Exista o populatie de 5,2 milioane de persoane de etnie roma ce locuieste in regiunea Dunarii si continua sa se confrunte cu multe probleme. Cea mai mare dintre ele: discriminarea. Dar de unde pornesti in a lupta cu ea? Care e primul pas intr-un astfel de demers ambitios? Cei de la Creionetica si Agentia Impreuna au pornit de la modele. Pentru ca in comunitatea roma modelele sunt mai putin vizibile, au lansat platforma LikeRom, prima comunitate a profesionistilor de etnie roma, unde membrii comunitatii se reunesc pentru a inspira prin povestilor lor de viata si de cariera.
Exista o problema identitara, astfel ca multi romi, fie din familii traditionale, fie mixte, nu isi asuma etnia. Considera ca odata cu asumarea identitatii li se vor inchide multe usi in viata si in cariera, spune Andrei Bucureci, Creative Director Creionetica.
Contextul in care traiesc si evolueaza acesti profesionisti este, asa cum bine stim, unul de discriminare si prejudecati. Ei sunt priviti drept “exceptii” de la o comunitate marginalizata in Romania si peste hotare. Scopul nostru este sa cream un spatiu de dialog, de afirmare si de mandrie fata de identitatea etnica si profesia lor.
Pentru a inspira, au ales 10 ambasadori ai comunitatii care sa isi spuna povestea. De la bun inceput au vrut zece profesionisti care sa nu fie persoane publice, ci oameni egali cu cei din comunitate. Trei dintre ei, Gilbert Costache, model si actor, Lucian Corobuta, specialist fonduri nerambursabile si jurist, si Roxana Marin, profesoara de limba engleza si organizator comunitar, povestesc, mai jos, alaturi de Andrei Bucureci, de ce are nevoie comunitatea roma si care sunt problemele cu care se confrunta, inca, in 2018.
Contextul
LikeRom este prima comunitate a profesionistilor de etnie roma, care functioneaza intr-o prima faza online, pe platforma www.likerom.ro. Membrii comunitatii se reunesc online pentru a inspira urmatoarele generatii prin povestilor lor de viata si de cariera. Contextul in care traiesc si evolueaza acesti profesionisti este, asa cum bine stim, unul de discriminare si prejudecati. Ei sunt priviti drept “exceptii” de la o comunitate marginalizata in Romania si peste hotare. Scopul nostru este sa cream un spatiu de dialog, de afirmare si de mandrie fata de identitatea etnica si profesia lor.
Campania a demarat la inceputul lunii octombrie cu zece ambasadori. Am documentat povestea lor printr-o serie de interviuri scrise si materiale video, comunicate pe cele mai cunoscute platforme angajate social.
LikeRom este un concept creativ, semnat de Agentia Creionetica, si un proiect initiat de partenerii nostri - Agentia Impreuna - mai exact directorul executiv Gelu Duminica si managerul de proiect Catalina Olteanu. Campania dezvolta un proiect mai amplu, sub numele Roma As A Human Resource, sustinut financiar de Interreg, UNICEF si Erasmus+. Sunt opt tari implicate care realizeaza in oglinda campanii de revalorizare a romilor pe piata muncii: Romania, Bulgaria, Republica Moldova, Ungaria, Cehia, Slovacia, Serbia si Ucraina.
Etapele
Pregatirea campaniei si conceptul creativ au durat mai mult decat preconizasem. Se dorea o campanie de empowerment care, pentru prima data, sa evidentieze lucrurile pozitive ale clasei de mijloc de etnie roma. Menirea sa este de a inspira si motiva tinerele generatii de profesionisti, dar si acei profesionisti care simt inca nevoia sa isi ascunda identitatea roma.
Aveam nevoie de un concept care sa reprezinte comunitatea, de aceea am validat toate ideile cu cei zece ambasadori ai campaniei, dar si cu alti oameni din reteaua Agentiei Impreuna. Conceptul care a primit un feedback majoritar pozitiv este LikeRom. Asa am lansat si comunicarea. Daca vrei sa contruiesti o comunitate in adevaratul sens al cuvantului trebuie sa asculti oamenii, sa-i implici in proces, sa simta ca sunt parte dintr-o initiativa care le reprezinta nevoile reale si le proiecteaza cat mai bine asteptarile.
Chiar daca lucrurile nu s-au desfasurat cu precizia unui ceas elvetian, reactiile oamenilor la povestile comunicate pana acum demonstreaza nevoia acestui proiect. Ele pot fi urmarite pe www.likerom.ro si pagina de Facebook.
Campania
Campania graviteaza in jurul povestilor a zece ambasadori. Ele sunt documentate de 5 jurnalisti: Delia Marinescu, Andrada Lautaru, Gabriel Sandu, Diana Oncioiu si Romanita Oprea, comunicate in special in mediul online. In perioada 1 octombrie – 15 decembrie promovam saptamanal un alt ambasador. Asta inseamna ca partenerii media publica povestea si interviul video, iar in social media saptamana este dedicata acestui profesionist.
