Meetingurile de birou au primit lovituri grele in perioadele recente; multi sunt de acord ca intalnirile sunt suprautilizate si consuma timp fara sa conduca la solutii actionabile. De vreo 6 ani, insa, o companie din Brazilia functioneaza exclusiv pe baza de intalniri (132 in total pana acum), in care rezolva diverse tipuri de probleme/briefuri pentru companii, celebritati si antreprenori, ca Google, McDonald's, Samsung, P&G, Unilever, Nestle, Coca-Cola, Kobe Bryant, Perry Chen (fondatorul Kickstarter) sau Cindy Gallop (MakeLoveNotPorn).
Mesa & Cadeira inseamna "masa si scaun" in portugheza. Vorbim de un proces de lucru dezvoltat (si testat timp de 16 luni) de Barbara Soalheiro in jurul ideii "we believe in doing".
Dupa ce a inceput ca jurnalist in zona revistelor, Barbara a continuat cu doi ani petrecuti la Fabrica, centrul de cercetare in domeniul comunicarii al Benetton din Italia. A devenit atunci si redactorul-sef Colors, revista brandului, co-fondata in 1991 de catre Oliviero Toscani. Urmeaza statia celor4 luni petrecute in agentie, neintelegand exact cum se face ca are de rezolvat probleme "de client" fara sa lucreze indeaproape cu clientul. Si, ulterior, si-a creat propria abordare de problem-solving.
Pentru a forma o MESA, ai nevoie in principiu de un lider, o echipa de experti atent selectionati, o misiune si un deadline strans. Pot fi si 3 zile, nu mai mult de 7; media se invarte pe la 5 zile, in care o echipa poate dezvolta chiar si un produs de la zero - cu reteta, ambalaj si comunicare incluse. E obligatoriu ca fiecare Masa sa rezulte intr-un prototip.
Echipa Mesa & Cadeira nu foloseste nici termenul "colaborare", iar Barbara a promis sa explice de ce la prezentarea ei din cadrul UNFINISHED Festival (27-30 septembrie), care are loc maine. E de ascultat, motivele sunt adunate imediat mai jos.
Read this in English over here.
Secvente din cariera
Am inceput sa lucrez in zona revistelor, prima data la Palavra, un proiect minunat creat de scriitorul brazilian Ziraldo, in care acopeream scena de arta si cultura din toata Brazilia (o tara care tinde sa vorbeasca mult despre regiunea bogata din Sud-Est, lasand in urma zonele mai traditionale si mai putin instarite).
Apoi am mers la Editura Abril, pentru a lucra la Superinteressante, o revista centrata pe stiinta si politica, unde petreceam cate 3-4 luni documentandu-ma profund asupra unor subiecte de tipul Sanatate Mintala, Prostitutie, Medicina Alternativa samd. Era o revista pe care noi, cei din redactie, o scriam "pentru noi insine": evident, aveam in minte cititorul, dar el/ea era foarte asemanator noua.
Cand am ajuns la Capricho, cel mai mare brand media pentru adolescenti din Brazilia, am avut de invatat cum faci o revista pentru altcineva: o fata care nu eram. A fost o sursa extraordinara de invataturi pentru mine, cand vine vorba de "useri". Am devenit redactor-sef la Capricho, o organizatie care detinea o revista, un site, un set de evenimente si licente pentru tot felul de produse. N-am mai invatat atat de multe lucruri in toata viata mea!
2 ani haotici la Fabrica Benetton
Sunt o persoana care se descurca in medii haotice. Dar, intr-adevar, mi-am vazut cativa dintre prieteni urand Fabrica, pentru ca lipseau structura si obiectivele de care unii oameni au nevoie. Pentru mine, a fost o experienta transformatoare, care m-a fortat sa ajung in contact cu mine insumi si cu lucrurile care conteaza cel mai mult pentru mine. MESA nu ar exista daca nu as fi fost la Fabrica (n.r. mai multe despre experienta Barbarei la Fabrica, aici).
4 months in advertising
Dupa 2 ani de trait in tari diferite, eu si prietenul meu de atunci (acum sot) am decis ca 2 ani de trai in tari diferite au fost suficienti (el in Brazilia, eu in Italia). Simteam si ca invatasem destul la Fabrica. Devenisem redactor-sef Colors si mi se parea ca terminasem "jocul" de revista, asa ca invitatia lui Roberto Martini (fondator CUBOCC si FLAGCX) de a ma alatura echipei a rezonat cu mine.
