[Cum promovezi binele] Eliberați-o pe Miorița

[Cum promovezi binele] Eliberați-o pe Miorița
Fotografii: Andrei Becheru

Eliberați-o de fatalism, îndeamnă Iulian Angheluță. Și asta înseamnă că ne implicăm în societate, rezolvăm o problemă, propunem soluții. După mai mulți ani de implicare în acțiuni sociale, Iulian a înființat Free Miorița în primăvara lui 2012. În 2014, a pedalat aproape șase luni prin România, făcând un tur al țării pe bicicletă. A mers 8.000 km și  a luat contact cu viața dură a oamenilor care trăiesc fără lumină.

Miorița este un basm frumos, totuși doar un basm. Și așa vrem să rămână. Un basm. FREE MIORIȚA înseamnă ce vrei tu să însemne. Sau ce vrei tu să simți. Ar putea fi „Miorița liberă”, „Elibereaz-o pe Mioriţa” sau „Eliberează-te de Mioriţa”. Dar înseamnă mai ales ce faci.

Iulian vorbește despre cine ajută în România, despre voluntari și companii, dar mai ales un sistem care eșuează des și flagrant. Cauzele bune? Oricare ar fi ele, promovarea ar trebui să implice bun simț și respect pentru oameni. Sunt oameni, vieți, copii, și nu un produs la ofertă, crede Iulian.

 

Scurt istoric

După mai mulți ani de când participam sau organizam diverse acțiuni cu implicare socială, am înființat Free Miorița în primăvara lui 2012. A urmat în vara lui 2012 prima acțiune mare, participarea cu o Dacie 1310 la cel mai mare raliu caritabil din lume, The Mongol Rally. Și cu succes!

În 2014 am pedalat aproape șase luni prin România, timp în care am făcut un tur al țării pe bicicletă, peste 8.000 km, și am luat contact cu viața dură a oamenilor care trăiesc fără lumină.

Foto: Andrei Becheru

În anii ce au urmat am continuat acțiunile sociale, de iluminare a ultimelor școli fără electricitate din România și a sute de familii, și cele de aventură pe două roți, cu bița în Kîrgîzstan sau la Nordkapp.

 

Echipa

Eu sunt implicat peste 100% în Free Miorița. Îmi sunt alături, în funcție de necesități și de disponibilitatea lor, prieteni și voluntari.

 

Misiunea

Simplu, să ne eliberăm de fatalismul mioritic. Asta înseamnă că ne implicăm în societate, rezolvăm o problemă și dăm o soluție replicabilă. Este cazul campaniei Lumină pentru România, prin care am descoperit școli și familii care trăiesc fără electricitate, iar apoi le instalăm sisteme fotovoltaice de producere a energiei electrice. Este un exemplu concret de implicare și transformare socială, replicabil de alți oameni și autorități. 

Foto: Andrei Becheru

 

Proiecte

Lumină pentru România. Este o campanie amplă, care cere foarte mult timp, energie și resurse. Asta înseamnă, în primul rând, o muncă de documentare pe teren și o corespondență dificilă cu autoritățile pentru a afla câteva date despre familiile care trăiesc fără curent electric.

Foto: Andrei Becheru

Documentarea înseamnă zeci de mii de kilometri și multe zile prin cotloanele țării pentru a descoperi oamenii care trăiesc la lumânare, lampă sau lanternă. Apoi, este partea de comunicare și strângere de fonduri. Urmează aprovizionarea cu materiale și echipamente, pregătirea acțiunii și a voluntarilor, iar apoi transportul și instalarea sistemelor fotovoltaice. Mentenanța. Și de la capăt.

Foto: Andrei Becheru

 

Surse de finanțare

Una singură, oamenii.

 

Voluntari

Este un nucleu dur de cîțiva voluntari, cu experiență, care participă aproape la fiecare acțiune. În rest, oamenii se implică cât și cum pot. Până la urmă, e vorba de timp. Mulți vor, dar nu au/nu își fac timp. Deși timpul de instalare a unui sistem fotovoltaic este scurt, începem dimineața și după-amiaza/seara sistemul este funcțional, este lumină, la o deplasare mergem la câteva familii. Asta înseamnă mai multe zile pe teren și ceva cunoștințe tehnice.

Foto: Andrei Becheru

În companii sunt oameni care au înțeles exact ceea ce facem și ne-au fost/ne sunt alături. Lista este destul de lungă, din fericire, și le mulțumesc din nou fiecăruia.

Oameni diferiți, cu bune și mai puțin. Entuziaști, deschiși, oricum. Unii înțeleg ceea ce implică o acțiune de teren de mai multe zile și au și cunoștințe sau abilități tehnice.

Da, tinerii sunt mai deschiși, în același timp nici nu au experiență. Cumva se plictisesc repede, nu prea au timp și răbdare să se implice constant, dincolo de o acțiune de câteva zile.

