-a axat mai mult pe partea de distributie, decat pe business-to-consumer.

Noi am fost unii dintre cei „vinovati” pentru fenomenul Kendama in 2017, iar de atunci am incercat sa ne regasim menirea. Anul acesta, credem ca am descoperit sensul businessului nostru pe termen lung, lucrand cu placere la descoperirea, adaptarea si dezvoltarea jocurilor de societate, toate lansarile din acest an generand succes imediat.

In prezent, 80% din focusul nostru se duce pe dezvoltarea si distributia jocurilor de societate, felicitari, jucarii si cam 20% pe magazinul nostru online www.giftology.ro. Formam o echipa activa de 10 persoane,  avand insa si o serie de activitati externalizate. 

 

Ideea Cluedo Dracula

In momentul in care am devenit distribuitor oficial Winning Moves (partener Hasbro, detinatorul licentelor Cluedo si Monopoly), am inceput sa cautam jocuri in portofoliul lor pe care sa le putem traduce si adapta. Noi distribuim si jocuri in limba engleza, dar cele mai bine vandute titluri vor fi intotdeauna in limba romana.

Am ales o serie de jocuri licentiate pe care sa le traducem – Cluedo Harry Potter si Monopoly Friends, de exemplu – dar ne-am dorit foarte mult sa facem ceva reprezentativ pentru tara noastra, un joc nou, o adaptare care nu exista in celelelate tari, dar care sa poata sa ajunga si sa ne reprezinte cu mandrie.

Si noi, si Winning Moves ne-am gandit instant la Dracula. Atat din punct de vedere al oportunitatilor creative de a dezvolta un joc pe aceasta tema, cat si din punctul de vedere ca ar putea fi un joc pe care si turistii straini sa il cumpere si sa se bucure de el. Ideea initiala a fost pur si simplu sa il facem, cu inspiratii din opera lui Bram Stoker si atat.

Noi suntem mari fani ai calatoriilor si avem foarte multe idei (dar putin timp) despre proiecte care sa promoveze Romania, asa ca ne-am dorit sa il facem in parteneriat cu Castelul Bran. Aceasta dorinta ne-a „costat” mult timp, intarziind proiectul  cu aproximativ 6 luni, dar a meritat cu prisosinta! Jocul arata senzational, din punctul nostru de vedere, si este una din cele mai mari reusite ale noastre de pana acum.

 

Etapele

In primul rand, jocul Cluedo este un brand licentiat Hasbro, iar Winning Moves sunt parteneri Hasbro. Noi suntem parteneri Winning Moves. Orice propunere pe care o avem noi, trebuie negociata cu Winning Moves, iar odata acceptata, trebuie prezentata pentru aprobarea finala catre Hasbro.

Din ce am inteles, acum cativa ani, cei de la Winning Moves au vrut sa faca Monopoly Dracula, iar propunerea a fost respinsa din cauza designului. Mizele erau mari, iar solicitarea noastra de a adauga inca un partener pe cutie stiam ca va fi o provocare.

In primul rand, s-a cautat un designer care sa inteleaga atat solicitarile noastre, cat si ale partenerilor. Primul designer care nu a trecut proba a venit cu o imagine foarte „dark”, cu care noi nu am fost de acord, fiind un joc de societate dedicat inclusiv copiilor.

In al doilea rand, dupa ce am gasit persoana perfecta, am ales personajele, povestea si camerele.

Camerele au fost realizate dupa imagini din Castelul Bran, trimise chiar de ei, din baza lor de date:

Curtea – designul include fantana si chiar o parte din acoperisul Castelului, realizat intocmai ca in original

Salonul de Muzica – covorul este realizat intocmai dupa original, la fel si cele 2 fotolii

Cimitirul – nu exista niciun cimitir faimos in jurul Castelulul Bran, dar in joc a fost introdus. Poate nu este vizibil pentru ochiul neformat, dar crucea introdusa in design este realizata dupa crucea de la baza Castelului

Imaginea de pe cutie si din centrul tablei este chiar imaginea Castelului stilizata.

