[fresh x design] Carla Szabo: Nu am avut o idee de business, aveam doar idei creative și pasiune pentru design

[fresh x design] Carla Szabo: Nu am avut o idee de business, aveam doar idei creative și pasiune pentru design

A pornit în atreprenoriat dintr-o naivitate de neînțeles pentru vremurile actuale, povestește Carla Szabo. Se întâmpla în 2002, când și-a deschis propriul atelier de design, care se ramifică în mai multe domenii: grafică, design ambiental, obiect și bijuterie. 

Ca designer pe o piață în formare, nestructurată, cu o economie care se reconfigura precipitat, am avut de înțeles, metabolizat și apoi construi pe baza unei paradigme complet diferite față de cea în care am crescut.

Rolul designerului, crede Carla Szabo, asemenea medicului sau al inginerului, este să suplinească o nevoie a societăţii şi se bazează pe o abilitate - aceea de a aduce în materie/material o trăire, o idee, un mesaj al beneficiarului. Despre drumul ei până aici, design și antreprenoriat, frumos, trenduri și creație, în rândurile de mai jos.

 

Drumul spre frumos

Frumos din punctul meu de vedere este sinonim cu Creația însăși, de aceea drumul către frumos nu are început și desigur, transcende existența mea. În cazul izolat al vieții mele, drumul meu spre frumos a început o dată cu drumul meu în viață.

Tatăl meu a fost arhitect și prezența lui, aplecarea sa către estetic în general și proiectare în particular mi-a format cu siguranță aplecarea către frumosul formal și nu numai.

Am învățat despre frumos în familie și apoi în facultate.

Cariera mea a fost și este încărcată cu încercări, deci cu învățături. Cele mai importante izvorăsc din înțelegerea că orice gest profesional sau personal are nevoie de o "coloană vertebrală", aceea a eticii și a moralei.

 

De ce are nevoie un designer din Romania, la început

Un designer - oriunde s-ar afla în lume, are nevoie de pasiune pentru meseria sa, să se cunoască pe sine cât mai bine și să înțeleagă că în această meserie este vorba despre ceilalți înainte de a fi vorba despre el.

Rolul acestuia, asemenea medicului sau al inginerului, este să suplinească o nevoie a societăţii şi se bazează pe o abilitate - aceea de a aduce în materie/material o trăire, o idee, un mesaj al beneficiarului.

Reputația și networkingul sunt efectele naturale reieșite din experiența și practicia în atare domeniu.

Primul pas pe care i-aș încuraja să îl facă ar fi de a aprofunda meseria (de exemplu în echipe deja formate) iar efectul cunoașterii devine și reputația.

O abordare inversă poate funcționa o vreme, dar se dezumflă ca un balon în scurt timp, nefiind bazată pe o cunoaștere și asumare profesională.

 

Primele proiecte. Obstacole

Primele proiecte au fost cele realizate ca angajat în Publicitate. Experiențele au fost extraordinare, m-au format pentru restul carierei mele.

Obstacolele au apărut mai apoi când am ales drumul de freelancer și antreprenor.

Ca designer pe o piață în formare, nestructurată, cu o economie care se reconfigura precipitat, am avut de înțeles, metabolizat și apoi construi pe baza unei paradigme complet diferite față de cea în care am crescut.

 

Businessul

Am pornit dintr-o naivitate și avânt de neînțeles pentru vremurile actuale. Se întâmpla în anul 2002 când puțină lume înțelegea sistemul nou economic. Nu făceam parte dintre aceștia. Nu am avut o idee de business, aveam doar idei creative și pasiune pentru design.

Drumul a fost lung și nu cred că s-a încheiat. Eu personal nu cred în evoluție, dar cred în mișcare și reformare (adaptare).

În cariera mea am ființat și mai ființez ca profesionist în mai multe domenii ale designului: grafică, design ambiental, obiect și bijuterie. Echipele cu care am lucrat au oscilat în funcție de momentul și domeniul de lucru. Extremele sunt de la lucrul de una singură, la o echipă de 6 oameni.

