Stephanie Troeth este consultant UX și Lector la University of Greenwich din UK. Are peste 15 ani de experiență în domeniu și a lucrat cu Telegraph, Mailchimp sau Clearleft, unde a fost Head of Research. Este de părere că o experiență bună a utilizatorilor este esențială pentru orice business, iar etapa de research necesară dacă vrei să îți cunoști consumatorii.
Inainte de UX Days, primul bootcamp de User Experience din România, organizatorii au adresat cateva intrebari specialistilor invitati in eveniment.
Stephanie Troeth, consultant UX și Lector la University of Greenwich din UK
Cum ai ajuns să lucrezi în UX și ce te atrage la acest domeniu?
Am ajuns să lucrez în User Experience mai degrabă accidental. Am studiat Informatica și am reușit cumva să îmi găsesc un job în web development chiar după un an de la absolvire. Construiam interfețe web pentru baze de date, așa că au existat câteva lecții timpurii despre HCI (Human-Computer Interaction). Am avut noroc să împart un birou cu un web designer care m-a pus să mă gândesc la utilitate și accesibilitate. Cred că totul a început de acolo.
Când a început UX să fie integrat din ce în ce mai serios într-o companie?
Cred că asta depinde foarte mult de specificul fiecărei industrii și, probabil, și de geografie. În 2015, când coordonam o echipă tech într-o agenție digitală din Montreal, noi deja vindeam UX în munca pe care o făceam pentru clienții cu care lucram.
Ceea ce numim noi acum UX s-a schimbat odată cu evoluția tehnologiei. Când web-ul a fost capabil să manipuleze imagini și text cu foarte puțină interactivitate, numeam asta arhitectura informației. Când Javascript a devenit mai bine susținut, am început să ne specializăm pe design interactiv și pe strategie de conținut. Cu o adoptare mai largă a interfețelor vocale, a inteligenței articifiale și a web-ului descentralizat, domeniul nostru va continua să se schimbe și vor apărea noi specializări.
Cum poate influența User Experience Design-ul un business?
Evident că voi da un răspuns subiectiv! În mintea mea, o experiență bună a utilizatorilor este esențială pentru orice business. Un utilizator te va ierta pentru o experiență proastă doar dacă este deja îndrăgostit de brandul tău și are încredere în el. Iar asta, din păcate, nu este cazul pentru mulți dintre noi.
În toți anii în care am lucrat pentru companii care s-au confruntat cu transformarea digitală, un lucru iese clar în evidență: modurile noastre de lucru îți permit să experimentezi, să confirmi cu utilizatorii mai repede și să presupui din relația pe care o ai cu utilizatorul că este cu adevărat clientul tău. Folosind filosofia designului centrat pe utlizator, înveți mai multe despre nevoile clientului tău, cu mai multă nuanță și profunzime, fapt ce îți permite să fii într-o poziție strategică mult mai puternică dintr-o perspectivă de business.
Ce se întâmplă cu practicanții de User Experience?
Cum pot să își îmbunătățească practica luând în calcul că universitățile românești nu au ca domeniu de studiu UXD și cursurile formale sunt aproape inexistente?
Sunt multe cărți bune și articole din diferite zone ale UX. La fel și cursuri online.
Una dintre cele mai bune metode de învățare e de la colegii tăi. M-aș implica în comunitate sau aș crea una. Formați comunități locale și împărtășiți-vă cunoștințele unii cu alții, astfel încât să vă îmbunătățiți împreună skill-urile.
UX Days are o zi dedicată Research-ului în UX.
Având în vedere cei peste 15 ani de experiență în acest domeniu, care sunt cele mai importante lucruri de care trebuie să ții cont atunci când faci research?
Cu ce e mai deosebit Research-ul în UX față de alte domenii de activitate?