Am comunicat jumatate din cele 10 povesti ale ambasadorilor. Povestile au fost publicate pe mai multe platforme: Republica, Vice-Romania, Viitorul Romaniei, Scena9, si revista Blue Air Magazine. Urmeaza inca 5 povesti pana in decembrie, pe platformele We are HR, Business Review, in revista DOR, si Sapte Seri Trends. High pointul este un spot oficial al campaniei, care trateaza subiectul in alt fel de cat am fost obisnuiti. El reda lupta unui profesionist de a se afirma si de a fi acceptat in societate.
Ne-am propus sa marcam Centenarul Marii Uniri cu o comunitate de peste 100 de profesionisti de etnie roma. Astfel, ne dorim sa aratam o data in plus ca acesti profesionisti nu sunt exceptii, ci parte integrata a societatii noastre, oameni activi care contribuie in bine la dezvoltarea tarii.
Pe viitor ne dorim sa iesim din online, sa cunoastem oamenii din comunitatea formata online, sa le intelegem nevoile si sa creionam o politica a comunitatii. Stim sigur ca va fi o directie de mentorat pentru tinerii in curs de dezvoltare in cariera, dar suntem curiosi si la propunerile celor inscrisi pe platforma.
Cea mai grea parte
Denumirea platformei a fost o provocarea. Am schimbat mai multe concepte pana sa ajungem la un consens cu ambasadorii si echipa Agentia Impreuna. Conceptul a trecut prin filtrul multor profesionisti de etnie roma pentru ca ne doream sa se identifice cu el si sa-l sustina odata ce este lansat.
Motivarea ambasadorilor sa fie imaginea comunitatii a fost si este in continuare o provocare. Au fost situatii in care anumiti ambasadori s-au retras deoarece nu erau confortabili cu mediatizarea povestii lor sau nu se considerau modele pentru ceilalti. Ne-am asumat de la bun inceput ca vrem zece profesionisti care sa nu fie persoane publice, ci oameni egali cu cei din comunitate. A fi vedeta si persoana publica subliniaza o data in plus caracterul exceptional, caracter pe care nu ni-l dorim pentru LikeRom.
Suntem insa tare mandri ca in ciuda momentelor imprevizibile ne putem bucura de rezultate deosebite. Din punct de vedere al comunicarii, proiectul are un feedback pozitiv, atat din partea comunitatii, al partenerilor media, cat si al publicului larg.
Sensibilitati
Campaniile pe drepturile omului, mai ales al minoritatilor, sunt sensibile. De aceea, am acordat un timp mult mai mare decat am face de obicei pregatirii si feedback-ului oferit de membrii comunitatii.
Bineinteles ca nu am scapat de reactiile negative ale publicului si comentariile rasiste. Au fost povesti care au starnit mesaje discriminatorii la adresa comunitatii rome in general, insa erau inevitabile. Daca nu ar fi existat, probabil ca nu-si mai avea rostul campania LikeRom.
Selectia celor 10 ambasadori
Dupa cum mentionam si mai sus, ambasadorii LikeRom sunt profesionisti pasionati de munca lor, care au luptat de doua ori mai mult ca sa ajunga in acest punct al vietii si carierei lor. I-am ales pentru ca sunt increzatori in puterile lor si isi doresc sa inspire si alti profesionisti sa li se alăture.
Ei sunt: pictorul Eugen Raportorul, experta în drepturile omului Cerasela Bănică, inspectorul in asistenta sociala Oana Marina Vulcan, profesoara de limba engleza Roxana Marin, consultantul de fonduri nerambursabile Lucian Corobuță, medicul oncolog Corina Stanciu, consilierul parlamentar Andra Mihaela Costache, presedintele Carusel, Marian Ursan, antrenorul de box Samir Simion și, nu în ultimul rand, Gilbert Costache, model si actor.
Primii noua au venit la recomandarea Agentiei Impreuna, a lui Gelu si Catalinei - care fac proiecte complexe pentru comunitatea roma din 1999. Jurnalistii s-au implicat si ei foarte mult. Un exemplu este Gilbert, ambasador recomandat de jurnalista Delia Marinescu. Delia ne-a ajutat mult in campanie, ea fiind pasionata de acest subiect.
Cum pot influenta povestile societatea
Se tot discuta despre faptul ca trecem printr-o criza a modelelor, atat la nivel politic, cat si social sau cultural. In comunitatea roma modelele sunt si mai putin vizibile. Exista o problema identitara, astfel ca multi romi, fie din familii traditionale, fie mixte, nu isi asuma etnia. Considera ca odata cu asumarea identitatii li se vor inchide multe usi in viata si in cariera.