 

Cea mai grea parte

Cred ca partea cea mai grea a fost negocierea, cel putin pentru noi. Designerul este strain, noi nu am interactionat direct cu el, doar am transmis solicitarile prin Winning Moves.

In plus, partea de traducere si verificare este dificila. Noi nu lucram cu case de traducere, pe toate le facem noi, intern, chiar si pentru cele din poloneza. In general, firmele de traducere iti dau fisiere cu textul brut, care nu este adaptat conceptului jocului. In general, traducerea si introducerea textelor o fac eu, iar eu sunt verificata de colega mea, Andreea, si, deseori, ultima verificare ii revine sotului meu, Cristi. Facem acest lucru pentru ca am descoperit ca, din neatentie, poti sa nu vezi greseala ta chiar daca verifici de 10 ori.

Se poate spune, oricum, ca la un joc lucram toata echipa din firma. De multe ori facem brainstorming-uri despre nume, care suna mai bine, despre idei de elemente de introdus in joc, despre modul cum se joaca.

 

Istorie si legenda

In primul rand, am tinut mortis ca pe orice zona apare poza Castelului Bran sa apara mentiunea „Castelul Bran, Romania / Bran Castle, Romania”. Acesta „obsesie” sanatoasa ne-a intarziat proiectul o luna pentru ca nu s-a respectat intocmai solicitarea initial si nu am vrut sa dam OK-ul pe productie.

Nu prea exista mentiuni din istorie in joc, doar o data este mentionata Regina Maria, ea fiind proprietara Castelului, dar atat, nu este implicata in joc. Nu am vrut aspecte istorice pentru ca am vrut sa delimitam clar fictiunea si realitatea.

In schimb, povestea si modul in care este transpusa este inspirata din opera lui Bram Stoker. Chiar daca este un joc de perspicacitate, chiar matematic as spune, am dorit ca jucatorul sa aiba impresia ca citeste o poveste palpitanta.

 

Publicul

Publicul matur este impartit, din punctul nostru de vedere, in doua categorii:

Jucatorul ocazional, amator – in care pot spune ca ma incadrez si eu. Le place ideea de a se intalni cu prietenii si de a socializa prin jocuri de societate, dar nu sunt cunoscatori, cauta jocuri de societate distractive, usor de inteles si explicat.

Jucatorul pasionat, cunoscator – cauta jocuri complexe, de strategie, detin o colectie impresionanta de jocuri de societate, sunt adevarati cunoscatori de limba engleza si nu ii deranjeaza ca un joc nu este in limba romana.

Romania are potential imens de crestere, inca suntem la inceputul fenomenului, iar noi vrem sa sustinem aceasta crestere pentru ca, sincer, ne dorim ca oamenii sa uite de ecranele laptopurilor, de alte distractii efemere si sa socializeze fata in fata cu prietenii.

Urmaream un discurs al lui Oprah, intr-un moment mai de impas al firmei, si unul din sfaturile ei pentru o viata mai buna era sa incerci sa ajuti oamenii, sa faci bine, prin munca pe care o faci. Si cand m-am gandit la jocuri de societate, directia a fost clara – ajutam familiile sa se joace impreuna, prietenii sa rada in hohote, cuplurile sa se cunoasca mai bine (vezi Batalia Cuplurilor).

 

Jocuri populare

Cel mai de succes joc al nostru este Batalia Cuplurilor – primul joc de societate, in limba romana, dedicat cuplurilor. Se poate juca atat iubit versus iubita, cat si cuplu versus alte cupluri. Include probe ca „Cat de bine cunoastem?” – trebuie sa ghicesti ce ar face jumatatea ta intr-o anumita situatie, „Despre ce crezi ca vorbesc?” – sa explici un termen fara a folosi alti 5 termeni si jumatatea ta sa ghiceasca, o proba in care trebuie sa desenezi un film, un proverb sau o pozitie sexuala si jumatatea ta trebuie sa ghiceasca ce.

Jocul a fost lansat de Ziua Indragostitilor anul acesta, iar continuarea lui „Jocuri in Dragoste”, care se axeaza mai mult pe cat de bine iti cunosti partenerul, in luna noiembrie. La inceputul anului 2019 vom lansa si Batalia Cuvintelor, care se axeaza mai mult pe jocuri de cuvinte, tot din aceeasi gama.

