Ștefan Bradea, Monica Felea și Unicornul cel rău: Provocarea este de a păstra cinematograful relevant ca experienţă

Ștefan Bradea, Monica Felea și Unicornul cel rău: Provocarea este de a păstra cinematograful relevant ca experienţă

Ștefan Bradea lucrează în distribuție de film de vreo 13 ani, Monica Felea are experiență în promovarea acestui domeniu de vreo 10. Împreună au făcut Bad Unicorn, o agenție specializată în marketing și distribuție de film de artă și cu experiență în organizarea de evenimente culturale.

Am lucrat ambii pentru diferiți angajatori până când fiecare dintre noi a intrat în zona de freelancing. Aici ne-am întâlnit – companiile îl solicita pe unul pentru partea de distribuție și pe celălalt pe partea de promovare. 

Nu s-au poziționat ca o agenție. Ei spun că sunt mai de grabă o echipă de oameni care știu exact ce fac pe nișa lor: 3 angajați, o pisică și 6-7 colaboratori constanți. Până acum au lansat 4 filme, Dovlatov e în curs de lansare săptămâna aceasta și încă două sunt achiziționate și în pregătire de lansare: Utoya: 22 July și The Guilty. Ei povestesc în rândurile ce urmează despre filme de artă, marele și micul ecran, TVA și IMM, festivaluri de film și unicorni.

 

Începutul

Lucram împreună de mai mult timp.

Stefan: Eu am început să lucrez în domeniul distribuției de film prin 2005, când încă lucrurile erau la început pentru piața românească.

Monica: Eu sunt mai mică, iar promovarea în domeniul ăsta a început și mai târziu. Prin 2009 cred că am avut primul meu proiect de PR de film românesc, Nuntă în Basarabia.

Am lucrat ambii pentru diferiți angajatori până când fiecare dintre noi a intrat în zona de freelancing. Aici ne-am întâlnit – companiile îl solicita pe unul pentru partea de distribuție și pe celălalt pe partea de promovare. Ne-am înțeles bine de fiecare dată, chiar și în proiecte dificile în care poate nu ne înțelegeam cu distribuitorul oficial. Așa că am zis: de ce nu?

 

Etape

În primă fază ne-am hotărât să ne facem o firmă mai mult din motive fiscale. Serviciile pe care noi le prestam se remunerau pe drepturi de autor iar cu taxele lucrurile au fost mereu neclare în situația asta și ne-am gândit că ne e mai bine dacă tăiem facturi. Așa ne-am și decis la un IMM neplătitor de TVA. După mai puțin de un an am prins curaj și am decis să facem prima noastră achiziție. De atunci lucrurile s-au schimbat, inclusiv povestea cu TVA-ul.

Nu cred că am avut un moment pe care să îl considerăm greu, lucrurile s-au întâmplat foarte repede într-un an, de când am achiziționat drepturile On Body and Soul în 2017 la Berlin și până acum. Ne-am menținut și o mare parte din proiectele noastre (în general festivaluri pentru care prestăm servicii) dar am dezvoltat și propriile noastre proiecte, respectiv filme achiziționate, promovate și distribuite de Bad Unicorn.

Avem de atunci 4 filme deja lansate, Dovlatov, în curs de lansare săptămâna aceasta și 2 achiziționate și în pregătire de lansare: Utoya: 22 July și The Guilty. 7 în total. Și un sediu, și un angajat, și câțiva colaboratori.

Monica: Pentru mine încă este foarte greu să înțeleg partea asta fiscală, actele, contabilitatea… aici Ștefan e mai bun.

Ștefan: Eu abia acum mi-am făcut cont de Instagram.

 

Apariția unei agenții mici

Nu ne-am poziționat niciodată ca o agenție. Suntem mai de grabă o echipă de oameni care știu exact ce fac pe nișa lor. O nișă în care nu există agenții neapărat, ci mai degrabă oameni specializați. În general, organizatorii de evenimente și distribuitorii de film lucrează cu echipe interne și temporare. Organizezi un eveniment, contractezi freelanceri care pot lucra o lună, două în proiectul tău.

Aici e greu de gestionat, o firmă precum a noastră, versus o echipă de oameni entuziasmați care se dedică 100% proiectului pe o perioadă determinată. Ei vin cu timpul și entuziasmul, noi venim cu experiența, cu know-how-ul, cu privirea globală și cu instrumentele. Cele mai fericite situații sunt cele în care partenerul are posibilitatea de a combina cele două variante.

 

Servicii

Bad Unicorn este o companie la început de drum, specializată în marketing și distribuție de film de artă și cu experiență în organizarea de evenimente culturale.

De când suntem Bad Unicorn ne-am permis luxul (și sperăm să ni-l păstrăm) de a lucra numai pentru proiecte în care credem fără nici un fel de rețineri și cu parteneri care cred în acceleași lucruri ca și noi. Nu vrem să păcălim publicul, credem că lucrurile pe care le promovăm noi sunt pentru publicul ales și că publicul vizat are nevoie de produsul pe care noi îl vindem. Cu atât mai mult cu cât lucrăm cu produse culturale.

 

Amprenta

Sinceritatea și intuiția. Cred că suntem foarte atenți la detalii și avem avantajul de a lucra de mult timp în acest domeniu. În tot acest timp am cunoscut foarte mulți oameni talentați și buni în ceea ce fac. Așa avem luxul de a alege echipa potrivită de fiecare data când avem câte un proiect nou.

