Janina Nectara: Pe banii romanesti apar doar imagini ale barbatilor. Chiar nu s-a gasit nicio romanca suficient de merituoasa pentru a fi celebrata in mod oficial?

Janina Nectara: Pe banii romanesti apar doar imagini ale barbatilor. Chiar nu s-a gasit nicio romanca suficient de merituoasa pentru a fi celebrata in mod oficial?

Intrebarea de 1 miliard de lei (in bancnote, dar fara femei pe ei) este aceasta, crede Janina Nectara: de ce femeile din Romania ale caror performante au fost laudate de publicatiile stiintifice internationale si au fost  incluse in dictionarele marilor personalitati ale lumii nu sunt apreciate si in Romania? Se implinesc 80 de ani de cand romancele au drept de vot. Totusi, dreptul de a aparea pe o bancnota pare mai greu de obtinut decat drepturile democratice dobandite acum opt decenii, spune Janina.

A infiintat, astfel, FemeiPeBancnote.ro. Oamenii pot sa voteze aici, din 100 de nume ale culturii romanesti, ce femeie sa apara, pentru prima data in istorie, pe o bancnota romaneasca. Janina a initiat si o petitie oficiala in acest sens, destinata Guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu.

De ce este important sa avem macar o femeie pe o bancnota? Simplu! Banii sunt cele mai puternice simboluri. Arata pe cine valoram noi ca tara, ca societate, ca individ, explica Janina.

Momentul acesta este si o ocazie buna de a revizita istoria Romaniei. Vorbind despre selectia celor 100 de nume, Janina aminteste de Elisa Leonida Zamfirescu (prima femeie inginer din lume), respinsa la Scoala de Drumuri si Poduri din Bucuresti pentru simplul fapt ca era femeie, care a urmat Academia Regala Tehnica din Berlin, despre prima femeie doctor in drept din lume, Sarmiza Bilcescu sau despre Florica Maria Sas, prima femeie explorator din lume. Exista multe astfel de nume care merita sa apara pe o bancnota de circulatie nationala si nu pe mici serii de monede comemorative, care sunt inchise in seife si in muzee.

 

Ideea

Ideea campaniei #VremFemeiPeBancnote exista inca din 2013, de cand am devenit ambasadorul in Romania al proiectului umanitar global, Chime For Change, insa am inceput sa lucrez efectiv la aceasta campanie abia la finalul lui 2017.

Mi-au trebuit mai bine de sase luni sa o pregatesc, sa o gandesc, sa o planific si sa strang oamenii potriviti langa mine, care - un aspect foarte important - lucreaza benevol la acest proiect. Au stiut din start ca nu vor fi rasplatiti financiar, insa am avut surpriza ca toti sa creada atat de mult in aceasta idee incat sa-mi spuna ca rasplata lor va fi la final, cand vom reusi sa cream un mic cutremur ideologic in Romania.

Sa le aratam oamenilor ca istoria ne demonstreaza ca avem mult mai multe motive de mandrie decat stiam.

 

Obstacole

Campaniile de amploare nationala, precum #VremFemeiPeBancnote, sunt extrem de solicitante, reprezinta o provocare majora. Obstacolele au fost profund diminuate gratie echipei de profesionisti implicate.

Comunitatea Femei Pe Bancnote a avut norocul de a strange o echipa minunata, animata de aceeasi dorinta: ca una dintre femeile exceptionale ale Romaniei sa fie onorata in mod oficial in 2018, aparand pe o bancnota. Lucram cu specialisti in IT, in PR, consultanti juridici, translatori, reporteri, editori video...

Aceasta campanie este privilegiata sa ii aiba alaturi de la bun inceput pe: Cosmin Neagu, Diana Zamfirescu, Anamaria Hancu, Stefania Popescu, Magdalena Albu, Nicoleta Nicolae, Adriana Popescu, Florin Vasile, Simona Raileanu (si lista poate continua), fara de care tot acest demers nu s-ar fi intamplat. Lor le datoram tot succesul campaniei si suntem abia la inceput.