LikeRom si-a propus sa influenteze pozitiv societatea si sa aduca valoare in fiecare domeniu de activitate prin succesul profesional al ambasadorilor, cat si al profesionistilor care s-au alaturat comunitatii. Aceste exemple vor ajuta urmatoarele generatii sa fie mai increzatoare in fortele proprii si mandre de etnia lor.
Prin povestile celor 100 de profesionisti romi sarbatorim centenarul Marii Uniri, care, dupa parerea mea nu a promovat suficient in acest an bucuria diversitatii si multiculturalitatii. In 1918, Romania se forma din romani, romi, banateni, basarabeni, transilvaneni si dobrogeni. Acum, dupa 100 de ani, este foarte necesara aceasta constiinta si oportunitate de a educa si de a ne lasa educati de exemple.
LikeRom este ecoul succesului fiecaruia dintre noi, nu doar al celor care apartin unei anumite minoritati etnice sau sexuale.
Comunitatea roma
Exista o populatie de 5,2 milioane de persoane de etnie roma ce locuieste in regiunea Dunarii si continua sa se confrunte cu intoleranta, discriminare si excludere pe piata muncii.
LikeRom raspunde acestei provocari printr-o comunitate menita sa educe si sa genereze exemple graitoare, impotriva discriminarii si marginalizarii de pe piata muncii atat din Romania, cat din Europa.
Totodata, nu putem aborda problema romilor ca fiind una singura si a unei singure clase sociale. Comunitatea romilor este impartita la fel ca orice alta comunitate. Exista clasa saraca, cea de mijloc si elitele, iar fiecare se confrunta cu probleme foarte diferite. Proiectul LikeRom adreseaza in special problema incluziunii pe piata muncii a profesionistilor romi, fie ca vorbim de medici, artisti, profesori sau ca vorbim despre vidanjori si vanzatori.
Mentalitatile si campaniile sociale
Din experienta agentiei Creionetica, campaniile sociale ar trebui sa se pregateasca pentru un drum lung in schimbarea mentalitatilor. Despre drepturile minoritatilor etnice vorbim de foarte mult timp si, din pacate, discriminarea este inca prezenta in societate. Insa, exista ONG-uri puternice precum Fundatia Agentia Impreuna care lupta cu perseverenta si ambitie de 19 de ani pentru drepturile comunitatii rome. Fiecare campanie si proiect contribuie la o singura misiune si rezultatele sunt vizibile.
Orice deprindere comportamentala si mod de gandire porneste de la radacini, de la momentul in care o generatie se afla in primele momente ale dezvoltarii, in copilarie, adolescenta si apoi, la maturitate, cand devine o voce reprezentativa si se propaga in societate.
Comunitatea LikeRom se manifesta prin reprezentantii ei, reprezentanti care vor genera si genereaza schimbare prin puterea exemplului, atat in randul tinerilor, cat si adultilor.
Ambasadori
Gilbert Costache, model si actor:
Am decis sa ma implic in aceasta campanie pentru ca vreau sa dau inapoi comunitatii mele. Pentru ca eu cred in tot ceea ce inseamna evolutie, cred in proiect si in oamenii implicati in el, si imi doresc sa nu mai existe descriminare si rasism.
Cred ca este important sa se promoveze aceste povesti de viata pentru ca se vad exemple clare de reusite. Trebuie sa existe motivatie si determinare prin puterea exemplului si acestea sa ajunga in inimile tuturor. Cred ca discriminarea poate fi combatuta atunci cand exista vointa, cand exista oameni deschisi de a face pasi in directia buna.
Cred ca sunt mai multe probleme, dar cu siguranta educatia e una din cele mai importante. Trebuie gestionata de sus, la decidenti, si reflectata pana la nivelul oamenilor de rand.
Lucian Corobuta, specialist fonduri nerambursabile si jurist:
Nu mi-a luat foarte mult timp sa ma hotarasc. Recunosc ca la inceput am fost reticent din mai multe considerente. Chiar cu cateva zile inainte sa fiu contactat de echipa proiectului am avut o discutie cu cineva despre promovarea elitei rome. Concluzia discutiei a fost ca noi nu suntem niste exponate, nu e nimic deosebit ca o persoana de etnie roma sa aiba un job si sa se intretina cu mijloace legale. Pe de alta parte, acum ceva timp, sora mea s-a implicat intr-o campanie asemanatoare, la finalul careia i-a aparut poza in metrou, loc in care nu ar fi vrut sa apara. Chiar si acum imi amintesc cand imi spunea „Nu vreau ca oamenii sa imi deseneze mustati pe afisul din metrou!”.