Foto: Andrei Becheru

 

Surprize

Bune îs mai puține, ceea ce le face și mai valoroase. Rele, ce am tot întâlnit, ar fi indiferența autorităților și a localnicilor, în diverse zone.

Foto: Andrei Becheru

 

Strategii de comunicare

Strategia e simplă, să spun povestea oamenilor care trăiesc fără lumină, fără voia lor, și soluția pentru ei. Este o poveste adevărată, actuală, încă neștiută de mulți. Mai departe, lucrurile se leagă și facem lumină.

 

Ajutor de la agenții

Da. Rusu+Borțun, Conan PR și McCann. În ordinea apariției pe ecran. Să nu uităm și bloggerii.

 

Cum se promovează cauzele bune

Am mereu rezerva de a spune poveștile pe care le întâlnesc în drumurile mele. Eu caut oameni care trăiesc fără lumină și când ajung la ei aflu și de alte probleme, unele mai grave. Medicale, cel mai adesea. Multe familii nici nu au ce să mânânce în ziua aia.

Am cunoscut copii care nu au haine sau încălțăminte pentru vreme rea. Șansele lor de a reuși în viață sunt mici de tot, dacă există. Imaginile și poveștile lor sunt foarte dure și mă însoțesc mai mereu. O fotografie cu un copil sau cu o familie în sărăcie postată pe fb poate nu este chiar cel mai bun lucru pe care îl pot face.

Foto: Andrei Becheru

Cauzele bune? Oricare ar fi ele, promovarea ar trebui să implice bun simț și respect pentru oameni. Sunt oameni, vieți, copii, și nu un produs la ofertă.

 

Probleme de comunicare 

Povesteam cu ong-iști din alte țări și de pe alte continente, socialul e deja o industrie, cu ong-uri corporații, cu bugete grele și care de multe ori cheltuie majoritatea banilor pe chirii, computere, salarii și ce mai rămâne ajunge și la oamenii cu problemele lor.

Ce sens are să rezolvi o problemă când poți trăi bine mersi de pe urma ei? Mulți au idei, sunt influenceri sau vizionari, dar puțini fac ceva concret. Imaginea asta se reflectă cumva asupra tuturor, devenind greu să comunici și să ai partizani dacă nu ești adevărat cu tine și cu ceilalți.

Da, toți suntem creativi... Ar fi fain de găsit un mix bun, cu un mesaj intens, puternic, o soluție reală, de impact și respect pentru oameni.

 

Proiecte de comunicare

Continui acțiunile de conștientizare Lumină pentru România, sunt încă foarte mulți care nu știu de oamenii fără lumină. Particip astfel la diverse evenimente și întâlniri. Ca multe ong-uri, a fost sezonul de 2%, și am încercat să duc la câți mai mulți oameni mesajul Lumină pentru România și să redirecționeze astfel "2% pentru lumină". Aș vrea să mai organizez o expoziție cu fotografiile lui Andrei Becheru, povești vizuale cu activitatea voluntarilor și viața oamenilor fără lumină. Iar în toamnă, sper, și o carte despre toate astea.

 

Cine ajută în România

Pare că sunt destul de mulți cei care se implică. Totuși, cumva, problemele nu se rezolvă și apar altele. Plătim taxe și impozite, mai mergem la vot, dar zilnic apare o nouă campanie de strângere de bani pentru cineva care are o problemă medicală. Mai mereu este nevoie de sânge. Afli de familii care nu au bani să-și trimită copiii la școală. Nu sunt vaccinuri sau vin cu întârziere. Poate că este vorba de o imunizare, gândește-te că fiecare are probleme și este greu să mai faci loc în viața ta și unor probleme "ale altora".

Foto: Andrei Becheru

Multe probleme și mulți oameni la nevoie. Cred că o implicare constantă și consistentă ar mai îndrepta situația. Implicare activă, socială și politică, punctual dar și pentru a îndrepta greșelile de sistem care ne afectează pe toți, mai devreme sau mai târziu.

 

Evoluție

Îmi place să cred că da. Asta e bine, nu? Dar gândește-te că mulți oameni și ong-uri fac treaba statului, și o fac bine. Ce facem când sistemul eșuează atât de des și de flagrant?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Conan PR

Conan is an independent Romanian agency founded in 2010. We are a team of dedicated professionals focused on building mutually beneficial relationships between brands and their stakeholders. And we are doing it by... vezi detalii »

Rusu+Bortun

Rusu+Bortun este o agentie de strategie si manifestare creativa de brand. Conform Art Directors Club, Rusu+Bortun este printre cele mai creative agentii din Romania in 2022. Din 2008, Rusu+Bortun integreaza servicii... vezi detalii »

Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related