Provocarea ramane faptul ca echipa este relativ mica pentru magnitudinea campaniei, asa ca muncim pana la epuizare pentru implementarea ei. Partea cea mai frumoasa este ca oameni din toate mediile imbratiseaza ideea si se uita cu speranta la evolutia proiectului.

 

Selectia

Selectia s-a facut dupa criterii foarte bine stabilite si o munca asidua de documentare. Ne-am dorit sa alegem acele romance care au avut un primat in domeniul in care au activat, care au facut pionierat. Pe scurt, acele romance care au fost PRIMELE in lume, in Europa sau in tara si, din fericire, istoria ne arata ca sunt atat de multe. 

Sunt femeie care nu doar ca au scris istorie pentru Romania, dar au marcat si istoria modiala. Femei care au realizat premiere nationale si internationale, femei care au inovat in domeniile lor de activitate, fie ca vorbim despre arta, stiinta sau cultura. De asemenea, am inclus si cateva eroine si cateva fete regale reprezentative.

Toate sunt potentiale simboluri ale Romaniei, potentiale ambasadoare ale tarii, care merita celebrate pentru succesul lor, fiindca succesul lor inseamna succesul Romaniei. Sunt ACELE femei care au facut Romania Mare! Nu credeti ca meritau deja sa fie pe o bancnota?

 

 De ce e important ca femeile sa apara pe bancnote

In 1938, femeile din Romania au obtinut drept de vot cu mari eforturi din partea unor personalitati, care se regasesc printre cele 100 de propuneri pentru a ilustra o bancnota. Daca BNR doreste sa devina un club exclusivist al barbatilor, tin sa accentuez un aspect. A refuza recunoasterea succesului femeilor romance, inseamna a-i refuza Romaniei jumatate din meritele pe care le are.

De ce este important sa avem macar o femeie pe o bancnota? Simplu! Banii sunt cele mai puternice simboluri. Chipurile care apar pe bancnote simbolizeaza mandria acestei tari. Arata pe cine valoram noi ca tara, ca societate, ca individ.

Ganditi-va ca inainte de a merge la scoala, inainte de a invata sa numaram, sa citim, vedem aceste simboluri care circula in milioane de exemplare prin mainile intregii populatii. Pe banii romanesti apar doar imagini ale barbatilor. Barbati istorici cu merite de necontestat. Barbati indiscutabil valorosi! Insa unde sunt femeile valoroase ale acestei tari? Chiar nu s-a gasit nicio romanca suficient de merituoasa pentru a fi celebrata in mod oficial?

Iata ca istoria ne ofera mai mult de 100 de exemple, pe care le gasiti pe www.FemeiPeBancnote.ro, care este o campanie de informare si de constientizare a valorilor feminine romanesti. Este un demers ce cultiva mandria nationala!  Aceste femei exista in istoria noastra, insa cati dintre noi au aflat despre ele? Performantele romancelor au fost laudate de publicatiile stiintifice internationale. Ele au facut parte si chiar au prezidat foruri internationale. Sunt incluse in dictionarele marilor personalitati ale lumii. Comunitatile stiintifice internationale le aduc elogii, le lauda. Doar noi nu le laudam, nu le aplaudam... De ce?

Este intrebarea de 1 miliard de lei. Cash! In bancnote! Fara femei pe ei. Inca!..

A include si femei in galeria de portrete ce apar pe bancnotele noastre inseamna a recunoaste meritele incontestabile ale romancelor, care au contribuit la cladirea acestei natiuni, la dezvoltarea spatiului stiintific si cultural, dar, mai ales, au contribuit la ceea ce am devenit noi astazi. Banii sunt facuti pentru romani, apartin romanilor. Desigur, daca sunt facuti pentru romani, ar trebui sa ii si reprezinte. Din pacate, reprezinta doar jumatate dintre romani. Barbatii...

Tin sa subliniez din nou, banul, obiectul cel mai uzitat in viata noastra de toate zilele, transmite un puternic mesaj subliminal, indicand pe cine valoram, pe cine pretuim noi ca tara, natiune, individ.

