Claudiu Vrinceanu a venit cu experienta de business si administratie publica, Razvan Pascu cu cea antreprenoriala in comunicare si turism. Impreuna au facut VP Connections, un butic de consultanta pe nisa serviciilor de PR si de Public Affairs, mai ales pe segmentul adresat investitorilor straini si antreprenorilor romani. Obiectivul este de a crea o punte intre mediul local de business si investitori, institutiile publice, media si clientii lor.
Principala bariera de comunicare si intalnire intre mediul local de business si investitori, institutiile publice, media si clientii lor, este increderea. Mai degraba, lipsa de incredere care se accentueaza pe masura ce trece timpul.
Momentan, echipa este formata din ei doi. Au inceput cu un studiu despre oportunitatile de investitii din Romani pentru un grup de investitori nordici si altul pentru un investitor din Asia. Cei doi vorbesc despre clienti, greutatile unui butic de consultanta la inceput de drum, temerile cu care se porneste un start-up si factorii care afecteaza mediul de business din Romania.
Inceputul
Ne-am decis sa incepem proiectul VP Connections pornind, in primul rand, de la experienta noastra pofesionala complementara: Claudiu Vrinceanu are o experienta de peste 10 ani in media de business si in administratie publica la cel mai inalt nivel (a fost secretar de stat cu atributii pe Investitii, Mediu de Afaceri si Turism), iar Razvan Pascu are o experienta antreprenoriala de peste 8 ani in comunicare, evenimente corporate si turism.
In al doilea rand, am observat oportunitati neexplorate inca in industria de comunicare, pe nisa serviciilor de PR si de Public Affairs, si mai ales pe segmentul adresat investitorilor straini, plus a investitorilor romani care doresc sa se extinda, sa se relocheze, sa se internationalizeze sau pentru cei care doresc sa intre in turism.
Etapele
Prima etapa a dezvoltarii businessului VP Connections consta in primele trei luni de pozitionare in piata de comunicare, perioada in care ne propunem sa cream un portofoliu cu clienti pe termen lung (proiecte si contracte de cel putin un an de zile) in special pe zona de PR si Public Affairs.
Aici principalii clienti pe care ii targetam sunt companiile romanesti antreprenoriale, cu cifre medii de afaceri. In paralel, lucram la atragerea de investitori straini catre Romania, pentru care noi vom fi liantul cu autoritatile, partenerii privati si media.
A doua perioada va cuprinde implementarea proiectelor de comunicare alaturi de clientii nostri: strategii si campanii de comunicare, proiecte de PR, strategii de Public Affairs si proiecte pentru investitorii straini.
Foarte important de precizat, intentionam sa colaboram si cu alte companii de comunicare, grupuri mari internationale sau firme locale de PR, care sa externalizeze catre noi anumite servicii si proiecte, in special pe zona de Public Affairs, mai degraba decat sa isi creeze un departament propriu.
Miza noastra este sa crestem impreuna cu alti profesionisti in comunicare din Romania si am avut cateva discutii in acest sens cu profesionisti din agentii de comunicare.
Greutati de inceput
Credem ca, in general, greutatile unui butic de consultanta au legatura cu o incredere mai scazuta din partea clientilor si un ciclu de vanzare mai indelungat, insa acest lucru nu este valabil in cazul nostru, intrucat potentialii clienti si partenerii nostri ne cunosc deja din proiectele pe care le-am construit si in care am lucrat in ultimii zece ani.
Astfel, asteptarile cele mai clare si bine cotate in randul clientilor unui butic de consultanta specializat sunt legate de intelegerea mediului in care clientul isi desfasoara activitatea, tipul de industrie, specificatiile pietei si concentrarea pe interesul clientului, iar noi am fost in toti acesti ani in piata, intelegem bine mediul de business si avem atat experienta antreprenoriala, cat si din mediul public.
Nu vrem sa concuram cu nimeni, tinta noastra este sa oferim servicii complementare, bazate pe experienta noastra, asa ca agentiile de PR, Comunicare si Public Affairs din Romania pot avea in noi un partener si sa castigam impreuna.
Temeri de start-up
Principala problema pentru noi este, in prezent, fiscalitatea. Inca nu stim ferm cum va arata fiscalitatea in 2018, iar aceste schimbari, noi legi si ordonante, induc in eroare mai ales potentialii si actualii nostri clienti, antreprenorii romani sau investitorii straini.
Schimbarile fiscale ii preocupa atat de mult pe partenerii nostri incat acestia sunt mai preocupati de problemele birocratice decat de strategiile si planurile de comunicare pentru anul 2018, iar investitorii straini sunt in stand-by – li se pare Romania o destinatie foarte buna pentru investitii, dar cel putin cateva luni stau in asteptare ca sa vada daca si cum se termina schimbarile fiscale.
