Acum 11 ani, Monica Jitariuc si-a facut blog, unde scria despre publicitate si marketing. Apoi, peste un an, si-a facut si cont de Twitter. Primul ei tweet a venit insa abia doi ani mai tarziu, in 2009. I-a placut, asa ca a continuat sa scrie in 140 de caractere si a ajuns la 14.900 de tweeturi pana acum. Ba chiar a inceput sa faca live tweeting de mai peste tot unde mergea: conferinte, evenimente, momente relevante pentru industria de comunicare. In 2010 posta linkul acesta, cu o intrebare la fel de actuala: What is Twitter, a Social Network or a News Media?
In prezent, Twitterul nu are un rol in prezenta sociala, cum e Facebookul, de exemplu, care este canalul pe care il foloseste pentru intarirea brandului personal. Dar este inca una dintre cele mai bune porti ale Monicai Jitariuc catre lume. Si chiar daca moare in Romania, nu se preda.
Inceputul
Mi-am facut cont acum zece ani si ceva, prin martie 2007. In 2006 imi facusem si blog, Lost&Found Desk unde scriam lucruri despre si cu publicitate si marketing, chestii pe care le descopeream ziua, ca sa citeasca prietenii mei si sa nu ii mai innebunesc si seara la bere cu ele. Tot acolo scriam si mai scriu arareori liste cu chestii, idei sau lucruri pe care le inteleg din carti si din filme – scriu ca sa nu le uit si sa le revizitez din cand in cand.
Erau putine bloguri de urmarit pe atunci, asa ca sigur pe unul dintre ele am gasit treaba asta cu twitter. Mi s-a parut tare, asa cum tot ce e nou mi se pare si acum de incercat. Mai ales cand vine vorba de modalitati de comunicare.
Primul tweet a fost abia in 2009, pana atunci ii citeam doar pe altii si mi-am facut o lista lunga cu oameni si institutii, companii, branduri, ong-uri, proiecte de urmarit. Eram fascinata si sunt inca impresionata de Twitter.
Atmosfera de atunci
Cred ca urmaream foarte multe conturi dinafara. Prin Romania stiu ca erau Manafu, Novac… cam asta imi aduc aminte. Reteaua functiona mult pe sharing de resurse, site-uri, informatii – mai putine si mai pretioase parca decat acum.
Apoi, am inceput sa urmaresc pe hashtag-uri evenimente internationale care ma interesau de la #cannesfestival la la evenimente de tehnologie sau entertainment.
Eu postam de la evenimente- faceam live tweeting de mai peste tot unde mergeam pentru ca cei care ma urmeareau sa aiba acces intr-o forma concisa la informatiile sau opiniile prezentate acolo. Apreciau cu un RT sau un DM.
Cum a evoluat peisajul Twitterului romanesc
La inceput se share-uia masiv din international, apoi au fost live-urile de la evenimente, apoi opinii in zona agendei publice. Acestea se amestecau cu share al articolelor de la blogurile proprii- pentru multi a fost la inceput o modalitate eficienta de diseminare a continutul propriu.
Ca momente importante- cand zelist a lansat zelist monitor si au inceput sa se faca wall-urile la evenimente- erau wall-uri in care se afisau pe ditai ecranele continutul agreat pe hashtag-urile de evenimente; sau, mai recent, cand la televizor marile spectacole de televiziune au incurajat postarea pe hashtag-ul emisiunii pentru incurajarea coversatiei si afisau tweet-uri pe ecran la TV; sau campania Coca Cola care permitea afisarea in real time, in pauza publicitare a tweet-urilor de pe hashtag-ul de campanie; au mai fost evenimentele de pe scena politica internationala (atacuri teoriste, alegeri importante) care au facut urmarirea hashtag-urilor in surse de stiri…asta ca sa mentionez doar cateva.
Ce urmaresti
Urmaresc in jur de 5.000 de oameni si insitutii, proiecte, companii, ONG-uri etc. Ii aleg in primul rand dupa interesele mele personale-comunicare, feminism, design, stiinta, sustenabilitate- sunt doar cateva dintre acestea.
Pe unii ii aleg pentru amuzament sau pentru originalitatea continutului. Pe altii pun pariu-ii urmaresc de test o perioada si apoi decid daca imi raman in lista sau nu.
Am format de-a lungul vremii liste dedicate – liste pentru inspiratie, liste precum oameni de PR dinafara sau FUN – am 35 de liste, unele publice, altele doar pentru mine.
Relatiile. Oamenii
Cred ca e multa curatenie, mai mult respect pentru opinie mai pertinenta, autoritate mai multa, balast mai putin.
De ce e important Twitterul
Twitter e important pentru ca e parca cel mai in real time si parca cel mai selectiv. Listele mele ma anunta de breaking news-uri, ma ajuta sa urmaresc bine adunate la un loc live updates-uri de la evenimentele care ma intereseaza, de la oamenii care ma intereseaza. Asta nu cred ca face doar Twitter-ul, dar pentru mine Twitter-ul o face cel mai bine. De-aia nu renunt la el.
Nu are un rol in prezenta mea sociala. La fel ca si instagram-ul sau Pinterest-ul, folosesc Twitter-ul mai mult pentru mine, pentru informarea si inspirarea mea decat pentru altii. Facebook este singurul canal pe care il folosesc si in scopul intaririi brandului personal.
Ce ai descoperit
Am descoperit… hashtag-urile. Am descoperit o forma de agenda a zilei prin Trending Topics care ma tine conectata cu lumea si cu ce se mai intampla in ea.
A fost primul loc unde am descoperit importanta verificarii surselor si a emitatorilor de continut cu mult inainte ca fake news sa devina buzzword (de exemplu, cred ca Twitter a fost prima retea care a introdus optiunea de “Verified Account” si atribuirea reala a conturilor la personalitati sau institutii, de exemplu)
E Twitterul pe moarte?
Regret ca reteaua nu mai e efervescenta (daca a fost vreodata cu adevarat) in Romania. Dar, conturi mai sunt, mai putin active ce e drept si cred ca este o poarta extraordinara catre continut international de calitate. Twitter-ul moare, dar nu se preda in Romania si de aceea nu ii plang soarta, ii incurajez resuscitarea!
De ce ai ramas
Am ramas si o sa raman pe Twitter pentru ca este inca una dintre cele mai bune porti ale mele catre lume.
Schimbarile
Imi plac graficele de engagement, e util sa vezi cine si ce vede, cu ce interactioneaza. In rest, cred ca este una dintre cele mai neschimbate retele pentru mine.
Twitterul romanesc
Din pacate, nu prea sunt lucruri care sa imi placa la conturile localizate in Romania.
Recomandari
O lista (n. r. - cu femei din industria comunicarii)
Cateva link-uri pentru diverse motive. Sau.
Si la final, pour la bonne bouche, ceva de amuzament: @TheTweetOfGod, @CommonSquirrel, @TweetsofOld.