Femeile nu sunt absente din natiunea romana. Insa sunt absente de pe bancnote. Ceea ce da impresia ca este respectata si apreciata doar contributia barbatilor la dezvoltarea acestei tari. Ceea ce sugereaza totodata ideea ca femeile n-ar fi contribuit la cladirea si evolutia acestei tari sau ca ar fi avut un rol minor, cvasiinexistent. O perceptie total eronata pe care a venit momentul sa o corectam.

Atentie, aceasta campanie nu cere o exceptie, ci o racordare la realitate. Nu cere o favoare. Cere ce este al acestor femei! Cere un loc intre cei recunoscuti! Femeile valoroase ale acestei tari trebuie sa fie asezate pe acelasi piedestal simbolic pe care stau si barbatii valorosi. Pe o bancnota.

 

Reactii

Toti oamenii cu care am vorbit sunt extrem de incantati de initiativa. Este foarte bine primita peste tot, iar presa a reactionat cum nu se putea mai bine. La nici 24h de la momentul lansarii, despre campania #VremFemeiPeBancnote au scris peste 50 de publicatii apartinand tuturor trusturilor de presa. De la televiziuni si presa axata pe stiri  sau publicatii generaliste/tabloide pana la publicatiile financiare .

Reactiile sunt firesti, pentru ca este proiectul nostru, al tuturor femeilor din Romania si chiar al tuturor barbatilor, al tuturor celor care au semnat petitia catre BNR si si-au votat personalitatile preferate pe http://www.FemeiPeBancnote.ro.

Noi nu suntem in tabere diferite. Lucram cu totii pentru acelasi scop: ca una dintre femeile care au dus numele Romaniei in comunitatile stiintifice ale lumii, in publicatii internationale ori au luptat pentru independenta acestei tari (fie ideologica, fie teritoriala) - femei care au adus Romaniei distinctii exceptionale, medalii si chiar recorduri mondiale - macar una dintre ele sa fie onorata in 2018 si sa i se recunoasca meritele de exceptie, punandu-i-se chipul pe o bancnota de circulatie nationala, nu pe mici serii de monede comemorative, care sunt inchise in seife, in muzee, nu le vede (aproape) nimeni, nu stie (aproape) nimeni de ele.

 

Cum a evoluat imaginea femeii in Romania

Nu am avut drept scop radiografierea perceptiei femeii romance in societate. Campania #VremFemeiPeBancnote este un proiect strict de mandrie nationala. Nu are legatura cu miscarile feministe, cu dezbaterile despre egalitatea de gen sau despre situatia femeii in societatea romaneasca. Exista alte organisme specializate care se ocupa de aceste aspecte.

Comunitatea Femei Pe Bancnote isi doreste sa creeze in primul rand o campanie de informare si de constientizare a valorilor feminine romanesti, care au ramas ascunse secole intregi, iar in al doilea rand, isi doreste sa obtina macar pentru una dintre aceste paersonalitati o reparatie morala si o recunoastere oficiala a meritelor sale.

Va amintesc ca acum un secol sau chiar doua, pentru multe dintre ele, a reusi sa fie Primele din Lume a insemnat o adevarata cruciada personala. Pe Elisa Leonida Zamfirescu (prima femeie inginer din lume) au repins-o la Scoala de Drumuri si Poduri din Bucuresti pentru simplul fapt ca era femeie. Asa ca a mers la cea mai prestigioasa universitate din Europa, Academia Regala Tehnica din Berlin, unde nu i-a fost deloc usor din aceleasi motive. Ambitioasa, insa, tanara romanca absolva cu succes, profesorii numind-o "cea mai silitoate dintre silitori" (toti ceilalti colegi fiind baieti).

Presa internationala a scris elogios la adresa primei femei inginer din lume, romanca Elisa Zamfirescu, la fel cum a scris, cu mare aplomb, si despre prima femeie doctor in drept din lume - Sarmiza Bilcescu.  Cum rasplateste istoria aceste performante? Cum va rasplati istoria urmatoarele performante ale fiicelor noastre?

Astazi, ne dorim sa cream impreuna un precedent. Meritele unei femei trebuie recunoscute oficial si pe o bancnota. De ce neaparat pe o bancnota? Pentru ca acele chipuri care ilustreaza bancnotele noastre reprezinta simbolul pretuirii noastre.

