3 ipostaze din trecutul New York-ului recreate in 360. O isprava Macy's si Safe Frame

3 ipostaze din trecutul New York-ului recreate in 360. O isprava Macy's si Safe Frame

Buna ziua, este luni, au trecut 8 saptamani de la Craciun si vreo 12 de la Ziua Recunostintei; dar exact despre un eveniment din perioada aceea o sa discutam aici. Parada anuala Macy's de la sfarsit de noiembrie, care anunta sezonul sarbatorilor de iarna in Statele Unite de prin 1926 incoace. Daca facem un calcul rapid, vedem ca anul trecut parada a implinit 90 de ani de existenta, iar aniversarea asta a fost sarbatorita printr-o experienta digitala partial "made in Romania". 

E vorba de o calatorie in timp catre paradele Macy's din New York-ul anilor 1930, 1960 si 1980, impachetata frumos in app-ul Macy's Parade Time Traveler.

"Nimic imposibil pentru niste baieti din Giulesti, nu?"; cam asta a fost si replica lui Sebastian Cosor (co-fondator, Safe Frame). Cu ajutor de la Film Factor, filmari pe platourile Castel Film si finisaje (modelare & texturi) de la Static VFX, Sebastian si echipa au pus Broadway-ul pe picioare in 360.

Cum s-a petrecut totul, de la inceputul colaborarii, pana la pregatiri, filmari si post-productie, aflam mai jos. Dar, inainte, haideti sa pasiti in timp (pe telefon, tableta sau ochelari VR, daca ati fost inspirati sa-i luati cu voi azi-dimineata). Mai intai, prin anii '30, cand lumea tocmai se obisnuise cu filmele mute si de nicaieri apareau alea cu sunet:

Cu 4 ani inainte de Woodstock si primii pasi ai omului pe Luna:

 

Sau cand David Bowie si Mick Jagger dansau pe strazi exact ca astea:

 

Si tot inainte s-o luati, spre povesti si making of.

 

Cum a pornit: ideea

Ideea aplicatiei are aproximativ 3 ani si suna cam asa: cum ar fi ca telefoanele sau tabletele ce le purtam mereu cu noi sa fie totodata si masini ale timpului? La 1 an dupa concept, impreuna cu Chris Walters (prieten, regizor, director de imagine canadian) lucram la primul 360 din New York – Flat Iron 1908 experience.

A fost unul din proiectele finantate intern, dar in ceea ce tine de content generat pe calculator, eu zic ca am razbit. Din pacate, bugetul de productie a fost piedica cea mare si ne-am oprit la cateva grupuri de oameni ce dau viata New York-ului de acum 100 de ani.

 

Inceputul colaborarii cu Macy's

Chris stia ca detine un proiect interesant ce poate fi aplicat intr-o sumedenie de situatii. Plecase pe un drum de vanzari catre History Channel, ei fiind nativ interesati de aceasta calatorie in istorie prin programele lor.

Intamplarea face ca printr-un cold email si un reply surpriza de la CMO-ul Macy's, s-a nascut proiectul Time Traveler – Time Parade. Macy's este unul din cele mai vechi lanturi de magazine din lume si din 1926 pana in prezent organizeaza una din cele mai renumite si asteptate parade de Ziua Recunostintei pe strazile New York-ului.

Toamna lui 2016 a reprezentat aniversarea a 90 ani de parada. Indreptati spre inovatie, iata-i pe cei de la Macy's cautand sa le dea atat publicului prezent in strada cat si celor de acasa posibilitatea de a calatori in timp catre paradele din trecut. Nimic imposibil pentru niste baieti din Giulesti, nu?

 

Pregatiri

Pentru un eveniment de asemenea amploare, procesul de planificare si pre-productie a inceput undeva in luna mai cu un deadline de 24 noiembrie. A fost ceva de domeniul fantasticului pentru noi, obisnuiti cu brief, storyboard si filmare in aceeasi saptamana.

Ne-am trezit ca ne apucam sa reconstruim New York-ul in 3 perioade diferite – anii 1930, 1960 si 1980. Eram entuziasmati ca pentru prima data putem planui cu adevarat pasii proiectului. Presiunea unei calitati ireprosabile pentru acest client ne ghida fiecare alegere.

Si daca asta nu era de ajuns, ne aminteam mereu ca in paralel cu noi, lucreaza la spotul publicitar al paradei cei de la MPC (Moving Picture Company – casa de VFX din top 5 mondial).

Am inceput prin a alege pozitia “calatorului in timp”. Am intrat in pielea acestuia si am realizat ca poate fi oricine – fara un loc de tribuna sau in primul rand, ci printre ceilalti spectatori in fata primului magazin Macy's, la intersectia dintre Broadway si 34th.

In acest stadiu de dezvoltare al proiectului am dovedit cat de eficiente sunt zilele de pre-productie.

Am pregatit o previzualizare a intersectiei in 3D la scara, scena din care am inceput sa mai raspundem la cateva din intrebarile de baza: Cate cladiri vedem? De-a lungul a cate strazi putem privi? Cat de lata este strada Broadway? Cati oameni participa la parada? - Prea multi.