Echipa
Am inceput doar noi doi, cei doi parteneri ai VP Connections, cu o experienta profesionala de cel putin zece ani fiecare. E un business in care ne vindem munca si imaginea noastra, in special. Speram ca vom recruta primii specialisti in comunicare si investitii in partea a doua a anului 2018, cand ne vom extinde portofoliul de clienti.
Obiectivele
Principalele doua obiective sunt: I. sa fim alaturi de cat mai multe firme antreprenoriale de tip scale-up (care cresc anual cu cel putin 20%) in proiectele lor de comunicare si II. sa promovam Romania cat mai bine in ochii investitorilor straini.
Servicii
Principalele servicii pe care le oferim firmelor antreprenoriale de tip scale-up (cu potential mare de crestere) sunt cele de comunicare strategica: strategii si campanii de PR, Media Relations si Public Affairs.
Credem foarte mult ca firmele antreprenoriale romanesti medii si mari au nevoie sa servicii de Public Affairs nisate si adaptate contextului actual. A sosit vremea ca antreprenorii romani sa fie asistati in proiectele care implica partile lor de interes: administratia locala, institutiile guvernmentale, Parlamentul, dar si institutiile de invatamant si ONG-urile, alaturi de care pot construi proiecte sanatoase din care sa castige intregul ecosistem antreprenorial romanesc.
In ceea ce priveste concentrarea noastra asupra investitiilor straine, ne intereseaza mai ales sa promovam Romania in ochii investitorilor straini si sa cream platforme, evenimente si proiecte de comunicare prin care sa promovam destinatiile de investitii de pe piata romaneasca. Vrem sa cream o punte de legatura intre potentialii investitori straini si mediul local, format din antreprenori si reprezentanti ai autoritatilor publice locale si centrale.
Ne dorim ca Romania sa devina in urmatorii zece ani cea mai prietenoasa destinatie pentru investitii din regiune, iar aici ne propunem sa contribuim si noi, acest lucru fiind posibil prin proiecte de comunicare si de educatie pentru antreprenori si investitori.
Clienti
Pe zona de comunicare, cautam firme cu potential mare de crestere in care antreprenorul, cel care a fondat compania, intelege importanta comunicarii publice. In ceea ce priveste serviciile de Public Affairs, cautam firme locale sau straine care apreciaza etica in afaceri si au proiecte constructive alaturi de stake-holderii sai, entitati private sau institutii publice. In ceea ce priveste investitorii straini, cautam in special companii care doresc sa investeasca in Romania in domenii precum turism, sanatate, IT, agricultura si imobiliare. In ceea ce ii priveste pe antreprenorii romani care doresc sa investeasca in turism, suntem aici sa ii ajutam de la A la Z.
Ne gandim, de asemenea, sa pregatim si niste cursuri de antreprenoriat, cu speakeri valorosi, pentru tineri antreprenori sau pentru cei care cocheteaza cu ideea de antreprenoriat.
Am avut un proiect prin care am realizat un studiu complex despre oportunitatile de investitii din Romania, iar clientul nostru a fost un grup de investitori straini dintr-o tara nordica. De asemenea, avem in desfasurare un proiect de Public Affairs alaturi de o companie antreprenoriala, lider de piata pe segmentul in care activeaza, si doua proiecte de PR, unul in turism si al doilea in servicii financiare.
De asemenea, realizam un studiu pe investitii straine in Romania pentru un investitor din Asia si lucram la un studiu pentru un proiect de investitie in educatie. In plus, avem mandat pentru reprezentarea in vanzarea unor business-uri romanesti din domenii diferite: turism (cele mai multe), casino, imobiliar, educatie.
Factorii care afecteaza mediul de business din Romania
Principala bariera de comunicare si intalnire intre mediul local de business si investitori, institutiile publice, media si clientii lor, este increderea. Mai degraba, lipsa de incredere care se accentueaza pe masura ce trece timpul.
Traversam o perioada in care se adancesc diferente sociale, politice, si economice, care duc la confruntari din ce in ce mai dure pentru a castiga teritorii si resurse. Romania nu este nici ea ferita de aceste tendinte, una dintre acestea fiind despartirea dintre cei ce lucreaza in institutiile publice, pe de o parte, si oamenii din companiile private, pe de alta parte.
Atunci cand primarul, consilierul local, secretarul de stat, ministrul sau parlamentarul se pregateste sa vina cu o initiativa ori schimbare in reglementarile existente, ar trebui sa treaca “puntea” si sa se intalneasca cu cei din “teritoriul privat” - in care ar trebui sa aiba incredere - si cauta impreuna solutii spre binele general.
Atunci cand proprietarul unei firme private isi da seama ca unele reglementari (sau interpretari ale acestora) il impiedica sa creasca pe el si altii ca el, ar trebui sa treaca “puntea” si sa se intalneasca cu parteneri din “teritoriul de stat / comunal / municipal”, cu care ar fi bine sa creeze o baza de incredere reciproca si cauta impreuna solutii, un dialog constructiv mai degraba decat sa ii puna mereu la zid.