De exemplu, când am pregătit campania pentru On Body and Soul (film unguresc), am ales să lucrăm pe social media cu Kurkó Cecília. Nu este doar un profesionist, ci și o vorbitoare de maghiară, cu experiență în promovarea de evenimente în orașele în care există o comunitate maghiară numeroasă. Noi ne-am fi priceput să-l promovăm publicului de cinema de artă (și nu numai), dar în acea zonă a țării n-am fi reușit să ajungem altfel.

Când am decis să ne ocupăm de imaginea Festivalului Internațional Shakespeare, Craiova, am ales să colaborăm cu o echipă diferită pe grafică, social media, foto și video (Emil Luca, Mihaela Gheață, Iustin Șurpănelu și Sorin Florea). Un fel de omul potrivit la locul potrivit.

La Pororoca ne-am făcut trailerul cu Iustin Șurpănelu, la Dovlatov cu Letiția Ștefănescu.

Și tot așa.

 

Unicornul cel rău

Monica: Era una dintre acele zile când mergeau toate prost și vorbeam deja despre ideea de a ne face o firmă. I-am trimis lui Ștefan un meme de ăla cu ”Being a human is too complicated, Time to be a unicorn”. El cred că mi-a zis ”Hai”.

Ștefan: Da, și voiam să adăugăm ceva care să echilibreze ideea de unicorn și curcubee, care să ne adauge mai multă forță. Am avut o listă lungă de cuvinte care se adăugau cuvântului unicorn: red, mad, film, cinema, events… Până la urmă a câștigat Bad. Unul dintre argumente a fost acela că ne-ar așeza, în cataloagele internaţionale ale pieţelor, la începutul alfabetului.

 

Obstacole

Principala problemă e legată de lipsa sălilor de cinema de autor, aşa-zisele cinematografe de artă. Nepăsarea şi interesele imobiliare au pus pe butuci sălile care funcţionau în reţeaua RomaniaFilm, în momentul de faţă mai sunt în jur de 10 ecrane în toată  ţara, din care doar vreo 5 atrag spectatori.

Cinema Studio din Bucureşti a fost închis acum câţiva ani, lăsând un mare gol pe care săli precum Elvire Popesco şi Muzeul Ţăranului încearcă să-l acopere, însă în mod clar în Bucureşti avem un public potenţial mai numeros decât săli disponibile. Iar acel spaţiu limitat de proiecţie e vânat atât de noi, distribuitorii, cât şi de organizatorii de festivaluri.

In acelasi timp, multiplexurile nu sunt mereu o soluţie, cu toate că avem colaborări strânse cu toţi operatorii de săli comerciale. Se întâmplă deseori ca filmele noastre să fie scoase rapid dintre comedii şi superproducţiile Marvel.

Însă avem şi motive de optimism. Câteva administraţii locale şi iubitori de film urmează să înmulţească ecranele de film în ţară, iar programatorii din sălile existente devin tot mai pricepuţi în a-şi cultiva şi dezvolta publicul local. Ne aşteptăm ca în anii următori ani să existe o adevărată reţea de săli cu programare de film european, de autor.

 

Echipa

Suntem 3 angajați (și o pisică la birou) și avem 6-7 colaboratori constanți (freelanceri pe grafică, social media, foto, video, subtitrări, etc.).

 

Clienți

Clienți nu avem (cel putin nu în sensul clasic). Avem mai mulți parteneri, preferăm să le spunem așa. În general organizatori de evenimente: APFR (pentru Premiile Gopo şi TIFF), Fundația pentru poezie ”Mircea Dinescu” (pe Divan Film Festival), Fundația Ovi (HipTrip Travel Film Festival), Asociația Culturală Fanzin (Dracula Film Festival), Teatrul Național ”Marin Sorescu”, Craiova (Shakespeare Festival), etc.

Dar cel mai important client, pe care dorim să îl păstrăm și dezvoltăm - suntem noi înșine. Ne dorim să reușim să susținem cât mai multe proiecte proprii. Și aici ne referim la filmele a căror drepturi de difuzare le achiziționăm pentru România și pe care le distribuim și promovăm.

 

Trei proiecte importante 

On Body and Soul, primul nostru film distribuit în cinematografe, care ne-a adus foarte multe satisfacții, pe toate planurile.

Ștefan: TIFF, festivalul la care lucrez de la primele ediții și cu care am crescut.

Monica: Divan Film Festival, festivalul la care lucrez de la prima ediție și care m-a crescut.

 

Provocări. Treduri

La nivel mai degrabă internaţional, provocarea este de a păstra cinematograful relevant ca experienţă. Giganţi precum Netflix, Amazon, Apple vin cu o ofertă greu de refuzat, calitativ şi cantitativ. Evident, ne numărăm printre fanii marelui ecran, însă e clar că experienţa vizionării va trebui să devină tot mai atractivă şi aliniată la aşteptările  audienţei, de la proiecţii speciale, pentru nişe de spectatori, până la deschiderea de cafenele şi restaurante.

Asta se reflectă deja în titlurile pe care decidem să le achiziţionăm pentru piaţa românească: poveşti puternice şi memorabile, imagini persistente. Filme pe care publicul nu vrea să le rateze pe marele ecran.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related