De exemplu, o curte interioara, un lampadar, vin sau ceai de menta. Sau duminica la soare pe trotuar, cu doua scaune scoase in strada si un pahar inalt de bere. Asta e o bucata din Bucurestiul lui Catalin Rulea. Si pentru ca solistul Toulouse Lautrec este si advertiser cultural, l-am intrebat despre initiativa primariei Bucuresti de a cauta un logo pentru acest oras si am mers mai departe, catre posibilul lui brand, care ar trebui sa ii stea in spate.
Bucurestiul poate fi orice, crede Catalin.
Poate fi un oras stalinist cu bloc langa bloc si batator de covoare in curtea interioara, poate fi un centru de business, poate fi un orasel cu casute interbelice, un oras al Nouveau Riche, poate fi Istanbul sau poate fi Paris, aproape ca avem si favela.
Important e sa ii cautam directia in termeni intelectuali, nu in termeni de branduit masini.
Initiativa primariei
Initiativa este foarte buna, aparent democratica. Personal nu sunt un fan al concursurilor dar mai ales in licitatiile organizate de stat cred ca este cea mai buna solutie. Este destul de clar ca actuala sigla a primariei este o usoara cacofonie vizuala, impregnata in plus de nationalism desuet. Ea functioneaza mai mult ca o semnatura legala, ca o stampila notariala.
Mai stiu ca de fiecare data cand trebuia sa lucrez cu o primarie prin tara (pentru un poster sau alte materiale pe care trebuia sa apara oficialitatea locala) primeam logoul in word, in cazul in care nu mi se sugera sa-l gasesc pe undeva sau sa-l "desenez" eu. Deci initiativa este una normala si de mult asteptata.
As vrea totusi sa luati in calcul o intamplare din 2012 cand primar era Sorin Oprescu:
De asemenea, s-au facut propuneri pentru schimbarea logo-ului Primariei Capitalei, pentru semnatura institutiei, pentru documente si formate tip, dar si pentru materialele promotionale si de prezentare.
Studiul s-a concretizat intr-un "Manual de Identitate al Primariei Capitalei" pentru care institutia a platit 100.000 de euro firmei Scutaru Consulting SRL.
Calin Murg, presedintele Consiliului General al Municipiului Bucuresti a declarat pentru HotNews.ro ca modificarile propuse de studiu vor putea fi facute doar dupa ce vor fi aprobate de CGMB. "Mai mult nu stiu sa va spun. Domnul primar Oprescu nu ne-a spus ca face un astfel de studiu", a explicat Murg. (2012)
Brieful
L-am parcurs superficial dar superficial mi se pare si brieful in sine. Eu consider aceasta tema o tema culturala, ori o tema culturala are nevoie de un studiu serios si in termeni intelectuali, nu in termeni de branduit masini. E de studiat initiativa "Bucuresti, orasul invizibi".
Identitatea Bucurestiului
Haos. Este cel mai bun cuvant, desi pare negativ nu este chiar asa (am participat si intr-o bienala in care curatorul din Ungaria si-a ales aceasta tema in relatie cu Bucurestiul).
Bucurestiul este multiplu, nu este nici dual nici omogen ca alte orase. Este pur si simplu ce vrei tu sa fie.
Poate fi un oras stalinist cu bloc langa bloc si batator de covoare in curtea interioara, poate fi un centru de business, poate fi un orasel cu casute interbelice, un oras al Nouveau Riche, poate fi Istanbul sau poate fi Paris, aproape ca avem si favela.
Prin ce se defineste orasul. Prin ce ar trebui
Eh, aici trebuie fiecare sa-si raspunda. Cine ar fi crezut ca Berlinul poate fi reprezentat de un urs? Semnificatiile acestui urs nu le mai cunoaste nimeni. La inceput, ca simbol al unei regiuni ramase din Imperiul Roman (1200) simbolul era un vultur. De la vultur s-a ajuns la urs si acum ursul e pe tricouri cool si statuie la festivalul de film. Aici este punctul slab al unui concurs, nu ai timp de argumente si constructii.
Ideea
Da, cred ca ai putea avea si o singura idee. Cateodata e mai bine sa te arunci cu capul inainte decat sa tot dezbati problema pe toate partile si sa te minunezi de cate nuante gasesti. Probabil ideea asta poate fi aleasa la intamplare: oaia lui Bucur, haosul strazilor, diversitatea, landmarks...
Implementare
Ar trebui sa inceapa printr-un discurs teoretic si un argument din partea unor bucuresteni reprezentanti pentru cetate (sportivi, scriitori, muzicieni etc). Dupa asta cred ca putem sa si desena ceva.
Targetul
Asta cred ca este intrebarea cea mai buna. De ce are nevoie Bucurestiul de un logo? Vinde un logo? Raspunsul meu este da, identitatea vizuala vinde un oras (ma refer aici si la arhitectura si signalistica). A se vedea cazurile I love New York, Ursul Berlinez, Metroul Londonez.
Interesant este ca nu intotdeauna a vandut logoul primariei, de multe ori acest simbol apare din alta parte, spre exemplu opera din Sydney si chiar doua din cazurile mentionate mai sus.
Sloganul
Cum zice filmul unui prieten: Bucuresti, unde esti? Probabil ca as lasa loc de interpretare si as spune Bucuresti. Care Bucuresti?
Puncte tari
Oras fara arhitectura nu cred ca exista, deci primul lucru pe care trebuie sa-l cautam este landmarkul. Avem. Dupa aceea depinde de pozitionarea fiecaruia fata de subiect. Mare nu avem, munte nema, avem un rau, mai raman oamenii, cultura si istoria.
Diferentiere
Printr-un logo foarte bun, nu, hihi? Cred ca agora este cel mai bun lucru care se poate intampla intr-un oras, aceasta poiana a lui Iocan, locul in care oamenii se intalnesc si pierd timpul impreuna.
De cand locuiesti in Bucuresti
Dintotdeauna.
Ce iti place, ce nu iti place
In bucuresti imi plac curtile interioare, curtile unor case in care am stat, ale altora in care am intrat. Ma surprind de multe ori zgaindu-ma pe gard ca in sat pe prispa, uitandu-ma dupa fete.
Si imi plac curtile interioare tocmai pentru ca In Bucuresti nu imi place vanzoleala asta agresiva cu masini, claxoane, sirene, gaze de esapament.
Totusi, gandeste-te ca in Bucuresti pana acum cativa ani (2004 cred) circulau camioane la liber. Stai, ca acum s-a scos taxa de poluare pentru masini second hand, iar incepe mizeria.
Te-ai gandit vreodata sa te muti?
Da. Dar cred ca nu m-am luat niciodata in serios. Sunt atasat de amintiri personale.
Bucurestiul tau secret
Seara in curte la o lumina de lampadar, cu vin, ceai de menta, duminica la soare pe trotuar cu doua scaune scaose in strada si un pahar inalt de bere, cu bicicleta pe stradute cu vantul in par.