[U-Talks] Michael Gunton (Planet Earth II): Ce se întâmplă acum în natură e șocant. În 30 de ani de când fac asta, nu am văzut așa ceva

[U-Talks] Michael Gunton (Planet Earth II): Ce se întâmplă acum în natură e șocant. În 30 de ani de când fac asta, nu am văzut așa ceva

Ce unește oamenii ăștia care par că se ceartă pe orice în 2018? Un documentar despre tandrețea rinocerilor negri sau un film despre țestoasele care ies din ou. Sunt doar două dintre exemplele date de Michael Gunton într-o discuție cu Errol Baran (SVP Business Development and Innovation, BBC Advertising) pe scena Teatrului Național, în cadrul Creativity4Better, conferință organizată de IAA România pe 2-3 octombrie la București.

Michael Gunton este Creative Director la BBC Natural History Unit și autorul Planet Earth II, partea a doua a unui documentar pentru televiziune cu audiențe record și premii Emmy, prezentat de David Attenborough.

Cum reușești să aduci lumea în fața aceluiași ecran, când toți sunt ocupați cu propriile ecrane mici? Despre recâștigarea audienței, media și inovație am vorbit cu Michael Gunton și Errol Baran la URSUS Talks. Am atins și fascinația oamenilor pentru natură, în contextul în care se îndepărtează tot mai mult de ea, sau întrebarea cine va ieși învingător în relația om-natură-tehnologie pe viitor.

 

Provocările media în 2018

Michael Gunton: Ca realizator de documentare, cred că cele mai mari provocări în media azi le constituie pur și simplu faptul că avem prea multe oportunități și alegeri. Cum să ieși în față și să te faci remarcat, cum să îți atragi audiența? Ce e interesant în munca mea e că privește lumea în mod holistic, nu doar locuită de oameni, ci de toate celelalte creaturi.

Problema e că dacă povestești în mod obiectiv, neutru, publicul nu se va conecta. Oamenii vor o experiență emoțională, vor să le pese, să fie atrași în mijlocul acțiunii. Așa că am folosit abordarea dramei pentru a face show-ul diferit. Dacă ești ambițios, dacă vrei să faci ceva mare și ești riguros, vei ieși în evidență și vei reuși. 

Planet Earth e pentru BBC, dar programul e finanțat de parteneri internaționali, care au fost încântați de calitatea și rigurozitatea pe care le oferă serviciul public. Pe de altă parte, stațiile comerciale și-ar da și mâna dreaptă pentru răspunsul audienței, succesul și impactul acestui show.

Așa că, în mod ciudat, poate că televiziunile comerciale ar putea fi mai atente la aceste puncte și să fure puțin din ADN-ul programelor făcute de serviciu public. 

 

Inovație, inovație, dar cum?

Errol Baran: Fiecare organizație trebuie să pună în centru inovația. Cel mai greu e să își păstreze audiența. Audiența e fragmentată din cauza multiplelor platforme. Dar e ceva ce nu se schimbă niciodată: sunt 24 de ore într-o zi și 7 zile într-o săptămână. Asta nu se schimbă.

Așa că trebuie să ai grijă nu numai să ai o platformă relevantă și autentică, dar și să iasă în evidență. Trebuie să ai ceva care oferă experiență, ceva care e diferit de tot ce oferă ceilalți ȘI care e mai bun decât tot ce oferă ceilalți. Zilele acestea vom lansa BBC Reel, o propunere globală de video content de care suntem foarte mândri. Dar totul se întoarce la inovație. Dacă te oprești din inovație, ești lăsat în urmă. 

Michael Gunton: "Inovația" e un cuvânt care sună bine. Mulți oameni nici nu știu ce înseamnă. Dar noi știm ce înseamnă. Tu poți crede că inovezi, dar audiența crede asta? Aici e cheia. Poți să spui "sunt inovator" la nesfârșit , dar lumea vede că faci de fapt același lucru.

Pentru a reuși, e nevoie să le dai oamenilor puțin din ceea ce cred că vor primi, iar ei vor gândi "ah, îmi place asta, știu asta"; apoi schimbi, și atunci să intervină inovația. Uneori funcționează. Există însă și programe care primesc reacții "ce e asta??" și au nevoie de ani întregi pentru a fi înțelese. 

Planet Earth e un bun exemplu. Forma nu e diferită de ceea ce am făcut până acum, dar ceea ce e diferit e camera care se apropie de natură și animale, filmările din dronă. E trecut cu o aromă nouă și asta înseamnă inovație.

 

Publicul

Publicul vrea sa se conecteze cu programul tau în termenii lui. Vor să îl acceseze când e pregătit. Asta e o provocare pentru toată lumea, nu doar pentru BBC. Poți să creezi conținut nemaipomenit, dar gestionarea lui rămâne o provocare. 

Sunt două tipuri de a aborda audiența. Audiența mică, căreia îi oferi 100% din ceea ce își dorește, iar asta e abordarea de nișă și poate fi de succes. Și mai e Sfântul Graal, când produci ceva ce își dorește toată lumea. Asta e rar. 

Nu doar bunica se uită la Planet Earth cu nepotul, sunt și tineri de 25 de ani. Mai mult decât atât, zic: "hai să ne luăm berile și să ne întâlnim diseară să ne uităm împreună". Iar asta e cu adevărat neobișnuit. Pentru că toate lumea stă cu capul în telefon acum, e captivă în micul ei ecran. Iar ăsta e lucrul de care sunt cel mai mândru: am reușit să îi scoatem din telefon și să privească locul lor în lume.

Asta este o mare diferență pentru societate. Pentru că oamenii nu se mai gândesc la rolul lor în societate. Sunt puține show-uri care reușesc asta. Să aducă oamenii împreună, să împărtășească ceva uitându-se la televizor. 

 

Viitorul

Mama Natură va câștiga. Planeta câștigă de fiecare dată. Dacă ne urcăm într-o mașină a timpului și revenim aici peste 10 milioane de ani, planeta tot aici va fi. Noi nu. Dar ea da. Va fi diferită, dar e o forță puternică. Eu sunt o persoană optimistă în legătură cu lumea, dar ceea ce se întâmplă acum în natură e șocant. E șocant pentru că nu se întâmplă gradual, ci radical, bum, dintr-o dată. Și nimeni nu observă.

Se vor întreba la un moment dat: unde sunt toate animalele? Unde a dispărut totul? În 30 de ani de când fac asta, nu am văzut așa ceva. 

O altă problemă: cum să faci oamenii să observe fără să se simtă frustrați și neputincioși? O parte din soluție e să convingi noile generații să nu mai consume atât de mult. Dacă am consuma mai puțin, am trăi într-un loc mai bun.

 

URSUS Talks a avut loc în cadrul Creativity4Better, conferință organizată de IAA România pe 2-3 octombrie la București.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related