Cercetarea în UX este specială. Pentru mine, este întotdeauna un anumit nivel de pragmatism. Mergem pe linia fină dintre cercetarea riguroasă și colectarea datelor suficiente astfel încât să creăm design-ul potrivit.
Facem research pentru că vrem să intrăm în design cu mai multă certitudine și să avem deciziile noastre pe dovezi solide. În afară de identificarea obiectivelor - ce vrem să învățăm și de ce vrem să învățăm, cred că cel mai important lucru este să stabilești obiectivul corect ca să poți obține rezultatele posibile.
De ce este atât de necesară această etapă în procesul de UX?
Dacă nu faci research, pe ce sunt bazate deciziile tale legate de design? Este mult prea ușor să apelăm la ego și să credem că știm răspunsurile corecte fără nicio dovadă.
Fără cercetare, totul este doar o presupunere, iar asta e mult prea riscant dacă vrei să ai succes cu strategia ta de business. Gândește-te la valoarea pe care trebuie să o investești în proiectarea, construirea și livrarea produsului. Ai risca acea sumă de bani pe presupuneri?
Ai făcut research pentru companii mari pentru foarte mult timp și ai fost Head of Research pentru un mare studio de UX.
Care sunt cele mai importante lucruri pe care le-ai învățat din aceste poziții?
Ar putea fi o listă lungă! Aș putea spune că unul dintre lucrurile pe care le-am învățat din toate rolurile pe care le-am avut este faptul că abilitățile de povestit sunt esențiale. Este una dintre cele mai bune metode de a face oamenii din alte departamente să fie interesați de research.
Am încercat să implic cât mai mulți oameni în procesul de cercetare. De exemplu, pot organiza un workshop unde pot participa mai mulți stakeholderi care să mă ajute să realizez un ghid de discuții. În acest mod, mă asigur că întrebările sunt luate în considerare și că vor investi în răspunsurile obținute în urma cercetării.
Care (re)sursele pe care le folosești? De unde îți iei inspirația?
Sunt norocoasă să am în jur oameni cu experiență, capabili și inteligenți - îi apreciez foarte mult pe colegii mei din comunitatea de cercetare. Cineva mereu o sa aibă idei mai bune ca ale mele or știe ceva ce eu nu știu încă. Mă simt ca și cum aș învăța continuu și asta e ceva ce apreciez cel mai mult în cercetare.
Îmi iau inspirație din foarte multe lucruri, dar cred că un aspect important pentru a fi un bun cercetător este să fii mai conștient de subiectivitatea ta mai mult ca oricând. Hrănește-ți curiozitatea, extinde-ți zona de cunoaștere - cu cât înțelegi mai mult lumea care te înconjoară, cu atât înțelegi mai profund lucrurile și poți contextualiza rezultatele pentru orice fel de cercetare. Ador revistele de genul The Atlantic, Aeon și citesc qz.com regulat. Dar în cea mai mare parte a timpului, ascult BBC World Service în fiecare zi.
Ce tehnologii și aplicații mobile folosești cel mai mult?
Cred că sunt foarte încântată de ce se va întâmpla cu platformele descentralizate.
Trebuie să ne îndepărtăm de industria digitală care este alimentată de publicitatea care ne invadează intimitatea și să descoperim noi modele.
Pe 31 octombrie ești trainer la UX Days.
La ce ar trebui să se aștepte participanții care vor veni la workshop-ul tău?
Una dintre cele mai bune metode ca să înveți să faci research este să-l practici. Practică, mai multă practică și apoi încă niște practică. Vor fi multe momente de lucru în sesiunea mea. Ar trebui să fie energic și amuzant. Sper ca toată lumea să învețe ceva.
---
UX Days este primul bootcamp de User Experience din România, care are o curriculă special construită pe nevoile pieței din România. Evenimentul are loc în perioada 30 octombrie - 3 noiembrie la Mezanin, iar biletele pot fi achiziționate de aici. UX Days este organizat de Asociația Română de User Exerience Design.