Toate cele 100 de propuneri pot fi considerate adevarate "simboluri ale Romaniei", cu care noi toti sa ne mandrim. Conteaza atat de mult ca sunt femei? Consider ca toate personalitatile de exceptie ale Romaniei trebuie sa fie cunoscute si celebrate de noi toti. Fie ca sunt barbati, fie ca sunt femei. 

Ana Aslan, cea care (in pofida tuturor greutatilor) a revolutionat sistemul medical in aria geriatriei - Organizatia Mondiala a Sanatatii propunand drept etalon international institutul fondat de aceasta-, spunea asa: "Cand reusesti intr-un domeniu oarecare mai mult decat au facut toti ceilalti, intotdeauna esti suspectata. Ti se cer din ce in ce mai multe probe, sa demonstrezi ca ai dreptate." Reprezentantii BNR ne vor demonstra in acest an daca remarca Anei Aslan este inca de actualitate sau nu.

 

Feminismul din Romania 

Miscarile feministe nu intra in aria mea de expertiza, sunt alte organizatii in masura sa rezume evolutia acestui fenomen. 

Fara a avea vreo legatura cu feminismul, consider ca in societatea romaneasca lipseste si este mare nevoie de apreciere, de aplauze, de mandrie la adresa tuturor tinerilor valorosi, femeilor cu realizari de exceptie, oamenilor cu performante notabile (fie barbati, fie femei). Sunt aspecte importante, care trebuie incurajate, cultivate. Rasplatite cu toata aprecierea noastra daca bani nu avem. Si, iata, cu femei nu avem deloc.

Intamplarea face ca prin aceasta campanie sa descoperim foarte multe personalitati feminine nedreptatite, lipsite de recunoasterea istorica. Insasi publicatia britanica, The Times, exprima aceeasi parere si, culmea, chiar in privinta unei alte romance de exceptie, Florica Maria Sas, prima femeie explorator din lume.

Tocmai de aceea, avem nevoie de acest demers, noi ca natiune, ca de oxigen. Avem nevoie de exemple pozitive, avem nevoie sa invatam sa celebram personalitatile marcante ale tarii.

Campania #VremFemeiPeBancnote nu isi doreste o femeie pe o bancnota pentru simplu fapt ca e femeie si atat. Cele 100 de propuneri de pe www.FemeiPeBancnote.ro nu au fost doar femei, ci au realizari profesionale cu totul si cu totul impresionante, au intreprins actiuni revolutionare, au facut cunoscut numele Romaniei pe plan mondial, sunt potentiale ambasadoare ale Romaniei.

 

Ce urmeaza

O surpriza de proportii este ca studenti din tara si din strainatate ne trimit mesaje, pentru a se oferi voluntari in aceasta campanie, ceea ce ne bucura enorm. Universitatile din Romania si-au aratat interesul pentru aceasta campanie, ceea ce ne onoreaza. Persoane publice, oameni de cultura se pregatesc sa sustina aceasta campanie, intr-un demers online ce va fi lansat in curand, ceea ce ne aduce cinste. Insa cea mai mare fericire o resimtim atunci cand primim mesaje de sustinere de la urmaritorii de pe Facebook, Instagram, de la cititori, de la oamenii care afla despre campanie din media.

O studenta la Litere mi-a scris ca "nu pot sa raman impasibila, e de datoria mea sa ma implic". Alta studenta la Design si Grafica in UK s-a oferit voluntar, sa ne ajute cu crearea de animatii, ilustratii, GIF-uri pentru promovarea mesajelor campaniei, pe cand o eleva a trimis urmatorul mesaj: "Mi-a spus mama, cu vocea tremuranda, ca tocmai a aflat ca prima femeie inginer din lume este romanca, la fel si prima femeie explorator din lume." Sau "abia astept sa termin cu Bacalaureatul, sa ma pot implica in campanie"!

Stiu ca ne citesc oameni inteligenti, care au inteles mesajul. Cu cat avem mai multi romani de seama, cu atat mai bine! Fie ca sunt barbati, fie ca sunt femei. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related