Mi-am dat seama apoi ca nu e nimic rau in a vorbi despre mine si despre problemele peste care am trecut. Inca ma confrunt cu probleme, cred ca asta voi face toata viata. A fost o buna oportunitate si pentru mine sa imi dau seama prin cate am trecut, cum ma vad altii si sa ma privesc pe mine insumi din exterior.
Dupa ce s-a filmat interviul nu mi-a parut rau nicio secunda ca am acceptat, pentru ca ideea de proiect este foarte buna, si acum pot sa spun ca ma simt flatat ca ma aflu printre ambasadorii LikeRom. Mai mult decat atat, am avut ocazia sa cunosc oameni profesionisti cu care pot, de ce nu, sa colaborez in viitor.
Pentru comunitate este important ca oamenii sa isi deschida mintea. Eu lucrez la o primarie in mediul rural si mi-am dat seama ca, intr-o comunitate, este esential sa existe cineva care lucreaza la partea educationala. Ignoranta face parte din noi (inclusiv din mine), si astfel de exemple arata si o alta fata a lucrurilor.
Puterea exemplului este imensa, indiferent daca e in bine sau in rau. Cel putin cu aceste povestiri balanta trage in directia corecta. Prin aceste exemple exista un punct de plecare pentru tinerii care probabil nu au un model in familie si o astfel de povestire ar putea inspira un copil sa devina profesionist intr-un anumit domeniu.
Este un subiect foarte vast si nu cred ca pana acum cineva a gasit formula magica prin care discriminarea sa fie combatuta. Totusi, investitia in educatie da intotdeauna roade. Poate ca ar fi un bun start. Prin educatie nu ma refer doar la scoala, facultate sau alte traininguri si certificari, ci mai mult la activitati de voluntariat sau alte metode prin care se creste gradul de participare activa. Prin interactiune se pot combate prejudecati si se pot construi prietenii frumoase. Cea mai buna forma de educatie e aceea prin care subiectul isi da seama singur de lucrurile care trebuie facute si care nu. Daca strigam sus si tare „Nu discriminati!”, care ar fi reactia publicului?
Cea mai importanta problema a comunitatii rome in Romania este discriminarea, de unde rezulta alte 101 probleme, insa radacina este aici. Pe locul doi cred ca ar fi ignoranta, care de cele mai multe ori se concretizeaza in rezistenta la schimbare.
Punctul de plecare pentru rezolvare ar fi investita in educatie, indiferent de tipul ei. Pentru asta este nevoie de o abordare integrata, pentru a nu ne lovi de alte obstacole pe parcurs. Fiecare comunitate, indiferent daca e de etnie roma sau nu, are propriile particularitati. De cele mai multe ori, metodele aplicate la o comunitate nu dau rezultate la alta comunitate asemanatoare. De aceea, revin la abordarea integrata si intaresc ideea ca proiectele trebuie sa porneasca de jos in sus, pornind de la nevoia comunitatii si problemele reale ale acesteia, si nu din birou. Aceasta abordare trebuie sa aiba ca grup tinta nu numai tinerii, dar si adultii, care de cele mai multe ori hotarasc pentru copiii lor.
Cu privire la rezistenta la schimbare, este o problema reala mai ales in zilele noastre, cand totul se intampla cu o viteza extrem de mare. Inca sunt romi care considera ca este mai bine sa nu isi dea copiii la scoala pentru ca vor parasi comunitatea mai tarziu. Este un singur exemplu si lista poate continua.
Ca sa raspund succint la intrebare, gestionarea problemelor comunitatii rome in Romania ar trebui sa porneasca de la fiecare individ, indiferent de ocupatie sau studii.
Roxana Marin, profesoara de limba engleza si organizator comunitar:
E important pentru societatea romaneasca sa isi corecteze rasismul, si cred ca abordarea LikeRom poate fi eficienta in acest sens. E o abordare prietenoasa, demna, care nu ne prezinta in postura de victime sau de persoane cu 'probleme' - ceea ce poate fi benefic atat pentru corectarea cliseelor despre noi, cat si pentru cresterea increderii si stimei de sine in comunitatea roma.
Sincer, nu cred ca exista o solutie in legatura cu discriminarea. Cu siguranta insa fiecare om conteaza, deci salut orice abordare/proiect prin care chiar si doar o persoana e ajutata sa isi depaseasca rasismul, sau daca o singura persoana e sprijinita sa invinga barierele pe care i le pune in cale rasismul.
Autostigmatizarea este o problema foarte importanta. Multi romi sunt convinsi ca romii sunt 'intr-un anume fel' - mai putin inteligenti, mai putin de incredere, mai putin muncitori. Asta este pentru mine ca educator si organizator comunitar cea mai mare problema cu care m-am confruntat pana acum. De asemenea, ma ingrijoreaza ca institutiile statului nu combat activ rasismul in randul salariatilor, incurajand astfel rasismul structural si discriminarea institutionalizata.