Credeam ca stiu una-alta despre publicitate,pentru ca Fabrica e foarte conectata la viziunea Benetton asupra advertisingului. Si greseam.
Publicitatea in agentie e complet diferita si nu avea foarte mult sens pentru mine, ca jurnalista. Nu intelegeam prea bine de ce trebuia sa rezolv o problema de la Google fara oameni de la Google. Ma gandeam: nimeni nu stie mai multe despre asta decat clientul meu, de ce nu pot sa ma asez cu el la masa sa lucram? Nu era un proces prea destept pentru mine. Si cred ca MESA si-a imprumutat cateva dintre credinte din acest moment al vietii mele.
Nu cred ca as mai lucra vreodata intr-o agentie, dar nu cred nici ca as mai lucra oriunde in alta parte.
Mesa & Cadeira: the big idea
E dificil de delimitat exact momentul in care a aparut MESA, au fost multe mici etape si experiente care au condus la formarea ei. Primul Google Doc dintotdeauna despre MESA se numeste "Scoala". Voiam ca Mesa & Cadeira sa devina, pentru workshopuri, ce era TED-ul pentru discursuri - in principiu, sa schimbe totul si sa aduca relevanta.
Prima idee avea forma asta: atunci cand auzi pe cineva vorbind - la o conferinta TED, de exemplu - te incarci cu inspiratie. Dar numai dupa ce lucrezi cu persoana respectiva inveti cu adevarat de la ea - observand cum ia decizii, cum depaseste obstacole neasteptate, unde isi investeste energia si unde nu. Si cand esti un profesionist cu experienta de 5-10 ani, nu mai ai nevoie de inspiratie, ci mai degraba de acest mod de invatare.
Cu alte cuvinte, Mesa & Cadeira a pornit ca o scoala pentru profesionisti, unde invitam pe cineva (genial in ceea ce face) la conducerea mesei si, apoi, selectam o echipa de participanti care plateau pentru a lucra cu acea persoana timp de 6 zile: la final, intreaga echipa trebuia sa lanseze ceva.
Inca facem aceste mese educationale, dar pe masura ce am evoluat, am inteles ca si inovatia e despre invatare si ca, pana la urma, suntem mai mult decat o scoala.
Nu ne definim printr-un termen anume (unii oameni spun ca suntem o consultanta, altii ca suntem o metoda, altii chiar ne numesc agentie - anume, clientii care au tendinta sa ne aduca provocari de comunicare). Noi spunem ca organizam mese de lucru si ne orientam spre a obtine o experienta de lucru perfecta.
Testarea
Am testat ideea timp de 16 luni! Intuiam ca putem rezolva orice prin formula MESA:
un lider la varf
+
un grup de profesionisti curatoriati
(avand orisice cunostinte si skilluri ar putea fi necesare)
+
o misiune
Dar nu eram sigura. Deci, pana sa incepem sa lucram cu companii/institutii, am facut 7 editii de Mese educationale.
Cel mai dificil a fost sa-mi gasesc curajul sa incep un proiect care nu avea niciun fel de benchmark. Eram foarte speriata. A durat un an din ziua in care am terminat prezentarea despre Mesa & Cadeira si pana am dat drumul primei MESA. Puteam s-o fac mai devreme, dar imi era prea frica.
De ce 6 zile pentru solutie?
A fost aleatoriu! Prima MESA s-a intamplat de duminica pana vineri. M-am gandit: "Hai sa incepem duminica, ca sa para mai putin despre munca si mai distractiv, o activitate de weekend". Dupa care m-am gandit ca vineri ar fi o zi buna pentru petrecerea de lansare.
In prezent, organizam numai Mesele "educationale" in 6 zile. Cu clientii lucram de regula de luni, pana vineri, in 5 zile. Sunt si Mese de 3 sau 7 zile, dar sunt rare.