Anul acesta noi ne-am axat foarte mult pe jocuri populare, pentru jucatorul amator, jocuri mai putin complexe si mai putin nisate. La anul, in schimb, vom aduce o serie de jocuri mai nisate, atat pentru jucatorul profesionist, cat si pentru jucatorii de nisa.

De exemplu, acum este in productie jocul de societate preferat al lui Hugh Hefner, mare fan al lui Sherlock Holmes. Insusi Hugh Hefner l-a sunat pe inventator, in urma cu muuuulti ani, dupa ce a scos prima varianta de joc, si l-a rugat sa o dezvolte si mai mult pentru ca a terminat jocul si nu se mai poate juca. Jocul presupune citirea unor cazuri, cautarea indiciilor si rezolvarea lor. Prima varianta de joc a avut, daca nu ma insel, 10 cazuri.

Noi am mers pe varianta actuala de 75 cazuri. A fost cel mai greu joc de tradus si adaptat. Nu cred ca vom mai avea niciodata un asemenea joc. Doar traducerea si adaptarea a durat in jur de 6 luni. Fiecare caz are 14 indicii, sub forma de text, in total 1050, de la jocuri de cuvinte, la ghicitori, proverbe, indicii propriu-zise legate de caz, jocuri de logica, intrebari de cultura generala, etc.

In plus, jocul meu preferat pe care il tin acasa, pe masuta de cafea – un joc perfect pentru creative, pentru copywriteri – un joc care presupune realizarea de sloganuri pentru tot feluri de produse ciudate. Acesta face parte din jocurile pe care le vom lansa in 2019.

 

Jocurilor de societate din Romania

Dupa cum am mai spus, piata este in crestere, dar exista limitari din multe puncte de vedere. De exemplu, nu exista producatori specializati pentru productia unui joc de societate in Romania. Nu este aceeasi situatie in toata Europa. De exemplu, avem jocuri in portofoliu care se produc in Polonia, unde sunt zeci de producatori de jocuri de societate, piata este ridicata, iar jocurile apar pe banda rulanta.

In plus, este destul de greu sa ajungi in unele magazine mari, sa distribui un joc. Daca nu esti un distribuitor mare, cunoscut, poti sa nu fii bagat in seama. Noi am avut noroc ca aveam reteaua de distributie dezvoltata de pe vremea cu Kendama, dar tot avem posibili parteneri la care nu ajungem. Unul din obiectivele noastre principale este extinderea retelei de distributie, cautand in mod activ noi parteneri.

Lucruri bune sunt multe: in primul rand, orientarea oamenilor catre jocurile de societate. Constientizarea nevoii de socializare, de activitati amuzante, de nevoia de relaxare intr-un mod inteligent.

In plus, exista foarte multe persoane care organizeaza evenimente la care participa si se „joaca” pasionatii de jocuri de societate.

Este important si ca apar pe piata din ce in ce mai multe jocuri de societate,  de la diferiti producatori, toate deschizand si alimentand apetitul pentru joc.

 

Primul joc

Trebuie sa recunosc ca imi place foarte mult sa joc Rummy, neaparat pe etalate, un joc mai „old school” pe care il jucam deseori in familie. In plus, sunt mare fan Monopoly si Cluedo pentru ca, la baza lor, sunt jocuri la care ai nevoie de gandire matematica si de capacitate puternica de analiza, exact lucrurile la care ma pricep foarte bine.

Monopoly este si primul joc modern de societate pe care l-am jucat. Desi deseori l-am jucat, nu tin minte sa fi castigat vreodata. De cand traducem aceste jocuri, imi dau seama cat de gresit jucam fiindca niciodata nu citeam regulile. Nu in ultimul rand, Batalia Cuplurilor este extrem de interesant de jucat, este un fel de Activity pentru adulti. 

Desi sunt o fire competitiva, nu ma enervez cand pierd, dar ma enervez daca cineva triseaza. Cred ca jocurile transpun foarte bine modul in care privim viata de zi cu zi si modul in care trecem prin diferite situatii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Campanii

Sectiune



Branded


Related