Campania Vote Leave a platit 3 milioane de euro pe reclame pe Facebook, targetate pe anumite grupuri sensibile la diferite subiecte sociale, cum ar fi protectia mediului, imigratie sau valorile traditionale. La cererea autoritatilor din Marea Britanie, Facebook a facut publice aceste reclame, informeaza BBC. Ele au fost create de agentia canadiana Aggregate AIQ, tintuind fin iubitorii de animale:
Sau iubitorii de ceai:
Si tot asa.
Reclamele au fost vazut de 169 de milioane de ori.
Colectarea de date a fost facuta printr-un concurs care promitea un premiu de 50 de milioane de lire daca ghiceai scorurile meciurilor de la Campionatul European de Fotbal din 2016:
Dragos Stanca aduna cateva concluzii:
▪ Au fost folosite 1,433 aduri diferite, majoritatea targetate strict pe grupuri de interese menite sa exploateze frici si sa ridice false teme de ingrijorare (de la iubitori de animale la iubitori de ... ceai! - wow)
▪ Peste 140 de aduri au promovat doar mesajul (fals) legat de 350 milioane de lire care ar fi trimise din UK spre UE saptamanal (care ar echivala cu cate un spital nou construit saptamanal)
▪ Un alt ad fals sugera ca Turcia intra in UE si ca 76 milioane de turci abia asteapta sa se mute in UK (funny, uh?)
.. si multe altele.
Intre timp, Facebook e foarte atent cand vine vorba sa suspende campanii care arata putina piele (in reclame la costume de baie sau tinute de vara). E bine.
Doar o mostra a felului in care reclamele, fricile, amenintarile, stirile false se impletesc la limita legalitatii pentru a influenta votul unui referendum.