Selectia
Cand curatoriem o echipa pentru o Mesa, obiectivul e sa ne asiguram ca acoperim orice skill si orice cunostinte necesare pentru a indeplini misiunea. Nu e vorba doar de a gasi oameni foarte buni, ci de a gasi o persoana cu knowhow foarte bun in fiecare domeniu de care avem nevoie in proiect.
Cautam printre oamenii care conduc cele mai inovatoare si avangardiste businessuri din vremurile noastre. Oameni "de actiune", care isi pot impartasi greselile si invataturile, accelerand astfel luarea de decizii.
Nu avem o zona specifica unde mergem pentru a "pescui" profesionisti; aici vorbimci despre a gasi cea mai buna persoana pentru proiectul respectiv, oricine si oriunde ar fi. In felul asta putem spune ca Mesele se aseamana cu jurnalismul de calitate: du-te si gaseste cea mai potrivita persoana pentru a te putea ajuta.
Prima MESA, fara prototip
Andy Cameron (n.r. fost Executive Director la Fabrica & CD la Wieden+Kennedy UK), care a decedat in mai 2012, testa de ani de zile cum functioneaza colaborarea digitala intre useri, iar prima MESA a avut provocarea de a ajuta oamenii sa inteleaga ce tip de colaborare functioneaza pentru ei si, respectiv, impotriva lor. Misiunea era sa cream proiecte second-screen care presupuneau colaborare intre useri.
Andy n-a simtit ca poate alege o idee pentru a trece la prototip – si nu aveam niciun fel de istoric ca sa-i arat ca se putea face asta - asa ca am ajuns la final cu 4 idei, exact ce nu voiam! A fost foarte important, insa, pentru ca vorbind cu urmatorii lideri, m-am asigurat ca inteleg faptul ca nu putem incheia sub nicio forma cu un keynote.
Problemele aruncate inspre Mesa & Cadeira
Provocarile variaza foarte mult. Voi prezenta niste exemple la UNFINISHED, dar putem duce la capat un produs cu totul nou pentru Nestle (cu reteta, ambalaj, comunicare, totul in 5 zile) sau reinventarea unei companii ca Natura, cea mai mare companie de cosmetice din America Latina.
Ca urmare a backgroundului mue, primim multe provocari de comunicare, dar nu sunt neaparat focusul nostru. Pentru ca formam echipa perfecta pentru fiecare provocare, chiar putem aborda orice tip de problema existenta indiferent de domeniu.
Cel mai complex proiect de pana acum
Toate par complexe la inceput; dupa care, evidente, dupa ce gasim solutiile. Imi place mult I AM AMAZON, noul content feature al Google Earth. Am reusit sa ajutam echipa care detine Google Earth sa vada o imbunatatire la nivel de produs, ceea ce este FOARTE rar la Google (sunt prea buni ca sa piarda ceva din vedere).
De ce e diversitatea cruciala in rezolvarea de probleme
Cand lucrezi cu o echipa prea putin diversa, ai tendinta sa livrezi lucrurile care conteaza "pentru tine" (pentru ca toti cei implicati sunt asemanatori). De cealalta parte, cand lucrezi intr-o echipa diversa, concepi si livrezi lucruri care conteaza pentru mai multi oameni. Iar asta este FOARTE relevant pe atat de multe nivele si, in special, pe partea financiara.
Clienti si business
Roberto Martini, cel care m-a luat in agentie cand am plecat din Fabrica, m-a pus in legatura cu tone de clienti. Este si un partener minor in Mesa, cu ceva capital privat.
O MESA costa in jur de 200.000 de dolari. Avem un fee pe metodologie, care include toata munca dinaintea formarii Mesei, apoi fee-uri pentru echipa si productie.
In Romania, la UNFINISHED
N-as fi putut refuza ocazia de a descoperi Bucurestiul. Si line up-ul mi s-a parut foarte-foarte impresionant!
Ideea este ca la fata locului sa impartasim valorile companiei MESA si cum functioneaza metoda – un sistem bazat pe lucru in echipa, conceput sa rezolve challenge-uri complexe, atingand potentialul uman de a procesa mai mult si de a executa mai rapid. Vom impartasi si exemple de succes, dar si instrumente practice care sa le permita oamenilor sa lucreze mai eficient.
Veti afla de ce nu folosim niciodata cuvantul "colaborare" si veti intelege cat de important este sa faci in loc sa dezbati.