Din proiectul anterior Flat Iron 360, am inteles ca este foarte important pentru veridicitatea experientei sa dam cat mai multa viata panoramei. De data asta, cu un buget alocat pentru productie, ne-am stors de idei timp de 2 luni pentru o singura zi de filmare.

Initial, trebuia sa filmam pe acelasi set pregatit in Praga cu cei de la MPC. Au construit 70 m din Broadway! Pana la urma nu am fost acolo pentru ca pe acel set, ei ar fi fost totusi “vedetele” si nu am fi avut multe ore pentru productia noastra, secundara.

Noi urma sa dictam felul in care se filmeaza pentru 360 grade, asa ca am hotarat impreuna cu Chris sa facem productia in Romania. De aceasta data, noi am contractat o casa de productie si nu invers.

 

Cu cine ati lucrat

Am ales sa lucram cu Film Factor, iar pentru locatie am apelat la Studiourile CastelFilm. Am scris un brief vag pentru Factor si ne-am intors la monitoarele noastre. Nu a fost zi in urmatoarele saptamani in care Vlad Iorga sa nu ne intrebe: "Cata figuratie? Cate costume? Cate camere? Ce marime sa aiba chroma?". Pe buna dreptate, nu puteau sa estimeze costul de filmare; noi tot la monitor.

Dar a meritat. Cand ne-am ridicat privirile, aveam totul calculat. Am pus pe hartie rezultatele noastre si s-a nascut un brief detaliat, urmat bineinteles de un buget pe masura.

 

La filmari

A fost o adevarata desfasurare de forte: 100 de figuranti de diferite varste, sex, culoare, 300 de costume, 3 locatii, 5 camere, 70m de perete verde, un balon de 10m umplut cu heliu.

Cu costumele a fost o nebunie, dar am avut noroc sa lucram cu Oana Paunescu (Dada). Am primit si costume din arhiva Macy's, cele originale, inscrise ca “national treasure”, dar tot a trebuit sa suplimentam cu cateva sute.

Am ajuns sa filmam cu 3 echipe pentru a putea strecura totul intr-o zi. O echipa filma elemente de parada pe un green screen de 70m in exteriorul studioului 7 din Castel. Au trecut pe rand prin fata camerei balloon wranglers, majorete, cowboy, politisti, acrobati pe picioroange, fanfara – toti cu schimbare de costum specific pentru fiecare era.

Cea de-a doua echipa filma spectatorii paradei cu dispunere liniara a 3 camere cu obiectiv cu unghi larg, fisheye.

Echipa a treia lua treptat grupuri costumate din figuratie pentru a trage cartoane separate cu acestia – urma sa ii folosim in post-productie la aglomerarea intersectiei.

Toata lumea venise cu temele facute la un crew call de 5.00 AM, iar la 19.00 eram deja la “martini shot” in ciuda ploii ce ne-a incercat pe platoul exterior toata ziua. Am incheiat ziua mandri de noi. Acele saptamani de planificare s-au dovedit cruciale pentru buna desfasurare a filmarii.

Dar munca noastra abia incepea.

 

Post-productie

Pana sa ajungem sa folosim ce am filmat, aveam de modelat o intersectie de-a lungul a 3 perioade. De la simple cautari de imagini pe Google am ajuns sa caut in site-ul Librariei Congresului. Aur! O gramada de referinte cu tot cu data, descriere si unde mai pui ca aveau si rezolutie buna. Le-am facut pachet si le-am trimis catre prietenii de la Static VFX pentru modelare si texturare.

Intre timp, a ajuns si materialul de la filmare, in jur de 500 GB. Baietii au scris un script rapid ca sa eliminam pe perioada de lucru distorsia cadrelor filmate cu fish eye. De aici, lucrurile au inceput sa intre in fir normal cu un singur element major de tinut cont – faptul ca suntem intr-o sfera 360 unde pozitionarea fiecarui grup de oameni necesita atentie sporita.

Cu vreo 2 saptamani inainte de livrarea noastra, a iesit spot-ul publicitar al paradei, cel filmat la Praga cu grafica de la MPC. “Old Friends” se numeste; un scenariu simplu dar de efect.

Noua ne-a dat impulsul de ultima suta de metri. Am lucrat weekend-uri, mai mult din cauza timpilor mari de render. Insa am livrat la timp gata pentru implementare in aplicatie si inscrierea ei in AppStore.

Pentru ca ne-a placut asa tare proiectul, feedback-ul ni-l dadeam adesea noi si ne concentram sa adaugam din ce in ce mai mult detaliu. Bineinteles, este loc de mai mult si vom adauga atunci cand timpul ne va permite.

Pana atunci, ne vom bucura de rezultate. Apropo, va recomand experienta pe un telefon, tableta sau chiar ochelari VR.

 

Echipele

O sa vreau sa le multumesc tuturor celor implicati in provocarea de toamna trecuta: Tino Furtuna, Vlad si Oana Paunescu, Viorica Zorila, Vlad Iorga, Ana si Cristi Gagea. Le multumesc pentru ajutor baietilor de la Static VFX.

Si bineinteles, ai nostri ca brazii! Razvan Margineanu, Lucian Oancea, Adrian Costea, Cosmin Sirbulescu, Mari Iordache, Dan Vlad si Stefan Popescu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related