Acum funcționez de una singură, într-un sistem de lucru bazat pe externalizare a funcțiilor conexe brandului de design care îmi poartă numele.

Prin compania mea operez în doua domenii distincte: cea de servicii și cea comercială. Proiectez și produc obiecte în serii mici și medii (creative promotionals), custom design (obiecte unicat) și linia de obiecte cu design standardizat (jewelry).

Un astfel de sistem de lucru îmi permite o mobilitate foarte mare și îmi permite să pun întâi accent pe creație și apoi pe profit.

 

Target și promovare

Pentru brandul Carla Szabo, targetul sunt oamenii (end users) și companiile.

Comunicăm cu preponderență în online – pe carlaszabo.com, Facebook, Instagram. Cred că ne diferențiem tocmai prin viziunea asupra designului și abilitatea de a transmite trăirile și poveștile din spatele realizării unui obiect.

În offline, mergem la târguri în perioadele de sărbătoare și participăm la festivaluri de design. Uneori organizăm evenimente pentru clienții fideli în cadrul Worktique (Workshop + Boutique) sau în colaborare cu parteneri strategici – alte branduri de pe piață cu care împărtășim aceleași valori. Lucrez cu NOOC Studio de câțiva ani încoace, care se ocupă de tot ce ține de imaginea și promovarea brandului.

 

Creația

În procesul de creație pentru beneficiarul interesat de serviciile noastre (persoana fizică sau compania) întotdeauna plec de la a culege cât mai multe informații despre nevoile acestora. A doua etapă este propunerea de soluții de design. Pentru această etapă uneori este nevoie de documentare alteori soluția iese imediat, din simpla clarificare a primei etape. Mă inspiră mereu persoana care lansează comanda, ea fiind mobilul și scopul întregii colaborări.

 

Amprenta

Este o întrebare la care cred că ar trebui să răspundă beneficiarii. Dar ca un exercițiu de intenție, mi-ar plăcea ca amprenta mea să fie una a eficienței, a corectitudinii și bucuriei de face lucruri împreună.

 

Cum a evoluat designul în România

Domeniul designului alături de multe alte domenii profesionale s-au dezvoltat odată cu piața, adică cu întregul ansamblu socio-economic. Fair play-ul este absolut necesar și este singura soluție reală în creșterea unei bresle.

Urmăresc tot ce îmi iese în cale, dar aș aminti și saluta câteva dintre acestea, cu care am legături mai directe: Universitatrea de Artă, secția de design pentru procesul de formare de noi generații de profesioniști, NOD Makerspace (puietul care crește de după defrișarea marilor păduri care a fost industria românească), The Institute (un valoros promovator al pieței creative din Romania), DeltaCraft și Patzaikin (revigorarea tehnicilor și valorilor tradiționale de producție.

 

Relația românilor cu estetica personală

Am observat o rafinare în pregătirea vizuală a românilor, care s-a dezvoltat treptat în ultimii 20 de ani.

Aș putea vorbi despre o maturizare a gustului în ceea ce privește alegerile de obiecte personale.

 

Trenduri

Trendurile de tip modă sunt un mecanism al globalizării și nu sunt un susținător al acestora. Mă poziționez neutru, dar sunt influențată de ele la fel cum suntem influențați de mediul în care trăim.

 

Moda sustenabilă

Sustenabilitatea este o problematică de bun simț în zilele noastre. Dacă vorbim de o sustenabilitate a producției, în Romania nu se ia prea mult în serios. Dar pe de altă parte, nici producție foarte mare nu avem.

 

Moda urâtă

Moda nu este domeniul meu de expertiză, de aceea pot doar să speculez. Cred că supra-producția și gândirea de tip concurențial au împins creatorii dornici de afirmare și nu numai să ducă limitele creației lor dincolo de armonie și bun simț. Este o formă de manifestare decadentă a unei culturi în proces de prăbușire.

 

Frumosul și clișeele lui

Dacă vorbim despre frumos, din punctul meu de vedere exclude clișeul. Frumosul este absolut și intrinsec Creației dinainte de om și interpretările acestuia.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Sectiune



Branded


Related